Reklama

Siły zbrojne

USA wyraziły zgodę na modernizację polskich F-16

Autor. kpr. Sławomir Kozioł/DGRSZ

Departament Stanu USA wyraził zgodę na podniesienie 48 polskich myśliwców F-16 do najnowszego standardu F-16V za maksymalną kwotę 7,3 miliarda dolarów – poinformowała amerykańska Defense Security Cooperation Agency (DSCA).

Modernizacja związana jest z osiągnięciem połowy spodziewanego okresu eksploatacji tych maszyn. Tzw. Mid-Life Upgrade (MLU) obejmie wymianę radiolokatora, montaż ulepszonego komputera pokładowego i awioniki, nowych systemów naprowadzania i walki radioelektronicznej, a także wyświetlaczy w kabinie. Maksymalna cena pakietu to 7,3 mld dolarów. Nie znaczy to, że tyle wyniesie koszt podniesienia polskich F-16 do standardu V, bo niektóre pozycje w dokumencie DSCA są zdublowane (np. pokładowe systemy walki radioelektronicznej oraz modułowe komputery misji), by strona polska uzyskała szerszy wybór podzespołów do pakietu modernizacyjnego.

Reklama

O tym, że Siły Zbrojne zamierzają zmodernizować flotę F-16 z powodu osiągnięcia „środkowego etapu cyklu życia”, powiedział w lutym szef Agencji Uzbrojenia generał Artur Kuptel. Pierwsze z 48 F-16 trafiły do Polski w 2006 roku, zaś szacowany cykl eksploatacji tych maszyn to ok. 40 lat. Producentem F-16 jest koncern Lockheed Martin. Polskie samoloty powstały w fabryce w Fort Worth w Teksasie, natomiast montaż fabrycznie nowych egzemplarzy jest prowadzony w Greenville w Karolinie Południowej. Komponenty do F-16 powstają też jednak m.in. w zakładach PZL Mielec. Jak wynika z komunikatu DSCA, warunki offsetu zostaną ustalone w negocjacjach z producentem.

Czytaj też

Wydana przez Amerykanów zgoda pozwoli Polsce zmodernizować istniejące samoloty F-16C/D Block 52+ do nowej konfiguracji Viper (Block 72), która charakteryzuje się (m.in.) zastosowaniem radiolokatora AN/APG-83 SABR z anteną aktywną z elektronicznie sterowanym położeniem wiązki, modułowego komputera misji z terminalem Link-16 (MIDS-JTRS) czy układu nawigacji LN260 EGI Embedded GPS INS.

Wydana zgoda obejmuje szereg ćwiczebnych systemów uzbrojenia oraz elementów wyposażenia, w tym: 58 ulepszonych programowalnych wyświetlaczy Improved Programmable Display Generator (48 zainstalowanych, 10 zapasowych), trzy pociski manewrujące AGM-158 Joint Air-to-Surface Standoff Missile (JASSM) wersji ćwiczebnej; osiem bomb szybujących GBU-53/B StormBreaker (SDB II) oraz ćwiczebne GBU-53/B Captive Carry Reliability Trainer; pięćdziesiąt osiem wbudowanych systemów nawigacji bezwładnościowej i satelitarnej INS/GPS (48 zainstalowanych, 10 zapasowych); pięćdziesiąt osiem radiolokatorów AN/APG-83 Scalable Agile Beam Radar (48 zainstalowanych, 10 części zamiennych); sześćdziesiąt komputerów misji Modular Mission Computer (MMC) 7000AH lub równoważnych (48 zainstalowanych, 12 części zamiennych); sześćdziesiąt Next Generation Mission Computer (XMC) lub równoważnych (48 zainstalowanych, 12 części zamiennych); siedemdziesiąt trzy zestawy walki radioelektroniczej i samoobrony AN/ALQ-257 Integrated Viper Electronic Warfare Suite (IVEWS), siedemdziesiąt trzy AN/ALQ-254V(1) Viper Shield lub równoważne (63 zainstalowane, 10 części zamiennych).

Czytaj też

W pakiecie uwzględniono również następujące elementy: systemy ostrzegania przed pociskami Phased Array Warning System (PAWS-2); celowniki nahełmowe Joint Helmet Mounted Cueing System (JHMCS II); radia AN/ARC-238 lub równoważne; zestawy indentyfikacji swój-obcy AN/APX-126/127 Advanced Identification Friend or Foe (AIFF) z interrogatorem i transponderem (CIT) oraz trybem Mode 5 (lub równoważne); wyrzutnie flar i dipoli AN/ALE-47 Countermeasure Dispenser Systems (CMDS); części i akcesoria lotnicze; części zamienne, akcesoria i materiały eksploatacyjne oraz wsparcie w zakresie napraw i zwrotów; dostawa i wsparcie w zakresie oprogramowania niejawnego; publikacje niejawne oraz dokumentacja techniczna; usługi wsparcia inżynieryjnego, technicznego i logistycznego świadczone przez rząd Stanów Zjednoczonych i wykonawców oraz inne powiązane elementy wsparcia logistycznego i programowego.

Modernizacja F-16 Viper Midlife Upgrade (MLU) wzmocni polską obronę powietrzną i zdolności obserwacyjne oraz zwiększy wkład Polski w NATO.

Reklama
Źródło:PAP / Defence24
Reklama

Komentarze (45)

  1. javelin

    7.3 mld usd za modernizcję 48 F16 ? 152 mln usd za modernizację 1 szt ? To są jakieś jajca ? Za tyle to można mieć nowy F16 albo nowy F35 albo nowy F15 i do tego cały pakiet części, rakiet i innych bzdetów. 6 lat temu Słowacja kupiła 14 nowych F-16 Block 70 za 1.8 mld usd, z tym że dla nich to nowy myśliwiec, więc srogo zapłacili za wszystkie dodatki. Oczywiście, cena końcowa wyniesie pewnie nie 7.3 mld usd a może 4 mld usd, ale to dalej nieporozumienie, bo za tyle to można kupić 2 eskadry nowych myśliwców każdego rodzaju. A może cena zawiera opłatę za obecność wojsk w USA w Polsce ??? coś tu jest ewidentnie nie halo.

  2. Weneda 1977

    Tajwan płacił 31mln $ za sztukę dużo starsze maszyny a w naszych już dodzwoni i wymieniano nie które rzeczy.Z kad ta różnica 150 do 30?Ceny poszły do góry ale nie 500%

    1. Davien3

      @Weneda to cena MAKSYMALNA za to wszystko co tam napisano czyli np 2 różne rodzaje supernowoczesnego WRE

    2. Miłosnik Stowarzy Forumowych Bardów i Bajkopisarzy

      Davien, to F-16 ma supernowoczesne WRE? A od kiedy?

  3. Miłosnik Stowarzy Forumowych Bardów i Bajkopisarzy

    W styczniu 2024 biuro DOT&E (Director, Operational Test & Evaluation, czyli doradca Sekretarza Obrony ds. testów oraz oceny systemów bojowych) wydało inny raport dotyczący dostępności F-35. W całym 2023 r. tylko w jednym miesiącu udało się przekroczyć cel 65 proc. dostępności F-35 i tylko w przypadku maszyn wyznaczanych do walki, dyżurów itd. Ich średnia dostępność sięgnęła 61 proc., przy zaledwie 51 proc. dla całej floty.. eszcze gorzej wyglądała zdolność do wykonywania zadań bez ograniczeń: 48 proc. dla maszyn specjalnie wytypowanych i tylko 30 proc. dla całej floty. Po raz kolejny również wskazano na problemy z silnikiem F-35, którego niewystarczające osiągi i wydajność mają być istotną przyczyną niskiej dostępności tych maszyn. Ogólnie wg autorów wersja A spełnia dwa, a wersja B zaledwie jedno z trzech kryteriów niezawodności (o wersji C nie poinformowano wprost, ale wiadomo, że żadna z wersji nie spełnia trzech kryteriów).

    1. Miłosnik Stowarzy Forumowych Bardów i Bajkopisarzy

      Nikt nic nie odpowie? Nikt nie napiszę o Su-57? Jestem zawiedziony 😭😭😭

  4. de Paye

    Jest coś takiego jak RESURS PŁATOWCA . Nasze F-16 co wynika z dostępnych źródeł w większości mają ponad 60% wykorzystanego resursu. Biorąc pod uwagę fakt że każdy typ samolotu ma swoje wady i zalety , a słabością F-16 jest wytrzymałość płatowca ( Belgia i Holandia musiały wycofać kilkanaście F-16 przed zakończeniem resursu z powodu pęknięć kadłuba w części przed ogonowej ) to modernizacja naszych F-16 w tym stopniu zużycia płatowca jest wątpliwa logicznie i ekonomicznie .

    1. Vixa

      To jakie resursy mają nasze Jastrzębie, a jakie miały te belgijskie? Pewnie nie ma różnicy...🤣🤣🤣

    2. Davien3

      de Paye akurat resurs po modernizacji do F-16V jest ZEROWANY i liczony od początku

    3. Czytelnik D24

      Resurs płatowca przy MLU dla F-16 jest zerowany dlatego że płatowiec również przechodzi renowację.

  5. szczebelek

    Idąc tym tokiem myślenia to lepszym , ale dalej bez większego sensu pomysłem byłoby kupno fabrycznie nowych 48 F16 zajeżdżając te posiadane ... A tak na serio to zakup 16 F35 oraz dwóch eskadr EF lub F15 ma większy sens.

    1. LOUT

      szczebelek - Ty to wiesz, ja to wiem i każdy rozsadny to wie, ale nie ludzie w MON/Polityce. Problemem jest to, że większość z nich(jak i wszelakich polityków i urzędników) nie szanuje pieniedzy publicznych i nie kojarzy, ze to pieniądze obywateli naszego kraju - ciężko zarobione pieniadze, które nalażałoby wydawać rozsądnie a nie szastać na lewo i prawo! Wracając do meritum - tak tez uważam i napisałem w kilku komentarzach, z tą różnicą, że u mnie jest dokupić F35 i zakupic Eurofightery. Oczywiście może być też F15, ale myślę, że Europejczycy dadzą więcej korzyści i większą współpracę a do tego dywersyfikacja dostawcy(jeden zza miedzy, drugi zza oceanu), ale i unifikacja z największymi siłami powietrznymi Europy, ktore latają/będą latały na EF2000 i F35.

  6. user_1065760

    Nawet jeżeli by stanęło na takiej cenie a tak na pewno nie będzie to zakup nowego samolotu innego typu wcale nie koniecznie byłby tańszy bo do samego płatowca trzeba by doliczyć koszty modernizacji całej infrastruktury, wyszkolenia obsługi naziemnej a także pilotów, Do tego dochodzą jeszcze koszta eksploatacji, które w przypadku F35 czy EF są znacznie wyższe niż przy f-16 gdzie już mamy na pewnym poziomie serwis w Polsce.

    1. Essex

      Startują z tego samego lotniska, stoja w tych samych hangarach o jakiej infrastrukturze piszesz?????

  7. Franek Dolas

    152 mln za sztukę to chyba jakiś żart. Trzeba dać sobie spokój z moderką i kupić 96 F-15EX. Za 10 mld.

  8. Strusiu-73

    Ale czy wszyscy zwolennicy nowych maszyn wiedzą ile teraz się na nie czeka ?Oraz ile wynosi całkowity koszt zakupu ?

    1. Imigrant

      Modernizacja 139 F-16 dla Taiwanu zajela 8 lat od 2016 do 2024. Takze nie ma znaczenia czy jest to remont czy nowe.

  9. Future

    Wszystko w rękach naszych politycznych negocjatorów. Teraz wszystko kosztuje drożej. Będzie problem z budżetem na inne unowocześnienia armii. I teraz wychodzi że trochę szastaliśmy z budżetem kupując taką ilość apaczy czy niedorozwinięte fa 50.

    1. Granat

      Powiedziałbym że wszystko w rękach Kremla. Tam już wiedzą jakie samoloty będziemy mieć.

  10. radziomb

    dlaczego w tej cenie nie ma wymiany silników? przecież ta cena modernizacji to jest (nawet jeśli będzie przyznany rabat) cena nowego fa50 a może i F35 bo ruszyła produkcja seryjna i cena spadła, niech każdy sprawdzi sam ceny i oceni sam.

    1. Takijeden

      A F16V ma w ogóle jakiś nowy silnik?

    2. Rusmongol

      @takijeden. No nowy samolot ma nowy silnik, a stary często ma Stary chyba że w jakimś celu go zmieniono na nowy. 🥳

    3. szczebelek

      Chodzi o wymianę zajechanego silnika na nowy fabryczny.

  11. Franek Dolas

    Kiedyś pisałem aby sprzedać to barachło (przy takich pieniądzach za MLU to określenie jak najbardziej zasadne) i kupić 96 F-15EX za 10 mld. Będziemy mieli "nówki sztuki" o wiele większych możliwościach i olbrzymim resusie. Przed podpisaniem umowy na Apache trzeba było się dowiadywać o koszt MLU mielibyśmy inne karty w ręku. To jest ta nowa "jakoś" jaką wniosła nowa ekipa a może "byle jakość". A MB zarzucano chaos zakupowy. A teraz amo 155 progrozowany trzykrotny wzrost ceny, Tarczolipa 30-40 Mld (prognoza J.Wolskiego) i MLU F-16 152 mln/szt. Już wiemy skąd się wzięło niedoszacowanie wydatków przez MB. Te nowe "racjonalne" zakupy będą nas dodatkowo kosztować te 500 mld.

  12. Diesel34

    Za tę kasę to z Fafików można zrobić gwiazdy śmierci i to siłami naszego przemysłu. Raz opracowana technologia zostałaby w polskich rekach i pozwoliła w przyszłości na samodzielne konstrukcje samolotów.

    1. radziomb

      to jest max cena. po rabacie pewnie będzie z 10..30% tansza. Natomiast zuważ ze w tym pakiecie nie ma nawet Silnikow. Nie lepiej sprzedać te F16 na Ukraine lub Rumunie, Bułgarie, Słowacje a kupić więcej F35?

    2. w-t

      To nie jest "cena". To jest maksymalna kwota, z sporą częścią opcji policzoną 2-3 razy bo producentów jest kilku i chodzi o umożliwienie wyboru bez wymuszania powtórnego przechodzenia przez procedurę wyrażenia zgody.

    3. Davien3

      Dieselm za tą kasę nic nie zrobisz z FA-50 bo nie mamy zadnych praw do modernizacji tych samolocików I ciekawy jestem jaka to zaawansowaną elektronike, uzbrojenie , silniki lotnicze Polska produkuje?

  13. andys

    Ciekawe, jakie kryteria spełniła Polska, aby uzyskać te zgode?

  14. DiDD

    Modernizacja bardzo potrzebna ale bardzo droga. Wychodzi ok. 150 mln USD/szt. podczas, gdy w 2018 Słowacja kupiła 14 nowych F-16v za ok. 130 mln USD/szt., w 2019 Bułgaria kupiła 8 maszyn za ok. 150 mln USD/szt. a Tajwan 66 maszyn za ok. 120 mln USD/szt. W 2018 Grecja zamówiła modernizację 85 maszyn F-16 block 50:52+ do standardu block 70 za łączną sumę 1.33 mld USD. Wiadomo - inflacja, nowe uwarunkowania polityczne i gospodarcza, ale zaoferowania wstępnie cena jest bardzo wysoka. Oby udało się wynegocjować niższą. Jeśli nie to może lepiej będzie dokupić nowe WSB? Może kolejne F-35?

    1. Takijeden

      To by oznaczało rezygnację z użytkowania F16. Stać nas na tyle F-35?

    2. user_1050711

      @DiDD. Sprawdzam: Dokładnie 1.528.115.956 USD (oraz odsetki) zapłaci Grecja za upgrade 83 sztuk block 52+, umowa z roku 2018. Kwota ta nie obejmuje 700 do 800 mln USD za nowe systemy walki. Zależnie od jednego z trzech typów, oferowanych przez firmy USA, których jeszcze nie podpisano. Ani nie wybrały jednego ich siły powietrzne USA. Autor artykułu z greckiego "Flight" - najpoważniejsze tu pismo - zupełnie nieoficjalnie, sugeruje że mogą radzić sobie z rosyjską OPL serii S-400. Artykuł z końca ub.r., najnowszy jaki wyszukałem w poważnym źródle.

    3. kopacz033

      Ten news jest po to by powiedziec ze drogo i rezygnujemy z f16 i dajemy Ukrainie i kupujemy EF2000. Cena ktora napisali mija sie z prawda. Polityka swoje robi. Pewnie EFY zakupia o ile cos kupia.

  15. oko

    90 mln za 1 szt. F 15. 48 szt F 15 daje 4 mld 320 mln złotych polskich . JESTEM ZA 64 szt F15 EX ZA KWOTĘ 5 mld 760 mln zł !!!!!!!!!

  16. andys

    To nie taka prosta sprawa. Nowe samoloty to szkolenie nowych pilotów, sprawy organizacyjne. Moze lepiej zmodernizować dobrze znany ("obcykany") typ samolotu niż kupować nowy.? Gdby wsadzono mnie do F-35 to podejrzewam, że i Mig 15 z weteranem-emerytem za sterami nie miałby ze mną problemów. Jest jeszcze sprawa poziomu sprzętu potencjalnych przeciwników. Nie myślę , aby odbiegał od poziomu F-16 (jeśli już , to w dół). Nie warto gorączkować się!

  17. .Chochoł.

    Miejmy nadzieje, że ta kwota to jakieś maksimum z zapasem. Jak finalna kwota nie spadnie o połowę, to w żaden sposób to się nie kalkuluje. Za tą cenę można kupić drugie tyle nowych samolotów. A te co są, niech tam sobie latają bez modernizacji. Np. nowe F-16, nawet trochę mniej, ale nowe F-35 albo w ostateczności F-15.

  18. Strusiu-73

    A z innej beczki.Obawiam się ,że w izraelskiej bazie jakieś F-35 mogły zostać trafione i teraz pierwsze "polskie" Harpie po doposażeniu pójdą na Bliski Wschód .Jak uważacie.?

  19. shooter01

    Raczej malo oplacalny dla Polski interes. Lepiej jest raczej kupic nowe samoloty, niz modernizowac te stare. Ciekawe, ktory rzad wystapil do USA o ta modernizacje? Zakladam, ze obecny, bo sie nie chwali.

    1. MiP

      Bo żeby to był poprzedni rząd to byś to popierał

  20. Zygazyg

    Mamy tylko 48 + 35 samolotów bojowych (plus fafiki.) To jest nic w porównaniu z ilościami którymi dysponuje potencjalny przeciwnik. Dlatego jest tak ważne mieć przewagę techniczną jaką daje modernizacja do bloku 70+ cena to sprawa drugorzędna bo przy oszędzaniu pieniędzy na modernizację krytycznego uzbrojenia jest ryzyko że w przyszłości będziemy płacili rublami.

    1. Wolfie

      Cena to nie jest rzecz drugorzędna gdy można za te same pieniądze kupić nowe myśliwce.

    2. Rusmongol

      I ile razy możliwości f16 wzrosną po tym upgrade? 3 razy? Czy 20%? Według mnie za 3x większe możliwości ok ale za 20% to dramat.

    3. w-t

      Tyle, że nawet 50-letnie maszyny NATO zamiatają złomem "potencjalnego przeciwnika" podłogę, a nasze maszyny są w stanie jednocześnie wyszukiwać i atakować więcej niż 1 cel.

  21. ALBERTk

    A ludzie pisali, że powinniśmy byli kupić więcej F16 bo one są tylko nieco droższe od FA50. No tak, to nieco to jakieś 50% więcej na każdej maszynie. Przy takich cenach F16 i F15 jedynym wyjściem jest kupno kolejnych F35, piąta generacja ponad wszystko.

    1. xdx

      Mylisz pojęcia, to nie cena płatowca tylko serwisu i części. Fa50 został kupiony bez niczego- poczekaj aż zacznie się eksploatacja to wyjdzie że jest droższy od SR71 .5 generacja ma fajne parametry ale głównym problemem jest dostępność do wykorzystania a ta jest dla f35 pomiędzy 40 a 60% w zależności od misji ( to są oficjalne dane ) , dlatego tylko mix 4 i 5 generacji daje możliwości .

    2. w-t

      Zauważ, że mówimy tylko o odświeżeniu elektroniki i wymianie radaru na samolotach które JUŻ MAMY, a nie o zakupie nowych maszyn. Inna sprawa, że to kwoty maksymalne, a pewne systemy wpisano dwa razy by umożliwić wybór bez wracania do długotrwałej procedury wyrażenia zgody.

    3. Rusmongol

      @xdx. Jakiego serwisu i części? Co to za serwis i części za dwa razy więcej niż cena samolotu. Chyba że do końca jego resursu 😄

  22. bmc3i

    Znów to samo - powtarza się przy każdym zakupie. Możliwą maksymalną wartość zamówienia podawaną w notyfikacji dla kongresu, polscy internetowi znawcy biorą za cenę zakupu.

    1. radziomb

      nawet jak uzyskasz rabat 10..30% (dla Javelinów to było rekordowe 40% upustu) to i tak wyjdzie drogo bo F35 możesz kupić za ok 100mln $. A w tym pakiecie modernizacji nie masz nawet wymiany silnika i zwiększenie resursu poszyc płatowca. Ew lepiej sprzedać je komuś i dokupić F35.

  23. Weneda 1977

    Zobaczmy jaka będzie ostateczna cena ale i tak nas zkroją.

    1. radziomb

      w tym zakresie modernizacji nie ma nawet nowego silnika

    2. Takijeden

      @radziomb A czy wersja V ma nowe silniki tak w ogóle?

    3. Extern.

      Zapewne będzie bolało. ale nie można też oczekiwać że wymianę całej elektroniki włącznie z radarem i wyposażeniem kokpitu ogarniemy za parę dolców. Można by się jednak zastanowić czy potrzebujemy tej modernizacji już teraz. Trzeba by oszacować jaką wartość dodaną ona nam zapewni. Robić modernizację sprzętu tylko dlatego że nie ma się najnowszej wersji a było by fajnie ją mieć nie ma trochę sensu.

  24. xdx

    Polska powinna brać wszystko co dają , dobrze mieć zapas części.

  25. kowalsky

    20 letnie płatowce zmodernizowane za cenę nowych maszyn. Czy "modernizacja" przewiduje też stypendia studenckie dla dzieci wszystkich podpisujących ten korzystny kontrakt w USA ? Bo za takie pieniądze można by spróbować postawić polską naukę i przemysł zbrojeniowy ustawić do samowystarczalnego pionu. Podobno zdolnych inżynierów nam nie brakuje tylko kasy jak do tej pory starcza tylko dla "menażerów" (bo żrą kasę bez opamiętania za tworzenie koterii a nie za wyniki).

Reklama