Siły zbrojne
Zodiak zamiast Kopernika. Zmiana okrętu służącego do szkolenia morskich specjalsów
Zmiana warty wśród dużych jednostek pływających wykorzystywanych do szkolenia polskich komandosów. 12 października pchacze Nosorożec G-01 i Nosorożec G-02 przeholowały kadłub dawnego okrętu hydrograficznego Kopernik z basenu Westerplatte w Gdańsku do zlokalizowanego w tym samym porcie Nabrzeża Trawlerowego należącego do Stoczni Gdańskiej Sp. z o.o., gdzie prawdopodobnie będzie on złomowany.
Jest to kolejny etap procesu mającego na celu wymianę jednostek pływających służących do szkolenia polskich komandosów w zakresie fizycznego zwalczania terrorystów. Przez wiele lat funkcję tą pełnił zacumowany jako stacjonarny hulk przy Nabrzeżu Pokoju w Basenie Westerplatte wycofany ze służby w Marynarce Wojennej 20 maja 2006 r. okręt hydrograficzny Kopernik projektu 861.
Umożliwiał on szkolenia operatorów Gromu i innych jednostek specjalnych, poprzez praktyczne ćwiczenia z zakresu abordażu z łodzi, śmigłowca oraz działania w ciasnych pomieszczeniach i korytarzach statku. Nie zapewniał on jednak realizmu działań na morzu, w tym przede wszystkim związanych z ruchem abordażowej jednostki pływającej. Jego funkcje przejmie należący w przeszłości do Urzędu Morskiego w Gdyni s/v Zodiak, który właśnie rozpoczyna służbę jako „mobilny" obiekt szkoleniowy Wojsk Specjalnych. Jednostka ta jest znana polskim komandosom, ponieważ w przeszłości wielokrotnie uczestniczyła w ćwiczeniach jednostek specjalnych, które „odbijały ją z rąk terrorystów" zarówno w porcie jak i na morzu.
Pierwszym krokiem w tym celu było nieodpłatne i bezterminowe przekazanie Zodiaka wraz z wyposażaniem jednostce wojskowej GROM (JW 2305), co nastąpiło 11 stycznia 2021 r. w należącej do Urzędu Morskiego bazie oznakowania nawigacyjnego przy Nabrzeżu Mew w Gdańsku. Następnym krokiem było ogłoszenie 31 maja 2021 r. przez JW 2305 przetargu na remont tej jednostki mający na celu odnowienie klasy Polskiego Rejestru Statków. W postępowaniu tym uczestniczyli trzej oferenci, były to firmy: Baltic Engineering Sp. z o.o. sp.k. z Gdańska (cena 4 737 289,50 PLN brutto), Net Marine – Marine Power Service Sp. z o.o. ze Szczecina (7 247 393,70 PLN brutto) i PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. z Gdyni (7 775 275,23 PLN brutto). Zwycięzcą tego przetargu został pierwszy z tych podmiotów, o czym poinformowano 4 września 2021 r. Remont ten został zrealizowany na przełomie 2021 i 2022 r.
Równocześnie jednostka wojskowa GROM prowadziła postępowania przetargowe mające na celu wyłonienie podmiotów, które zapewnią cywilną załogę odpowiedzialną za obsługę Zodiaka. Pierwsze z tych przetargów miały na celu zapełnienie niezbędnej obsady podczas remontu, następne załogi szkieletowej obsadzającej jednostkę po jego zakończeniu, a najnowsze pełnej obsady niezbędnej podczas rejsów morskich tej jednostki realizowanych w bieżącym roku. Te wszystkie działania pozwoliło na to, aby Zodiak rozpoczął rejsy zlecane przez Wojska Specjalne. Dotychczasowe realizowane były we wrześniu i październiku br., kolejne powinny odbyć się w listopadzie.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie