Reklama

Siły zbrojne

Więcej parków pontonowych dla wojska

Wizualizacja polskiej wersji parku PFM (Daglezja-P).
Wizualizacja polskiej wersji parku PFM (Daglezja-P).
Autor. Agencja Uzbrojenia

Agencja Uzbrojenia poinformowała o podpisaniu umowy o wartości blisko 1,2 mld na pozyskanie kolejnych siedmiu kompletów parków pontonowych PFM dla Wojska Polskiego. Za ich dostawy odpowiedzialna będzie firma CNIM Systèmes Industriels.

Reklama

Zakup ten jest pochodną umowy ramowej podpisanej 15 czerwca 2022 roku, na mocy której Wojsko Polskie może otrzymać do 13 parków pontonowych PFM o łącznej wartości 1,5 mld złotych. Umowa obejmuje także dodatkowe usługi: pakiet szkoleniowy, opracowanie dokumentacji wraz z przekazaniem licencji oraz dostawy zestawów części zamiennych i naprawczych. Czas jej trwania wyznaczono do końca 2026 roku. W dniu 22 sierpnia 2022 zawarta została pierwsza umowa wykonawcza na dostawę 2 pierwszych zestawów o wartości ok. 300 mln złotych brutto. Ich dostawy planowane są na połowę 2025 roku. Teraz zakupione zostało kolejne 7 parków o wartości 1,2 mld złotych, których dostawa ma mieć miejsce w latach 2026-29. Tym samym na mocy umowy ramowej pozostaje jeszcze możliwość kupna jeszcze 4 takich zestawów. Zastąpią one przestarzałe systemy PP-64 Wstęga, używane od lat 60. XX wieku.

Reklama
Reklama

Każdy zakupiony komplet ma składać się m.in. z: ośmiu bloków pontonowych z silnikami napędowymi, czterech ramp najazdowych oraz wyposażenia, narzędzi i urządzeń zabezpieczających budowę oraz utrzymanie i obsługę przeprawy. Do przewozu zestawu mają zostać wykorzystane zestawy transportowe w łącznej liczbie 12 zestawów złożonych z ciągnika siodłowego z naczepą plus pojedynczy samochód ciężarowo-osobowy. Kupowane mosty PFM są w najnowszej dostępnej wersji. Dzięki silnikom zaburtowym zintegrowanym z modułami i systemami blokującymi, PFM można łatwo rozłożyć.

Czytaj też

Do ustawienia 100 metrów mostu w każdych warunkach brzegowych potrzeba średnio mniej niż 30 minut. Na obszarze, gdzie poszczególne moduły mogą być zwodowane równolegle, czas budowy może być skrócony do 15 minut. Ponadto, sztywność mostu zapewnia szybkie i bezpieczne przejście wojsk. PFM umożliwia zatem przejazd ciągły ponad 200 pojazdów na godzinę, w dzień i w nocy, niezależnie od warunków pogodowych. Za produkcję oraz dostawy odpowiada francuska firma CNIM (Constructions Industrielles de la Méditerranée) Systèmes Industriels.

Czytaj też

Transporter VAB i haubica Caesar na promie stworzonym z mostu PFM
Transporter VAB i haubica Caesar na promie stworzonym z mostu PFM
Autor. CNIM
Reklama
Reklama

Komentarze (9)

  1. pawelv

    Najwięcej segmentów ( pontonów ) z mostów pontonowych było ciętych na złomowiskach od 1998 jeszcze do 2013 . Wiele jednostek pontonowo - mostowych zlokalizowanych w pobliżu Wisły zostało wprost ogołoconych z tego sprzętu .Jednostki te były nawet likwidowane . Sprzęt był może stary , ale sprawny i zakonserwowany razem z odpowiednim osprzętem tak że na całej Wiśle mogło być w razie czego zmontowanych kilkanaście mostów . Ale cóż wtedy twierdzili że utrzymywanie tego jest to koszt nie potrzebny i uważali że wojny w Europie już nie będzie , a złomiarze zacierali ręce. Nowoczesne mosty są potrzebne ale w razie czego i tamte też by posłużyły.

    1. Essex

      No i???? Kolejny historyk, ndpisz jeszcze ze miecze z czasow Mieszka I xlomiarze zabrali.....

    2. pawelv

      Historię obśmiać, nie wyciągać z niej wniosków na przyszłość , popełniać te same głupie błędy.. To dlaczego w akademiach wojskowych analizuje się minione bitwy ??? Wszak jak zacznie się wojna to się jakoś będziemy organizować , a jak się bronić ??? To się zobaczy ....prawda??? A potem znowu cierpienie , zniszczone miasta ,domy ,zabici bliscy, niewola i winnych nie ma bo ktoś nie wyciągnął wniosków z historii . O ruskim imperializmie też jakoś wszyscy zapomnieli , albo nie chcieli wiedzieć i jaki finał???

  2. Essex

    Czy w naszym kraju gdxie podobno tylu zdolnych super inzynierow nie moNa opracowac juz niczego? Nic nie potrafią? Silkin nie za trudne, przeklafnia nie zactrudne, samochod? Ssmolot? Czyste SF.....prosty most skladany? Nie tez sie nie da.....kraj niemoznosci i ciaglego nie da sie.....

    1. Marcyk

      A rozumiem, że pieniądze na pracę badawczo-rozwojowe wyciągniesz z bankomatu ?! Tobie się chyba zdaje że takie projekty robi się w czynie społecznym.

  3. Marcyk

    BARDZO potrzebny zakup !

    1. Essex

      Co za mertyoryczny tekst, brawo!!!!

    2. Marcyk

      A co masz lepszy pomysł ?! No chyba że PGZ opracuje coś podobnego ? Może masz info na ten temat ?!

  4. szczebelek

    Polski przemysł zajmuje się zmianą rad nadzorczych i prezesów, więc nie przeszkadzać

    1. MiP

      A co w tym dziwnego dojna zmiana po dojściu do władzy tym samym się zajmowała

  5. Bloody Trident

    Co do PP-64 Wstęga niech zostaną. Bo ciężkich czołgów spośród wszystkich pojazdów na froncie to zaledwie 5-30% pojazdów i inny lżejszy sprzęt można na Wstęgach przez rzeki przeprawiać, a tym samym odciążając te o większej nośności.

  6. Bloody Trident

    Przez tyle lat w tej kwestii nic nie zrobiliśmy, a mamy tylu inżynierów, którzy by mogli zaprojektować taki most/prom i wykonać o wiele taniej niż 1,5 mld. Za co taka cena? Most łukowy w Toruniu kosztował 753mln zł z umocnieniem nabrzeży, z wybudowaniem wyspy na środku Wisły i umocnieniem jej i drogi dojazdowe, 4 pasy jezdni z asfaltem wylanym bez łączeń zgodnie ze szwajcarską technologią jednym ciągiem!!! Brawo negocjatorzy MON. Około 2003r chcieliśmy już zamówić Amphibie M3 z Niemiec, ale na rzecz USA jadących do Iraku i uwolnienia mocy produkcyjnej dla nich zrezygnowaliśmy. M3 układa most 100m poniżej 20min i niema problemu z ciężarówkami nosicielami na nabrzeżu, które blokują drogi dojazdowe i ze względu na swoją długość mają problem z manewrowaniem i kolejna musi poczekać, aż poprzednia zrobi jej miejsce. M3 w razie nalotu same potrafią wyjechać z wody i nie są zależne od innych pojazdów, które np mogłyby być zniszczone przez wroga.

  7. Z prawej flanki

    Czyli to była umowa ramowa na te 13 szt?! Realnie te 1,5 roku temu zamówiono tylko 2 sztuki?! Co za dziadostwo... Czyli ostatecznie za 9 zestawów płacimy tyle ile w 2022 roku mogliśmy zapłacić za 13 zestawów,..

    1. Franek Dolas

      Z lewej flanki Liczenie jest proste umowa ramową 1.5 mld pierwszy zakup 300 mln drugi 1.2mld razem 1.5. Naucz się liczyć do dziesięciu. Ciekawa że można nauczyć się pisać czytać juź niekoniecznie a liczyć zupełnie nie.

    2. Ali baba,

      Ale wiesz że zadko kiedy zakup wygląda tak że płacisz całość z góry i nic nie dopłaczasz podczas realizacj

  8. Chasim

    Ooo od Francji sie da może też i z Korei i HSW uda sie podpisac wykonawcza do ramówek? A nie sorry...poniosło mnie

    1. Essex

      Kto bronił Błaszczakowi podpisać????? miał 8 lat

    2. Marcyk

      Jak chcesz podpisać umowy wykonawcze z Koreą skoro mają być z koreańskiego kredytu który musi być odblokowany przez władze koreańskie poprzez zmiany przepisów ustawowych ?! Parlament koreański ma zorganizować w lutym specjalne posiedzenie w tej sprawie. Umowy z HSW nie mogą być podpisywane na kolanie ! Na co chcesz podpisać umowy ? Na Borsuka ? A testy zostały zakończone ? Może coś wiesz o tym ?

  9. ALBERTk

    Czy nie da się tych mostów posadowić na tych najnowszych podwoziach Jelcza, prezentowanych w ubiegłym roku? Sorry, ale ten stary Jelcz z obrazka w tym artykule to już trochę przeżytek.