Boeing prezentuje podczas MSPO 2016 śmigłowiec AH-64 Apache oferowany polskim siłom zbrojnym w ramach programu Kruk, jak również inne wiropłaty - w tym ciężki transportowy CH-47 Chinook i AH-6i Little Bird.  
Czytaj też: Serwis Specjalny Defence24 MSPO 2016 - wiadomości i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.
W Kielcach demonstrowany jest egzemplarz śmigłowca AH-64 wraz z radarem Longbow, służącym do wykrywania i śledzenia celów oraz naprowadzania ppk Longbow Hellfire. W ramach programu Kruk Siłom Zbrojnym RP oferowana jest najnowsza odmiana maszyny - AH-64E Apache Guardian, charakteryzująca się między innymi rozszerzonymi zdolnościami do współdziałania z systemami bezzałogowymi.
Boeing demonstruje też symulator Apache Multi-Role Trainer, przeznaczony do szkolenia zarówno załóg śmigłowców Apache, jak i obsług. Najbardziej intensywne działania promocyjne związane są właśnie z programem Kruk, o czym świadczy fizyczna obecność śmigłowca, który jest uwzględniany w polskim postępowaniu. Obok śmigłowca szturmowego, znajdującego się na wyposażeniu US Army, w Kielcach prezentowane są także dwa inne modele maszyn - transportowego CH-47 Chinook oraz AH-6i Little Bird.
Ten pierwszy jest promowany jako możliwe uzupełnienie dla śmigłowców wielozadaniowych, podobnie jak ma to miejsce w siłach zbrojnych innych państw, nie tylko USA, ale też na przykład Holandii. Chinook jest ciągle rozwijany, a koncern Boeing aktywnie poszukuje nowych klientów. Wśród nich wymienia się Niemcy, poszukujące następcy śmigłowców CH-53 Super Stallion. Chinook w wersji CH-47F będzie tam rywalizował z maszyną CH-53K King Stallion. Maksymalna masa startowa Chinooka to ponad 22 tony, z czego do 10 ton stanowi ładunek użyteczny. Śmigłowiec może być używany do transportu kilkudziesięciu żołnierzy bądź sprzętu.
Z kolei śmigłowiec AH-6i Little Bird to lekka maszyna bojowo-rozpoznawcza, używana między innymi w jednostkach specjalnych. Pomimo niewielkich rozmiarów może przenosić systemy rozpoznania elektrooptycznego, a także uzbrojenie - zarówno niekierowane jak i kierowane, włącznie z ppk Hellfire. W trakcie MSPO demonstrowane są też Boeing Business Jet, odrzutowiec przeznaczony do transportu VIP-ów i bezzałogowy system powietrzny ScanEagle.
Czytaj też: Serwis Specjalny Defence24 MSPO 2016 - wiadomości i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.
Tomek
Czy nie budzi waszych wątpliwości w AH-1Z ta wielka, przeszklona i nieopancerzona owiewka kabiny? Jednak w konkurencyjnych rozwiązaniach mamy do czynienia z materiałem o zwiększonej odporności na ostrzał i odłamki.
Boss
Wy macie coś nie tak z mózgami jak nic.Państwo opracowuje dla swoich sił zbrojnych np 100% niewykrywalny, cichy śmigłowiec. Wykłada przez lata setki miliardów na badania a później ma oddać jakiemuś innemu państwu te tajemnice za to, że kupi 50 śmigłowców? To jakaś głupota! Albo kupujesz najlepszy sprzęt albo spadaj i kup badziew.
K2
100/100
JasiO co WIE
AH-6i Little Bird..tylko on żaden inny .użytkują go "specjalsi" ....czyli sprawdzony w ekstremalnych sytuacjach bojowych . użytkowany przez państwa które mają konflikty ...pozostałe może dobre ale one wymagają "dialogu technicznego" oraz potężnych środków finansowych ,poza tym hangarów do naprawy .garażowania a AH-6i Little Bird prosty w obsłudze i pilotażu i można go naprawić w każdym warsztacie samochodowym i trzymać w garażach po samochodach . poza tym może być użytkowany przez różne służby SG,Policję ,straż leśną a nawet przyszłe OT .. ...inne śmigłowce to megalomania ..choć wychwalane żadnych spektakularnych sukcesów samodzielnych nie miały ( a jak były proszę wymienić)..podstawą skuteczności śmigłowca bojowego ( nie mylić z transportowym) jest jaki "efektor niszczenia" posiada a nie skorupa i udźwig
xxx
Apache świetna sprawa. Brać go !
Qba
Nawet nie spełnia wymogów formalnych na Kruka
Junger
Zasięg radaru longbow w ah-64e w wersji V4 to jakieś 8 km. Dopiero wersja V6 będzie miała dysponowała większym zasięgiem i lepszym rozpoznaniem celów. Dla porównania zasięg głowicy optoelektronicznej ah-1z wynosi nawet 30 km, a zasięg głowicy Osiris na tiger uht 18 km. Obie te wartości są wystarczające by zobaczyć cel poza zasięgiem rakiet systemów osa, tor, tunguska czy pancir.
marek!
gdyby oferta Boeinga zostala w rozsadny sposob wynegocjonowana......plus BH, przy opracowaniu, ktorego Boeing mial udzial.....tylko kto sie w Polsce podejmie wziac "na bary" taki ciezar.....Wiecie jaki malutki jest ten "Maly Ptaszek? takie cos mozna hangarowac w byle stodole :) ! pomarzyc mozna....na koncu sie okaze, ze wymogiem bedzie tylna rampa u Apacza, 50 zolnierzy do BH i plywalnosc dla Czajnika.....i wygra....Banan - Piaseckiego, turecka podroba do polowania na baranine i francuska Puma rozciagnieta z kolorowymi lusterkami, no i super polska konstrukcja - budowana pod zamowienie ZSRR i innych czerwonych pociotkow.....
Arkadiusz
podróbkę, to nam oferują, ale Black Hawka. Nie obrażałbym się więc na Caracala. Co do Apache'a- 100% poparcia.
Luke
Nie ma co marnowac czasu, wszyscy wiemy ze AH-64E jest najlepszym smiglowcem dla Polski a jak juz nie on bo tam zadrogi to AH-1Z. Inne smiglowce sie nie licza!
Qba
Najgorszym, bo nie ma transferu technologii
John Rambo
Black Hawk z Mielca w wersji dla trzeciego świata okazał się droższy od Caracala w przetargu na śmigłowiec wielozadaniowy, tym bardziej za drogi na nasze możliwości jest Apacz, który nie posiada swojej zubożonej wersji dla majętnych inaczej.
vvv
jezeli uwala caracala to niech daj Boże by wzieli CH-47F a nie nieloty aw-149 lub s-70i. s-70i z pelnym uzbrojeniem ma miejsce na 4osobowa zaloga i nie ma mowy o zabraniu rannego na noszach.
lolek
kupic 130 szt - i mamy 130x8=1040 szt ruskich czolgow z glowy po 1 celnej salwie