Reklama

Technologie

10 mld dolarów na 10 lat modernizacji F-22 Raptor

Fot. Senior Airman Sergio A. Gamboa/U.S. Air Force
Fot. Senior Airman Sergio A. Gamboa/U.S. Air Force

Ogłoszony na początku listopada kontrakt dla koncernu Lockheed Martin dotyczący programu Advanced Raptor Enhancement and Sustainment (ARES), którego celem jest modernizacja myśliwców F-22 Raptor, to jedynie umowa ramowa. Ma ona obejmować prace realizowane przez najbliższą dekadę w celu dostosowania maszyn do nowych możliwości i zagrożeń pola walki. Umożliwią one efektywne operowanie Raptorów do czasu ich wycofania, co będzie miało miejsce prawdopodobnie w drugiej połowie lat 30-tych.

Jak informuje Kevin „Red” Smith, kierujący programem F-22 w Lockheed Martin, 10,8 mld dolarów to „całe przyszłe finansowanie programu ARES”. W roku fiskalnym 2021 na ten cel przeznaczono 200 tys. dolarów, natomiast jak mówi Smith, pierwsze realne zlecenie w ramach ARES to „praca o wartości 2 milionów dolarów”. Jak to często bywa w przypadku tego konkretnego samolotu, szczegóły programu ARES są tajne. Wiele wskazuje jednak na to, że cały program w mniejszym stopniu nastawiony jest na głęboką modernizację a bardziej po prostu na usprawnienie współpracy US Air Force i firmy Lockheed Martin oraz zmniejszenie kosztów eksploatacji i wprowadzani modyfikacji w samolotach F-22A Raptor.

Jest to istotna informacja o tyle, że podejście sił powietrznych do Raptorów zmieniło się znacznie w ostatnich latach. Jeszcze w 2017 roku mowa była o możliwości ich eksploatacji dopiero do roku 2060. Obecnie planowane jest ich wycofywanie od połowy lat trzydziestych, o ile rzecz jasna sukcesem zakończy się program następcy. Ma nim być maszyna 6. generacji, jakikolwiek ona ostatecznie przybierze kształt. Mowa oczywiście o programie NGAD (ang. Next Generation Air Dominance). Docelowo, jak stwierdził w maju b.r. szef sztabu US Air Force, gen. Charles Q. Brown - “Siły Powietrzne dążą do zredukowania floty myśliwców tylko do czterech typów, a F-22 Raptor nie będzie wśród nich".

Myśliwce F-22 co prawda należą do najmłodszych w całym USAF, bo średnio liczą sobie 12 lat. Ostatni ze 186 eksploatowanych obecnie Raptorów wyprodukowano w 2012 roku. Zbudowane jako myśliwce przewagi powietrznej nigdy nie zestrzeliły wrogiego samolotu a swój debiut bojowy zaliczyły w 2014 roku atakując cele naziemne w Syrii. Mówiąc o ich wycofaniu gen. „CQ” Brown wybiega myślami mocno w przyszłość. NGAD to obecnie co najwyżej kilka latających prototypów, ale do pełnoskalowej produkcji jest daleko. Jak daleko? Oficjalnie nikt tego nie powie, gdyż program jest tak tajny jak swego czasu F-117.

Oznacza to, że samoloty F-22 pozostaną w służbie jeszcze co najmniej dekadę i będą wymagały dalszej modernizacji, choćby w zakresie uzbrojenia i systemów samoobrony. W tej perspektywie zawarcie z Lockheed Martin ramowej umowy dotyczącej de facto dziesięcioletnich prac nad utrzymaniem "przewagi technologicznej" strategicznych myśliwców, strzegących terytorium USA, wydaje się mieć sens. Otwartą kwestią pozostaje to, czy w ciągu tej dekady NGAD zastąpi Raptory, czy też będzie potrzebna ich dalsza modyfikacja. Jest to o tyle istotne, że ich eksploatacja jest bardzo kosztowna. 

Reklama
Reklama

Reklama
Reklama

Komentarze (10)

  1. Von

    Może ich ilość w Polsce się zwiększa, bo Nasze 29 trafiają na Ukr.

  2. Jan

    Szkoda ze Polska nie posiada choc 50 x F - 22.

    1. Gnom

      Za co byś je utrzymał skoro nawet USA ma z tym kłopoty?

  3. Max

    Akuratowat 10 mld zaoszedzonych przez USA z rocznego pobytu w Afganistanie

  4. Herr Wolf

    To ile już kosztuje jeden rapror miliard

    1. Grom

      Kosztuje tyle ile zapłacono. Nie ważne czy chodzi o gripena eurofightera czy o suchoje albo inne samoloty bojowe - one wszystkie przechodzą rozwój i modernizację a to są miliardowe koszty

    2. ciekawe skąd mieli pieniążki

      Co za różnica? To nie Passat w tedeiku, panie januszu.

  5. mati

    na jednej z ostatnich defilad w Wawie przeleciał Raptor :) obok leciało nasze maleństwo F16, widok extra, większość gapiów oczywiście nie wiedziało, że leci maszyna warta kilkaset mln usd xP

    1. rex

      Tak samo było na defiladzie w Katowicach, też zwróciłem na to uwagę.

    2. orel

      Miałem jechać na tą defiladę. Do dzisiaj sobie pluję w brodę że jednak nie pojechałem bo to prawdopodobnie jedyna okkazja zobaczyć w locie z tak bliska

  6. komuchy nienawidzą F-22

    F-22 czyli koszmar komuchów.

  7. Mike Texas USA

    F-22 Raptor Covered In Mirror-Like Coating Photographed Flying Out Of Nellis AFB. F-22 Raptor pokryty lustrzaną powłoką sfotografowany wylatujący z Nellis AFB. Nellis AFB Nevada 19 listopad 2021 Samolot jest w dużej mierze zakryty w podobnej do płytki odblaskowej metalicznej powłoce, która nie przypomina niczego, co widzieliśmy wcześniej na Raptorze.

  8. Bieda Hanys

    W momencie wejścia do służby nowej maszyny NGAD 6gen.Rosja wprowadzi kilkanaście maszyn SU-57

  9. wiedźmin z Montany

    Wreszcie dogonią z elektroniką Su-35S ....

    1. Wojak

      Elektronika su-35 s to jak w pralce automatycznej z PRL-u

    2. Insider

      Moja lodówka ma lepszą elektronikę niż jakiekolwiek Su.

    3. Davien

      Pomyliło ci się z F-35.

  10. Dawo

    Kolejny etap finansowania rozwoju NGAD. Przeciez to nie możliwe, żeby co 5-7 lat pakowali w ten samolot po 8-10 mld USD na jego modernizacje.