Reklama

Siły zbrojne

Fot. U.S. Army

USA: kolejna brygada Strykerów do modernizacji

Jak poinformowało U.S. Army, spółka Oshkosh Defence otrzymała kontrakt na modernizację kolejnego Brygadowego Zespołu Bojowego Stryker poprzez instalacje bezzałogowej wieży z armatą 30 mm. Wdrożenie do służby tych wozów wraz z ich odpowiednikami uzbrojonymi w moduł CROWS-J pozwoli na radykalne zwiększenie siły ognia amerykańskich pododdziałów piechoty zmotoryzowanej.

Łącznie modernizacji do standardu kołowego bojowego wozu piechoty ma zostać poddanych 83 egzemplarze kołowych transporterów opancerzonych M1126 Infantry Carrier Vehicle (ICV) za łączną kwotę 99 mln USD. Co warte podkreślenia jest to druga z kolei umowa na modernizację tych pojazdów do nowego standardu. Pierwsza dotycząca 91 egzemplarzy za kwotę 130 mln USD została zawarta w czerwcu br. z Oshkosh Defense wraz z partnerami w postaci Pratt Miller Defense i Rafael Advanced Defense Systems.

Zakontraktowany zakres prac obejmuje integrację modułów Medium Caliber Weapon Systems (MCWS) na zmodernizowanych (na mocy osobnego kontraktu) kołowych transporterach opancerzonych Stryker Double V-Hull A1 (ICVVA1) ze wzmocnioną ochroną przeciwminową dna kadłuba. Łączna wartość tego programu, uwzględniająca wszystkie opcje, wynosi ok. 942,9 mln dolarów wraz z pakietem wsparcia i zapleczem logistyczno-serwisowym, a czas ich realizacji ma wynieść sześć lat. Co warte podkreślenia w składzie SBCT tylko część bojowych Strykerów otrzyma wspomniane moduły, a pozostałe otrzymają zdalnie sterowane moduły uzbrojenia CROWS-J z wyrzutnią ppk FGM-148 Javelin.

Wspomniany bezzałogowy moduł wieżowy MCWS bazuje na konstrukcji izraelskich wież z rodziny Rafael Samson. Jego uzbrojenie stanowi armata automatyczna XM813 kal. 30 mm ze sprzężonym karabinem maszynowym kal. 7,62 mm. Dodatkowo dysponuje on zwiększoną świadomość sytuacyjną dzięki zastosowaniu stabilizowanego niezależnego celownika i kamerom dookolnym.  Dodatkowo poza załogą pojazd ten może przewozić aż 9 żołnierzy desantu, którzy są wyposażeni w 8-calowe wyświetlacze z funkcją wyboru dowolnego obrazu z kamer (dla każdego operatora oddzielnie).

image
Reklama

Wspomniana modernizacja do standardu ICVVA1 jest realizowana na mocy umowy zawartej przez Departament Obrony USA z koncernem General Dynamics Land Systems (GDLS) o wartości 2,5 mld USD. Umowa nie precyzuje ogólnej liczby nowych transporterów, jednak ich dostawy mają potrwać planowo 7 lat i zakończyć się w 2027 roku. Plany U.S. Army zakładają pozyskanie łącznie 331 egzemplarzy wozów tego typu w różnych wersjach. 

Stryker Double V-Hull A1 to zmodyfikowana wersja rodziny kołowych wozów bojowych Stryker, w której poprawiono dotychczasowe słabe punkty i wprowadzono dodatkowe modyfikacje będące wynikiem doświadczeń z już blisko 20-letniej służby tych wozów w U.S. Army. Podstawową zmianą było zastosowanie nowego kształtu kadłuba w postaci podwójnego dna w kształcie litery V, który radykalnie zwiększa ochronę przeciwminową pojazdu.

Dodatkowo wdrożono także specjalnie zmodyfikowane fotele dla załogi i desantu podwieszone pod stropem pojazdu, o zwiększonej odporności przeciwudarowej. Zwiększeniu uległa dotychczasowa nośność wozu poprzez modyfikacje układu zawieszenia i jezdnego — z 25 ton do 28,5 tony w celu instalacji nowej zabudowy. Dotychczasowa mobilność i dzielność terenowa została zachowana dzięki zastosowaniu mocniejszego o 100 KM napędu w postaci silnika wysokoprężnego Caterpillar C9 o mocy 450 KM.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama