Przemysł Zbrojeniowy

Airbus inwestuje w Polsce. Będzie nowy śmigłowiec?

Fot. Airbus Helicopters

Wiceprezes Airbus Helicopters ds. badań, rozwoju i innowacji Tomasz Krysiński zapowiedział otwarcie w Polsce nowego ośrodka testowego i opracowanie własnego projektu śmigłowca.

"Wkrótce w Łodzi otworzymy centrum testów elementów mechanicznych. Wychowałem się na polskiej myśli technicznej, zależy mi, byśmy do niej wrócili. Ważne, aby biuro konstrukcyjne w Polsce tworzyło własne projekty, a następnie je testowało, a nie kopiowało już istniejące" - powiedział Krysiński.

Przypomniał, że łódzkie biuro konstrukcyjne Airbus Helicopters uczestniczy w projektowaniu śmigłowców hybrydowych łączących cechy tradycyjnych śmigłowców i samolotów, co pozwala na uzyskanie znacznych prędkości, jak RACER (Rapid And Cost-Effective Rotorcraft), napędami hybrydowymi do śmigłowców, pracach nad zeroemisyjnymi wiropłatami, układami przeniesienia napędu, a także w testach. Ma udział w projekcie średniego śmigłowca H160, którego pierwszy egzemplarz został dostarczony w grudniu 2021 r.

Czytaj też

"CityAirbus w znacznej mierze powstał w Łodzi, w testach wirników uczestniczył Instytut Lotnictwa w Warszawie" – zaznaczył Krysiński. Zwrócił uwagę, że w Polsce prowadzono też obliczenia nowego, pięciołopatowego wirnika do H145 (kupionego w wojskowej wersji m.in. przez USA) który pozwolił wyeliminować wibracje, a dzięki temu urządzenia tłumiące drgania, co zwiększyło masę użyteczną maszyny.

"W Polsce będą wkrótce dwa zakłady Airbus Helicopters. Oprócz biura projektowego w Łodzi powstaje w Strykowie centrum testów elementów mechanicznych. Rozwiniemy też Polsce diagnostykę opartą na sztucznej inteligencji" – zapowiedział. "Chcemy opracować własny projekt śmigłowca załogowego" – dodał wiceszef Airbus Helicopters. Pytany o daty odparł: "W przyszłym roku przetestujemy model w tunelu aerodynamicznym".

Czytaj też

Airbus Helicopters to część grupy Airbus - producenta samolotów, śmigłowców cywilnych i wojskowych, satelitów, a także dostawcy usług związanych z lotnictwem. W Polsce grupa Airbus jest obecna od 2001 r., kiedy fabryka samolotów PZL Warszawa-Okęcie stała się własnością Airbus Defence and Space. Koncern zatrudnia w Polsce blisko 1000 pracowników w zakładach w Warszawie (PZL Okęcie), Mielcu (ośrodek szkolenia) i Łodzi (biuro projektów Airbus Helicopters, współpracuje z ponad 30 krajowymi dostawcami.

Działalność w Polsce obejmuje produkcję struktur lotniczych do samolotów C295 i A330 oraz wiązek elektrycznych do C295, A320 i, A330. Na początku października w Gdańsku rozpoczęło działalność biuro należącej do grupy Airbus spółki Navblue wyspecjalizowanej w produkcji baz danych i oprogramowania, które ułatwiają operacje lotnicze i zarządzanie ruchem powietrznym.

Źródło:
PAP

Komentarze (2)

  1. Reo

    Myślę że jest to krok dobry i słuszny ale o 20 lat spóźniony. W Airbusie zauważyli że Polska stawia na śmigłowce ze „swoich” zakładów tak jak to zawsze robiły kraje Europy Zachodniej i chcą naprawić błędy przeszłości ale raczej już jest po zawodach. Airbus nie jest w stanie zaproponować niczego czego nie mogliby zaproponować Lockheed Martin i Leonardo mocno już zakotwiczeni w polskim przemyśle i związani z polskim wojskiem. Tym bardziej że w odróżnieniu od krajów Europy Zachodniej Polska nie ma udziałów w Airbusie i nie ma żadnego powodu by go faworyzować.

  2. Valdi

    Przypomnijmy h145m uzbrojony 4x spike ER za 16mln EUR 👍👍 23mln EUR płaci Cypr za golasa 😱😱😱😱