Siły zbrojne

Ukraina: "Przeciwpancerny" transporter z tureckim akcentem

ZSMU Ukroboronprom
Fot. Ukroboronprom

Transporter opancerzony MT-LB jest bardzo popularną platofrmą do instalacji różnego rodzaju modułów uzbrojenia, zarówno w sposób improwizowany jak i fabryczny. Ukraińcy postanowili tym razem zintegrować go ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia, powstałym w ramach ich kooperacji z Turcją - Serdarem.

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Moduł uzbrojenia Serdar (słowo serdar oznaczało naczelnego wodza w armii Imperium Osmańskiego) powstał w wyniku kooperacji tureckiego koncernu Aselsan, ukraińskich Ukroboronprom i UkrSpecExport oraz Biura Konstrukcyjnego Łucz. Ostatni z podmiotów jest producentem pocisków kierowanych laserowo RK-2S Skif o zasięgu 5 km i penetracji ponad 800 mm stali (po przebiciu pancerza reaktywnego), które są podstawowym uzbrojeniem systemu. Możliwe jest również zastosowanie nowszych rakiet RK-2M o zasięgu 5500 m i penetracji 1100 mm RHA.

Prezentowana wersja Serdara powstała na zamówienie odbiorcy zagranicznego, uzbrojona jest w dwa przeciwpancerne pociski kierowane umieszczone po lewej stronie. Modułowa konstrukcja pozwala jednak na zwiększenie ich liczby do czterech poprzez umieszczenie dwóch kolejnych symetrycznie po prawej stronie. Dodatkowe uzbrojenie stanowi zainstalowany centralnie karabin maszynowy 12,7 mm oraz moduł ogniowy po prawej stronie obrotnicy, który może być wyposażony w karabin maszynowy kalibru 7,62 mm lub 5,56 mm albo granatnik automatyczny kalibru 40 mm.

YouTube cover video

W ramach projektu strona ukraińska odpowiedzialna jest przede wszystkim za uzbrojenie rakietowe oraz konstrukcję modułu, natomiast turecki koncern Aselsan dostarczył system stabilizacji, układ kierowania ogniem, autotracker oraz układ celowniczy z dalmierzem laserowym, kamerami termowizyjną i telewizyjną. Moduł posiada możliwość prowadzenia ognia w zakresie 360 stopni w płaszczyźnie poziomej oraz od -15 do +45 stopni w elewacji. Precyzję strzelania z pocisków kierowanych i broni lufowej podczas jazdy zapewnia system dwupłaszczyznowej żyrostabilizacji i autotracker.

Czytaj też

Warto przypomnieć, że transportery MT-LB w czasach dawnego Układu Warszawskiego były produkowane na licencji w Hucie Stalowa Wola, która dostarczyła ich - m.in. do ZSRR - od kilku do kilkunastu tysięcy. Jest całkiem prawdopodobne, że pojazdy tego typu produkowane w Polsce walczą dziś na Ukrainie i to po obu stronach, od samego początku wojny. Więcej inforamcji w artykule poniżej.

Czytaj też

Komentarze (2)

  1. basia blondyneczka

    Prawda jest taka, że na MTLB da się zainstalować prawie wszystko, co nie oznacza, że wyjdzie z tego porządny pojazd: ciagle brakować będzie pancerza a moc silnika nie daje dynamiki, do tego jest to stary i zawodny silnik

  2. Powiślak

    Patrząc na powyższą konstrukcję warto pomyśleć, że u nas - "eksperci"z MON i niesławnego Inspektoratu Uzbrojenia przez drobne 13 lat (od 2006 do 2019) "integrowali" Spike na wieży Leonardo Hitfist30 na Rosomaku, by na koniec uznać że rezygnują. Jak wiadomo fantastyczny minister Błaszczak nagrodził ich wysiłki sowitymi nagrodami pieniężnymi a następnie w dowód uznania ich ewidentnych "zasług" zatrudnił ich w Agencji Uzbrojenia. Skutki widzimy i a dzieci będziemy.

    1. Valdore

      @Powislak ile można ci tłumaczyc że integracja ppk z Hitfist-30PL jest niemozliwa z uwagi na konstrukcje wieży. Ale jak widac dalej to do ciebie nei dociera.