Siły zbrojne

Używane Cougary dla Wojska Polskiego

Fot. PKW Afganistan
Fot. PKW Afganistan

Jak poinformował na swoim profilu w mediach społecznościowych minister Mariusz Błaszczak polska armia pozyska od USA 300 używanych pojazdów MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) Cougar 4x4. Dzięki przyśpieszonej procedurze wozy powinny trafić do Polski już w 2022 r. Kontrakt ma również obejmować pakiet logistyczny i szkoleniowy.

Na razie brak większych szczegółów odnośnie zarówno powodów wyboru tej akurat konstrukcji, specyfikacji pozyskiwanych pojazdów, czy ich przeznaczenia w Wojsku Polskim. 

Pewnych informacji na temat powodów oraz trybu pozyskania Cougarów udzielił redakcji Defence24.pl mjr Krzysztof Płatek, Rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia. "Zakup pojazdów ma na celu zaspokojenie bieżących potrzeb Sił Zbrojnych RP. Odbędzie się na podstawie decyzji ministra obrony narodowej. Kontrakt jeszcze nie został podpisany, natomiast postępowanie w programie Pegaz - w założeniu - może zostać zrealizowane, niezależnie od tego programu, w późniejszym terminie".

Przypomnijmy, że 45 szt. pojazdów kategorii MRAP - M-ATV M1240A1, używanych jest w Wojskach Specjalnych. Wozy te otrzymaliśmy w 2015 roku w ramach darowizny od USA a ich eksploatację wspiera firma Rosomak S.A., która w maju 2021 r. podpisała porozumienie o współpracy z Oshkosh Defense. W jego ramach ma m.in. zapewnić "produkcję, szkolenia i obsługę techniczną dla pojazdów 4x4 wykorzystywanych w Siłach Zbrojnych RP oraz pojazdów, które mogą pojawić się w przyszłych polskich programach średnich i ciężkich taktycznych pojazdów kołowych”.

Warto też zaznaczyć, że w Planie Modernizacji Technicznej 2017-2022 zakładano zakup 105 Pegazów dla Wojsk Specjalnych i Żandarmerii Wojskowej. Po 2023 planowano pozyskanie dalszych kilkuset pojazdów dla Wojsk Lądowych, w których poza wspomnianymi wcześniej zastosowaniami miały zostać także wprowadzone w odmianach specjalistycznych, jak wozy dowodzenia. I choć w lipcu 2021 prowadzone postępowanie na dostawę wielozadaniowych pojazdów Wojsk Specjalnych zostało unieważnione, to program Pegaz nie został anulowany i ma być kontynuowany. Niestety obecnie trudno jest wskazać choćby przybliżone terminy pozyskania Pegazów, a przejęcie Cougarów może tak na prawdę spowodować ich przesunięcie na bliżej nieokreśloną przyszłość. Oferenci w programie Pegaz deklarowali albo sprzedaż polskich (spolonizowanych) konstrukcji, albo współpracę przemysłową.

Pojazdy MRAP Cougar to konstrukcja z początku XXI w. produkowana przez amerykańską firmę Force Protection Inc. (przejętą w 2011 r. przez General Dynamics) na bazie południowoafrykańskich rozwiązań konstrukcyjnych pojazdów minoodpornych. Pojazd ten powstał w odpowiedzi na pilną potrzebę operacyjną zgłoszoną przez Korpus Piechoty Morskiej USA na bazie doświadczeń z działań w Iraku. Pierwsze zamówienie na Cougary USMC złożyło w połowie kwietnia 2004 r. i wprowadziło je do linii jako wozy HEV (Hardened Engineer Vehicle), głownie z myślą o transporcie zespołów saperów/pirotechników. Z czasem konstrukcją zainteresowała się również US Army oraz zagraniczni użytkownikownicy, jak Wielka Brytania, która zakupiła ponad 600 szt. w różnych konfiguracjach (4x4 i 6x6).

image
Cougar H 4x4 wykorzystywany przez PKW Afganistan. Fot. PKW Afganistan

Cougar H 4x4 to pojazd tzw. kategoria I obejmującej najlżejsze konstrukcje MRUV (Mine Resistant Utility Vehicle). Charakteryzują się one napędem 4×4, załogą liczącą 6 osób (2+4) oraz odpornością przeciwminową na poziomie 7 kg TNT pod kadłubem i 14 kg TNT pod kołem. Masa całkowita Cougara 4x4 to ponad 17 t. a jego ładowność to ponad 2,5 tony. W układzie napędowym pojazdu zastosowano silnik Caterpillar C-7 o mocy 243 kW (330 KM) oraz automatyczną przekładnię Allison 3500SP. Zasięg operacyjny to 966 km a prędkość maksymalna to 105 km/h.

Przypomnijmy, że pomiędzy 15 listopada 2008 a styczniem 2009 Polski Kontyngent Wojskowy w Afganistanie otrzymał z zasobów USMC 40 pojazdów Cougar 4x4 w ramach koalicyjnego porozumienia ACSA (Acquisition and Cross-Servicing Agreement), w miejsce wypożyczonych wcześniej wozów HMMWV. 

Komentarze