- Wiadomości
Ruszają dialogi techniczne na nowe okręty dla marynarki wojennej
Inspektorat Uzbrojenia ujawnił listę podmiotów, które będą brały udział w dialogach technicznych na Okręt Wsparcia Logistycznego oraz Zbiornikowiec Paliwowy.

W tym samy czasie odbędą się dialogi techniczne na Okręt Wsparcia Logistycznego (OWL) przeznaczony do zabezpieczenia logistycznego jednostek MW typu fregata i korweta w paliwo, wodę i środki zaopatrzenia oraz Zbiornikowca Paliwowego (ZP), którego zadaniem ma być zaopatrywanie w paliwo, wodę i środki zaopatrzenia sił okrętowych MW i NATO w morzu i w porcie. Obie jednostki mają mieć możliwość wydawania paliwa metodą burtową (dwustanowiskową) oraz kilwaterową na morzu.
Wbrew pozorom nie chodzi tu jednak o okręty tej samej klasy, ponieważ OWL ma zabierać dwa razy więcej paliwa niż ZP (minimum 3000/6000 t w porównaniu do 1500 t), ponad dwa razy więcej wody (500/1000 t w porównaniu do 200 t) i ma mieć wyporność około 10 000 t (zbiornikowiec będzie więc prawdopodobnie co najmniej dwa razy mniejszy).
Zgłoszenia do dialogu technicznego
Inspektorat Uzbrojenia czeka trudna praca tym bardziej, że dialog techniczny dotyczący możliwości pozyskania Okrętu Wsparcia Logistycznego będzie prowadzony z jedenastoma podmiotami natomiast w przypadku Zbiornikowca Paliwowego będzie to dziewięć podmiotów. Nie można się jednak dziwić takiemu zainteresowaniu, ponieważ koszt budowy obu okrętów wycenia się już obecnie na około miliard złotych.
W przypadku OWL w dialogu technicznym mają wziąć udział: hiszpańska stocznia Navantia, holenderska grupa stoczniowa Damen, włoska grupa stoczniowa Fincantieri, tureckie firmy AYCOM/STM, niemiecki koncern stoczniowy ThyssenKrupp Marine System, południowokoreańska stocznia Hyundai Heavy Industries, stocznia Nauta z Gdyni, stocznia Remontowa Shipbuilding z Gdańska, konsorcjum Stocznia Marynarki Wojennej S.A. z Gdyni/RollsRoyce oraz firmy Enamor z Gdyni i KenBIT z Warszawy.
W dialogu technicznym dotyczącym możliwości pozyskania Zbiornikowca Paliwowego poza wymienionymi w przypadku OWL: hiszpańską stocznią Navantia, południowokoreańską stocznią Hyundai Heavy Industries, tureckimi firmami AYCOM/STM, stocznią Nauta z Gdyni, stocznią Remontową Shipbuilding z Gdańska, konsorcjum Stocznia Marynarki Wojennej S.A. z Gdyni/RollsRoyce oraz firmami Enamor z Gdyni i KenBIT z Warszawy weźmie również udział francuski koncern stoczniowy DCNS.
Kiedy będą nowe okręty?
Oba dialogi techniczne powinny się zakończyć do końca listopada br., co jednak wcale nie oznacza, że będzie to jednoznaczne z rozpoczęciem postępowania na zakup nowych okrętów. Celem dialogu technicznego w odniesieniu do ZP ma być bowiem „uzyskanie doradztwa umożliwiającego zebranie informacji do przygotowania zamówienia”.
Postępowanie może się więc zacząć dopiero w 2015 r. Jednak zgodnie z Planem Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych oba okręty mają zostać pozyskane do 2026 r. i trudno przypuszczać by na ich pozyskanie od momentu podpisania umowy potrzeba było aż jedenastu lat.
Oczywiście proces budowy tych jednostek można przyśpieszyć, ale problem polega na tym, że budżet MON jeżeli chodzi o modernizację techniczną Sił Zbrojnych jest i tak zbyt duży jak na możliwości finansowe państwa. Jeżeli więc ktoś będzie chciał coś dołożyć do planu to automatycznie będzie musiał coś z niego wyciąć.
Dlatego najprawdopodobniej praca wykonana teraz przez specjalistów Inspektoratu Uzbrojenia zostanie "odstawiona na półkę" i za kilka lat, gdy być może znajdą się pieniądze – trzeba ją będzie zacząć od nowa. Od nowa - ponieważ oferty poszczególnych podmiotów na pewno z upływem czasu ulegną zmianie.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]