Reklama

Siły zbrojne

Tajwańskie F-16 opóźnione

Autor. Republic of China Air Force/Facebook

Ministerstwo Obrony Tajwanu poinformowało, że dostawy pierwszych F-16V dla Tajwanu zostały przesunięte z końca 2023 na trzeci kwartał 2024 roku. Powodem takiego opóźnienia są zakłócenia w łańcuchu dostaw – Informuje Taiwan News.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Ministerstwo obrony Tajwanu przekazało, że dostawy pierwszych F-16V dla tego kraju, których sprzedaż w liczbie 66 sztuk zatwierdziły USA w 2019 roku za 8 mld USD jest opóźniona. Planowa dostawa jednomiejscowego i dwumiejscowego F-16V Block 70 w czwartym kwartale 2023 roku, jest obecnie przesunięta na trzeci kwartał 2024 roku i od tego momentu samoloty będą przekazywane Tajwanowi w partiach po cztery lub pięć sztuk – jak donosi Taiwan News. Pełne zakończenie dostaw jest planowane w 2026 roku czyli zgodnie z pierwotnym harmonogramem.

Czytaj też

Powodem takiego opóźnienia jest pandemia COVID-19, która zakłóciła łańcuchy dostaw. Co ciekawe jak donosi Focus Taiwan na podstawie wypowiedzi ministra obrony Chiu Kuo-cheng, kontrakt podpisany z Waszyngtonem przez Tajwan na samoloty nie zawierał kar finansowych za opóźnienia w dostawie. Jednakże Stany Zjednoczone obiecały dostarczyć części zamienne oraz wyposażenie logistyczne dla F-16V przed terminem w ramach "rekompensaty" za opóźnienie. Minister prosił także, by USA w zamian dostarczyły części zamienne do obecnie posiadanych przez Tajwan nieco starszych wersji F-16, które są modernizowane. Na razie, jak donosi gazeta, Ministerstwo Obrony Tajwanu prosi Ministerstwo Spraw Zagranicznych o działania kanałami dyplomatycznymi by American Institute na Tajwanie (będący de facto ambasadą USA w tym kraju) wywarł presję na producenta - firmę Lockheed Martin i pomógł przyspieszyć dostawy.

Reklama

Czytaj też

Stany Zjednoczone w 2019 roku zatwierdziły wartą 8 miliardów dolarów sprzedaż samolotów F-16 dla Tajwanu, która miała zwiększyć flotę F-16 wyspy do ponad 200 maszyn. Tajwan przebudował 141 samolotów F-16A/B (zakupione w czasach prezydentury Busha seniora) na typ F-16V (zgodę na modernizację USA wydały w 2011 r.) i dodatkowo zamówił 66 nowych F-16V, które mają nową awionikę, uzbrojenie i systemy radarowe, aby lepiej stawić czoła chińskim siłom powietrznym, w tym ich myśliwcom stealth J-20.

YouTube cover video

Tajwan od zeszłego roku narzeka na opóźnienia w dostawach amerykańskiej broni, która ma kluczowe znaczenie w związku z agresywnymi działaniami Chin. Amerykańscy producenci bronią się argumentując, że obecnie całe moce produkcyjne są skierowane na pomoc dla Ukrainy. Stany Zjednoczone muszą jeszcze dostarczyć Tajwanowi broń o wartości około 19 miliardów dolarów. Zaległości w dostawach obejmują rakiety przeciwokrętowe Harpoon firmy Boeing, samoloty F-16 firmy Lockheed, systemy rakietowe HIMARS, a także ppk Javelin oraz lekkie rakietowe pocisk przeciwlotnicze (MANPADS) Stinger. Michael McCaul, przewodniczący komisji spraw zagranicznych amerykańskiej Izby Reprezentantów, powiedział podczas wizyty w Tajpej w zeszłym miesiącu, że robi wszystko, co możliwe, aby przyspieszyć dostawy broni.

Czytaj też

Modernizacja tajwańskich F-16A/B jest realizowany przez lokalną firmę - Hanxiang Corporation, a Stany Zjednoczone dostarczają sprzęt, oprogramowanie oraz wskazówki techniczne. Program modernizacji samolotów obejmuje nowe wyposażenie, takie jak radar Advanced Active Electronic Scanning Array (AESA), system Joint Helmet Targeting oraz pociski powietrze-powietrze AIM-9X Rattlesnake.

Czytaj też

W ostatnich latach, wraz z nasileniem się presji militarnej i politycznej ze strony Chin na Tajwan USA przyspieszyły sprzedaż broni do Tajwanu, a rząd tajwański kupuje jej coraz więcej. Tylko w styczniu bieżącego roku tajwańskie wojsko ogłosiło trzy projekty zamówień na amunicję i pociski związane z F-16, w tym F-16 Long Range Precision Weapon, F-16 Anti-Ship Weapon oraz F-16 Air Control Weapon.

Siły Powietrzne Tajwanu

Tajwan posiada 36 lotnisk i lotniskowych odcinków drogowych z czego 26 posiada pasy startowe na tyle długie, aby mogły operować z nich odrzutowce bojowe. Na co dzień maszyny te bazują jednak w sześciu wielkich bazach lotniczych na głównej wyspie. Na zachodnim wybrzeżu, a zatem bliżej potencjalnego przeciwnika, rozmieszczone są cztery bazy lotnictwa bojowego w linii biegnącej z północy na południe. Na północy, w bazie najbliżej stołecznego Taipei zgromadzone są wszystkie Mirage 2000, w bazie na południe od niej stacjonuje większość lekkich F-CK, dalej na południe leży baza z pozostałymi F-16, a jeszcze dalej baza z resztą F-CK. Na zachodnim wybrzeżu, a zatem niejako w rezerwie, znajdują się dwie bazy lotnictwa bojowego. Jedna w środkowej części wyspy z F-16 i jedna na południu z myśliwcami F-5. W pozostałych trzech bazach mieści się, przede wszystkim, lotnictwo patrolowe morskie i transportowe.

Taktyka tajwańskiego lotnictwa bojowego polega na przechwytywaniu przeciwnika na średnich i małych wysokościach przez FC-K i F-16, podczas gdy wyspecjalizowane w walkach powietrznych Mirage 2000 miałyby dokonywać przechwyceń na dużych wysokościach.

Czytaj też

Tajwan ma łącznie sześć eskadr uzbrojonych w wielozadaniowe F-16, pięć eskadr z lekkimi myśliwcami krajowej konstrukcji F-CK Ching Kuo, trzy ze Mirage'ami 2000-5E/D i trzy ze starymi F-5E/F Tiger II. W tych łącznie 17 eskadrach bojowych służy dzisiaj ponad 400 samolotów. Najwartościowszymi z nich są F-16, których w służbie jest niemal 140. Samoloty te zostały pozyskane z rezerw amerykańskich w latach 90. i reprezentowały stare wersje A i B, ale obecnie są modernizowane do nowoczesnego standardu V.

Podniesiono do niego już co najmniej połowę tych maszyn, co pozwoliło na przezbrojenie na ten typ co najmniej jednego skrzydła. Co więcej, w najbliższych latach Tajwan otrzyma kolejne 66 nowych F-16C/D Block 70 zamówionych w 2020 roku. Ważnym elementem obrony są także Mirage 2000-5E/F, których Tajwańczycy mają 55 egzemplarzy. Trzecim filarem są zaś krajowej produkcji lekkie samoloty wielozadaniowe F-CK-1 C/D, których łącznie jest 127. Samoloty te powstały w latach 90. wobec problemów ze znalezieniem dostawców samolotów bojowych z zagranicy. Ich wprowadzenie wiązało się nie tylko z rozwojem rodzimego przemysłu lotniczego, ale także umożliwiło utrzymanie licznego lotnictwa bojowego za cenę, na którą Tajwan było po prostu stać. Obecnie trwają prace nad dalszym rozwojem F-CK, które stanowią dopełnienie F-16.

YouTube cover video

Czwartym i ostatnim typem samolotu bojowego jest sędziwy F-5E/F Tiger II. W służbie znajduje się nadal między 60 a 80 tych samolotów, z których część wykorzystywana jest w szkoleniu i rozpoznaniu. W tym ostatnim wykorzystywane są samoloty wersji RF-5E Tigereye tworzące eskadrę rozpoznania z siedmioma samolotami. Lotnictwo bojowe jest wspierane przez eskadrę samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia E-2T Hawkeye, których w służbie jest łącznie 7.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (1)

  1. Chyżwar

    Czekam na komentarze krytykujące FA50PL. Polacy to naród lubiący rozwiązania "cudowne". Dlatego mimo obsuwy z dostawą F-16 dla Tajwanu powinny pojawić się niechybnie.

    1. kapusta

      @Chyżwar - opóźnienie to całe 9 miesięcy, a termin realizacji całego kontraktu nie zmienił się, także to i tak sto razy lepszy wybór niż zakup FA-50 które nie posiadają żadnych zdolności do skutecznej walki powietrznej

Reklama