Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

ILA 2022: Śmigłowce H145M dla Niemiec i współpraca z dronami

H145M ILA22
Śmigłowiec H145M z systemem HForce Level 3.
Autor. J.Sabak

Koncern Airbus Helicopters zaprezentował podczas salonu lotniczego ILA 2022 w Berlinie najnowszą wersję śmigłowca H145M z pięciołopatowym śmigłem i nowymi możliwościami systemu HForce. Jest on oferowany niemieckim siłom zbrojnym przez grupę „H145M LUH SK” (Light Utility Helicopter Streitkrafte) w którego skład wchodzą oprócz producenta maszyn firmy ECMS Aviation Systems, Hensoldt Sensors i Hensoldt Avionics, Liebherr-Aerospace, Rohde & Schwarz, Safran Helicopter Engines i ZF Luftfahrttechnik.

Reklama

Oferta dotyczy dostaw śmigłowców lekkich dla Bundeswehry i Luftwaffe, których zapotrzebowanie na tego typu maszyny szacuje się na ponad 50 egzemplarzy. „Wraz z utworzeniem zespołu oferujemy Bundeswehrze kompletne rozwiązanie, które można szybko i sprawnie nabyć" – powiedział Wolfgang Schoder, dyrektor zarządzający Airbus Helicopters w Niemczech. Dzięki udziałowi kluczowych niemieckich firm możliwe są nie tylko szybkie dostawy, ale też dostosowane do zadań krajowe wyposażenie i cały pakiet obsługowo-szkoleniowy.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Warto odnotować, że śmigłowce H145M służą w Bundeswehrze od 2015 roku i jak zapewnia producent, ich dostępność szacowana jest na na poziomie ponad 90 procent. Natomiast znacznie dłużej w użyciu są maszyny EC135 i EC145/H145. Nowa, obecnie oferowana wersją śmigłowca H145M wyposażona jest w pięciołopatowy wirnik główny z kompozytowymi łopatami i bezłożyskową głowicą, co znacznie upraszcza obsługę i podnosi udźwig użyteczny o 150 kg.

W ramach pakietu HForce struktura płatowca jest wzmocniona, aby umożliwić instalację pylonów z uzbrojeniem a awionika obejmuje również systemy ochrony, obserwacji i kierowania ogniem. Na poziomie 3 systemu HForce możliwe jest wykorzystanie uzbrojenia kierowanego laserowo, pocisków przeciwpancernych Spike, co zostało ujawnione w ostatnich tygodniach , oraz kierowanie bezzałogowcami.

LUNA UAV
Bezzałogowiec LUNA NG może współpracować ze śmigłowce H145M wyposażonym w system HForce.
Autor. J. Sabak

Na krótko przed ILA 2022 koncern Airbus Helicopters we współpracy z Rheinmetall i niemieckimi siłami zbrojnymi przeprowadził testy H145M wyposażonego w system MUM-T ( ang. Man Unmanned Teaming), który pozwala na interakcję z bezzałogowcami. Zgodnie z informacjami jakich udzieliła Defence24 Constance Pinsdorf, senior program manager H145 government bussines, testy obejmowały współpracę H145M z bezzałogowcem Luna firmy Rheinmetall. Ten typ maszyn eksploatowany jest przez niemiecką armię. Zastosowano system MUM-T poziomu 4, czyli umożliwiający bezpośrednie sterowanie bezzałogowcem z pokładu śmigłowca.

Czytaj też

Jak informuje pani Pinsdorf, w najbliższych tygodniach w Niemczech planowany jest pokaz H145M współpracującego z mniejszym bezzałogowcem który przeznaczony jest raczej dla służb mundurowych. Pokazuje to jednak możliwości H145M. W celu ułatwienia współpracy z bezzałogowcami i poprawy konfortu operatora Airbu Helicopters zainstalował zamiast 10" ekranu operatora odchylany ekran 17". Jest to jedno z udoskonaleń systemu HForce obecnej generacji.

H145M to lekki śmigłowiec wojskowy, opracowany na bazie rodziny H145/EC145. Przy maksymalnej masie startowej wynoszącej niemal 4 tony może być używany do wielu zadań, w tym do transportu oddziałów, obserwacji, ewakuacji rannych, poszukiwania i samodzielnego niszczenia celów, a także ewakuacji medycznej. Charakteryzuje się m.in. zastosowaniem fenestronu (wentylatora ogonowego), kompozytowego, pięciołopatowego wirnika głównego, nowej przekładni i mocniejszych silników Arriel 2E (667 kW każdy) sterowanych układem elektronicznym FADEC. W ostatnim czasie maszyny H145M weszły na uzbrojenie sił zbrojnych Niemiec, Tajlandii, Serbii i Węgier.

Reklama

Komentarze (3)

  1. Jan24

    Jak zwykle sceptycy krytykują polskie zakupy. Przypomnę, że na forum krytykowano zakupiony ze Świdnika helikopter za.... duże szyby. He he to co ,,fachowcy,, powiedzą o tym niemieckim zakupie. Ten to ma szyby jak w latarni a jest dla wojska. Taki większy dron. Taniej chyba wyjdzie zamówić duże drony bojowe. :)

    1. Sky

      za szyby? Proszę bez takich. krytyka - słuszna za wybór maszyny , ktora odpadła na korzysc Caracala. Ale jak widac narzekanie produce4nta na brak zamówień po 3 latach przyniósł oczekiwany -dla niego - efekt. Kolejne lata bedzie rzezbił 32 egzemplarze ( zdolnosci 10-12 szt rocznie :))) ) .Z całym szacunkiem ale sam fakt lokalizacji zakladu w PL, w strefie elektoratu rzadu, nie moze byc warunkiem dokonyuwania zakupów. W przypadku watpliwosci sugeruje przesledzic wywiady z szefem firmy oraz porozmawiac z logistykami.

  2. Powiślak

    I kolejny w historii lotnictwa światowego UZBROJONY. w rakiety lekki śmigłowiec. Od czasie Wietnamu , przez wszystkie interwencje i wojny małe uzbrojone śmigłowce są powszechne we wszystkich armiach. O pardon, nie wszystkich. Jest jedna uparta do bólu armia, która nie tylko nie chce mieć lekkich "rakietowych " śmigłowców , ale przede wszystkim mając niemal 230 szt na stanie, robi wszystko by żaden śmigłowiec NIE był uzbrojony odpowiednio do współczesnego pola walki czyli w rakiety kierowane i jak widzimy powyżej drony. To armia ....Polski. Brawo MON , w dziedzinie ROZBRAJANIA śmigłowców osiągnęliście 100% sukces. Wrogowie Polski muszą was kochać!!

    1. Sky

      Lobby "polskich" producentów z pewnością kocha. Za "słuszne " wybory :).

    2. Jan24

      To już lepiej zakupić większe drony. Wojna na Ukrainie to pokazała. To co piszesz to historia.

  3. xdx

    Bus i szybkie dostawy … kiepski żart 🙈 cały problem z nimi właśnie polega na „olewaniu” części militarnej a koncentrowaniu się tylko na cywilnej części. I co z tego, że można kupić jak późniejsza eksploatacja to koszmar opóźnień w dostawach części. Żołnierze w Niemczech modlą się - tylko nie Airbus … i tyle w temacie. Już teraz jest mała panika że Chinock maja być serwisowane przez Bus-a … po Tiger i EF to raczej brak pozytywnych doświadczeń z ta firma 🙈

    1. LOUT

      Produkty, które z winy Airbusa miały problemy to Tiger, NH90(tutaj to wina raczej innej firmy i polityki) i A400M(tutaj problemy już rozwiązane). Eurofighter to brak finansowania płatowca i później zaopatrzenia w części i serwisu! Zresztą, absolutna większość to przeciąganie projektów z braku funduszy, wymyślanie nowych zdolności co rusz i brak finansowania podczas użytkowania. H145M jest świetlanym wyjątkiem, bo gotowy produkt Niemiec jego Airbus Helicopters i lata bez problemów! Tigery idą na emeryturę a reszta śmiga coraz lepiej, nawet Nh90.

Reklama