Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Nowe Jelcze do parków pontonowych Daglezja-P

Wizualizacja parku pontonowego Daglezja-P holowanego za ciągnikiem siodłowym Jelcz C662.D43.
Wizualizacja parku pontonowego Daglezja-P holowanego za ciągnikiem siodłowym Jelcz C662.D43.
Autor. Agencja Uzbrojenia

Program pozyskania parków pontonowych Daglezja-P wchodzi na kolejny etap realizacji. Przedstawiciele francuskiej firmy CSI zagościli w zakładach Jelcz, by założyć zamówienie na ciągniki siodłowe, które w przyszłości będą holowały ten sprzęt w Wojsku Polskim.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

W połowie lipca br. do Jelcza-Laskowic przybyła delegacja przedsiębiorstwa CNIM Systèmes Industriels (CSI). Francuzi podpisali z polskim producentem ciężarówek umowę na dostawę ciągników siodłowych. 24 egzemplarze Jelczy C662.D43 posłużą do transportu polskich parków pontonowych PFM (Pont Flottant Motorisé). Wartość zamówienia wynosi 52 mln złotych, a pojazdy mają zostać przekazane stronie francuskiej do końca przyszłego roku.

Czytaj też

W połowie ubiegłego roku Agencja Uzbrojenia podpisała z CSI umowę o pozyskaniu nowych parków pontonowych na potrzeby Wojsk Inżynieryjnych. Celem programu o nazwie Daglezja-P jest zastąpienie wiekowych systemów PP-64 Wstęga. Choć ów sprzęt pozostaje w aktywnej służbie (w ostatnich latach wykorzystano go m.in. podczas awarii warszawskiej oczyszczalni ścieków Czajka), to jest on moralnie i technicznie przestarzały. PP-64 wprowadzono do służby w połowie lat 60. Polski park bazuje na konstrukcji radzieckiego systemu PMP, który wdrożono w 1960 r.

Reklama

To oznacza, że umowa podpisana w ubiegłym roku przez Agencję Uzbrojenia i CSI weszła na kolejny etap realizacji. Kontrakt przewiduje, że AU może pozyskiwać parki pontonowe do końca 2026 r. za maksymalną kwotę 1,5 mld złotych przy cenie jednostkowej wynoszącej 115 mln zł. Strona polska może więc pozyskać do 13 parków pontonowych.

YouTube cover video

Park pontonowy PFM odznacza się nośnością klasy MLC 90T/100W według normy STANAG 2021. To. oznacza, że Wojska Inżynieryjne w najbliższych latach uzyskają zdolność do stworzenia przepraw o długości do 100 metrów dla pojazdów tak ciężkich jak czołgi M1A2SEPv3, które wkrótce wejdą na wyposażenie Wojsk Lądowych, a także maszyn sojuszniczych takich jak Challenger 3, Leclerc XLR, Leopard 2A8 czy Ariete AMV. To także niezwykle istotny etap w modernizacji technicznej Wojsk Inżynieryjnych oraz przygotowaniu tego rodzaju Wojsk Lądowych do konfliktu o wysokiej intensywności.

Jelcz C662.D43 to produkt przedsiębiorstwa Jelcz Sp. z o.o. z siedzibą w Jelczu-Laskowicach. Jest to ciągnik siodłowy o wysokiej mobilności, zbudowany w układzie trzyosiowym, z napędem na wszystkie koła. Wóz wyposażono w silnik Iveco o mocy 430 KM, który spięto z 16-biegową przekładnią mechaniczną. Pierwsze egzemplarze tych ciężarówek zostały kupione przez wojsko w 2009 r. Począwszy od 2012 r. Jelcze C662.D43 służą w Wojskach Lądowych jako ciągniki mostów towarzyszących MS-20 Daglezja.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (2)

  1. Norman

    Przyczepa jednoosiowa...parki pontonowe operują w terenie podmokłym,grząskim... brzegi rzek.Nacisk na pojedyncze koło będzie ogromny.Uważam że w dzisiejszych czasach warto pomyśleć o akumulatorach w ramie przyczepy i awaryjnym wspomaganiu napędu osi w grząskim terenie...akumulatory ładowane z alternatora pojazdu.

    1. Wuc Naczelny

      Przecież jest dwuosiowa.

  2. Norman

    Do nowych parków powinien być przewidziany zestaw przeciwlotniczy ( z funkcją zwalczania rakiet) przeciwdronowy na obu brzegach.taki park to prosty cel.

Reklama