Reklama
  • Wiadomości

Szwedzkie Gripeny dla Indii?

Szwedzka firma Saab zaoferowała ponownie swój samolot Gripen E Indyjskim Siłom Zbrojnym w liczbie 114 szt. Czy uda się podbić szwedzkiej firmie indyjski rynek?

Szwecja najprawdopodobniej pozyska nie 60, a 70 samolotów Gripen E. Niewiadomą pozostaje przyszłość maszyn dwumiejscowych. Fot. Saab.
Szwecja najprawdopodobniej pozyska nie 60, a 70 samolotów Gripen E. Niewiadomą pozostaje przyszłość maszyn dwumiejscowych. Fot. Saab.
Reklama

Szwedzka firma zbrojeniowa Saab, która jest producentem samolotów Gripen E poinformowała w mediach społecznościowych na platformie X (dawnej Twitter), że jest gotowa sprzedać 114 samolotów Gripen E w odpowiedzi na nadchodzące zapytanie ofertowe indyjskich sił powietrznych. W oświadczeniu stwierdzono, że zakup Gripen E przez Indie zapewni temu krajowi zaawansowane możliwości walki powietrznej i nadzwyczajną gotowość operacyjną.

Reklama
Reklama

W kwietniu 2018 roku Indie ogłosiły rozpoczęcie postępowania przetargowego na 114 samolotów ramach programu Multi-Role Fighter Aircraft (MRFA). W przetargu tym startowały Boeing ze swoim F/A-18E/F Super Hornet Block III, Lockheed Martin z F-21 (F-16V), Airbus z Eurofighter Typhoon, Saab z JAS 39E/F Gripen, Dassault Aviation z Rafale B/C (F3R) i RSK MiG z MiG-35. Ostatecznie Indie kupiły 36 francuskich myśliwców Dassault Rafale B/C z możliwością na zakup 18 kolejnych za kwotę 7,8 mld EUR. W połowie lipca Indie ogłosiły, że zakupią we Francji kolejne 26 Rafale na lotniskowe.

Zobacz też

Dużo w pogłoskach medialnych mówiło się, że Indie mogą się ostatecznie zdecydować na rodzimej produkcji samolot od Hindustan Aerospace Limited (HAL) Tejas i dzięki temu wspomóc własny przemysł. Jednak program indyjskiego samolotu nadal się zmaga z okresem „wieku dziecięcego". I najprawdopodobniej możemy się spodziewać scenariusza zakupu kolejnych francuskich samolotów lub innych samolotów od innych firm w małych ilościach jako rozwiązanie pomostowe.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Podczas targów Aero India Show w lutym tego roku Saab zaprezentował maszynę Gripen-E i zaoferował indyjskim siłom powietrznym wersje jedno- i dwumiejscowe Gripeny. Saab po raz pierwszy pokazał wtedy dwumiejscowy wariant samolotu dla Indii.

Zobacz też

Oferta Saab jest dla Indii atrakcyjna, ponieważ szwedzka firma proponuje utworzenie niezależnej bazy przemysłowej zdolnej do projektowania, rozwoju, produkcji, modernizacji i utrzymania systemu Gripen, wychodząc tym samym poza budowę podzespołów z indyjskimi firmami. Oprócz Gripena, baza ta zapewni wsparcie technologiczne dla rodzimych programów myśliwców, takich jak Light Combat Aircraft (LCA) MK2 i Advanced Medium Combat Aircraft (AMCA). W 2017 r., Saab India nawiązał współpracę z indyjską grupą Adani, jednak 19 stycznia tego roku firma oficjalnie ogłosiła, że umowa z Adani została rozwiązana.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Saab JAS-39 Gripen E w porównaniu do wariantu C/D cechuje się głównie mocniejszą jednostką napędową w postaci odrzutowego silnika General Electric GE F414G o maksymalnym ciągu 98 kN, zapewniający możliwość ciągłego lotu z naddźwiękową prędkością przelotową (supercruise). Maksymalna masa startowa wynosi 16 500 kilogramów. Usprawniono systemy łączności oraz zainstalowanoi nową elektronikę pokładową, a także nowy radar AESA (ze skanowaniem aktywnym), czujnik podczerwieni IRST (InfraRed Search and Track System), co pozwala na zwiększenie świadomości sytuacyjnej.

Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama