Reklama

Siły zbrojne

Żmije dla rozpoznania "w najbliższych tygodniach"

Fot. Mateusz Multarzyński/Defence24
Fot. Mateusz Multarzyński/Defence24

Dostawy zamówionych na potrzeby pułków rozpoznawczych wojsk lądowych SZ RP pojazdów Żmija mają rozpocząć się „w najbliższych tygodniach” - poinformował w odpowiedzi na pytania Defence24.pl rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia mjr Krzysztof Płatek. Tym samym pierwsza partia tych wozów trafi w ręce polskich żołnierzy z prawie rocznym opóźnieniem.

Jak poinformował redakcję portalu Defence24.pl rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia mjr Krzysztof Płatek "zasadniczym czynnikiem mającym wpływ na opóźnienie w realizacji umowy na dostawy pojazdów dalekiego rozpoznania ŻMIJA były zakłócenia wynikające z wprowadzonych w kraju i na świecie obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa SARS-COV-2. W związku z powyższym, na wniosek wykonawcy, zostało przeprowadzone postępowanie aneksowe w efekcie którego zmianie uległ nie tylko termin realizacji umowy, ale również dostaw pierwszych pojazdów. Zgodnie z deklaracjami wykonawcy dostawy pierwszych pojazdów dalekiego rozpoznania ŻMIJA powinny zostać zrealizowane w najbliższych tygodniach".

Pierwsze informacje o opóźnieniu dostaw pierwszych Żmij pojawiły się w listopadzie ub.r., o czym informowaliśmy na łamach portalu. Wtedy to poinformowano o uruchomieniu postępowania aneksowego w zakresie przesunięcia terminu dostawy 25 pojazdów dalekiego rozpoznania Żmija na koniec stycznia br. Podobnie jak teraz główną tego przyczyną była pandemia koronawirusa i związane z nią opóźnienia i trudności produkcyjne. Termin ten jednak został dodatkowo przesunięty, co wskazuje na pojawienie się kolejnych problemów.

image
Reklama

Wozy te mają zostać dostarczona na mocy umowy zawartej między Inspektoratem Uzbrojenia a konsorcjum w składzie: Polski Holding Obronny Sp. z o.o. oraz Concept Sp. z o.o. w czasie XXV MSPO we wrześniu 2017 roku. Na mocy tego kontraktu dostarczonych miało zostać 118 pojazdów dalekiego rozpoznania Żmija, którą ostatecznie wybrany został Lekki Pojazd Uderzeniowy (LPU-1) Wirus 4. generacji. Pierwotny harmonogram dostaw zakładał dostarczenie 25 egzemplarzy w 2020 roku, 35 egzemplarzy w 2021 roku i 58 egzemplarzy w 2022 roku.  Wozy te miały trafić do trzech pułków rozpoznawczych, a konkretnie 2. Hrubieszowskiego Pułku Rozpoznawczego, 9. Warmińskiego Pułku Rozpoznawczego i 18. Białostockiego Pułku Rozpoznawczego.

LPU-1 Wirus to lekki pojazd uderzeniowy dla wojsk specjalnych i dalekiego rozpoznania zaprojektowany i produkowany przez spółkę Concept Sp. z o.o. W założeniu ma on pozwalać na przewożenie załogi złożonej z trzech żołnierzy, którzy mogą prowadzić autonomiczne działania rozpoznawcze przez co najmniej tydzień. Masa własna tego wozu wynosi 1700 kg, a ładowność odpowiednio 900 kg, co przy napędzie w postaci silnika wysokoprężnego o mocy 181 KM pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej 140 km/h na drodze i 100 km/h w terenie.

Pojazd przystosowany jest do transportu: kolejowego, morskiego, drogowego i lotniczego (w tym na zawiesiu pod śmigłowcem), może być również desantowany metodą spadochronową.

Nadwozie Żmii, w tym podłoga i zabudowa tylnej części, wykonane jest z kompozytów węglowych. Co istotne w naszych warunkach klimatycznych, nadwozie jest ogrzewane.

Zastosowany w pojeździe silnik wysokoprężny, turbodoładowany o poj. 2,4 l osiąga moc 132,5 kW/180 KM i maks. moment obrotowy 430 Nm. Może być zasilany olejem napędowym, jak i paliwem do turbinowych silników lotniczych. Jednostka napędowa połączona jest z 6-biegową manualną przekładnią oraz skrzynią rozdzielczo-redukcyjną z blokadą międzyosiowego mechanizmu różnicowego, realizującą jeden z czterech trybów pracy: 4×2, 4×4, 4×4 zblokowany i 4×4 ze zredukowanym przełożeniem. Osiągi pojazdu, zgodnie z wymogami wynoszą: 140 km/h na utwardzonej drodze oraz 100 km/h na gruntowej.

Pojazdy Żmija stanową jeden z kilku komponentów priorytetowego programu „Operacyjne rozpoznanie patrolowe”, ujętego w PMT 2013-2022 i podtrzymanego w programie PMT do roku 2026 podpisanym w lutym 2019 roku przez ministra Mariusza Błaszczaka. W plan „Operacyjne rozpoznanie patrolowe” wchodzą:

  • informatyczny system zbierania, analizy i dystrybucji informacji od wszystkich elementów ISTAR (rozpoznania patrolowego, dalekiego, elektronicznego, obrazowego i osobowego) pod kryptonimem „Sowa”;
  • pojazdy dalekiego rozpoznania pod kryptonimem „Żmija”;
  • lekkie opancerzone transportery rozpoznawcze pod kryptonimem „Kleszcz”;
  • bezzałogowe pojazdy rozpoznawcze (MBPR) "Tarantula";
  • zautomatyzowany system zbierania, gromadzenia, przetwarzania i dystrybucji wiadomości rozpoznawczych otrzymywanych od elementów dalekiego rozpoznania pod kryptonimem „Pająk”.
Reklama

Komentarze

    Reklama