Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

ILA 2022: Śmigłowce H145M dla Niemiec i współpraca z dronami

H145M ILA22
Śmigłowiec H145M z systemem HForce Level 3.
Autor. J.Sabak

Koncern Airbus Helicopters zaprezentował podczas salonu lotniczego ILA 2022 w Berlinie najnowszą wersję śmigłowca H145M z pięciołopatowym śmigłem i nowymi możliwościami systemu HForce. Jest on oferowany niemieckim siłom zbrojnym przez grupę „H145M LUH SK” (Light Utility Helicopter Streitkrafte) w którego skład wchodzą oprócz producenta maszyn firmy ECMS Aviation Systems, Hensoldt Sensors i Hensoldt Avionics, Liebherr-Aerospace, Rohde & Schwarz, Safran Helicopter Engines i ZF Luftfahrttechnik.

Reklama

Oferta dotyczy dostaw śmigłowców lekkich dla Bundeswehry i Luftwaffe, których zapotrzebowanie na tego typu maszyny szacuje się na ponad 50 egzemplarzy. „Wraz z utworzeniem zespołu oferujemy Bundeswehrze kompletne rozwiązanie, które można szybko i sprawnie nabyć" – powiedział Wolfgang Schoder, dyrektor zarządzający Airbus Helicopters w Niemczech. Dzięki udziałowi kluczowych niemieckich firm możliwe są nie tylko szybkie dostawy, ale też dostosowane do zadań krajowe wyposażenie i cały pakiet obsługowo-szkoleniowy.

Reklama
    Reklama

    Warto odnotować, że śmigłowce H145M służą w Bundeswehrze od 2015 roku i jak zapewnia producent, ich dostępność szacowana jest na na poziomie ponad 90 procent. Natomiast znacznie dłużej w użyciu są maszyny EC135 i EC145/H145. Nowa, obecnie oferowana wersją śmigłowca H145M wyposażona jest w pięciołopatowy wirnik główny z kompozytowymi łopatami i bezłożyskową głowicą, co znacznie upraszcza obsługę i podnosi udźwig użyteczny o 150 kg.

    W ramach pakietu HForce struktura płatowca jest wzmocniona, aby umożliwić instalację pylonów z uzbrojeniem a awionika obejmuje również systemy ochrony, obserwacji i kierowania ogniem. Na poziomie 3 systemu HForce możliwe jest wykorzystanie uzbrojenia kierowanego laserowo, pocisków przeciwpancernych Spike, co zostało ujawnione w ostatnich tygodniach , oraz kierowanie bezzałogowcami.

    Reklama
    LUNA UAV
    Bezzałogowiec LUNA NG może współpracować ze śmigłowce H145M wyposażonym w system HForce.
    Autor. J. Sabak
    Reklama

    Na krótko przed ILA 2022 koncern Airbus Helicopters we współpracy z Rheinmetall i niemieckimi siłami zbrojnymi przeprowadził testy H145M wyposażonego w system MUM-T ( ang. Man Unmanned Teaming), który pozwala na interakcję z bezzałogowcami. Zgodnie z informacjami jakich udzieliła Defence24 Constance Pinsdorf, senior program manager H145 government bussines, testy obejmowały współpracę H145M z bezzałogowcem Luna firmy Rheinmetall. Ten typ maszyn eksploatowany jest przez niemiecką armię. Zastosowano system MUM-T poziomu 4, czyli umożliwiający bezpośrednie sterowanie bezzałogowcem z pokładu śmigłowca.

      Jak informuje pani Pinsdorf, w najbliższych tygodniach w Niemczech planowany jest pokaz H145M współpracującego z mniejszym bezzałogowcem który przeznaczony jest raczej dla służb mundurowych. Pokazuje to jednak możliwości H145M. W celu ułatwienia współpracy z bezzałogowcami i poprawy konfortu operatora Airbu Helicopters zainstalował zamiast 10" ekranu operatora odchylany ekran 17". Jest to jedno z udoskonaleń systemu HForce obecnej generacji.

      Reklama

      H145M to lekki śmigłowiec wojskowy, opracowany na bazie rodziny H145/EC145. Przy maksymalnej masie startowej wynoszącej niemal 4 tony może być używany do wielu zadań, w tym do transportu oddziałów, obserwacji, ewakuacji rannych, poszukiwania i samodzielnego niszczenia celów, a także ewakuacji medycznej. Charakteryzuje się m.in. zastosowaniem fenestronu (wentylatora ogonowego), kompozytowego, pięciołopatowego wirnika głównego, nowej przekładni i mocniejszych silników Arriel 2E (667 kW każdy) sterowanych układem elektronicznym FADEC. W ostatnim czasie maszyny H145M weszły na uzbrojenie sił zbrojnych Niemiec, Tajlandii, Serbii i Węgier.

      Reklama
      WIDEO: Kill switch w F-35? Podcast Defence24
      Reklama

      Komentarze (3)

      1. Jan24

        Jak zwykle sceptycy krytykują polskie zakupy. Przypomnę, że na forum krytykowano zakupiony ze Świdnika helikopter za.... duże szyby. He he to co ,,fachowcy,, powiedzą o tym niemieckim zakupie. Ten to ma szyby jak w latarni a jest dla wojska. Taki większy dron. Taniej chyba wyjdzie zamówić duże drony bojowe. :)

        1. Sky

          za szyby? Proszę bez takich. krytyka - słuszna za wybór maszyny , ktora odpadła na korzysc Caracala. Ale jak widac narzekanie produce4nta na brak zamówień po 3 latach przyniósł oczekiwany -dla niego - efekt. Kolejne lata bedzie rzezbił 32 egzemplarze ( zdolnosci 10-12 szt rocznie :))) ) .Z całym szacunkiem ale sam fakt lokalizacji zakladu w PL, w strefie elektoratu rzadu, nie moze byc warunkiem dokonyuwania zakupów. W przypadku watpliwosci sugeruje przesledzic wywiady z szefem firmy oraz porozmawiac z logistykami.

      2. Powiślak

        I kolejny w historii lotnictwa światowego UZBROJONY. w rakiety lekki śmigłowiec. Od czasie Wietnamu , przez wszystkie interwencje i wojny małe uzbrojone śmigłowce są powszechne we wszystkich armiach. O pardon, nie wszystkich. Jest jedna uparta do bólu armia, która nie tylko nie chce mieć lekkich "rakietowych " śmigłowców , ale przede wszystkim mając niemal 230 szt na stanie, robi wszystko by żaden śmigłowiec NIE był uzbrojony odpowiednio do współczesnego pola walki czyli w rakiety kierowane i jak widzimy powyżej drony. To armia ....Polski. Brawo MON , w dziedzinie ROZBRAJANIA śmigłowców osiągnęliście 100% sukces. Wrogowie Polski muszą was kochać!!

        1. Sky

          Lobby "polskich" producentów z pewnością kocha. Za "słuszne " wybory :).

        2. Jan24

          To już lepiej zakupić większe drony. Wojna na Ukrainie to pokazała. To co piszesz to historia.

      3. xdx

        Bus i szybkie dostawy … kiepski żart 🙈 cały problem z nimi właśnie polega na „olewaniu” części militarnej a koncentrowaniu się tylko na cywilnej części. I co z tego, że można kupić jak późniejsza eksploatacja to koszmar opóźnień w dostawach części. Żołnierze w Niemczech modlą się - tylko nie Airbus … i tyle w temacie. Już teraz jest mała panika że Chinock maja być serwisowane przez Bus-a … po Tiger i EF to raczej brak pozytywnych doświadczeń z ta firma 🙈

        1. LOUT

          Produkty, które z winy Airbusa miały problemy to Tiger, NH90(tutaj to wina raczej innej firmy i polityki) i A400M(tutaj problemy już rozwiązane). Eurofighter to brak finansowania płatowca i później zaopatrzenia w części i serwisu! Zresztą, absolutna większość to przeciąganie projektów z braku funduszy, wymyślanie nowych zdolności co rusz i brak finansowania podczas użytkowania. H145M jest świetlanym wyjątkiem, bo gotowy produkt Niemiec jego Airbus Helicopters i lata bez problemów! Tigery idą na emeryturę a reszta śmiga coraz lepiej, nawet Nh90.

      Reklama