Reklama

Siły zbrojne

Wojsko otrzyma nowe Fordy

Nowe Fordy Ranger dla Wojska Polskiego będą oznaczać się m.in. innym kolorem powłoki lakierniczej.
Nowe Fordy Ranger dla Wojska Polskiego będą oznaczać się m.in. innym kolorem powłoki lakierniczej.
Autor. Glomex MS Polska

Firma Glomex MS Polska podpisała w bieżącym tygodniu umowę na dostawę 324 sztuk (wraz z prawem opcji) pojazdów Ford Ranger na potrzeby Wojska Polskiego. Odbiorcą ich jest 2. Regionalna Baza Logistyczna w Warszawie.

Umowa ta jest efektem ogłoszonego przez 2. Regionalną Bazę Logistyczną w Warszawie na początku września postępowania, a dotyczącego nabycia do 324 samochodów ciężarowo-osobowych typu pick-up w latach 2023-2025. Wygrała w nim firma Glomex MS Polska będąca jedynym podmiotem, jaki złożył ofertę w tym postępowaniu. Od Rangerów poprzednio dostarczanych dla Sił Zbrojnych RP przez Glomex MS Polska, kolejna partia tych samochodów będzie wyróżniać się malowaniem w kolorze zielonym (wszelkie elementy chromowane, czy srebrne, jak atrapa chłodnicy, czy nazwa modelu mają być pokryte czarnym lakierem) oraz systemem umożliwiającym użycie noktowizji – zgodnie ze STANAG 4381 „Blackout lighting systems for tactical land vehicles”. Sprowadza się to m.in. do montażu instalacji elektrycznej zasilającej „światła maskowane”, lampy podczerwieni (IR) oraz gniazd 12 V i 24 V przy w kabinie przy miejscu kierowcy i pasażera z przodu umożliwiających zasilanie urządzeń/googli noktowizyjnych.

Czytaj też

Co ciekawe tym razem nie wymagano montażu wkładek typu runflat w kołach. Zapewne w przypadku też tej partii Fordów Ranger, za zabudowę przestrzeni ładunkowej (montaż dedykowanego hard-topa) oraz doposażenie pojazdów w wymagane przez wojsko elementy, jaki lakierowanie, odpowiadać będzie spółka Steeler z Sokółki. W samochodach będą musiały być dokonane również modyfikacje, dostosowujące je do zapisów homologacji M1G (pojazdy silnikowe zaprojektowane i skonstruowane głównie do przewozu osób i ich bagażu), gdyż na rynku cywilnym posiadają one homologację N1 (pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą nieprzekraczającą 3,5 t). W ramach postępowania firma Glomex będzie zobowiązana do dostarczenia w ramach zamówienia podstawowego:

  • 2 pojazdy w roku 2023;
  • 120 pojazdów w roku 2024 +120 w prawie opcji;
  • 41 pojazdów w roku 2024 + 41 w prawie opcji.

Wartość całego zamówienia wynosi 92 955 600 PLN netto. Dostarczane pojazdy będą wyposażone zapewne w 2-litrowe silniki EcoBlue Bi-Turbo o mocy 125 kW, które zgodnie z zapisami wymagań eksploatacyjno-technicznych (WET) muszą być przystosowane do ewentualnego zasilania paliwem do turbinowych silników lotniczych F-34.

Czytaj też

Tym samym jest to kolejna dostawa tych wielozadaniowych samochodów w układzie pick-up, które to zostały zamówione po raz pierwszy w 2020 roku w wyniku problemów z dostawą Nissanów Navara (zatrzymanie produkcji w wyniku pandemii koronawirusa) w liczbie 435 sztuk + 163 w prawie opcji. W maju 2. RBL podpisała umowę na zakup 31 samochodów Ford Ranger (z opcją na kolejne 31) za kwotę do 14,5 mln PLN bez VAT w przypadku decyzji na pozyskanie pojazdów dodatkowych. Pierwotnie planowano nabyć 179 wozów (i drugie tyle w prawie opcji), jednak do części postępowań nie zgłoszono ofert, tym samym obecna umowa z Glomex MS Polska stanowi najpewniej dopełnienie całego planu pozyskiwania nowych samochodów ciężarowo-osobowych typu pick-up. Pojazdy wcześniejszej generacji Forda Rangera, dostarczone przez Glomex MS Polska w ramach poprzednich dostaw w latach 2020 – 2022, zostały docenione przez użytkowników za swoje osiągi, wygodę, bezpieczeństwo oraz przede wszystkim właściwości terenowe.

Autor. Steeler

Współpraca: Mateusz Multarzyński

Reklama
Reklama

Komentarze (10)

  1. Darek S.

    W tej cenie to ma sens.

  2. raf4

    Ranger z salonu w podwojnej kabinie w dowolnym kolorze kosztuje 170.000zł ....przy zakupie 324 pewnie byloby z 20% znizki....a WP kupuje zielone Rangery za 280.000 w liczbie 324szt! w tej cenie jest juz Raptor nie Ranger! czy ja czegos nie rozumiem czy po prostu roznica to "koszty lobbingu"????

    1. Tani2

      raf4, Armia nie kupuje w salonie. W salonie masz standartowe wyposaženie i dodatki. Armia ma wymagania i te wymagania dostawca musi zrealizować i za to płaci. W salonie kupujesz Ty i ja. Samochòd baaardzo potrzebny,bardziej jak Rosomaki i Kraby.

    2. kukurydza

      Dostosowanie napędu do F-34, lakier... się zobaczy, ale pewnie też temat serwisu. Cywilowi NIC nie gwarantują tak realnie powyżej 2 lat, wojsko wystawia WET i one muszą być spełnione - i to właśnie kosztuje. Wyposażenie to jest pikuś, i dlatego teraz je olewają.

  3. Future

    Co daje paliwo F-34?

    1. skition

      Paliwo pola walki F-34 ma na celu ujednolicenie łańcucha dostaw., wśród których paliwa stanowią 40 % ładunku dostarczanego walczącym wojskom. Nie bez znaczenia jest też to ,że frakcja nafty ( paliwo lotnicze f34/f35 ) lepiej się spisuje w niskich temperaturach i w warunkach arktycznych gdyż na wysokościach przelotowych panuje zawsze mniej więcej temperatura minus 40 stopni.

    2. kukurydza

      Standardowe paliwo NATO.

  4. Future

    Dlaczego Honkery nie poszły na Ukrainę, czyżby miały jeszcze jakaś wartość dodaną....🤔

  5. Limano

    A te chromy były takie ładne i nie gasnące światła, żeby nikogo nie zaskoczyć np. na granicy jadąc na nokto. No cóż idą zmiany.

    1. Nie cenzor

      Jak są światła ustawione w automacie to święcą od włączenia zapłonu, na manetce jest opcja wyłączenia tego, więc spokojnie.

  6. Norman

    Brak osłony silnika , brak ranflat,brak wciągarki,brak stalowych zderzaków, brak dodatkowego kosza na zbiorniki dodatkowe i koło zapasowe z tyłu,brak trapów i podnośnika kolumnowego,belki led,brak pokrowców na fotele z cordury, odwodnień w podłodze.Na bank będzie to zielony w połysku a nie mocnym matowym wybarwieniu.Ciekawe czy pojazd będzie miał opcje gaszenia całkowitego świateł wewnętrznych i zewnętrznych.Mamy to...cywil w kolorze za 100.000zł na sztuce plus do ceny rynkowej.

  7. BadaczNetu

    Jeździłem nim po Afryce, gdzie dróg praktycznie nie było i sprawował się super.

  8. KPS1

    Zakup dobry, ale ilość zdecydowanie za mała.

  9. Dr. Pavl Kopetzky

    Trzeba podesłać -'wspomóc - wesprzeć teraz Ukrainę: pomoc humanitarna, logistyka, drony... Warto. Jeśli nie obecnie to kiedy!? Kiedyś może być za późno. Naprawdę. Real War and Politik

  10. Chyżwar

    I dobrze. Tym razem nie będzie już gadaniny o chromach a nie samymi Waranami, MRAPami, Raycoltami czy HMMWV wojsko żyje.