Reklama
  • Wiadomości

F-16 z radarami AESA w Siłach Powietrznych USA

Koncern Northrop Grumman poinformował o zakończeniu instalacji radarów AN/APG-83 SABR na myśliwcach Lockheed Martin F-16 stacjonujących w Joint Base Andrews w stanie Maryland. To ważny krok w celu osiągnięcia wstępnej gotowości operacyjnej radarów z aktywnym skanowaniem elektronicznych (AESA) we flocie F-16 należących do Lotnictwa Gwardii Narodowej USA.

Radar AN/APG-83 SABR zainstalowany na pierwszym myśliwców US Air National Guard. Fot. U.S.A.F.
Radar AN/APG-83 SABR zainstalowany na pierwszym myśliwców US Air National Guard. Fot. U.S.A.F.

Nowe sta­cje radio­lo­ka­cyjna AN/APG-83 SABR tra­fiła na pokład F‑16 ze 121 Eskadry, słynnego 113 Skrzydła "Capital Guardians", jednostki, której zadaniem jest ochrona stolicy USA. Decyzja o pozyskaniu nowych radarów wynik potrzeb operacyjnych związanych ze wzmocnieniem potencjału obrony powietrznej terytorium Stanów Zjednoczonych. U.S. Northern Command pozyskało stacje tego typu w ramach Joint Emergent Operational Need (JEON), co można tłumaczyć jako “pilna potrzebę operacyjną”. W 2017 roku zawarto z koncernem Northrop Grumman umowę o wartość 243,8 mln dolarów i obejmuje instalację na samolotach F-16C/D należących do US Air National Guard 77 stacji radiolokacyjnej APG-83 SABR (Scalable Agile Beam Radar).

APG-83 powstał, aby zmaksymalizować możliwości F-16 w ramach dostępnej, skalowalnej architektury, bazującej na postępach uzyskanych w ramach prac nad radarami AESA  APG-77 dla F-22 Raptor i APG-81 dla F-35 Lightning II.

Mark Rossi, szef programu SABR, Northrop Grumman 

Stacje AN/APG-83 SABR zostały zaprojektowane z myślą o modernizacji samolotów bez wprowadzania istotnych modyfikacji ich struktury, jak również o instalacji na nowo produkowanych myśliwcach. Umożliwia ona między innymi rozszerzenie zdolności do zwalczania celów powietrznych poza zasięgiem widzialności wzrokowej, jednoczesne śledzenie większej liczby celów o mniejszej powierzchni odbicia, tworzenie map w trybie SAR, a także „niemal jednoczesne” wykonywanie zadań w zakresach powietrze–powietrze i powietrze–ziemia przez radar.

Radar SABR określany jest jako „skalowalny”, gdyż może zostać dostosowany do konkretnych możliwości. Na przykład wersja SABR-GS, czyli wariant przeznaczony dla bombowców B-1B Lancer, jest trzykrotnie większy od tego montowanego w F-16. US Air Force planują, że nowe stacje zastąpią w samolotach bombowych B-1B obecnie używane radiolokatory AN/APQ-164 pochodzące z lat 80. ubiegłego wieku.SABR-GS ma mieć zdolność tworzenia dużych map cyfrowych w trybie działania z syntetyczną aperturą. Ma także dać B-1B nowe, lepsze możliwości w dziedzinie ISR (rozpoznania, nadzoru i wywiadu), a także celowania.

Wprowadzenie stacji radiolokacyjnej z anteną AESA jest jednym z elementów proponowanego pakietu modernizacji samolotów F-16C/D Fighting Falcon do standardu F-16V. Instalacja nowych radar AN/APG-83 w maszynach należących do US Air National Guard otwiera możliwość ich wykorzystania w modernizacji całej floty amerykańskich F-16. Dotąd koncern Northrop Grumman dostarczył ponad 200 stacji radiolokacyjnych AN/APG-83. Są one stosowane w modernizacji myśliwców F-16 dla USA, Tajwanu i Republiki Korei, ale również stanowią wypo­sa­że­nie fabrycz­nie nowych F‑16 Block 70⁄72 zamówionych m. in.  Bahrajn, Bułgarię, Słowację oraz Tajwan.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama