Siły zbrojne
Szkolenie natowskich pancerniaków
Na terenie estońskiego poligonu w miejscowości Tapa, trwa szkolenie sił NATO w ramach grupy bojowej, której przewodzą Brytyjczycy, w ćwiczeniach biorą udział czołgiści z Danii i Wielkiej Brytanii.
Na poligonie ćwiczą siły duńskie, estońskie, francuskie oraz brytyjskie i amerykańskie. Duńczycy i Brytyjczycy wystawili w ramach grupy bojowej, pododdziały pancerne wyposażone w czołgi Leopard 2A7DK oraz Challenger 2.
Czytaj też
Leopard 2A7DK to dostosowany do wymogów duńskiej armii, wariant czołgu Leopard 2A7V (Verbesert - Ulepszony), który powstaje poprzez modernizację oraz przebudowę czołgów Leopard 2A5DK, które to są zmodernizowanymi czołgami Leopard 2A4, zakupionymi przez Danię w roku 1998.
Czołgi te zostały poddane modernizacji i przebudowie do standardu Leopard 2A5DK w latach 2004-2006, w służbie znalazło się jedynie 57 takich maszyn. Obecnie w służbie znajduje się 44 wozów Leopard 2A7DK, modernizację i przebudowę czołgów do tego standardu przeprowadzono w latach 2019-2022.
Czytaj też
Leopard 2A7V oraz Leopard 2A7DK charakteryzują się poprawioną osłoną pancerną, między innymi poprzez zainstalowanie dodatkowych modułów pancerza typu NERA (Non Energetic Reactive Armor - Nie Energetyczny Pancerz Reaktywny) nie tylko z przodu wieży oraz jej burtach na ich przedniej 1/3 długości, ale również na przedniej płycie kadłuba.
Nie jest do końca jasne czy ten wariant czołgu, otrzymał również nowocześniejszy zasadniczy pancerz kompozytowy, chroniący przód wieży i kadłuba, w tym wypadku różne źródła są sprzeczne. Tym bardziej że to zmodernizowana wieża pochodząca ze starszych wersji czołgu, natomiast przynajmniej dla niemieckich Leopardów 2A7V powstają całkowicie nowe kadłuby.
Nie wiadomo jakwygląda to w przypadku maszyn duńskich , czy one również otrzymują nowe kadłuby, czy też wykorzystywane są kadłuby ze starszej wersji czołgu, co samo w sobie jest dość ryzykowne, jako że czołgi wersji A4 lub starszej, mają problemy z pękającymi kadłubami po ich modernizacji i związanym z tym wzroście masy.
W kadłubie zainstalowano pomocniczą jednostkę prądotwórczą w postaci dwucylindrowego silnika wysokoprężnego Steyr M12 TCA UI o mocy 20 kW. Wozy wyposażono także w system klimatyzacji, poprawiono również właściwości jezdne pojazdu poprzez modyfikację przekładni głównej oraz przekładni bocznych, dzięki czemu czołg charakteryzuje się lepszym przyspieszeniem, choć osiągana prędkość maksymalna nie uległa zmianie i wynosi około 63-68 km/h.
Napęd pozostał bez zmian- to silnik wysokoprężny MTU MB873 Ka501 oraz przekładnia główna Renk HSWL 354 z czterema biegami do przodu i dwoma do tyłu. Masa czołgu Leopard 2A7V oraz Leopard 2A7DK dochodzi do 66,5 tony.
Oczywiście modernizacji uległy także przyrządy obserwacyjne oraz obserwacyjno-celownicze. Kierowca otrzymał system kamer dziennych i termowizyjnych SPECTUS który zapewnia mu dobre możliwości obserwacji zarówno z przodu jak i z tyłu pojazdu.
Działonowy otrzymał nową kamerę termowizyjną typu ATTICA zainstalowaną w celowniku głównym EMES-15A2, taka sama kamera termowizyjna została zainstalowana w panoramicznym przyrządzie obserwacyjno-celowniczym PERI-R17A2 dowódcy, który otrzymał także nową kamerę dzienną CCD i dalmierz laserowy, wozy otrzymały również nowy system łączności SOTAS-IP oraz zmodernizowano system obrony przed bronią masowego rażenia. Wprowadzono również inne, mniejsze poprawki w konstrukcji czołgu.
Czytaj też
Przypomnijmy że oprócz 14 czołgów Challenger 2, Ukraina ma otrzymać w ramach pomocy wojskowej od kilkudziesięciu do kilkuset czołgów Leopard 2 różnych wersji, oraz 31 nowych czołgów M1A2 które mają zostać wyprodukowane na potrzeby Sił Zbrojnych Ukrainy.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie