Reklama
  • WIADOMOŚCI

Tankowce dla Polski. Wiemy, ile i jak

Siły Powietrzne chcą pozyskać samoloty tankowania powietrznego w ramach funduszu SAFE, co jednoznacznie wskazuje na europejską maszynę tej klasy. Polska zamówi w jego ramach tyle, ile będzie to możliwe – powiedział w wywiadzie dla Defence24 gen. dyw. pil. Ireneusz Nowak.

Tankowanie F-16 przez Airbus A330 MRTT
Tankowanie F-16 przez Airbus A330 MRTT
Autor. 31. Baza Lotnictwa Taktycznego Poznań-Krzesiny

Nie jest tajemnicą, że w przypadku zakupu w ramach europejskiego funduszu chodzi o samolot Airbusa A330 MRTT. Jak się dowiadujemy, w przypadku polskiego zamówienia będzie to jego najnowsza wersja A330 MRTT+, czyli samolot o wyższych parametrach, oparty o pasażerskiego A330neo. Wybór tej konstrukcji nie jest żadnym zaskoczeniem. Europejska maszyna dysponuje najlepszymi parametrami technicznymi w swojej klasie na świecie. Dzięki magazynowaniu paliwa w skrzydle zachowuje ona też zdolność do jednoczesnego przenoszenia paliwa i sprzętu tankującego, przewozu osób oraz ładunków spaletowanych. Amerykański odpowiednik Boeinga, KC-46A Pegasus, poza Japonią i Izraelem jak na razie nie znalazł klientów eksportowych. Tymczasem A330 MRTT sprzedał się do wielu państw w Europie i na świecie.

Siły Powietrzne mają kupić dwa A330 MRTT+ w ramach funduszy SAFE i dwa kolejne w ramach tradycyjnego zakupu. Cztery maszyny są uznawane za optimum. Wynika to z ograniczonych zdolności produkcyjnych Airbusa, który do roku 2030 (a taki jest maksymalny próg czasowy dostaw w ramach programu SAFE) może dostarczyć Polsce tylko dwa samoloty. W związku z tym pierwsze polskie tankowce powinny pojawić się w latach 2029-2030, a kolejne dwa – zakupione tradycyjnie.

Reklama

Jednocześnie dowiedzieliśmy się, że Polska rozważała powrót do międzynarodowego programu MMF, ale okazało się, że kosztowałoby ją tyle, co zakup dwóch fabrycznie nowych A330 MRTT.

Pełna treść wywiadu z generałem Ireneuszem Nowakiem pod tym linkiem

Reklama
WIDEO: Stado Borsuków w WP | AW149 z polskiej linii | Defence24Week #140
Reklama