Reklama
  • Wiadomości

Więcej parków pontonowych dla wojska

Agencja Uzbrojenia poinformowała o podpisaniu umowy o wartości blisko 1,2 mld na pozyskanie kolejnych siedmiu kompletów parków pontonowych PFM dla Wojska Polskiego. Za ich dostawy odpowiedzialna będzie firma CNIM Systèmes Industriels.

Wizualizacja polskiej wersji parku PFM (Daglezja-P).
Wizualizacja polskiej wersji parku PFM (Daglezja-P).
Autor. Agencja Uzbrojenia
Reklama

Zakup ten jest pochodną umowy ramowej podpisanej 15 czerwca 2022 roku, na mocy której Wojsko Polskie może otrzymać do 13 parków pontonowych PFM o łącznej wartości 1,5 mld złotych. Umowa obejmuje także dodatkowe usługi: pakiet szkoleniowy, opracowanie dokumentacji wraz z przekazaniem licencji oraz dostawy zestawów części zamiennych i naprawczych. Czas jej trwania wyznaczono do końca 2026 roku. W dniu 22 sierpnia 2022 zawarta została pierwsza umowa wykonawcza na dostawę 2 pierwszych zestawów o wartości ok. 300 mln złotych brutto. Ich dostawy planowane są na połowę 2025 roku. Teraz zakupione zostało kolejne 7 parków o wartości 1,2 mld złotych, których dostawa ma mieć miejsce w latach 2026-29. Tym samym na mocy umowy ramowej pozostaje jeszcze możliwość kupna jeszcze 4 takich zestawów. Zastąpią one przestarzałe systemy PP-64 Wstęga, używane od lat 60. XX wieku.

Reklama
Reklama

Każdy zakupiony komplet ma składać się m.in. z: ośmiu bloków pontonowych z silnikami napędowymi, czterech ramp najazdowych oraz wyposażenia, narzędzi i urządzeń zabezpieczających budowę oraz utrzymanie i obsługę przeprawy. Do przewozu zestawu mają zostać wykorzystane zestawy transportowe w łącznej liczbie 12 zestawów złożonych z ciągnika siodłowego z naczepą plus pojedynczy samochód ciężarowo-osobowy. Kupowane mosty PFM są w najnowszej dostępnej wersji. Dzięki silnikom zaburtowym zintegrowanym z modułami i systemami blokującymi, PFM można łatwo rozłożyć.

Zobacz też

Do ustawienia 100 metrów mostu w każdych warunkach brzegowych potrzeba średnio mniej niż 30 minut. Na obszarze, gdzie poszczególne moduły mogą być zwodowane równolegle, czas budowy może być skrócony do 15 minut. Ponadto, sztywność mostu zapewnia szybkie i bezpieczne przejście wojsk. PFM umożliwia zatem przejazd ciągły ponad 200 pojazdów na godzinę, w dzień i w nocy, niezależnie od warunków pogodowych. Za produkcję oraz dostawy odpowiada francuska firma CNIM (Constructions Industrielles de la Méditerranée) Systèmes Industriels.

Reklama

Zobacz też

Reklama
Transporter VAB i haubica Caesar na promie stworzonym z mostu PFM
Transporter VAB i haubica Caesar na promie stworzonym z mostu PFM
Autor. CNIM
Reklama
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama