- Wiadomości
TH-X od nowa? SW-4 walczy o koreański kontrakt
Brak porozumienia w sprawie ceny doprowadził do wstrzymania programu zakupowego Korei Południowej, dotyczącego pozyskania śmigłowców szkolno-treningowych. W związku z tym Koreańczycy przygotowują się do ponownego uruchomienia fazy ofertowej w ramach TH-X, w którym o wygraną walczy m.in. produkowany w Świdniku SW-4.

Wyścig na dostarczenie Korea Południowej 41 śmigłowców treningowych toczył się w ostatniej fazie między koncernem Bell a Leonardo Helicopters. Jak informuje południowokoreańska agencja do spraw zamówień obronnych DAPA, warte 155 mln USD maszyny trafić miały do koreańskich wojsk lądowych i marynarki wojennej. Bell oferował Koreańczykom lekkie śmigłowce 505 Jet Ranger, natomiast Leonardo - produkowany w Świdniku SW-4. Śmigłowce mają służyć do prowadzenia szkolenia podstawowego pilotów.
Rzecznik południowokoreańskiej agencji poinformował, że przetarg, który miał zostać rozstrzygnięty do końca 2017 roku, opóźnił się ze względu na niewywiązanie się z wymogów jednego z oferentów. Koreańczycy zapowiadają, że wkrótce zmuszeni zostaną do ponownego rozpoczęcia fazy ofertowej.
Nieoficjalne źródła podają, że problem podczas negocjacji stanowiła przede wszystkim cena. Informację tę potwierdził rzecznik agencji, ale podkreślił, że "pojawiły się również inne powody". Kolejne zapytanie o oferty pojawić się ma między czerwcem a lipcem br.
Nowe maszyny, zakupione w ramach programy TH-X, zastąpić mają flotę wiropłatów MD 500, będącą w służbie już ponad 30 lat. Pierwsze zapytanie o oferty koreańska agencja DAPA wystosowała w listopadzie 2015 roku. Obie firmy, według Koreańczyków, ponownie złożą swoje oferty w przetargu.
Jeszcze w październiku 2017 roku, podczas targów ADEX, koreańska agencja informowała, że przetarg na śmigłowce szkolno-treningowe rozstrzygnięty zostanie do końca roku. Jak deklarowali wtedy przedstawiciele Leonardo, wybór maszyny SW-4 wiązałby się z produkcją śmigłowców zarówno w Polsce, jak i w Korea Południowej. Część z nich powstałaby na licencji w Korean Air Aerospace Division.
24 maszyny SW-4 znajdują się na wyposażeniu polskich sił powietrznych. W 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie służą one do szkolenia pilotów.
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu