Reklama
  • Wiadomości
  • Polecane

USA wyraziły zgodę na modernizację polskich F-16

Departament Stanu USA wyraził zgodę na podniesienie 48 polskich myśliwców F-16 do najnowszego standardu F-16V za maksymalną kwotę 7,3 miliarda dolarów – poinformowała amerykańska Defense Security Cooperation Agency (DSCA).

Autor. kpr. Sławomir Kozioł/DGRSZ

Modernizacja związana jest z osiągnięciem połowy spodziewanego okresu eksploatacji tych maszyn. Tzw. Mid-Life Upgrade (MLU) obejmie wymianę radiolokatora, montaż ulepszonego komputera pokładowego i awioniki, nowych systemów naprowadzania i walki radioelektronicznej, a także wyświetlaczy w kabinie. Maksymalna cena pakietu to 7,3 mld dolarów. Nie znaczy to, że tyle wyniesie koszt podniesienia polskich F-16 do standardu V, bo niektóre pozycje w dokumencie DSCA są zdublowane (np. pokładowe systemy walki radioelektronicznej oraz modułowe komputery misji), by strona polska uzyskała szerszy wybór podzespołów do pakietu modernizacyjnego.

Reklama

O tym, że Siły Zbrojne zamierzają zmodernizować flotę F-16 z powodu osiągnięcia „środkowego etapu cyklu życia”, powiedział w lutym szef Agencji Uzbrojenia generał Artur Kuptel. Pierwsze z 48 F-16 trafiły do Polski w 2006 roku, zaś szacowany cykl eksploatacji tych maszyn to ok. 40 lat. Producentem F-16 jest koncern Lockheed Martin. Polskie samoloty powstały w fabryce w Fort Worth w Teksasie, natomiast montaż fabrycznie nowych egzemplarzy jest prowadzony w Greenville w Karolinie Południowej. Komponenty do F-16 powstają też jednak m.in. w zakładach PZL Mielec. Jak wynika z komunikatu DSCA, warunki offsetu zostaną ustalone w negocjacjach z producentem.

Zobacz też

Wydana przez Amerykanów zgoda pozwoli Polsce zmodernizować istniejące samoloty F-16C/D Block 52+ do nowej konfiguracji Viper (Block 72), która charakteryzuje się (m.in.) zastosowaniem radiolokatora AN/APG-83 SABR z anteną aktywną z elektronicznie sterowanym położeniem wiązki, modułowego komputera misji z terminalem Link-16 (MIDS-JTRS) czy układu nawigacji LN260 EGI Embedded GPS INS.

Wydana zgoda obejmuje szereg ćwiczebnych systemów uzbrojenia oraz elementów wyposażenia, w tym: 58 ulepszonych programowalnych wyświetlaczy Improved Programmable Display Generator (48 zainstalowanych, 10 zapasowych), trzy pociski manewrujące AGM-158 Joint Air-to-Surface Standoff Missile (JASSM) wersji ćwiczebnej; osiem bomb szybujących GBU-53/B StormBreaker (SDB II) oraz ćwiczebne GBU-53/B Captive Carry Reliability Trainer; pięćdziesiąt osiem wbudowanych systemów nawigacji bezwładnościowej i satelitarnej INS/GPS (48 zainstalowanych, 10 zapasowych); pięćdziesiąt osiem radiolokatorów AN/APG-83 Scalable Agile Beam Radar (48 zainstalowanych, 10 części zamiennych); sześćdziesiąt komputerów misji Modular Mission Computer (MMC) 7000AH lub równoważnych (48 zainstalowanych, 12 części zamiennych); sześćdziesiąt Next Generation Mission Computer (XMC) lub równoważnych (48 zainstalowanych, 12 części zamiennych); siedemdziesiąt trzy zestawy walki radioelektroniczej i samoobrony AN/ALQ-257 Integrated Viper Electronic Warfare Suite (IVEWS), siedemdziesiąt trzy AN/ALQ-254V(1) Viper Shield lub równoważne (63 zainstalowane, 10 części zamiennych).

Zobacz też

W pakiecie uwzględniono również następujące elementy: systemy ostrzegania przed pociskami Phased Array Warning System (PAWS-2); celowniki nahełmowe Joint Helmet Mounted Cueing System (JHMCS II); radia AN/ARC-238 lub równoważne; zestawy indentyfikacji swój-obcy AN/APX-126/127 Advanced Identification Friend or Foe (AIFF) z interrogatorem i transponderem (CIT) oraz trybem Mode 5 (lub równoważne); wyrzutnie flar i dipoli AN/ALE-47 Countermeasure Dispenser Systems (CMDS); części i akcesoria lotnicze; części zamienne, akcesoria i materiały eksploatacyjne oraz wsparcie w zakresie napraw i zwrotów; dostawa i wsparcie w zakresie oprogramowania niejawnego; publikacje niejawne oraz dokumentacja techniczna; usługi wsparcia inżynieryjnego, technicznego i logistycznego świadczone przez rząd Stanów Zjednoczonych i wykonawców oraz inne powiązane elementy wsparcia logistycznego i programowego.

Modernizacja F-16 Viper Midlife Upgrade (MLU) wzmocni polską obronę powietrzną i zdolności obserwacyjne oraz zwiększy wkład Polski w NATO.

Reklama
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama