Belgowie kupują JLTV, kontrakt podpisany

14 października 2020, 12:47
6382230
Fot. U.S. Army/Sgt. Calab Franklin

W dniu 13 października 2020 r. firma Oshkosh Defense, LLC poinformowała o podpisaniu umowy z belgijskim resortem obrony na dostawę 322 pojazdów Oshkosh CLV (Command and Liason Vehicle) dla belgijskich sił zbrojnych.

Belgijski CLV to tak naprawdę Oshkosh JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) wyposażony w belgijskie systemy komunikacyjne. Wspomniany kontrakt jest konsekwencją, o czym pisaliśmy na portalu Defence24.pl we wrześniu, decyzji podjętej przez belgijską Generalną Dyrekcję ds. Zasobów Materiałowych (DGMR), która zgodziła się na zakup pojazdów JLTV dla belgijskich wojsk lądowych za kwotę 134,7 mln euro.

Co ciekawe belgijski kontrakt, to pierwsza tak duża „komercyjna” sprzedaż (procedura Direct Commercial Sales) JLTV, gdyż do tej pory były one oferowane wyłącznie poprzez FMS (Foreign Military Sales). Z zakupu amerykańskich wozów za pośrednictwem FMS skorzystały dotychczas Czarnogóra, Słowenia, Litwa oraz planuje ten sam tryb wykorzystać Wielka Brytania.

Zakontraktowane właśnie JLTV zastąpią w belgijskiej armii używane obecnie pojazdy Iveco LMV (Light Multirole Vehicles), a ich dostawy mają rozpocząć się w 2023 roku. Amerykańskie wozy zostaną wyposażone w standardowe dla belgijskich sił zbrojnych urządzenia łączności, a 135 egz. otrzyma uzbrojenie w postaci zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia FN Herstal deFNder Light RWS z karabinem maszynowym kal. 7,62 mm. Z kolei 20 szt. Oshkosh CLV będzie skonfigurowanych jako wozy ewakuacji medycznej.

Pod względem rozwiązań mechanicznych, czy poziomów ochrony, belgijskie Oshkoshe będą odpowiadać amerykańskim JLTV, a więc będą napędzane silnikiem wysokoprężnym Gale Banks Engineering 866T V-8 o mocy 360 KM (bazuje na jednostce GM Duramax), który współpracuje z 6-biegową przekładnią automatyczną Allison 2500SP oraz skrzynią rozdzielczą Oshkosh. Niezależne zawieszenie kół to najnowsze „wcielenie” rozwiązania Oshkosha – TAK-4i.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 7
Reklama
say69mat
piątek, 16 października 2020, 04:09

Ciekawe, Belgowie - na poziomie lekkich pojazdów transportu taktycznego - stawiają na konstrukcję gwarantującą interoperacyjność z pojazdami US Army. Jakim zatem to cudem Polska przedstawiana jest jako koń trojański USA w rodzinie wspólnoty europejskiej??? Skoro zdecydowana większość wykorzystywanego - niezmodernizowanego - sprzętu transportu taktycznego, pamięta 'sielskieianielskie' czasy Układu Warszawskiego ;)))

KrzysiekS
czwartek, 15 października 2020, 18:15

Pomijam ocenę zauważcie tylko Litwa 200 szt. Belgia 322. Możemy kupić (lub składać) jakakolwiek maszynę tego typu tylko nie mówcie o 15 szt. to kpina.

Bursztyn
środa, 14 października 2020, 15:28

420 k euro. Drożej niz u Litwinów

Bursztyn
środa, 14 października 2020, 15:21

Z ciekawostek JLTV SA JUZ ZINTEGROWANE Z JAVELIN LITWA KUPIŁA 200 SZTUK

Davien
środa, 14 października 2020, 15:18

JLTV u nas miałby sens pod warunkiem, że będzie miał silnik SW400. Inaczej nie podchodzić bo popłyniemy na kosztach części zamiennych.

Grzyb
środa, 14 października 2020, 15:10

A kiedy nasza Tatra?

Rain Harper
środa, 14 października 2020, 15:05

Ten silnik to jak w BWP-1.

Tweets Defence24