Reklama

Rosyjski pilot-kadet zginął w katastrofie samolotu

26 marca 2020, 12:08
L-39 Rosja
Fot. mil.ru

Podczas lotu szkolnego na samolocie Aero L-39 Albatros zginął student 4 roku Krasnodarskiej Wyższej Wojskowej Szkoły Pilotażu. Zgodnie z informacjami rosyjskiego ministerstwa obrony narodowej przyczyną katastrofy była techniczna usterka maszyny.

Samolot rozbił się w rejonie miejscowości Dmitriewskaja w Kraju Krasnodarskim, na południu Rosji, podczas lotu treningowego około godziny 16:00 25 marca 2020 roku. Miejsce katastrofy jest oddalone o około 180 km od lotniska Krasnodarskiej Wyższej Wojskowej Szkoły Pilotażu. Zgodnie z komunikatem ministerstwa obrony Federacji Rosyjskiej, pilot z nalotem około 60 godzin na samolotach L-39 Albatros odbywał planowy lot szkolny, gdy nastąpiła awaria maszyny. Kadet próbował się katapultować, jednak pułap miał być zbyt niski, co spowodowało jego śmierć na miejscu.

Maszyna rozbiła się na polu, nie powodując zniszczeń ani kolejnych ofiar. Zgodnie z oficjalnym komunikatem pilot do ostatniej chwili starał się oddalić maszynę od pobliskiej wsi, co mogło być powodem zbyt późnego użycia katapulty. Okoliczności zdarzenia bada specjalna komisja. Pomimo tego iż za przyczynę wypadku uznano awarię samolotu, dotąd nie wystosowano zakazu lotów dla maszyn tego typu eksploatowanych przez rosyjskie siły powietrzno-kosmiczne.

Aero L-39 jest samolotem szkolno-bojowym produkcji czechosłowackiej, który stanowił podstawową odrzutową maszynę w treningu pilotów większości krajów byłego Związku Radzieckiego. Do służby został wprowadzony w 1971 roku. Obecnie są to samoloty sukcesywnie zastępowane w rosyjskim lotnictwie wojskowym przez znacznie nowocześniejsze odrzutowce szkolno-bojowe Jak-130, których konstrukcja jest zbieżna z włoskim Leonardo Aircraft M346 Master, znajdującym się również na wyposażeniu Polskich Sił Powietrznych.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 37
Reklama
BieS
sobota, 28 marca 2020, 00:20

Awaria techniczna potwierdzona, a samoloty L-39 nie uziemione? Bardzo ciekawe.

Uradowany
piątek, 27 marca 2020, 10:09

Świetna wiadomość!!

BUBA
piątek, 27 marca 2020, 14:52

Co w tym swietnego. Mlody kadet ( ktorego mazeniem bylo latac ) ginie i to na poczatku swojej pracy ...

xv600
czwartek, 26 marca 2020, 16:18

Za młody nie miał odpowiednich nawyków, być może wpadł w panikę, ale dla czego był na tak niskiej wysokości nie wiadomo; jednak co by nie powiedzieć to smutne dla lotników !!!

Filip
piątek, 27 marca 2020, 11:31

Widzę że już odrobiłeś robotę za komisję...Kolejny z szybką i celową oceną sytuacji. Takich nam tu potrzeba.

czwartek, 26 marca 2020, 20:28

Może należy czytać ze zrozumieniem. Jak starał sie wyprowadzić maszynę znad obszaru zabudowanego to mogło mu czasu zabraknąć , to leciwe maszyny i może nie było fotela zro-zero.

BUBA
czwartek, 26 marca 2020, 16:17

Bredzicie szkoda chlopaka. Pilot to pilot a nie facet z widlami w reku.!!!

mordimer
czwartek, 26 marca 2020, 16:02

Pułap był zbyt niski?! dla katapultowanego fotela? czegoś nie rozumiem...

Nesher
czwartek, 26 marca 2020, 21:25

Prawdopodobnie raczej niż niewielka wysokość stanowiła problem przy niskiej prędkości w momencie wyrzucania. Fotel ratunkowy typu VS 1 BR ma parametry 0 metrów / 150 km. W końcu jest to system z 1964 roku. Nawiasem mówiąc, Republika Czeska była piątym krajem na świecie, który zaczął produkować takie systemy szeregowe. Mam na myśli po Wielkiej Brytanii, USA, Rosji i Szwecji. I trwa do dziś, najnowszy L 159T2, który został niedawno włączony do sił zbrojnych Republiki Czeskiej, ma siedzenia wyrzucające typu VS 20 o parametrach 0 metrów / 0 kilometrów.

Fanklub Daviena
czwartek, 26 marca 2020, 19:00

Nie każda maszyna ma fotel klasy zero-zero, np. nasze F-16 nie mają...

Ukulele
piątek, 27 marca 2020, 07:27

Wasze może nie mają. W polskich są. Chodzi o tureckie maszyny czy może pakistańskie??

Davien
czwartek, 26 marca 2020, 20:05

Po pierwsze panei funklub nei macie ani jednego F-16, a po drugie Polskei F-16 jak najbardziej maja fotele klasy zero-zero:)

Fanklub Daviena
piątek, 27 marca 2020, 12:49

Widzisz davienku w waszej propagandzie fotele ACES II są nazywane klasą , ale wchodzimy na stronę www ejectionsite com na ACES II Seat: Tech Info i mamy, że minimalna wymagana prędkość przy zerowej wysokości to 120 węzłów (ok. 222 km/h) czyli więcej niż w zabytkowym fotelu katapultowym MiG-21... I nawet zgaduję dlaczego: w wariancie dla F-16 mamy informację, że ze względu na opancerzoną jednoczęściową owiewkę (którymi tak zachwycają się fanboje USA, uważając, że Rosja takich nie umie zrobić - umie, ale nie chce, bo mają wady przeważające nad zaletami...) ACES II dla F-16 brak opancerzonego zagłówka do przebijania owiewki. Brak, bo opancerzonej owiewki i tak by nie przebił... W związku z tym owiewkę trzeba odstrzelić. A jak maszyna ma zerową prędkość, to jak pęd powietrza nie zdmuchnie tej owiewki znad pilota, to ten może w tą owiewkę uderzyć głową (to akurat w filmie Top Gun, gdzie F-14 wpadł w korkociąg płaski, czyli też bez prędkości postępowej, było pokazane prawdziwie). Ogólnie statystyki katapultowania na F-16 Davienku są bardzo niebudujące dla pilotów w porównaniu do foteli rosyjskich, szczególnie przy pochyleniach bocznych przekraczających 18 stopni (urazy kręgosłupa na odcinku szyjnym) oraz na niskich wysokościach - mści się niezrozumiała dla Rosjan głupota w postaci braku mechanizmu uchwycenia i stabilizacji głowy pilota oraz opóźnienie potrzebne na odstrzelenie i poczekanie na odfruniecie owiewki. W 1989 gdy po zderzeniu na niskiej wysokości na pokazie w Paryżu z MiG-29 katapultował się Anatolij Kwoczur okno czasowe na katapultowanie się wynosiło 0,3s - rzecz niewykonalna dla zachodnich foteli katapultowych. W 1993 na pokazach w Wielkiej Brytanii na pułapie ok. 250m zderzyły się 2 Migi - jeden był w pozycji odwróconej - obaj piloci nie odnieśli obrażeń. Eksperci twierdzą jednoznacznie, że żaden zachodni fotel nie uratował by tego pilota z odwróconej maszyny na tym pułapie. Rosyjski K36D Zwiezda startował w przetargu na fotel katapultowy do... F-22 i wg amerykańskich badań zdeklasował zachodnią konkurencję, ale go wyeliminowano z przetargu (byłby wstyd jakby wygrał...) pod wydumanym pozorem, że nie nadaje się dla pilotów poniżej 1,58m i 52kg wagi (niektóre kobiety, bo karłów chyba w USA na pilotów myśliwskich nie biorą?). Wydumanym, bo jest jakaś kobieta pilot F-22? :)

Boli Cię trollu
piątek, 27 marca 2020, 16:48

Zacznijmy od tego, że fotele zwiezda są bardzo zawodne. Były przypadki gdy pilot po wystrzeleniu zginął na skutekawarii fotela. Jego zdolność do katapultowania przy locie odwróconym jest bardzo ograniczona. Eksperci także rosyjscy zgadzają się, że Kwoczur miał ogromne szczęście bo w 70% takie katapultowanie powinno się zakończyć katastrofą dla tego fotela. Na domiar złego fotel ten w przetargu dla raptora zdeklasował rywali tylko ceną. W dodatku nie rywalizował z obecnie używanymi. Jakby tego było mało sami amerykańscy piloci zaprotestowali przeciwko udziałowi k36 w przetargu!!! Nazywali go twórcą kalek!!! Z uwagi na obrażenia których doświadczał pilot podczas użycia k36 były przypadki, że piloci woleli zginąć niż go użyć!!! Idąc dalej fotele aces są nieporównywalnie lepiej dostosowany do katapultowania z lotu odwróconego. W dodatku są znane przypadki gdy amerykańscy piloci byli wystrzeliwani z samolotu który stał na ziemi przy zerowej prędkości postępowej. K36 tego nie jest w stanie osiągnąć. Co do podanego czasu 0,3 s. Dla odpowiedników wynosi on 0,1 do 0,3 s. W czym więc zawiera się wyższość k36 poza pochodzeniem? Cóż cena to nie wszystko Ważniejsze jest zdrowie pilota i dlatego warto zakupić aces zamiast iść w rosyjską taniochę bo jest tańsza.

Gnom
sobota, 28 marca 2020, 12:23

Ty tak na poważnie. Swego czasu K-36 i ich zamerykanizowana wersja była poważnie rozpatrywana na samoloty USA. A odpowiedz, Iluż to amerykańskich pilotów katapultowało się z użyciem K-36, żeby mogli się tak autorytatywnie o tym wypowiadać? Akurat K-36 ma jedne z najlepszych charakterystyk katapultowania w locie odwróconym i to w warunkach znacznego zniżania. Porównaj dane obu foteli, na poważnie, na bazie ich instrukcji i zobaczymy co ci wyjdzie. A ów "troll" Fan (taki sam poziom jak D - pożyteczny i..., anie troll) napisał np. o zabieraniu osłony kabiny, czyli świadomym zabiegu dla zabezpieczenia przed falą spiętrzeniową. Przy podobnym sposobie rozwiązania problemu, sowieci natrafili na takie problemy na pierwszych fotelach dla MiG-21 F/PF i dlatego zrezygnowali i wprowadzili osłonę dzieloną, a w kolejnym fotelu, właśnie K-36, zaprojektowano specjalny deflektor siatkowy. Epatowanie czasami zadziałania i innymi wybranymi parametrami to nie wszystko.

Davien
niedziela, 29 marca 2020, 01:47

Panie Gnom i znowu próbujesz zakłamywac fakty:) Ale ci wyjasnię, moze w koncu cos zrozumiesz: Amerykanie zastanawiali sie nad zakupem licencji na fotel K-36 Zwezda dla swoich maszyn ale zrezygnowali własnie z powodu wielkiej ilosci urazów przy katapultowaniu. Nawet okreslili K-36 jako powodujący najwięcej urazów ze wszystkich znanych im foteli I to tyle panie Gnom, i prosze sobie darowac te umizgi do mnie bo mam to ...:))

niedziela, 29 marca 2020, 20:51

Co powiedzieli amerykanie na temat produktu jakiego nie kupili bo im po prostu duma nie pozwalała, to po pierwsze nikogo tak naprawdę nie obchodzi, a po drugie nie ma to żadnego znaczenia. Ja tam wole posłuchać polskich pilotów jacy temu sprzętowi zawdzięczają życie. Oraz poogladac filmy pokazujace prace tego fotela, tak realnie nie reklamowo.Co do fotela z F-16: "Fotel katapultowy ACES II (Advanced Concept Ejection Seat II) jest podstawowym elementem systemu awaryjnego opuszczania samolotu F-16. Należy on do foteli klasy „0-0”.Używana obecnie trzecia generacja fotela ACES II charakteryzuje zdolnością dopasowania czasu otwarcia spadochronu w zależności od prędkości i wysokości lotu. Jednak trudność w zachowaniu stateczności podłużnej oraz brak dodatkowej ochrony przed naporem dynamicznym powietrza wskazują na wyraźne prawdopodobieństwo wystąpienia uszkodzeń ciała pilota przy prędkości powyżej 425 KEAS."

Boli Cię trollu
piątek, 27 marca 2020, 16:25

W przetargu na fotel katapultowy dla F22 nie startował w ogóle ACES II czyli co zdeklasował? Fotele katapultowe z Saab draken? Z deklasowaniem to chyba tylko ceną biorąc pod uwagę, że ruskie fotele powodują ciężkie uszkodzenia kręgosłupa i dlatego piloci rzadko w ogóle próbują się katapultować. Amerykańscy piloci głośno sprzeciwili się dopuszczeniem do przetargu fotelu zwiezda nazywając go twórcą kalek!!!! W dodatku fotele te zawodzą gdy trzeba się katapultować lecąc grzbietem do dołu. Kwoczur był szczęściarzem.. Sa

Davien
piątek, 27 marca 2020, 15:58

Panei funklub to prosty cytat z tej twojej stronki: "The ACES II is a third-generation seat, capable of ejecting a pilot from zero-zero conditions" I tyle z twoich zmysleń, dziekuje, dowidzenia.

Bartek
piątek, 27 marca 2020, 03:08

A skąd to wiesz? LM Ci to powiedział?

Davien
piątek, 27 marca 2020, 10:53

Wow i juz mamy kolejnego trolla bez pojecia o F-16 czyli niejakiego Bartka:)

Pamiętliwy
piątek, 27 marca 2020, 10:07

A tobie panowie z Kremla?

wie-dźmin
piątek, 27 marca 2020, 09:46

Fotel ACES II - niezawodny, wyrzucił pilota pomyślnie spod wody (na lotniskowcu). Klasa 0-0, jesli wiesz co mam na myśli.

Sybirak
czwartek, 26 marca 2020, 14:23

Wspaniałe wiadomości !

Zenek
piątek, 27 marca 2020, 14:57

chłopie, ochłoń trochę...

WS
czwartek, 26 marca 2020, 17:01

Co Ty gadasz? Człowiek zginął, i to tragicznie. I to na początku swojej drogi zawodowej. Więcej zrozumienia, moralności i empatii

Jan
czwartek, 26 marca 2020, 23:24

Ciekawe czy miał spadochron?

BUBA
czwartek, 26 marca 2020, 16:19

Dobrze wyszkolony chlopak ginie bez walki i to ma byc wspaniale !!!!

R
czwartek, 26 marca 2020, 15:57

Troll.

pol
czwartek, 26 marca 2020, 14:00

No cóż, a nie lepiej krowy doić, a nie złomami próbować latać ...

HeHe
czwartek, 26 marca 2020, 16:33

Niech każdy robi to co chce robić. Przecież nikt cię nie namawia żebyś zaczął latać złomami i przestał doić krowy.

Kiks
czwartek, 26 marca 2020, 13:41

Pewnie kolejny sowiecki fanatyk.

Davien
czwartek, 26 marca 2020, 14:53

Kiks, jezeli to co podaja jest prawda to akurat pilot postapił jak powinien wiec bez przesady w druga strone proszę.

rED
czwartek, 26 marca 2020, 16:00

Pułap za niski na katapultowanie u kadeta? I to jest ok?

King
czwartek, 26 marca 2020, 20:13

W TS11 Iskra był fotel o absolutnie minimalnej wysokosci 250m ale raczej 400m.

Davien
czwartek, 26 marca 2020, 20:09

Panie rED jeżeli doszło do awarii i samolot spadał na wioskę to jak najbardziej słusznie próbował tego uniknąc a Albatros nie ma foteli klasy 0-0 więc mogło mu zabraknac wysokosci jak się chciał katapultowac.

Kiks
czwartek, 26 marca 2020, 15:47

Nie chodzi jak postąpił. Tylko gdzie oni ich rekrutują. Obłęd w oczach i miłość do Putina.

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama