Rusza nowa linia produkcyjna F-16

20 maja 2021, 08:51
Zrzut ekranu 2021-05-20 o 09.52.35
Rys. Lockheed Martin
Reklama

Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych wspólnie z Lockheed Martinem chcą wkrótce uruchomić nową linię produkcyjną samolotów F-16 w Greenville, w Karolinie Południowej. Pierwszy nowy F-16 Block 70/72 wyjedzie z niej w roku 2022.

Rychłe uruchomienie nowej linii produkcyjnej pozwoli na ponowną budowę tych myśliwców,  po roku przestoju związanym z zamknięciem linii w Fort Worth w Teksasie. Przenosiny Fighting Falconów do Karoliny Południowej wynikały z potrzeby zwiększenia miejsca na produkcję F-35 w teksaskich zakładach.

Obecnie  rząd Stanów Zjednoczonych zdołał zebrać zamówienia w ramach Foreign Military Sales na 128 fabrycznie nowych F-16, a rynek jest oceniany nawet na kolejnych kilkaset. W ostatnim czasie na poczet ich produkcji władze USA przekazały Lockheed Martinowi 14 mld USD, co jest zapłatą za zamówione maszyny, z których ostatnia ma zostać przekazana do 2026 roku. Biorąc pod uwagę tę kwotę przy 128 egzemplarzach, cena jednostkowa każdego z nowych „efów” wyniosłaby ponad 109,4 mln USD. Oznacza to zapewne, że znajdują się w niej także inne opłaty,  za utrzymanie potencjału produkcyjnego, a być możeza prace modernizacyjne nad istniejącymi już F-16. Obecnie realizowane są bowiem zamówienia na podniesienie o pakiet „V” 405 F-16 różnych wersji. 

Reklama
Reklama

Obecne zamówienia na fabrycznie nowe F-16 Block 70/72 mają złożone: Bahrajn, Słowacja, Bułgaria i Tajwan „i inni”. Wiele z tych państw twierdzi, że ich zakup nie jest ostatnim, a w kolejce zdaniem Amerykanów znajdują się ciągle zupełnie nowi klienci. Klientem nowej linii produkcyjnej może być także Polska. Przy okazji prezentacji Planu Modernizacji Technicznej 2021-2035 mówiono o zamiarze pozyskania dodatkowych F-16, choć nie wiadomo, czy zostanie to zrealizowane i kiedy. Istnieje tez plan podniesienia floty 48 polskich Jastrzębi o pakiet V.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 127
Reklama
w nowak
piątek, 21 maja 2021, 15:51

W pierwszej kolejności MON winien wynegocjować z amerykanami modernizacje do wersji V, trzech eskadr polskich F-16, najlepiej gdyby tego dokonano w WSK Mielec Kolejnym krokiem winno być pozyskanie nie zbyt starych, z małym nalotem, dwóch eskadr F-16 z rezerw rządu USA i również ich modernizację do wersji V Amerykanie wielu krajom udzielają przeróżnej pomocy wojskowej, o różnym poziomie technicznym w zależności od regionu i poziomowi technicznemu w danym kraju W ramach barteru można by zaproponować przekazanie eskadry sprawnych polskich Su22 np. do Afganistanu, Gruzji, a eskadry Mig-29, choćby dla wspólnego nowego lotnictwa trzech krajów bałtyckich, czy wzmocnienia Ukrainy

Sojer
czwartek, 20 maja 2021, 22:20

Modernizacja? Nigdy. Po co nam F-16V skoro "mamy" F-35? F-16 w tym tandemie ma być myśliwcem czy bombowcem? Ma stanowić eskortę? Po co nam dwa typy? Powinniśmydążyć do ujemnolicenia floty, dlatego lepiej będzie zrezygnować z F-16 za 15 lat zakupując dodatkowe F-35. Nie potrzebujemy mixu jak F-15+F-16

K.
piątek, 21 maja 2021, 15:18

Stany i Izrael stawiają na mieszaną flotę maszyn IV i V generacji . Maszyny te mają swoje zalety i wady , dlatego warto stawiać na oba typy .

Marek1
piątek, 21 maja 2021, 14:49

Tylko kompletny dyletant nie wie, ze F-35 i F-16 to całkowicie różne samoloty do całkowicie różnych celów.

zimny kubek
czwartek, 20 maja 2021, 19:55

Brawo jankesi, 20 lat w plecy i cofnięcie się do poprzedniego wieku. F-35 zanosi się na największą porażkę amerykańskiego lotnictwa. Możliwe, że brakuje kasy i zaczynają liczyć każdą złotówkę. Może nam uda się przenieść kontrakt na F-16 bo piata generacja dla nas to propagandowa fanaberia.

Konrad
czwartek, 20 maja 2021, 19:54

Coś nie do końca w tym artykule pasuje co do naszych F, jeden z nich został poważnie uszkodzony przez amerykańskiego instruktora i nie nadawał się do lotów gdyż poważnie naruszył struktury płatowca

piątek, 21 maja 2021, 13:45

Odpadały mu powłoki?

wsse
piątek, 21 maja 2021, 13:37

Jasne a ty w tym czasie siedziałeś w pojemniku na spadochron i wszystko widziałeś.

ito
czwartek, 20 maja 2021, 19:11

Ale po co? Przecież, zgodnie ze specyfikacją, mają TANI, powszechny samolot V generacji, mający całkowicie zastąpić f 16 (i nie tylko). Czyżby Bahrajn, Słowacja, Bułgaria i Tajwan „i inni” NIE CHCIELI tego cuda?

Davien
piątek, 21 maja 2021, 14:16

Bahrajn, Bułgaria, Tajwan i inni nie dostaliby F-35 wiec nei histeryzuj ito:) A Słowacy nei chcieli czekac w kolejce.

ito
sobota, 22 maja 2021, 08:12

"Nie dostaliby" może pięć lat temu- dziś to już chyba nawet Ukraina "by dostała". Z opowieści o tajności i "elitarnym klubie użytkowników" pozostały opowieści.

Davien
niedziela, 23 maja 2021, 15:10

No popatrz ostatnio Indie chciały i nic z tego, Tajwan tez chciał i nic z tego. Ukraina zapewne nigdy by nie dostała, podobnie Bułgaria więc panei ito.....

i tamto
piątek, 21 maja 2021, 13:46

Są chętni na oba samoloty.

Ciekawe...
czwartek, 20 maja 2021, 18:44

Cena 110 mln USD - znaczy drogo... ciekawe. F-35 dla Belgii to 125 mln, cena F-35A dla USA już w 2017 r. spadła po raz pierwszy poniżej 100 mln, a obecnie wynosi ok. 80 mln. To a'propos klęski programu F-35 ;) Do tego F-15EX też ma kosztować dużo poniżej 100 mln USD.

isv
czwartek, 20 maja 2021, 16:47

F-22 i F-35 to overkill na badziewne Su-57 i J-20. Do walki z tymi komunistycznymi wynalazkami zupełnie wystarczą nowe wersje F-16, F-18, Rafale.

Trzcinq
piątek, 21 maja 2021, 15:38

Z tymże J-20 istnieje, lata a ich liczba wzrasta. To maszyna Vgen. I bardzo nie sądzę by poprzednia genera dała im radę

piątek, 21 maja 2021, 06:50

Tak, skoro wystarcza, to po co rozpoczęto prace nad NGAD?

Chateaux
piątek, 21 maja 2021, 14:20

Bo f22 jest tylko 180

niedziela, 23 maja 2021, 08:44

Cobat ready jest jest tylko 33 sztuki F-22.

Davien
niedziela, 30 maja 2021, 13:46

No popatrz a wg USA w pełnej gotowosci bojowej jest ponad 90 F-22:))

Davien
piątek, 21 maja 2021, 14:17

A zeby tak odsadzić Rosję i resztę swiata o następne 30 lat:))

qwert
czwartek, 20 maja 2021, 21:35

Niekoniecznie, jak widać jest na tyle źle z tymi sztruclami ( F 35 ) że wolą wznowić produkcję starych sprawdzonych konstrukcji

Davien
piątek, 21 maja 2021, 14:17

Alez jakie wznawianie produkcji??? USa ani nikt z tych kto może kupic F-35 ani mysli o kupowaniu F-16:))

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
niedziela, 23 maja 2021, 08:49

F-35 to dalej prototyp, tylko w bardziej zaawanowanym stadium niz Su-57. Tak w kwietniu 2021 donosiła polska prasa (nazwy nie podam, ale łatwo znajdziesz) o "postepach" z F-35: "Kluczowe problemy trapiące F-35 od lat są te same. To trudne do rozwiązania problemy natury technicznej, niepozwalające osiągnąć charakterystyk założonych na etapie projektowania, a także wymagań zamawiającego. Ważne jest także niezakończenie wstępnych badań państwowych, co wstrzymuje rządową decyzję o uruchomieniu wieloletniego programu zakupowego. To zaś powoduje, że cały czas Departament Obrony kupuje maszyny dla siebie i sojuszników poprzez procedurę zamawiania partii wstępnych, które mogą znacząco różnić się od siebie, czyniąc produkcję i późniejsze wsparcie eksploatacji droższym. Do niedawna zakładano, że decyzja o zakończeniu wstępnych badań państwowych (Initial Operational Test and Evaluation, IOT&E) i akceptacja ich wyniku zostanie podjęta do końca roku 2020. Niestety, obecnie termin ten przesunięto na czas nieokreślony, a ostrożne szacunki części analityków wskazują, że decyzja może zapaść dopiero w 2022 r. Powodem tego jest niezakończony proces badań w locie (niektórych testów dotąd nawet nie zainicjowano) i prób symulacyjnych w symulatorze Joint Simulation Environment (JSE), w których powinny zostać zrealizowane 64 scenariusze misji przeciwko wrogowi dysponującemu zaawansowanymi systemami ofensywnymi i defensywnymi (w domyśle Rosji i ChRL).". Z kolei 26 marca 2021 dokładnie ta sama prasa pisała tak: "Według pierwotnych założeń wdrożenie pakietu Block 4 miało zostać zrealizowane do 2024 r. Termin ten został następnie przesunięty na rok 2026. Jednakże według raportu GAO zakończenie programu nie wydaje się realistyczne nawet w 2027 r. Opóźnienie i wzrost kosztów programu Block 4 wynika głównie z problemów z kolejnymi iteracjami oprogramowania awioniki. Duża część kolejnych wersji kodu wykazywała błędy. Co więcej, defekty odkrywano dopiero po tym, jak Lockheed zainstalował już aktualizacje w samolotach F-35. W okresie od grudnia 2017 do września 2020 r. około 23 proc. wszystkich błędów zostało odkrytych dopiero po instalacji oprogramowania w myśliwcach. Kolejne wersje oprogramowania rozszerzane więc były o poprawki, aby naprawić odkrywane błędy.". A więc Davienku, fakty jak zwykle okazuja sie dla ciebie bardzo bolesne. Co ty, tam wypisywałes, że kiedy będzie Block 4 w 2023 roku? A tu popatrz, nie wiadomo czy będzie w 2027. Jest wyraźnie napisane, że samolot nie przeszedł testów w locie a niektórych testów nawet jeszcze nie rozpoczęto. Ot taki prototyp w ilości ponad 600 sztuk, taki latający cel dla Su-30/35..

Davien
niedziela, 30 maja 2021, 13:46

Jak F-35 to prototyp to całe rosyjskie lotnictwo to demonstratory technologii biedaczku.

piątek, 21 maja 2021, 13:47

Produkcja F-35 idzie pełną parą. A Su-57 jak tam? Będzie drugi seryjny egzemplarz w tym roku?

qwert
piątek, 21 maja 2021, 21:39

Może i idzie pełną parą, ale tak naprawdę to nadal 600 szt prototypów, do tego niedopracowanych

Davien
poniedziałek, 24 maja 2021, 12:33

Ale przeciez wy nie macie 600 Su-57 ale jeden rdzewiejący w hangarze. A ze to niedopracowany prototyp to pełna zgoda.

Maniek
czwartek, 20 maja 2021, 20:37

Wow co za profesjonalna opinia

czytelnik D24
piątek, 21 maja 2021, 12:45

Napisana lakonicznym językiem aczkolwiek trafna.

Aster
czwartek, 20 maja 2021, 16:46

Mysle ze powinnismy dokupic 16 F16V i 32 F15EX i ulepszyc nasze F16 do V i razem z 32 F35A , mieli bysmy nowoczesne lotnictwo z 128 samolotami mysliwskimi.

ewwd
piątek, 21 maja 2021, 13:39

To idż kupuj. Przy braku jakiegokolwiek serwisu w Polsce MON poszedłby z torbami na utrzymanie tej floty ale jak ciebie stać to biegnij i kupuj.

aus DE
piątek, 21 maja 2021, 07:23

po piernika ci te F15 (ładne cnie?...)?? Przy dobrej OPL + F16V + F35A nie potrzebujesz nic więcej. Szkoda tylko, że PL zapomniała, że jest w EU... EF2000 + Leo2A7 + OPL + reszta budowana w kraju i jesteśta KOKSY.

Nikki
piątek, 21 maja 2021, 07:15

Myślę , że najpierw powinniśmy ulepszyć budżet oraz zarządzanie nim a po tym (jeśli udałoby się ) będziemy mogli dokupić samoloty. Może nawet uda się wtedy utrzymać ich wartość bojową - bo to też kosztuje

Też fantasta...
piątek, 21 maja 2021, 06:53

Jeszcze powinniśmy dokupić 34256 samolotów NGAD, 4 lotniskowce atomowe, 12309 samolotów F/A-XX, 17 SSMB Columbia i 543 SSN Seawolf i najważniejsze, 435645637672 Davienowych AIM-120 z 1973 roku.

Chateaux
piątek, 21 maja 2021, 01:52

Mielibysmy lotnictwo na 2 god:iny wojny

AXM
czwartek, 20 maja 2021, 16:37

Ile nowych F-16 czy F-15EX Polska mogłaby mieć za tą marną garstkę F-35...

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 21 maja 2021, 09:00

Sprawdź najpierw po co Amerykom F-15EX. Taki zakup miałby sens, gdybyśmy mieli lotniska w Niemczech. Kupiliśmy F-35 i bardzo dobrze. Powinniśmy dokupić F-16 i zmodernizować już posiadane do wersji V. Tyle w temacie.

:))
piątek, 21 maja 2021, 08:33

Patrząc na cenę jednostkową z art. to tyle samo. Kwestie pewnie jak zwykle tkwią w szczegółach (pakietach).

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
piątek, 21 maja 2021, 06:55

F-16 i F-15EX sa droższe w nabyciu ale tańsze w utrzymaniu od F-35. Wszystko zależy co zawierały by "pakiety" dołaczone do samolotu. Pod F-16 "zaplecze" już jest.

Chateaux
piątek, 21 maja 2021, 01:52

A ile latawców i paralotni...!

edd
piątek, 21 maja 2021, 13:39

A ile kos i szabel

czytelnik D24
piątek, 21 maja 2021, 00:38

F-16 tyle samo, F-5 mniej.

niedziela, 23 maja 2021, 08:50

F-5?

Davien
piątek, 21 maja 2021, 00:14

Znacznei mniej niż ci się wydaje do tego byłby to potężny krok w tył w stosunku do zkupu F-35.

Arc
czwartek, 20 maja 2021, 16:28

W końcu te 2 uszkodzone f16 zostały naprawione? Niektóre media informowały, że dwa uszkodzone f16 już więcej nie polecą..

clash
piątek, 21 maja 2021, 09:52

nudna prowakacja .... za tydzien powiesz ze jest 10 uszkodzone za miesiac 20.... Daswidania Fiedzia i milego dnia zycze

Herr Wolf
piątek, 21 maja 2021, 06:23

Z48 zostało 41 z czego lotnych ok 20 a do wysłania do boju to ok 10-12 ...

Davien
piątek, 21 maja 2021, 14:19

To az tragicznie w Rosji z Su i Migami że macie 20 latających:))

niedziela, 23 maja 2021, 08:51

To i tak wiecej niz sprawnych F-35.

Chateaux
piątek, 21 maja 2021, 01:53

Tak, sputnik i Izwiestia.

niedziela, 23 maja 2021, 08:52

Twoje ulubione źródła informacji.

Davien
piątek, 21 maja 2021, 00:15

Sprawne sawszystkie 48 F-16 a ponad 70% z nich jest w pełnej gotowosci bojowej.

Kazik :)
piątek, 21 maja 2021, 17:20

Ale, że co te 30% to użytkuje aeroklub do lotów widokowo-pokazowych? Ciekawe rozwiązanie dla samolotów bojowych? sprawne ale nie w gotowości bojowej? - komedia czy upadek zdrowego rozsądku? :( ?

AA
czwartek, 20 maja 2021, 16:07

Moskalom nigdy nie uda się zbudować nic lepszego

123
piątek, 21 maja 2021, 07:25

nie ten poziom tech ale z zainteresowaniem patrzę na Chiny. ~30 lat temu mieszkali na drzewach, kilka dni temu ich łazik wylądował na Marsie...

A1amo73
czwartek, 20 maja 2021, 15:35

Nieźle. Znaczy, naprawdę nie mogliśmy złożyć zamówienia na kolejne "szesnastki", by dociągnąć do tych 80-100 samolotów bojowych dla naszego lotnictwa ? Wszyscy chyba domyślamy się, że oprócz tych F-35, którymi czaruje się medialnie - kolejnych nie będzie.

piątek, 21 maja 2021, 09:01

Bo nie ma takiej potrzeby, żeby były

Mechicho
czwartek, 20 maja 2021, 21:55

Ciekawe kto by na tym latał? Emeryci z Lotu? Sprawdź ilu pilotów wychodzi rocznie z Dęblina.

Gnom
sobota, 22 maja 2021, 14:26

Tylu ilu zamówiono. A ileż to myśliwców ma Polska, z tysiąc? Zadaj sobie pytanie ilu pilotów odchodzi średniorocznie z lotnictwa wojskowego, a dopowiesz sobie na pytania ilu pilotów powinien przygotowywać Dęblin. Przy 16 liftach i 48 Orlikach spokojnie mógłby wyszkolić grupę dla 200-300 maszyn bojowych gdyby były ich tyle w Polsce. Problem to kasa na ich zakup i utrzymanie, a może i trochę brak koncepcji użycia.W końcu nie wszystkie muszą być jak F-35, rzeczywiście wielozadaniowe i głównie do przełamania. Przynajmniej z połowa powinna być prostsza przede wszystkim do OP. Nawet w USA tak realizują zakupy i szkolenie, nie wszystkie F-15 czy F-16 są maszynami skonfigurowanymi do uderzeń.

Davien
niedziela, 23 maja 2021, 15:14

GNomie tyle ze USA ma taki mały plusik, że nei graniczy nigdzie z krajem mogacym im zagrozic. No niby przez Alaskę z Rosją ale tam popatrz maja F-22. Polska zwyczajnei potzrebuje najlepszych maszyn jakie może dostać, u nas nie ma obecnie racji maszyna czysto pod OPK.

Gnom
środa, 26 maja 2021, 21:46

Raz przeczytaj (ze zrozumieniem) coś więcej z postu na który odpowiadasz (podobno) niż widok nazwy F-35. Skoro używasz zwrotu: "jakie może dostać" to zapoznaj się z pojęciem dostępności w rozumieniu ekonomiki wojennej. To także (a może za Napoleonem przede wszystkim) możliwości finansowe. Uważasz, że stać na zakup i utrzymanie w sprawności 200-300 (o 430 z CFE-1 nawet nie mówię) F-35 - na czym opierasz swój optymizm? Przypominam nieśmiało, że upubliczniona kiedyś minimalna liczba samolotów do obrony Polski oscyluje pomiędzy 120 a 150. Za co (nie pytam po co) chcesz nabyć 120 F-35? Oświeć, pewnie minister finansów (a może i MON) chętnie poczyta.

poniedziałek, 24 maja 2021, 08:22

No właśnie, skoro potrzebuke najlepszysz, do dlaczego loobujesz zakup F-35? W czyim interesie działasz?

Davien
piątek, 28 maja 2021, 19:14

Bo F-35 jest najlepszy poza F-22 ale Raptor nie ejst na sprzedaż:)))

wse
piątek, 21 maja 2021, 13:42

A co to ma do rzeczy? ilośc pilotów nie przekłada się na kolejne zakupy sprzetu.

Fanklub Daviena i GB
czwartek, 20 maja 2021, 15:27

To dowód klęski programu F-35. Gdyby spełniał wymogi zamówienia, tj. miał parametry lotne nie gorsze niż F-16, kosztował nie drożej niż F-16, miał koszty godziny lotu nie wyższe niż F-16 i możliwościami przewyższał F-16, to nikt nawet nie patrzyłby w stronę F-16 i dlatego tyle lat USA nie modernizowało F-16 i F-15 oraz F-18 i nie kupowało nowych, bo liczyło na F-35 w tej samej cenie i przy deklasujących samoloty 4 generacji osiągach. A wyszło tak, że po zapoznaniu się z "osiągami" i ceną F-35 USA dokupuje F-15, F-16 i F-18... :D

rED
piątek, 21 maja 2021, 07:28

Nie to dowód klęski przemysłu lotniczego w Rosji. Ile macie zebranych zamówień na MiG-35?

Davien
piątek, 28 maja 2021, 19:17

Maja zamówienie na 24 maszyny z Rosji z czego 6 dla zespołu akrobacyjnego. I to wszystko.

Chateaux
piątek, 21 maja 2021, 01:54

F35 w wersji F35A jest o 25 mln USD tanszy od F16V

niedziela, 23 maja 2021, 08:53

No i co z tego, jak jest o wiele droższy w eksploatacji?

rafał
poniedziałek, 9 sierpnia 2021, 10:40

ciekawe zestawienie ja osobiście jestem przeciwny f35 ze względu na to że to nielot a kiedy już lata to skręca tam gdzie chce producent natomiast jeżeli f35 jest o 25mln tańszy od f16 a jest technologicznie lepszy to nawet przy 100tyś dolarów za godzinę lotu 25mln różnicy w cenie zakupu to jest 250 godzin lotów za free czyli jakieś 3 lata a później różnie może być

Davien
piątek, 21 maja 2021, 00:20

No popatrz a taki Indie bardzo chciały F-35 a nei dostały i musza sie zadowolić F-16:) USa cały czas modernizowało i F-16 i F-15,a F-18 dostał nowa wersje E . Ale to nie Rosja której najnowsze maszyny to moderka z początku wieku starych Su-27 i MiG-29:)

niedziela, 23 maja 2021, 08:54

A dostali tez twoje AIM-120 z 1973 roku?

Gnom
sobota, 22 maja 2021, 14:21

Za to dostać mają cały "środek" z F-16 na wersji F-21 i to ze zmianami płatowca.

Davien
niedziela, 23 maja 2021, 15:16

Nie, F-21 to wersja F-16 wykorzysująca pewne technologie z F-35, ale nei ma ani stealth ani Pave Pillar, ani EOTS/DAS tylko zwykłe IRST. To ciągle maszyna gen 4+.

Gnom
środa, 26 maja 2021, 21:39

Rozumiem że znasz ofertę LM dla Indii, podziel się z nami wiedzą.

ktos
czwartek, 20 maja 2021, 23:35

alez wy sie tam boicie tych F-35. Byl artykul o F15 to kleska F35, jest astykul o F16 to tez kleska F35. A nie pomyslales ze moze po prostu sa trzy typy mysliwcow kazdy do czego innego?

Wania
czwartek, 20 maja 2021, 21:39

Ale czytałeś artykuł? Wynika z niego, że przeniesienie produkcji wynikało z rozszerzenia produkcji f-35. Więc słabo wygląda twój wpis. Zamówionych jest łącznie 128 sztuk F-16, a produkcja f-35 to ponad 120 sztuk... ROCZNIE. Każdego roku powstaje kolejne 120 sztuk...i tak przez kolejne 10 lat, a ty na tej podstawie wywiodłeś, że to oznacza klęskę f-35... To jak wyglada program su-57? Wyprodukowano całą jedną sztukę su-57 przez dwa lata i pewnie po 5 sztuk rocznie różnych odmian su-27... Jak to nazwiesz? Tragedia? Totalna klapa programu?

Tani
czwartek, 20 maja 2021, 19:19

Chyba nie kleski tylko zapotrzebowania. Zrobili miejsce na produkcje F-35 czyli program jest sukcesem i uruchamiaja nowa linie bo jest zapotrzebowanie. Sfinansuje Rzad w ramach zwalczania bezrobocia. Tu nie chodzi o osiagi tylko o sprzedaz. Czy cos jest dobre czy nie decyduje klijent bo placi. Korzysta oczywiscie firma i panstwo bo podatki wracaja do budzetu. Ja jestem za F-35 obydwoma lapkami ale za nowymi F-16 to juz nie. Wolalbym dokupic F-35B. Z F-15 jest inny problem Boeing ma problemy finansowe i to duze. Jego upadek postawi Rzad w obliczu monopolu LM. Co dla zadnego Rzadu dobre nie jest. Wiec zamawia F-15 bo jak niewyda na latawce to wyda na zasilki spoleczne. Szybkosc,udzwig i inne bajery tu nic nie znacza. Chodzi o miejsca pracy plus pieniadze od zagranicznych klientow. A wytlumaczenie kazde jest dobre. Ja uwazam ze trzeba pomoc USA czyli kupic u nich. Bo upadek hegemona nam nic dobrego nie przyniesie. Jeszcze raz ja jestem za zakupieniem F-35B a nie dokupywaniem F-16. Uwazam a fachowcem nie jestem ze tych co sa jest za duzo w stosunku do obszaru kraju. Natomiast F-35B to inna jakosc i ten typ jest nam najbardziej potrzebny. Tlumaczyc chyba nie musze bo jego mozliwosci operacyjne sa znane.

Kazik :)
czwartek, 20 maja 2021, 18:57

Racja Panie, racja!!!!!!! - WP powinno kupić następne 20 szt. F-16 i uruchomić wszystkie niesprawne F-16 bo inaczej to ściema. A poza tym powinno rozglądać się/zamówić za samolotami, tzw. dolnego piętra-lekkie myśliwce jak na przykład typ M-346LFFA, JAS-39C, FA-50, T-7A Red Hawk (w przyszłości w wersji bojowej) itp. w ilości co najmniej 30 szt.. Inaczej nie mamy parasola powietrznego nad wojskami lądowymi+marynarką i przegrana w kieszeni.

Wawiak
czwartek, 20 maja 2021, 18:35

Ta, jasne. Może napiszesz coś jeszcze o wyższości SU-57, jego masowej produkcji i użyciu bojowym... Chociaż nie, nie napiszesz, gdyż to nie jest portal S-F...

kblomkvist
czwartek, 20 maja 2021, 18:30

Zdajesz się nie brać w ogóle pod uwagę, że liczba F-16 "dokupionych", jak stwierdzasz, przez USAF w ostatnich latach wynosi dokładnie 0. 128 samolotów, o których mowa w tekście, zostało zamówionych w ramach FMS, a więc dla wymienionych w artykule odbiorców zagranicznych.

Trol
czwartek, 20 maja 2021, 18:01

Tak samo klęska okazał się suv57 ponieważ w najlepsze Rosja kupuje su 35 o su 57 nawet nie myśląc. Usa choć f35 kupuje w setkach sztuk a Rosją nielotaci bubla su 57 w kilku sztukach. Widać cis nie ten z tym radarem 360 stopni nie tak...

Fanklub Daviena i GB
piątek, 21 maja 2021, 09:23

Przeciwnie! Jak Rosjanie zobaczyli "możliwości" F-35 to jak pisałem, otwierali butelki z szampanem, bo jak sprawdzisz analizy na Air Power Australia to nawet zwykły Flanker sprawia F-35 manto! Stąd Rosjanie odwlekają wdrożenie Su-57 czekając na następcę F-35 w USA i w Europie by wiedzieć czy Su-57 da mu radę czy też trzeba zmodernizować. F-35 to najlepszy prezent dla Rosji od USA w tym wieku! F-35 praktycznie zniszczył natowskie lotnictwo! :D

Davien
niedziela, 30 maja 2021, 13:50

Jak Rosjanie zobaczyli mozliwości F-35 to wpadli w taka panike ze Putin rozkzał od razu masowy( jak na Rosje) zakup Su-57 a Suchoj robi rosyjski odpowiednik F-35A:))

spoko
sobota, 22 maja 2021, 04:35

Wszyscy wiedza o mozliwisciach jednego SU57 po prostu zaliczyl glebe

Olgino
piątek, 21 maja 2021, 21:32

A gdzie Rosjanie zobaczyli "możliwości" F-35 ??? :D :D :D

niedziela, 23 maja 2021, 08:55

No jak to, przeciez niejaki Jaca vel Th vel z netu vel JW pisał, że Rosjanie z instytutu CAGI badali F-35.

Monkey
czwartek, 20 maja 2021, 13:03

I tak to wbrew twierdzeniom niektórych forumowiczów program F16 wcale się nie zbliża do końca. I jak to napisał autor artykułu, my też powinniśmy nie tylko zamówić conajmniej jedną eskadrę w najnowszej wersji (chociaż lepiej byłoby 3-4 eskadry, czyli 48-64 maszyny, o ile nas stać) ale i wykonać Mid Life Upgrade (MLU) dla juz posiadanych Jastrzębi, również do wersji V/70/72.

Davien
piątek, 21 maja 2021, 00:24

Tyle ze USa nei kupuje nawet jednego F-16, jedynie zmodernizuje częśc z tych co ma do zadań nie wymagających maszyn V generacji. A co do F-16 dla Polski: tak ale jedynei pod warunkiem ze będą sporo tańsze i znacznie wcześneij dostępne od F-35 . Upgrade naszych do F-16V jak najbardziej.

FanPrawiczkaDaviena
niedziela, 23 maja 2021, 08:57

Ale za trzy lata może zapaść o opracowaniu nowego nastepcy F-16 pod robocza nazwą MR-X. Zapewne wiesz, że to F-35 miał byc następca F-16, ale się w tej roli nie sprawdził.

Davien
poniedziałek, 24 maja 2021, 12:37

Ale wiesz zapewne że Kongres zdecydował że nie ma i nie będzie żadnej redukcji F-35 a nowe konstrukcje sa mozliwe jedynei pod warunkiem że zakupy F-35 pozostają neizmienione:))

EDminf
czwartek, 20 maja 2021, 12:31

Przygotowania do wojny. Potrzebny będzie sprawdzony, tani samolot sprawdzony w boju.

hihi
czwartek, 20 maja 2021, 23:36

ale z ciebie prorok. Kazdy zakup w wojsku to w jakis sposob przygotowanie do wojny. No moze poza zakupem dlugopisow taktycznych przez naszego super ministra.

Herr Wolf
czwartek, 20 maja 2021, 19:19

Jaki on jest tani???

Chateaux
czwartek, 20 maja 2021, 17:49

A ktory konkretnie jest tani?

Extern
piątek, 21 maja 2021, 11:00

No właśnie coś dziwnego stało się z F-16. W pierwotnych założeniach to miał być właśnie tani, lekki, prosty myśliwiec do obrony bezpośredniej. Stał się obecnie drogim, trochę ociężałym samolotem do wszystkiego. Owszem to udana konstrukcja, ale gdzieś po drodze trochę zatracił swojego ducha.

XYZ
czwartek, 20 maja 2021, 12:16

Pobożnym życzeniem, byłoby dokupienie kolejnych eskadr F-16. Za co trzymam mocno kciuki.

Chateaux
piątek, 21 maja 2021, 01:55

Planujesz zorganizować jakąś eskadrę kamikaze?

Davien
czwartek, 20 maja 2021, 17:39

Biorąc pod uwage ze F-16 nei będzie tańszy od F-35A to znacznie lepiej byłoby kupic Lightningi II. Tyle że F-16 bedzie pewni szybciej dostepny od nastepnych F-35.

niedziela, 23 maja 2021, 08:57

Nei będzie?

XYZ
piątek, 21 maja 2021, 10:54

A MIGi odsprzedać hindusom ;)

biały
piątek, 21 maja 2021, 10:35

no podobno kupują f-16 bo te są tańsze w eksloatacji

Davien
piątek, 21 maja 2021, 21:09

F-16V to 25-27 tys usd zagodz lotu, F-35 obecnie to 35 tys usd za godz lotu a do 2024 ma spaść do 25-26 tys usd za godż lotu. Cos jeszcze?

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
niedziela, 23 maja 2021, 08:58

Pisałes też, że do 2024 roku powstanie F-35 Block 4, a tutaj okazuje sie, że sa małe szanse, że powstanie do końca 2027 roku.

Gnom
sobota, 22 maja 2021, 14:11

Podobno to ... - ileż to już lat LM obiecuje spadek kosztów i co z tego wynikło? Dodaj tez dlaczego parokrotnie z tegoż powodu USA rozpatrywano zmniejszenie zakupu F-35 i zwiększenie środków na następcę. Koncepcja JSF ma już dobrze ponad 30 lat a świat się zmienia.

Davien
niedziela, 23 maja 2021, 15:20

Gnomie i koszty ciągle spadają. Dodaj też że nei rozpatrywano NIGDY redukcji zamówień na F-35, ba zgodę na F-15EX Kongres wydał pod warunkiem że nie będzie żadnej redukcji F-35. Za to tna inne zamówienia jak np na F-18E

Gnom
środa, 26 maja 2021, 21:38

Poczytaj, zapoznaj się z pojęciem tzw. w USA cen z roku. Porównaj je, także z założeniami i zakładanymi zmianami a potem się pień. Jak na razie LM nie dotrzymał ŻADNYCH reżimów finansowych w programie JSF.

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
poniedziałek, 24 maja 2021, 08:27

Nie spadaja, tylko ciagle rosna. Doczytaj. Chociazby przykład konieczności ewczesniejszych tremontów silnika z powodu mikropeknięc łopatet turbiny wysokiego cisnienia w silniku F135, gdzi silnik musi spedzac 70% więcej czasu w remoncie niz powinien. To chyba raczej generuje wyzsze koszty niz je obniża. Poz tym zbyt wysokie koszty (rosnące nie malejące) przy jednoczesnym braku zapewnienia podstawowych deklarowanych zdolności bojowych jest przyczyną głowsó mówiących o potrzebie redukcji zamówienia na F-35. Koszty cyklu życiowe są zbyt wysokie nawet dla USA. Zapominasz jeszcze, że wciąż nie zakonczono wszystkich prób w locie a niektórych nawet nie zainicjowano, a szansa, że Block 4, który miał powstać w 2024 powstanie do końca 2027 roku jest niewielka.

Davien
niedziela, 30 maja 2021, 13:52

Nie dość ze spada to rosnie gotowośc bojowa F-35 i obecnie wynosi 76% czyli cos co dla waszych rosyjskich wynalazków jest nie do osiagniecia i za 100 lat.

Meska
czwartek, 20 maja 2021, 12:05

Modernizacja polskiej floty F16 i zakup dwóch dodatkowych eskadr, już teraz powinna zostać podpisana umowa, ale nic nie słychać by MON był zainteresowany...

CIA
czwartek, 20 maja 2021, 18:47

Dasz kasę ?

Dawo
czwartek, 20 maja 2021, 17:31

MON prowadzi negocjacje dotyczące zakupu jednej eskadry F-16, "w nowoczesnej wersji". Nasze Jastrzębie w ramach programu MLU, będą modernizowane w latach 2032-2036. Było to częścią umowy z 2005 roku. I wcześniej, żadnego znaczącego unowocześnienia nie będzie.

Trzcinq
piątek, 21 maja 2021, 15:39

Za 12 - 16 lat sukces q

Trzcinq
czwartek, 20 maja 2021, 11:19

I to one a nie F-35 powinniśmy zakupić

Herr Wolf
czwartek, 20 maja 2021, 19:20

Za za jakie pieniądze?!

Chateaux
czwartek, 20 maja 2021, 17:50

Negative

Davien
czwartek, 20 maja 2021, 17:40

Ale zrozum trzcinq że Rosji nie sprzedadzą ani F-16 ani F-35. A Polska powinna kupić kolejne F-35.

Dawo
czwartek, 20 maja 2021, 17:31

Jakie analizy na to wskazuja?

Extern
piątek, 21 maja 2021, 11:08

Ano takie że my bardziej potrzebujemy maszyn do obrony nieba nad nami, niż do przełamywania obrony przeciwnika, bo to nasza obrona będzie przełamywana. Ale tak do końca pewności że F-16 jest taką właśnie maszyną to już mieć nie można. Nowe F-16 dziś są już tak naładowane systemami sensu stricte przeznaczonymi do działań zaczepnych, że w sumie kosztują dziś już niewiele mniej niż F-35.

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 21 maja 2021, 09:03

Rosyjskie. Odkąd zaczęła się mowa o zakupie F-35 są bardzo aktywni.

asd
piątek, 21 maja 2021, 08:07

Finansowe. Koszt-efekt.

Davien
piątek, 21 maja 2021, 14:23

Doprawdy?? F-16 koszt ten sam co F-35 a mozliwosci to ułamek mozliwosci F-35. Masz cos jeszcze do dodania?

Gnom
sobota, 22 maja 2021, 14:08

A pewien jesteś że dla USA też?

Davien
niedziela, 23 maja 2021, 15:21

USA nei kupuje ani jednego F-16 wiec skończ juz Gnomie póki jeszcze możesz.

Chateaux
piątek, 21 maja 2021, 01:56

Na pewno cena F16V o 25 mln wyzsza niz cena F35A

Davien
piątek, 21 maja 2021, 14:24

A mozliwosci wielokrotnie mniejsze od F-35.

qwert
piątek, 21 maja 2021, 21:42

W takim razie dlaczego wznawiają produkcję F 16 ?

Davien
niedziela, 23 maja 2021, 15:22

Dla innych państw i nie wznawiają ale ciagle konynuuja po przenosinach linii produkcyjnej z Fort Worth do greenville. A zrobili yto po tyo by zwolnic moce produkcyjne dla F-35. USa nei kupuje ani jednego F-16.

qwert
czwartek, 20 maja 2021, 21:39

Wszystkie. ( a w każdym razie - zdrowy rozsądek)

Tweets Defence24