Chorwacja potwierdza: kupujemy Rafale

28 maja 2021, 15:07
Zrzut ekranu 2021-05-28 o 16.57.44
Fot. U.S. Air Force , Staff Sgt. Alexander Cook
Reklama

Rząd chorwacki podjął decyzję o zakupie 12 używanych francuskich samolotów wielozadaniowych Rafale F3-R. Dotychczasowe doniesienia prasowe potwierdził oficjalnie premier tego państwa Andrej Plenković.

Zakupione mają zostać dwie maszyny dwumiejscowe i 10 jednomiejscowych. Zakup ten pozwoli na wymianę eksploatowanych obecnie przestarzałych i będących w złym stanie technicznym MiG-ów-21. Maszyny te nie były w stanie konkurować z siłami powietrznymi państwa uznawanego przez Chorwatów za zagrożenie czyli Serbii. Państwo to od pewnego czasu pozyskuje zmodernizowane MiGi-29 od Rosji i Białorusi. Obecnie posiada ich kilkanaście plus zbliżoną liczbę Soko J-22. Wydaje się, że kupno 12 Rafale najnowszej wersji pozwoli nie tylko na wyrównanie balansu sił, ale sprawi że Chorwacja w ewentualnej walce w powietrzu osiągnie przewagę.

Przy okazji ogłoszenia decyzji premier Chorwacji podkreślił, że w tym roku po raz pierwszy jego państwo zwiększyło udział swojego budżetu obronnego w PKB osiągając rekomendowane przez NATO 2 procent. Rafale mają kosztować do bałkańskie państwo 999 mln EUR czyli około 1,2 mld USD. Poza samolotami, które mają zostać dostarczone w latach 2024-2025, Francuzi mają zapewnić za pieniądze także pakiety – logistyczny i szkoleniowy, oraz systemy uzbrojenia i części zamienne. Oficjalna decyzja rządu chorwackiego jest równoznaczna z podjęciem negocjacji szczegółów kontraktu z Francuzami. 

Reklama
Reklama

Chorwacja stara się o zakupienie samolotów bojowych od kilkunastu lat. W 2018 roku zdecydowała się na używane izraelskie F-16, jednak transakcję zablokowali Amerykanie. Waszyngton prawdopodobnie liczył na sprzedaż Chorwatom własnych F-16 – fabrycznie nowych bądź używanych. W obecnym przetargu były one oferowane, podobnie jak szwedzkie JAS-39 Gripen. Ostatecznym beneficjentem tej polityki okazali się jednak Francuzi, których Rafale święci w ostatnich miesiącach trumfy eksportowe. 18 maszyn kupiła na początku tego roku Grecja, pozyskanie 36 zadeklarował Egipt, co doprowadzi do podwojenia jego floty tych maszyn. Pojawiają się też pogłoski o wyborze Rafale przez Indonezję. Obok tych państw oraz oczywiście Francji Rafale są też używane w Indiach i Katarze.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 142
Reklama
Ktos
niedziela, 30 maja 2021, 10:16

Mała Chorwacja kupuje myśliwce. Kiedy państwa bałtyjskie coś kupią?

Cao Bang
sobota, 29 maja 2021, 18:52

Francuz płakał jak sprzedawał. A nawet do kościoła nie latał, bo u nich już takowych nie ma. Natomiast Chorwaci zapłaczą płacąc za eksploatacje.

AlS
sobota, 29 maja 2021, 18:19

Ktoś tam napisał, że Gripeny ustępują naszym F-16, ktoś inny odpowiedział, że spuściły one manto szesnastkom, na co kol. Davien wystąpił z zapytaniem gdzie i kiedy. Nie kłopocz się Davien szukaniem, wrzucam odpowiedź - na Red Flag 2006 i Royal Arrow 2009, źródło jak najbardziej poważne, Global Defence Corp. „One Gripen pilot knocked down five F-16 Block 50+ during close air combat in Red Flag Alaska. And the Gripen never lost any aerial encounter or failed their mission objectives. It was the only fighter that performed all planed starts, while others were sitting on the ground waiting for the weather to clear up”. I jeszcze to „ 3 Swedish Gripens went up against 5 RNAF F-16’s. The Result was 5-0, 5-0, 5-1 after having flown 3 rounds. During Loyal Arrow in Sweden, 3 F-15C’s from the USAF were intercepted by a Gripen acting as an aggressor. The result was 2 F-15’s shot down and one managed to escape due to better thrust/weight”. Warto zauważyć, że była to poprzednia, słabsza wersja z silnikiem GE/Volvo F404. Najnowsza wersja ma silnik GE 414 o ciągu 20% większym, a co za tym idzie, lepsze osiągi.

Kr.
niedziela, 30 maja 2021, 13:45

Panie AIS. W numerze Lotnictwa z 2009 jest artykuł w którym pisze o ćwiczeniach naszych F-16 Jastrzab na Loyal Arrow w Szwecji w 2009r. kiedy to nasze F-16 wcześniej wykrywały radarami Gripeny spuszczając im łomot 4:0. Decydujące tutaj znaczenie miała jakość radarów i pomimo ciut lepszego RCS Gripeny poległy w starciu z naszymi "szesnastkami".

JMW
niedziela, 30 maja 2021, 01:21

"RAF Eurofighter Typhoons 'beaten by Pakistani F-16s' Three-nil, apparently. Brit flyboys 'shocked'". Tak brzmi nagłówek jednej z analiz porażki Typhoona w pojedynku z pakistańskimi F-16 w brytyjskiej prasie. W ćwiczeniach Izmir Air Show 2011 w Turcji z okazji 100-lecia Tureckich Sił powietrznych wzięli udział miedzy innymi piloci z Turcji, Pakistanu, Izraela, Arabii Saudyjskiej i Wielkiej Brytanii. Jednym z elementów manewrów były symulowane walki powietrzne z widocznością przeciwnika i bez widoczności. W manewrowej walce stanęły naprzeciwko siebie 1 na 1 pakistański F-16C i brytyjski Typhoon. Według umieszczonej na oficjalnej stronie Pakistańskich Sił Powietrznych relacji pilota, w każdym z trzech starć F-16 był górą i posyłał EF-2000 na ziemię.

...
niedziela, 30 maja 2021, 00:35

Moze Usa ma lepsza propagande i tyle?

Poważnie
sobota, 29 maja 2021, 16:34

Ciekawe, cieszycie się, że "pozycja Amerykanów w świecie słabnie". To co w zamian dla Polski? Wuj Sam jaki jest, każdy widzi, ale i tak hegemonia USA jest 100 razy dla nas lepsza niż imperialne zapędy Rosji czy Chin.

Marcyk
niedziela, 30 maja 2021, 11:46

Zgadzam się z Tobą w 100 %

Polak
sobota, 29 maja 2021, 13:57

Możliwości bojowe w rafale są największe... Jest drogi.. Ale w bezpośredniej konfrontacji wygrywa z Cala konkurencja..

Ktos
niedziela, 30 maja 2021, 10:15

Super tylko pytanie ile walk w czasie ewentualnej wojny odbędzie się na krótkim dystansie?

Qaz
sobota, 29 maja 2021, 11:55

Francuzi umiejętnie promują swoją broń pozbywając się używanych samolotów i dając kredyt na ich zakup i tak zarobią na częściach zamiennych i serwisie a dodatkowo wpłyną zamówienia na nowe samoloty i wszyscy są zadowoleni. Wcale bym się nie zdziwił gdyby Ukraina też wybrała używane Rafael.

Euro
sobota, 29 maja 2021, 08:15

Samolot całkowicie deklasujący serbskie Migi. Chorwacja praktycznie uzyska lokalne panowanie w powietrzu i spokój na długie lata.

ito
sobota, 29 maja 2021, 06:39

Te kontrakty na Rafale wyglądają trochę na efekt brutalnego rozpychania się łokciami przez Amerykanów. Oczywiście to bardzo dobre maszyny, ale jakoś do tej pory, zanim USA zaczęło dyrygować wszystkimi wokół bez oglądania się na nic, a zwłaszcza na zdanie zainteresowanych, nie zanotowały większych sukcesów eksportowych, zawsze jakoś kończyło się na F 15/16/18- a teraz klienci jakby bali się uzależniać w jakiejkolwiek mierze od Waszyngtonu.

maniek
piątek, 28 maja 2021, 22:44

My powinnismy zakupić F-15EX

DDt
niedziela, 30 maja 2021, 07:46

Powinniśmy się skoncentrować na moderacji własnego przemysłu w kierunku pozyskania kompetencji do R&D i produkcji własnej floty dronów. Nie tylko dla potrzeb SP ale rónież morskich (w tym podwodnych) i oczywiście lądowych.

Adam
sobota, 29 maja 2021, 11:57

Nie stać nas na nie

fighter pilot
sobota, 29 maja 2021, 19:39

Hmmm... Ciekawa teza. A na F-35 to nas stać?

Stefan
sobota, 29 maja 2021, 19:16

Za to na F-35 jak najbardziej?

alkaprim
niedziela, 30 maja 2021, 15:21

Na f-35 stać nas-ale na jego eksploatację juz nie.Będzie płacz izgrzytanie zębami przez ten zakup.

gregorx
sobota, 29 maja 2021, 21:47

Tak, bo to samolot znacznie lepszy niż F-15.

Autor
piątek, 28 maja 2021, 22:35

I dobrze, może Polska się skapnie, że USA nam wszystkiego nie załatwi, i zamiast więcej f-16 kupimy coś europejskiego, oby gripena ng

Chyżwar dawniej Marek
niedziela, 30 maja 2021, 09:44

Nie kupimy, bo ten zakup w naszej sytuacji miałby tyle sensu, ile FSO Polonez bez Fiata 125 kredensu.

Erwin
sobota, 29 maja 2021, 15:26

Składak m.in. z silnikiem F-18. Złom

Adam
sobota, 29 maja 2021, 11:57

Oby nie

ja1
sobota, 29 maja 2021, 16:26

Oczywiście-OBY NIE GRIPEN

Jerzy
sobota, 29 maja 2021, 16:26

Oby tak.

vfvv
piątek, 28 maja 2021, 22:28

Amerykanie przelicytowali. Mogli zarobić na remontach i częściach znamiennych .

Miki
sobota, 29 maja 2021, 09:43

Amerykanie serwisuja ponad 1000 F-16, myślisz że kilka dodatkowych sztuk ma dla nich znaczenie strategiczne?

pomz
sobota, 29 maja 2021, 16:15

Mysle ze tak. Kto ma duzo, chce miec wiecej... A i prestiżowo dostali po nosie amerykanie :)

DDt
niedziela, 30 maja 2021, 07:50

Bezapelacyjnie. Mysleli, że po sukcesach w Rumunii czy Słowacji i Bułgarii podobnie się stanie z Chorwacją a tu :P

Oczekiwania
piątek, 28 maja 2021, 21:34

Pazerny zawsze traci. U na to widać po zakupie dronów od Turcji a nie USA czy Izraela

:))
piątek, 28 maja 2021, 19:41

Nie zdziwię się jak Polska kupi po jednej eskadrze nowych Rafael i EF czym realnie wypełni lukę po MiG i SU oraz dokupi jedną eskadrę Grippenów zamiast planowanej F16. Umożliwi to nie uzupełnienie systemu o nowe zdolności i przerwie monopol LM. Myśliwcem podstawowym może zostać Master.

Piotr
sobota, 29 maja 2021, 18:27

Kupno przez PL Rafale, lub EF jest bez sensu. Każdy dodatkowy typ statku powietrznego, to dodatkowe koszty, brak kompatybilności uzbrojenia, dodatkowe stany magazynowe części, szkolenie polotów do latania innym typem samolotów.

:))
niedziela, 30 maja 2021, 12:18

Mastery służą do szkolenia EF a w GB i Włoszech będą służyć wraz z F35. Rafaele byłby autonomicznym drugim systemem obrony przestrzeni powietrznej. Owszem kosztownym ale można go połączyć z zakupem systemu ASTER 30, który można podobnie jak Wisłę i Narew połączyć polskim systemem łączności.

Adam
sobota, 29 maja 2021, 12:02

Następcą MiG i Su będą F-35

Shymo
sobota, 29 maja 2021, 19:54

Su nie zastąpią , ten samolot nie nadaje się za bardzo do tej roli. Po za tym nie załadujesz mu bomb termobarycznych i kasetowych które posiadamy.

BieS
środa, 2 czerwca 2021, 08:47

Zastąpią z powodzeniem. Su-22 nadaje się do niczego.

niedziela, 30 maja 2021, 12:46

Dokładnie. Chodzi o utrzymanie zdolności. Zastanawiam się dlaczego F 16 nie zostały jeszcze dostosowane do tych bomb. Jeżeli są jakieś trudności to poszukałbym odpowiedniej platformy: F18, Rafael, Gripen, powinny dać radę. Leonardo twierdzi, że nawet master da radę przenosić te ładunki. EU i F15 są zaprojektowane do wywalczania tu też utrzymania przewagi powietrznej i mimo modyfikacji zawsze będą słabszymi nośnikami ciężkich BOMB mimo traktowania F15 EX jako "ciężarówki".

Davien
czwartek, 3 czerwca 2021, 18:36

Ty tak na serio??? Chcesz uzywac tych antycznych LBPP-100 wymagajacych byz znalazł sie bezposrednio nad celem i gorszych od dowolnego uzbrojenia dla F-16??? No ale jak dla ciebie bomba o masie 100kg to CIĘŻKA.....

Shymo
wtorek, 29 czerwca 2021, 23:35

Dlaczego pomimo parcia niektórych frakcji w USA A-10 nie są wycofywane i zastępowane F-35? Bo to nie jest samolot bezpośredniego wsparcia, a taką rolę pełnią u nas SU-22 , a co do tych bomb nie jest ważne ile ważą, ale jaki obszar można nimi pokryć. Co do tego że stare itp. przypomnę że Francja i Włochy w 2-3 dni się wystrzelały w Libii ze swojego naprowadzanego uzbrojenia ,a potem było USA help. Do tego dodam że w Iraku 10% tego co tam zostało zrzucone było naprowadzane...

BieS
poniedziałek, 31 maja 2021, 09:22

Są trudności, bo nie używamy już tych 33 letnich bomb.

Nico
sobota, 29 maja 2021, 08:17

Grippeny tak ale pod warunkiem produkcji w Polsce. No ale po zakupie dronów od Turcji jest to mało realne .

Davien
sobota, 29 maja 2021, 13:41

A po kiego mamy sie cofac w tył z samolotami???

EOL
sobota, 29 maja 2021, 16:40

Jestem ciekawy w temacie "używane" , czy warto zagospodarować australijskie black Hawki. Co na to Davien.? Nikt nie podjął tematu jeszcze.

Davien
niedziela, 30 maja 2021, 08:09

Australijskie S-70A to odpowiednik UH-60L wiec całkiem niezłe maszyny.

PhD
sobota, 29 maja 2021, 00:21

Użytkowanie czterech różnych platform jest zbyt kosztownym nonsensem.

:))
niedziela, 30 maja 2021, 13:19

Tego nie jestem pewny. Bo okazuje się, że można teraz wynegocjować bardzo dobre warunki zakupu i serwisu. Wynika to z wysokiego kosztu utrzymania F35. Jak widać wyżej w cenie zbliżonej do F35 można kupić samolot mający do 10 lat wraz z uzbrojeniem, serwisem i szkoleniem. Polska i tak musi rozbudować system szkolenia. Więc co za problem wyszkolić pilotów do europejskich i amerykańskich konstrukcji. Może to poprawić naszą pozycję negocjacyjną przy zastąpieniu F 16 lub zakupach maszyn w ramach pilnej potrzeby operacyjnej.

Ja
piątek, 28 maja 2021, 22:49

Tak, kupmy wszystko co na rynku a potem placzmy przy logistyce

Paweł
piątek, 28 maja 2021, 22:07

To będzie bardzo prosta logistyka...4 typy myśliwców raptem.

zawsze gotowy
sobota, 29 maja 2021, 16:16

migi-29 i Rafaele, bym dla na WOT-u niech i oni maja swoje lotnictwo* * to taki żart :)

Czysta prawda
piątek, 28 maja 2021, 21:11

Kto wie czy takie prognozy, do niedawna mało realne, nie spełnią się w przeciągu najbliższych lat. Po tym, co robi obecna administracja USA (pomijam ideologiczne zaczadzenie), odpuszczając sprawy europejskie na całej linii, cedując je na Niemcy, bardzo możliwe,że i u nas (odskok w stronę Turcji polskich władz, nie wziął się z niczego), wiara w amerykański "pewnik" mocno osłabnie. Po dostarczeniu F-35, Jastrzębie z Łasku mogłyby przejść do Malborka,a do Mińska Maz. dobrze byłoby zakupić coś s klasycznych myśliwców, pokroju Rafale bądź Typhoon. Gripen raczej odpadnie,bo możliwościami dość mocno ustępuje nawet naszym F-16...Ale trzeba mierzyć zamiary na finanse.

Ech
sobota, 29 maja 2021, 17:30

Bezzałogowe w której bazie?

Adam
sobota, 29 maja 2021, 12:07

Malbork i Mińsk Mazowiecki są przeznaczone do likwidacji. F-35 trafia do Świdwina. Rafale nie spełnia wymagań Sił Powietrznych takich jak integracja z posiadanym uzbrojeniem od F-16. Typhoon kompletnie nie ma sensu, bo nie wnosi nowych możliwości ponad F-16. Tak że jeśli coś kupować to kolejne 16-32 F-35.

BieS
poniedziałek, 31 maja 2021, 09:26

F-35 będą w Łasku i w Mińsku. MiGi z Mińska polecą do MB. W Świdwinie albo nowe F-16, albo rotacyjnie obcy.

123445
niedziela, 30 maja 2021, 13:47

Nie wydaje mi się by Mińsk szedł do odstawki. Obecnie tam trwa duży remont .

Polish blues
sobota, 29 maja 2021, 09:50

Czysta prawda (tak się składa, że zawsze tylko moja prawda jest czysta) jak Jedyna Rosja - antyzachodnia retoryka rodem z Russia Today albo Sputnika czy innego, równie wiarygodnego źródła informacji.

Czysta prawda
niedziela, 30 maja 2021, 23:02

Antyzachodnia retoryka...dobre,sam na to wpadłeś czy szufladkujesz wszystko zgodnie z polit-poprawną linią mainstream'u dla którego wygrana Biden'a była spełnieniem marzeń?To,co robi ta administracja, nie tylko źle wróży relacjom z Polską,ale i europejską częścią NATO w ogóle. Do tego dochodzi neo-marksistowska rewolucja na własnym,amerykańskim podwórku, która wśród tamtejszej "wojskówki" budzi coś znacznie silniejszego, niż ogólnikowe zaniepokojenie. Rzeczywiście, blisko ci do Sputnika,z takim odbiorem rzeczywistości.

Hyt
sobota, 29 maja 2021, 00:00

W Malborku powinna być tylko jedna eskadra do misji zagranicznych np air policing itp. Ta jednostka powinna być skadrowana do minimum. Jest zbyt blisko granicy i naziemne systemy artylerii bez problemu ją zaorają.

BieS
poniedziałek, 31 maja 2021, 09:29

W MB jest tylko jedna eskadra leciwych i bardzo wyeksploatowanych MiGów-29. Po drugiej stronie w odległopści naszej artylerii pułk Su-27, Su-30 i Su-24. Proponuję bazę Moron w Hiszpanii - tam jest daleko od naszej granicy.

Bartek 1
piątek, 28 maja 2021, 23:56

A nie prościej będzie zmienić politykę zagraniczną po przyszłych wyborach? Będzie można trzymać sojusz i z USA i Niemcami i Francją, a nie z Turcją albo Burkina Faso bo tylko ci nam pozostal?

Gnom
sobota, 29 maja 2021, 15:48

Z USA, które właśnie nas sprzedaje Rosji i Niemcom, de facto wspierając NS2, czy Francji, która stoi na progu poważnych wewnętrznych kłopotów. Stare wojskowe powiedzenie mówi: "umiesz liczyć - licz na siebie", niestety zawsze się sprawdza.

Czysta prawda
sobota, 29 maja 2021, 13:47

Sojusz z USA, wygasa nie z naszej winy,a z zupełnej zmiany priorytetów po stronie USA. Polecam poczytać opinie ludzi znających się na geopolityce i prognozujących dalsze poczynania Stanów Zjednoczonych. Ogromna większość z nich, bardzo dobrze ocenia wzmocnienie relacji Polski z Turcją, na tle coraz bardziej , co najmniej dwuznacznych, zachowań USA w naszym obszarze.Zgoda na Nord Stream 2, to tylko namiastka tego, co administracja Biden'a może zafundować w przyszłości. To, co robi ekipa Biden'a, kompletnie wywraca dotychczasowe fundamenty wzajemnych relacji, do tego wszystkiego dorzuca niestety kwestie bardzo wątpliwe ideologicznie, na które i w samych Stanach Zjednoczonych nie ma zgody, vide list otwarty wojskowych do społeczeństwa amerykańskiego...Jeśli zestawiasz pozycję Turcji, z "przysłowiowym" Burkina Faso, to masz wiele do nadrobienia na polu geopolityki.

Polish blues
sobota, 29 maja 2021, 10:26

Mądry głos. Oby proroczy

Monkey
piątek, 28 maja 2021, 23:09

@Czysta prawda: I ciekawe co jeszcze?I jak temu podołałaby nasza logistyka?

Ja
piątek, 28 maja 2021, 22:48

"Gripen ustepuje naszym F-16" I dlatego gripeny na red flag przetrzepaly skore I F-16 I F-18.

Czysta prawda
sobota, 29 maja 2021, 19:46

Nie wiem skąd masz te informacje,ale np. nasi piloci nie raz sprawdzali możliwości swoje i polskich F-16 m.in. z pilotami Gripenów i jak dotychczas,to zawsze wychodzili z tych ,nazwijmy to porównań, zwycięsko, zarówno w BVR i WVR.

Davien
sobota, 29 maja 2021, 13:43

Doprawdy?? niby kiedy? Bo że spuściły manto chińskim zaawansowanym kopiom Su27 to wiadomo.

vo9b
piątek, 28 maja 2021, 22:29

Amerykanie zawsze uważali, że Europa to....Niemcy. Nic w tej materii się nie zmieniło. Jak Prezydent USA prosi o to, żeby zadzwonić do Europy to jego administracja dobrze wie, że chodzi o Niemcy. Dla niektórych to szok, bo myśleli, że jak już to Wielka Brytania, ale nie. Druga sprawa to kupowanie Rafael plus EF plus Gripen....to by było szaleństwo bo w sumie by były aż 4 różne platformy razem z F16 i z piątą na horyzoncie czyli F35. Nikt normalny tak nie robi, nawet USA mimo ogromnych finansów stara się ograniczać liczbę platform tego typu. Po prostu serwis i części jest kosmicznie drogi bo trzeba utrzymywać 4 różne serwisy, a do tego 4x trudniej z logistyką. Podsumowując: to absurd.

Czysta prawda
sobota, 29 maja 2021, 13:31

Pisałem wyłącznie o dodatkowym, klasycznym myśliwcu (max 3 typ samolotu bojowego w SP, obok F-16 i zakupionych F-35), który mógłby zastąpić MiG-i 29 w Mińsku Maz. Nikt poważnie nie myśli o 5 typach maszyn, w tak mizernej liczbowo formacji. Logistycznie zbankrutowalibyśmy po pół roku.

:))
piątek, 28 maja 2021, 21:34

Nie skreślałbym Gripena bo Szwedzi nawet pociski hipersoniczne do niego produkować chcą. Będzie współpracować z Patriot. Ja bym połączył zakup samolotów z łodziami podwodnymi, system obrony przeciwlotniczej >Km oraz zdolnościami do kontrataku. Zgadzam się co do oceny relacji transatlantyckich.

ed
piątek, 28 maja 2021, 20:53

Master? A czołgi sobie kupimy u Revella? :)

Bumer
piątek, 28 maja 2021, 23:32

Nie. Kupimy od Zvezdy :)

:))
piątek, 28 maja 2021, 21:41

Czołgi to kupiłbym najchętniej z polskiej fabryki produkującej sprzęt na licencji i w kooperacji. Polska ma zakupić w przeciągu około 10 - 20 lat około 750 maszyn plus maszyny wsparcia na polu walki co jest równe zapotrzebowaniu Francji, UK i RFN. To gigantyczny kontrakt. Turcja, Włochy, Korea, Izrael z chęcią współpracę nawiążą, jeżeli USA, Niemcy i Francja będą nas traktować jako rynek zbytu wyłącznie. Przyznam, że Francja zmienia do Nas podejście i to bardzo cenne.

Franco
sobota, 29 maja 2021, 12:49

Przez kolejne 30-40 będziemy mieć T72, chyba, że zachód się zlituje i podaruje nam (ekhm.. "odsprzeda za 1 euro") wycofywane pojazdy z niemiec/francji/hiszpani.

Adam
sobota, 29 maja 2021, 11:58

Zapomniałeś że Polska kasy nie ma

.hh;iuh;
niedziela, 30 maja 2021, 10:00

Korea daje kredyt.

sobota, 29 maja 2021, 11:16

raczej 100-200 lat

Nico
sobota, 29 maja 2021, 08:38

UK ma dużo do zaoferowania w programie nowego czołgu mającego zastąpić we Francji czołgi Leclerc, w Niemczech Leopardy 2 i w UK czołgi Challenger 2. Włochy nie produkują czołgów.

Chyżwar dawniej Marek
niedziela, 30 maja 2021, 10:01

Włochy chcą produkować czołg. UK jest w takiej sytuacji, że ich czołgi modernizują Niemcy.

Gnom
sobota, 29 maja 2021, 15:45

Rozwiń ostatni motyw o włoskich czołgach bo to ciekawe.

Davien
sobota, 29 maja 2021, 13:46

UK to musi swoje Challengery 2 modernizować sprzętem z Niemiec bo sami nie są w stanie.

:))
piątek, 28 maja 2021, 21:29

Master bo jest tańszy użyciu. Zamontowanie 4 nowoczesnych pocisków spowoduje, że MIG 29 zostanie zestrzelony zanim doleci. Wojna teraz to wojna radarów i sensorów a nie ryku silników.

Davien
sobota, 29 maja 2021, 13:49

Ok, to hipotetyczne starcie z rosyjskim MiG-35/MiG-29M2. Rosyjski samolot widzi Mastera z ponad 140km, Master nic nie wykrywa. Jak na radarze Mastera pokazuje sie MiG to juz w stronę M-346 lecą R-77-1. . Jeżeli wpadnie na Su-30/35 podobnie.

Gnom
sobota, 29 maja 2021, 15:45

Ale jak działa nad swoim terytorium w ramach własnej sieci dowodzenia i naprowadzania to już nie koniecznie. Pozyskania bojowych Masterów nie uważam za sensowne działanie, ale spójrz raz na walkę systemowo a nie jak na średniowieczny turniej rycerski.

Davien
niedziela, 30 maja 2021, 08:13

I co ci to da jak dalej musisz się zblizyc by wykryć tego MiG-29. A patrząc na walke systemowo to mozliwosci Masterów sa jeszcze mniejsze.

Gnom
poniedziałek, 31 maja 2021, 13:41

Ty naprawdę niewiele rozumiesz z tego co piszesz, a tym bardziej co czytasz. Poszukaj, czym jest sieć dowodzenia i naprowadzania (dla ciebie - IBCS to też jej element, albo sam jest taką siecią, zależy jak na to spojrzysz). Każdy samolot odpowiednio wyposażony (nie tylko F-35) może mieć wiedzę o sytuacji taktycznej, w tym celach, bez włączania radu i tak też odpalać pociski. System wymiany informacji nie jest przypisany tylko do F-35, stąd nowe F-15. Co nie zmienia mojej oceny sensu stosowania M-346 w OP.

DDt
niedziela, 30 maja 2021, 08:08

Byłoby to jakieś rozwiązanie gdyby ten M346 dysponwał jeszcze znacznie zredukowanym tłem. Ale nawet w tym wypadku komplementarny dron byłby szczególnie perspektywicznie bardziej adekwatny. Dodam jeszcze, że BSL bezdyskusyjnie własny.

Adam
sobota, 29 maja 2021, 12:00

Jakim cudem skoro Master ma radar o zasięgu 50 km, a MiG ma radar o zasięgu 150 km.

gregorx
sobota, 29 maja 2021, 10:09

I co z tego że jest tańszy? Do Mastera nie wciśniesz radaru o sensownych parametrach, który by nie ograniczał potencjału takiet BVR. Plus ograniczony zasięg, udźwig i poddźwiękowa prędkość. Kompletnie poroniony pomysł.

nh
piątek, 28 maja 2021, 19:36

Kolejny kraj przezbraja się z sowieckiego złomu na nowoczesny zachodni sprzęt.

Trzcinq
piątek, 28 maja 2021, 19:23

No i luzik dobra maszyna :)

Adam
piątek, 28 maja 2021, 18:29

Ukraina chce kupić 36 Rafale

JSM
sobota, 29 maja 2021, 03:49

Jeśli Francja da kredyt to wezmą. A pewnie da.

Adam
sobota, 29 maja 2021, 12:07

I jeszcze dorzuci offset

Rocco
sobota, 29 maja 2021, 15:32

A świstak siedzi i zawija w sreberka

easyrider
piątek, 28 maja 2021, 18:25

Jakby mieli kasę to by wzięli nówki w salonie. A tak tylko lekko przechodzony francuski szrot.

Monkey
piątek, 28 maja 2021, 23:10

@easyrider: Może i lekko przechodzony, ale znajduje nabywców ostatnio.

Chyżwar dawniej Marek
niedziela, 30 maja 2021, 10:09

I co z tego? Maszyna owszem dobra. Tyle, że niezbyt popularna w NATO. Jak chcieli z tej stajenki, to lepszy by był EF. Tyle, że Francuzi dali kredyt. I dobrze wiedzieli, co robią. Teraz Chorwaci tylko u nich będą mogli kupić uzbrojenie do tych samolotów.

Ok bajdur.
piątek, 28 maja 2021, 22:31

Tu chodzi o terminy dostawy i brak blokady przeciwko namierzeniu innych f16.

dim
piątek, 28 maja 2021, 21:38

Chrzanisz głupoty. Rafale, po upgrade i zerowaniu resursu, wyposażone we właściwe pociski, w Grecji uznawane są za samoloty bardzo znacznie górujące nad F-16 block 52+. A Grecy znają się na samolotach bojowych bardzo dobrze. Nawet muszą.

Davien
sobota, 29 maja 2021, 13:52

Dim po pierwsze macie Rafale w wersji F-3R czyli takiej jak wszystkie Rafale, bo innych Francja nie ma, po drugie macie pewnei maszyny jak Chorwacja 10-12 letnie. Po trzecie Rafale jest maszyna nieco lepszą od F-16 Bl 52+ ale juz porównywalne z F-16V

Gts
sobota, 29 maja 2021, 09:29

Bardzo znacznie? Co za skladnia. Oczywiscie, ze Rafale po modernizacji jest lepszy od starej 52+, ktora nie ma nawet radaru AESA. To bardzo dobry samolot. Czy bylby lepszy od block 72, to zalezy od scenariusza.

Nico
sobota, 29 maja 2021, 08:48

Mają doświadczenie z historii. Dzięki zakupowi od Polski PZL P 24 mili przewagę w powietrzu nad włoskimi samolotami. Polska też powinna w czasie w 1937 kupić z 80 do 100 PZL P24 w jako uzupełnieni PZP P7 i zostawić w służbie i dalej produkować PZL P 7 tworząc lepsze wersje z lepszym silnikiem i uzbrojeniem podobne do Polikarpova I-16.

Chyżwar dawniej Marek
niedziela, 30 maja 2021, 10:17

Zrobić z P7 coś podobnego do I-16? Niby jak? Przecież I-16 wywodzi się z amerykańskich dolnopłatowych wyścigówek o kształcie serdelka. Na bazie P7 można było zrobić znacznie lepszego dolnopłata. Zrobiono go zresztą przy pomocy polskich inżynierów w Rumunii.

Gnom
poniedziałek, 31 maja 2021, 13:36

jak się przyjrzysz ujawnionym zdjęciom Jastrzębia, to zobaczysz, że Jakimiuk czerpał szerokimi garściami z P-24. Dziwne by było gdyby tego nie robił.

Davien
czwartek, 3 czerwca 2021, 18:57

Nie czerpał ale wykorzystał oryginalne elementy P-24: tył kadłuba, usterzenie i zewnetrzne częsci skrzydeł

Fanklub Daviena i GB
piątek, 28 maja 2021, 17:46

Gdy światowa pozycja USA słabnie, to Amerykanom co raz trudniej zmuszać wasali do kupna amerykańskich bubli... :D

Prof. Gazmajster
piątek, 28 maja 2021, 22:59

Pewnie nstępna ekipa kupi ruskie z gener. 6+.

Davien
piątek, 28 maja 2021, 22:59

No popatrz Chorwacja dwa razy wypieła sie na "cudowne "rosyjskei złomy woląc najpierw stare F-16 a potem Rafale:))

Gnom
sobota, 29 maja 2021, 15:42

Przecież jakby kupiłaby coś z Rosji to trafiłaby na ową sławną listę USA na którą tak pięknie trafiła Turcja. W końcu to piękny jankeski sposób na współczesny neokolonializm i kontrolę innych państwa.

Davien
niedziela, 30 maja 2021, 08:15

Rosja mogła nie napadac na Ukraine to nie trafiłaby na czarna liste USA i UE. Ale jak widzę dalej Gnomie popierasz bandziorów z Rosji.

Gnom
poniedziałek, 31 maja 2021, 13:35

Każdy pretekst by utrzymać swą dominację jest niestety dla krajów dominantów dobry. Rosja chce zdominować Ukraina (sądzi, że na tyle ja dziś stać), a USA cały świat (bo uważa, ze mu się to należy).

drugi Deviant
niedziela, 30 maja 2021, 13:46

Zdecydowanie popiera bandziorów z Rosji. A zupełnie pomija dużo większych bandziorów z USA, którzy od II WŚ napadli na znacznie więcej państw.

Paweł
piątek, 28 maja 2021, 22:04

Cóż, świat rzucił się do kupowania Su-57 w tysiącach egzemplarzy.

Stivi
piątek, 28 maja 2021, 21:38

Nie dziwię się. Chorwacja chciała używane F-16 od Izraela, ale wielki brat to zablokował więc biorą francuskie

Tani
poniedziałek, 31 maja 2021, 04:42

Kasa to kasa dali Izraelowi za darmo i mial by je sprzedac? Zrobil bys to? Bo ja nie.

Zuma
piątek, 28 maja 2021, 21:29

Co by nie mówić to Ruskim dużo trudniej sprzedawca swój złom bo wasali już prawie nie mają. Wszyscy którzy mogą wstępują do NATO i zamieniają ruski szrot na coś zachodniego

Benek
piątek, 28 maja 2021, 21:04

Przecież i USAF i USN oraz Marines odmawiają zakupu F-35 bo są nieudane i arcydrogie w utrzymaniu. Polska kupiła - opłacone a dostawa 2032

Wania
sobota, 29 maja 2021, 09:40

Chyba żartujesz. Co roku USA wprowadza po kilkadziesiąt sztuk f-35. Pewny jest zakup ok 1000 sztuk. To są samoloty 5 generacji, których Rosja ma jeden. I do tego niesprawny od początku z totalną prowizorką w środku.

Pilot Wojskowy
sobota, 29 maja 2021, 00:54

Dostawa 2026 pierwsze .

Gnom
sobota, 29 maja 2021, 15:37

Na terytorium USA, do szkolenia pilotów w USA. Sprawdź kiedy pierwsza jednostka bojowa w Polsce (jednostka, nie samolot - chyba 2028) i ciekawe kiedy "Combat Ready" owej jednostki - 2032/2035 czy później?

Davien
niedziela, 30 maja 2021, 08:16

Nie, 2026 topierwsza eskadra w Polsce, w USA pierwsze 4 to 2024-25, a gotowość bojowa polskich F-35 to ok 2030r.

Gnom
poniedziałek, 31 maja 2021, 13:33

Podziwiam optymizm, szczególnie patrząc na postępu bl.4

Davien
czwartek, 3 czerwca 2021, 19:01

Mówisz o tym Block 4 co własnei rozpoczynaja produkcje dla Polski?:))

Gnom
niedziela, 6 czerwca 2021, 22:37

Słowo-klucz: ROZPOCZYNAJĄ!!!!!

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
niedziela, 30 maja 2021, 23:17

Ale wiesz Dima, że F-35A Block 4 nie zostanie ukończony do końca 2027 roku? Czyli nasze pierwsze F-35 nie będą czym, za co my Polacy zapłaciliśmy.

Davien
czwartek, 3 czerwca 2021, 19:00

Ale wiesz że produkcja Bl4 dla Polski juz sie rozpoczyna:)

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
niedziela, 30 maja 2021, 23:16

Ale wiesz Dima, że F-35A Block 4 nie zostanie ukończony do końca 2027 roku? Czyli nasze pierwsze F-35 nie będą czym, za co my Polacy zapłaciliśmy.

Adam
sobota, 29 maja 2021, 12:02

Już podają że nie będzie ich w terminie

Davien
piątek, 28 maja 2021, 22:57

I pewnie dlatego w ciągu najblizszych lat USA kupuje 260 F-35:))

Xi Jinping
sobota, 29 maja 2021, 14:29

Kupujcie kupujcie mi to pasi

dim
piątek, 28 maja 2021, 21:40

Właśnie chcą jak najbardziej, natomiast w logicznej taktycznie proporcji do innych typów maszyn. A Polska z proporcjami chyba przesadziła.

Davien
sobota, 29 maja 2021, 13:55

Panie Dim, akurat F-35 będzie najliczniejszym typem w USA w miarę wycofywania F-16. A Polska nic nei przesadziła, mamy za mało F-35 nawet.

DDt
niedziela, 30 maja 2021, 08:17

Skoro już wdepnęliśmy w te błyskawice2 - bo nic innego na horyzoncie nie ma - to zanim zaczniemy powiększanie tego "stada" musimy bezdyskusyjnie (!) zbudować przynajmniej podstawy ich obrony na własnym TDW.

Gnom
sobota, 29 maja 2021, 15:35

Dopiero mamy mieć. Poczekajmy, Turcja też miała mieć, a co ma ...?.

Davien
niedziela, 30 maja 2021, 08:17

Turcja złamała zasady i sankcje USA wiec co się dziwisz. Wszystkie państwa z programu JSF zgodnie ją wyrzuciły. ALe jak widać znowu bronisz bandziorów.

Gnom
poniedziałek, 31 maja 2021, 13:32

Nie, to ty bronisz bandziorów, bo jak inaczej określić kraj, który twierdzi, ze niesie demokracje i wolność, ale od wszystkich oczekuje podporządkowania się ich tylko jego interesom. Ja tylko mówię o sytuacji jaka może się zdarzyć, gdy interesy USA i Polski nie będą zgodne, bo np. Polska stanie po stronie UE. A to wcale nie jest niemożliwe.

Łowca oszustow
sobota, 29 maja 2021, 14:30

Nie mamy F-35!!!!!!!!!!

Davien
niedziela, 30 maja 2021, 08:18

Wy w Rosji istotnie nei macie i nigdy nie będziecie miec:))

yzragłłK ŁowcaacwoŁ
niedziela, 30 maja 2021, 18:31

To gdzie i ile Polska ma F-35?

drugi Deviant
niedziela, 30 maja 2021, 13:50

A to dlaczego-to tylko kwestia czasu jak wrak tego "cudaka" trafi do Rosji via Iran czy inny Irak jeżeli tylko USA czy Izrael odważą się je tam posłać.

Davien
czwartek, 3 czerwca 2021, 19:03

Taak, najpierw musicie go wykryc a potem zestzrelić, co przy zaawansowaniu techniznym Rosji jest tak realne jak ladowanie na Słońcu.

gergorx
sobota, 29 maja 2021, 10:05

To że Grecję (aktualnie) stać na zakup tylko jednego dywizjonu F-35A nie wynika z jakiś mitycznych idealnych proporcji między samolotami 4 i 5 generacji tylko z braku środków na zakup większej ilości nowych maszyn. Reszta to dorabianie ideologii do zaistniałej sytuacji...

USAF
piątek, 28 maja 2021, 21:37

https://www.defence24.pl/sily-zbrojne/f-35a-zwiekszaja-gotowosc-to-przelom-komentarz

Tweets Defence24