Reklama
  • Ważne
  • Wiadomości

ILA 2022: Śmigłowce H145M dla Niemiec i współpraca z dronami

Koncern Airbus Helicopters zaprezentował podczas salonu lotniczego ILA 2022 w Berlinie najnowszą wersję śmigłowca H145M z pięciołopatowym śmigłem i nowymi możliwościami systemu HForce. Jest on oferowany niemieckim siłom zbrojnym przez grupę „H145M LUH SK” (Light Utility Helicopter Streitkrafte) w którego skład wchodzą oprócz producenta maszyn firmy ECMS Aviation Systems, Hensoldt Sensors i Hensoldt Avionics, Liebherr-Aerospace, Rohde & Schwarz, Safran Helicopter Engines i ZF Luftfahrttechnik.

H145M ILA22
Śmigłowiec H145M z systemem HForce Level 3.
Autor. J.Sabak
Reklama

Oferta dotyczy dostaw śmigłowców lekkich dla Bundeswehry i Luftwaffe, których zapotrzebowanie na tego typu maszyny szacuje się na ponad 50 egzemplarzy. „Wraz z utworzeniem zespołu oferujemy Bundeswehrze kompletne rozwiązanie, które można szybko i sprawnie nabyć" – powiedział Wolfgang Schoder, dyrektor zarządzający Airbus Helicopters w Niemczech. Dzięki udziałowi kluczowych niemieckich firm możliwe są nie tylko szybkie dostawy, ale też dostosowane do zadań krajowe wyposażenie i cały pakiet obsługowo-szkoleniowy.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Warto odnotować, że śmigłowce H145M służą w Bundeswehrze od 2015 roku i jak zapewnia producent, ich dostępność szacowana jest na na poziomie ponad 90 procent. Natomiast znacznie dłużej w użyciu są maszyny EC135 i EC145/H145. Nowa, obecnie oferowana wersją śmigłowca H145M wyposażona jest w pięciołopatowy wirnik główny z kompozytowymi łopatami i bezłożyskową głowicą, co znacznie upraszcza obsługę i podnosi udźwig użyteczny o 150 kg.

W ramach pakietu HForce struktura płatowca jest wzmocniona, aby umożliwić instalację pylonów z uzbrojeniem a awionika obejmuje również systemy ochrony, obserwacji i kierowania ogniem. Na poziomie 3 systemu HForce możliwe jest wykorzystanie uzbrojenia kierowanego laserowo, pocisków przeciwpancernych Spike, co zostało ujawnione w ostatnich tygodniach , oraz kierowanie bezzałogowcami.

Reklama
LUNA UAV
Bezzałogowiec LUNA NG może współpracować ze śmigłowce H145M wyposażonym w system HForce.
Autor. J. Sabak
Reklama

Na krótko przed ILA 2022 koncern Airbus Helicopters we współpracy z Rheinmetall i niemieckimi siłami zbrojnymi przeprowadził testy H145M wyposażonego w system MUM-T ( ang. Man Unmanned Teaming), który pozwala na interakcję z bezzałogowcami. Zgodnie z informacjami jakich udzieliła Defence24 Constance Pinsdorf, senior program manager H145 government bussines, testy obejmowały współpracę H145M z bezzałogowcem Luna firmy Rheinmetall. Ten typ maszyn eksploatowany jest przez niemiecką armię. Zastosowano system MUM-T poziomu 4, czyli umożliwiający bezpośrednie sterowanie bezzałogowcem z pokładu śmigłowca.

Zobacz też

Jak informuje pani Pinsdorf, w najbliższych tygodniach w Niemczech planowany jest pokaz H145M współpracującego z mniejszym bezzałogowcem który przeznaczony jest raczej dla służb mundurowych. Pokazuje to jednak możliwości H145M. W celu ułatwienia współpracy z bezzałogowcami i poprawy konfortu operatora Airbu Helicopters zainstalował zamiast 10" ekranu operatora odchylany ekran 17". Jest to jedno z udoskonaleń systemu HForce obecnej generacji.

Reklama

H145M to lekki śmigłowiec wojskowy, opracowany na bazie rodziny H145/EC145. Przy maksymalnej masie startowej wynoszącej niemal 4 tony może być używany do wielu zadań, w tym do transportu oddziałów, obserwacji, ewakuacji rannych, poszukiwania i samodzielnego niszczenia celów, a także ewakuacji medycznej. Charakteryzuje się m.in. zastosowaniem fenestronu (wentylatora ogonowego), kompozytowego, pięciołopatowego wirnika głównego, nowej przekładni i mocniejszych silników Arriel 2E (667 kW każdy) sterowanych układem elektronicznym FADEC. W ostatnim czasie maszyny H145M weszły na uzbrojenie sił zbrojnych Niemiec, Tajlandii, Serbii i Węgier.

Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama