Siły zbrojne

Zodiak zamiast Kopernika. Zmiana okrętu służącego do szkolenia morskich specjalsów

Fot. Andrzej Nitka, Defence24

Zmiana warty wśród dużych jednostek pływających wykorzystywanych do szkolenia polskich komandosów. 12 października pchacze Nosorożec G-01 i Nosorożec G-02 przeholowały kadłub dawnego okrętu hydrograficznego Kopernik z basenu Westerplatte w Gdańsku do zlokalizowanego w tym samym porcie Nabrzeża Trawlerowego należącego do Stoczni Gdańskiej Sp. z o.o., gdzie prawdopodobnie będzie on złomowany.

Jest to kolejny etap procesu mającego na celu wymianę jednostek pływających służących do szkolenia polskich komandosów w zakresie fizycznego zwalczania terrorystów. Przez wiele lat funkcję tą pełnił zacumowany jako stacjonarny hulk przy Nabrzeżu Pokoju w Basenie Westerplatte wycofany ze służby w Marynarce Wojennej 20 maja 2006 r. okręt hydrograficzny Kopernik projektu 861.

Umożliwiał on szkolenia operatorów Gromu i innych jednostek specjalnych, poprzez praktyczne ćwiczenia z zakresu abordażu z łodzi, śmigłowca oraz działania w ciasnych pomieszczeniach i korytarzach statku. Nie zapewniał on jednak realizmu działań na morzu, w tym przede wszystkim związanych z ruchem abordażowej jednostki pływającej. Jego funkcje przejmie należący w przeszłości do Urzędu Morskiego w Gdyni s/v Zodiak, który właśnie rozpoczyna służbę jako „mobilny" obiekt szkoleniowy Wojsk Specjalnych. Jednostka ta jest znana polskim komandosom, ponieważ w przeszłości wielokrotnie uczestniczyła w ćwiczeniach jednostek specjalnych, które „odbijały ją z rąk terrorystów" zarówno w porcie jak i na morzu.

Kadłub dawnego okrętu hydrograficznego Kopernik w oczekiwaniu na złomowanie
Fot. Andrzej Nitka, Defence24

Pierwszym krokiem w tym celu było nieodpłatne i bezterminowe przekazanie Zodiaka wraz z wyposażaniem jednostce wojskowej GROM (JW 2305), co nastąpiło 11 stycznia 2021 r. w należącej do Urzędu Morskiego bazie oznakowania nawigacyjnego przy Nabrzeżu Mew w Gdańsku. Następnym krokiem było ogłoszenie 31 maja 2021 r. przez JW 2305 przetargu na remont tej jednostki mający na celu odnowienie klasy Polskiego Rejestru Statków. W postępowaniu tym uczestniczyli trzej oferenci, były to firmy: Baltic Engineering Sp. z o.o. sp.k. z Gdańska (cena 4 737 289,50 PLN brutto), Net Marine – Marine Power Service Sp. z o.o. ze Szczecina (7 247 393,70 PLN brutto) i PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. z Gdyni (7 775 275,23 PLN brutto). Zwycięzcą tego przetargu został pierwszy z tych podmiotów, o czym poinformowano 4 września 2021 r. Remont ten został zrealizowany na przełomie 2021 i 2022 r.

Zodiak podczas remontu w stoczni Baltic Engineering w Gdańsku
Fot. Andrzej Nitka, Defence24

Równocześnie jednostka wojskowa GROM prowadziła postępowania przetargowe mające na celu wyłonienie podmiotów, które zapewnią cywilną załogę odpowiedzialną za obsługę Zodiaka. Pierwsze z tych przetargów miały na celu zapełnienie niezbędnej obsady podczas remontu, następne załogi szkieletowej obsadzającej jednostkę po jego zakończeniu, a najnowsze pełnej obsady niezbędnej podczas rejsów morskich tej jednostki realizowanych w bieżącym roku. Te wszystkie działania pozwoliło na to, aby Zodiak rozpoczął rejsy zlecane przez Wojska Specjalne. Dotychczasowe realizowane były we wrześniu i październiku br., kolejne powinny odbyć się w listopadzie.

Komentarze