Reklama
  • Wiadomości

Leopard 2A7 w Kielcach [FOTO]

Krauss-Maffei Wegmann (KMW) prezentuje swój sztandarowy produkt – czołg Leopard 2A7 (w wersji dla armii niemieckiej). Czołgi Leopard 2 są od ponad 36 lat z powodzeniem eksploatowane (w tym w warunkach bojowych) przez kilkanaście krajów i wciąż cieszą się dużym zainteresowaniem szczególnie państw azjatyckich czy Ameryki Południowej. Potencjał modernizacyjny maszyny wciąż nie został do końca wyczerpany, co można zobaczyć na zaprezentowanym pojeździe.

  • Fot. J. Raubo/Defence24.pl
    Fot. J. Raubo/Defence24.pl
  • Fot. J. Raubo/Defence24.pl
    Fot. J. Raubo/Defence24.pl
  • Fot. J. Raubo/Defence24.pl
    Fot. J. Raubo/Defence24.pl
  • Fot. A. Hładij/Defence24.pl
    Fot. A. Hładij/Defence24.pl
  • Fot. A. Hładij/Defence24.pl
    Fot. A. Hładij/Defence24.pl

Bundeswehra odebrała pierwszą partię 20 wozów pod koniec ubiegłego roku i docelowo zamierza do tego standardu zmodernizować wszystkie posiadane Leopardy 2 różnych wersji.

Leoparda 2A7 od wersji A6M odróżnia m.in. zastosowanie termowizorów III generacji Attica (pracujących w zakresie 3÷5 lub 8÷12 µm) polepszających świadomość sytuacyjną załogi oraz modernizacja systemu kierowania ogniem polegająca na dostosowaniu go do strzelania odłamkowo-burzącą amunicją programowalną typu DM12 firmy Rheinmetall.

Leopard Hładij
Fot. A. Hładij/Defence24.pl

Kierowca ma do dyspozycji nowoczesny dzienno-nocny przyrząd obserwacyjny SPECTUS (ang. SPECtral Technology for Unlimited Sight) składający się z kamery termowizyjnej i wzmacniacza światła szczątkowego, z których obraz cyfrowo jest nakładany na siebie. Przyrząd zapewnia również obserwację na boki pojazdu.

W czołgu zamontowano BMS (ang. Battefield Management System) posiadający możliwość współpracy z systemem nawigacji satelitarnej GPS.

Leopard 2A7
Fot. J. Raubo/Defence24.pl

Poprawiono również bilans energetyczny czołgu poprzez zamontowanie pomocniczego agregatu prądotwórczego APU (ang. Auxiliary Power Unit) o mocy 17 kW zapewniającego zasilanie wszystkich mechanizmów i układów przy wyłączonym silniku głównym. Stanowi to również element zwiększający stopień przeżywalności czołgu na współczesnym polu walki poprzez ograniczenie zobrazowania termalnego.

System klimatyzacji CU (ang. Cooling Units) o mocy 8 kW dla wieży i przedziału załogi zapewnia chłodzenie również blokom elektroniki czy systemom dowodzenia i przekazywania danych.

Fot. J. Raubo/Defence24.pl

Modyfikacja poziomu zapewnianej ochrony balistycznej przeciw zagrożeniom konwencjonalnym jak i tym związanym z działaniami asymetrycznymi polega na zastosowaniu modułowych paneli dopancerzenia, w tym panelu podkadłubowego zwiększającego ochronę przeciwminową i IED.

W związku z wzrostem masy czołgu do 64 ton dokonano wzmocnienia elementów konstrukcyjnych podwozia.

Oprócz czołgu KMW prezentuje model dwuczłonowego aluminiowego mostu towarzyszącego Legwan, który jest użytkowany przez wiele krajów na różnych podwoziach wywodzących się z czołgów obecnej lub starszej generacji.  

Marek Dąbrowski

Zobacz również

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama