Reklama

Siły zbrojne

USS Kearsarge w Gdyni [FOTO]

USS Kearsarge wchodzi do Gdyni
USS Kearsarge wchodzi do Gdyni
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl

Dzisiaj rano do gdyńskiego portu wszedł amerykański uniwersalny okręt desantowy USS Kearsarge (LHD 3). Będzie on cumował przy Nabrzeżu Francuskim do najbliższego poniedziałku. Jest to największy okręt wojenny odwiedzający Gdynię po drugiej wojnie światowej.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

USS Kearsarge (LHD 3) jest trzecim z ośmiu okrętów typu Wasp. Jeden z nich USS Bonhomme Richard (LHD 6) został wycofany ze służby 14 kwietnia 2021 roku po oszacowaniu naprawy jako nieopłacalnej. Wcześniej 12 lipca 2020 roku uległ on poważnemu pożarowi w czasie prac stoczniowych w San Diego. Cała seria okrętów typu Wasp została wcielona do służby w latach 1989-2009, przy czym pod USS Kearsarge (LHD 3) stępkę położono 6 lutego 1990 roku, wodowano go 26 marca 1992 roku, a wcielono do służby 16 października 1993 roku. Na stałe stacjonuje on w Norfolk w stanie Wirginia. Okręt ma 257,2 m długości całkowitej, 240,2 m długości na linii wodnej, 60,35 m szerokości całkowitej (na wysokości pokładu lotniczego) oraz 32,3 m szerokości na linii wodnej. Te imponujące gabaryty przekładają się na imponującą wyporność pełną 41302 ton. Okręt napędzany jest dwoma turbinami parowymi Westinghouse o łącznej mocy 52200 kW, zasilanymi parą wytwarzaną w dwóch kotłach Combustion Engineering, co pozwala osiągnąć prędkość maksymalna 22 węzłów. Pierwsze siedem okrętów tego typu są ostatnimi okrętami US Navy napędzanymi turbinami parowymi, a ósmy i ostatni z serii USS Making Island (LHD 8) otrzymał już napęd składający się z turbin gazowych i silników diesla i elektrycznych. Załogę okrętu stanowi 994 marynarzy w tym 65 oficerów.

Szereg przemiennopłatów MV-22 Osprey na pokładzie dziobowym
Szereg przemiennopłatów MV-22 Osprey na pokładzie dziobowym
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Pokładówka USS Kearsarge umieszczona jest na prawej burcie okrętu. Przed nią są zamontowane wyrzutnia Mk 29 GMLS dla rakiet RIM-7P Sea Sparrow lub RIM-162D ESSM i wyrzutnia Mk 49 dla rakiet RIM-116A/B RAM.
Pokładówka USS Kearsarge umieszczona jest na prawej burcie okrętu. Przed nią są zamontowane wyrzutnia Mk 29 GMLS dla rakiet RIM-7P Sea Sparrow lub RIM-162D ESSM i wyrzutnia Mk 49 dla rakiet RIM-116A/B RAM.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Rufa okrętu mieści dok dla jednostek desantowych. Nad nim znajduje się pokład  z hangarem do którego zjeżdża podnośnik z poziomu pokładu startowego.
Rufa okrętu mieści dok dla jednostek desantowych. Nad nim znajduje się pokład z hangarem do którego zjeżdża podnośnik z poziomu pokładu startowego.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Samolot pionowego startu i lądowania AV-8B Harrier II z dywizjonu VMA-542 Tiger.
Samolot pionowego startu i lądowania AV-8B Harrier II z dywizjonu VMA-542 Tiger.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl

Głównym zadaniem USS Kearsarge (LHD 3) jest przewożenie desantu piechoty morskiej składającego się maksymalnie z 1687 żołnierzy. Do ich transportu na brzeg mogą służyć albo kutry i poduszkowce desantowe przewożone w doku umieszczonym w rufowej części kadłuba lub śmigłowce transportowe i przemiennopłaty MV-22 Osprey. W doku okręt może pomieścić sześć kutrów typu LCM 6 lub trzy poduszkowce typu LCAC. Okręt przewozi również ładunek pojazdów, który może składać się np. pięciu czołgów M1 (obecnie są one już wycofywane z amerykańskiej piechoty morskiej), 25 transporterów LAV, ośmiu armat M198, 68 samochodów ciężarowych, 10 pojazdów logistycznych i szeregu pojazdów pomocniczych. Kombinacja zabieranego ładunku zależy od przewidywanych zadań do wykonania.

Reklama

Czytaj też

Okręt dysponuje ciągłym pokładem lotniczym o wymiarach 249,6 m na 36 m z dziewięcioma stanowiskami dla pionowego startu. Pionową komunikację z hangarem podpokładowym zapewniają dwa podnośniki. Grupa lotnicza zabierana na okręt składa się z samolotów pionowego startu AV-8B Harrier II, przemiennopłatów MV-22 Osprey oraz śmigłowców różnych typów (AH-1W Super Cobra, AH-1Z Viper, CH-53E Super Stallion, CH-53D Sea Stallion, UH-1N Twin Huey, UH-1Y Venom, MH-60R/S Seahawk). Systematycznie kolejne desantowce typu Wasp zostają przystosowywane do przyjmowania samolotów pionowego startu F-35B.

Jako, iż jednostki typu Wasp stanowią główny element sił desantowych wyposażone są w pokładowe szpitale na 64 łóżka oraz w sześć sal operacyjnych. Na okręt poza załogą i desantem można zaokrętować dodatkowy 184 osobowy zespół medyczny.

Śmigłowce pokładowe AH-1Z Viper, UH-1Y Venom i MH-60 Seahawk.
Śmigłowce pokładowe AH-1Z Viper, UH-1Y Venom i MH-60 Seahawk.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Przemiennopłaty MV-22 Osprey ze złożonymi wirnikami.
Przemiennopłaty MV-22 Osprey ze złożonymi wirnikami.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
USS Kearsarge w widoku od rufy.
USS Kearsarge w widoku od rufy.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Widok na okręt od rufy w płaszczyźnie symetrii. Dobrze są widoczne lewoburtowy i prawoburtowy podnośniki dla sprzętu grupy lotniczej.
Widok na okręt od rufy w płaszczyźnie symetrii. Dobrze są widoczne lewoburtowy i prawoburtowy podnośniki dla sprzętu grupy lotniczej.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl

Uzbrojenie okrętu służy przede wszystkim do obrony powietrznej i składa się z dwóch 8-prowadnicowych wyrzutni Mk 29 GMLS dla rakiet RIM-7P Sea Sparrow lub RIM-162D ESSM, dwóch 21-prowadnicowych wyrzutni Mk 49 dla rakiet RIM-116A/B RAM oraz dwóch 6-lufowych armat przeciwlotniczych kalibru 20 mm Mk 15 Phalanx. Okręt ma również cztery armaty 25 mm Mk 38 i cztery karabiny maszynowe 12,7 mm. Bogate wyposażenie desantowca uzupełnia system dowodzenia oraz zestaw stacji radiolokacyjnych (jak radary wykrywania celów powietrznych AN/SPS-49 2-D i AN/SPS-48 3-D, radar wykrywania celów nawodnych AN/SPS-67, system kierowania ogniem  Mk23, radary kontroli lotów AN/SPN-43 i AN/SPN-35, system TACAN AN/URN-25), urządzeń walki radioelektronicznej, wyrzutnie pułapek radiolokacyjnych i celów pozornych dla torped oraz system identyfikacji swój-obcy AN/UPX-24.

Czytaj też

Wizyta amerykańskiego okrętu nie jest pierwszą w tym roku, a dodatkowo jest potwierdzeniem dużego znaczenia przykładanego przez Pentagon do obecności na Morzu Bałtyckim. W maju i w czerwcu w Gdyni był niszczyciel  USS Gravely (DDG 107), w czerwcu w Gdańsku był zbiornikowiec USNS Patuxent (T-AO 201), a w lipcu zbiornikowiec USNS Leroy Grumman (T-AO 195) był najpierw w Gdańsku, a później w Gdyni. W zeszłym tygodniu do Gdyni wszedł okręt desantowy-dok USS Gunston Hall (LSD 44), który w poniedziałek przeszedł do Gdańska.

Oba okręty wyjdą na morze w poniedziałek 19 września: USS Kearsarge (LHD 3) z Gdyni, a USS Gunston Hall (LSD 44) z Gdańska.

Okręt desantowy w widoku z prawej burty.
Okręt desantowy w widoku z prawej burty.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Pawęż z dwuczęściowymi wrotami do ładowni desantowej oraz podestami z wyrzutnią Mk 29 GMLS dla rakiet RIM-7P Sea Sparrow lub RIM-162D ESSM, armatą przeciwlotniczych kalibru 20 mm Mk 15 Phalanx i armatą 25 mm Mk 38.
Pawęż z dwuczęściowymi wrotami do ładowni desantowej oraz podestami z wyrzutnią Mk 29 GMLS dla rakiet RIM-7P Sea Sparrow lub RIM-162D ESSM, armatą przeciwlotniczych kalibru 20 mm Mk 15 Phalanx i armatą 25 mm Mk 38.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Podnośnik lotniczy poruszający się pomiędzy pokładem startowym, a pokładem hangaru lotniczego z widocznymi prowadnicami służącymi do jego przemieszczania się.
Podnośnik lotniczy poruszający się pomiędzy pokładem startowym, a pokładem hangaru lotniczego z widocznymi prowadnicami służącymi do jego przemieszczania się.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Grupa samolotów AV-8B Harrier II na pokładzie lotniczym, poniżej pomost z wyrzutnią Mk 29 GMLS dla rakiet RIM-7P Sea Sparrow lub RIM-162D ESSM oraz rufowy flagsztok z dwoma amerykańskimi marynarzami oczekującymi na podniesienie bandery.
Grupa samolotów AV-8B Harrier II na pokładzie lotniczym, poniżej pomost z wyrzutnią Mk 29 GMLS dla rakiet RIM-7P Sea Sparrow lub RIM-162D ESSM oraz rufowy flagsztok z dwoma amerykańskimi marynarzami oczekującymi na podniesienie bandery.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Reklama

Komentarze (3)

  1. Liman

    Będąc w latach 90 tych w Anglii, miałem okazję zobaczyć ćwiczenia brytyjskiego lotnictwa, gdzie jeden z Harierow był schowany w pustym magazynie, paliwo przywiozła cywilna cysterna, a uzbrojenie było schowane w ciężarówce z logo firmy kurierskiej,tylko obsługa miała mundury. Zatankowanie, uzbrojenie, wyprowadzenie i przygotowanie do startu zajęło im około pół godziny i samolot wystartował z placu. Takie teamy u nas, do bliskiego wsparcia piechoty, zamiast mi24?

    1. Zygazyg

      Food for a thought: Czy poddźwiękowy AV8B ma większy potencjał bojowy od nowego FA50?

    2. Honker Haker

      Short TakeOff & Landing

  2. Valdi

    Widzę statek z okna Teraz czekam na start harriera Cud w Gdyni

  3. Flaczki

    Fajna taka maszyna!

Reklama