Siły zbrojne

Rumunia przygotowuje się do pozyskania pięciu kolejnych F-16

Fot. Eugen Mihai/Ministerul Apărării Naţionale
Fot. Eugen Mihai/Ministerul Apărării Naţionale

Rumuński rząd przyjął projekt ustawy, zgodnie z którą siły powietrzne tego państwa zakupią kolejne pięć egzemplarzy myśliwców wielozadaniowych F-16AM/BM z nadwyżek sił powietrznych Portugalii. Podobnie jak pozyskane wcześniej 12 samolotów tego typu, zostaną one doprowadzone do jednolitego standardu M5.2R.

Wspomniany projekt ustawy musi jeszcze zostać zatwierdzony przez parlament, co zapewne stanie się w najbliższym czasie. Pierwsza partia dwunastu F-16 została zakupiona na podstawie umowy międzyrządowej, zawartej 11 października 2013 roku. Wśród kupionych samolotów znalazło się dziewięć eks-portugalskich F-16AM/BM i trzy eks-amerykańskie F-16A/B ze składowisk AMRAC w bazie David-Monthan w stanie Arizona w USA. Łączny koszt pozyskania tych maszyn wyniósł 186 mln USD, z czego sam zakup pochłonął 78 mln USD, a modernizacja  108 mln USD.

Modernizacja do standardu Block 40 MLU (Mid Life Upgrade) polegała, przede wszystkim, na montażu nowego radiolokatora AN/APG-66(V)2 i zwiększeniu ilości możliwego do przenoszenia uzbrojenia. Prace modernizacyjne wykonano w portugalskich zakładach OGMA — Industria Aeronáutica de Portugal. Rumuni zdecydowali się także na zakup szerokiej gamy dodatkowego uzbrojenia, zasobników celowniczo-nawigacyjnych i urządzeń do obsługi naziemnej tych maszyn oraz zmodernizowania infrastruktury lotniskowej trzech dedykowanych baz lotniczych Fetesti, Campa Turzii i Bazau, co łącznie kosztowało 440 mln USD.

Pierwsze sześć maszyn dostarczono rumuńskiemu lotnictwu 27 września 2016 roku, a kolejne trzy 13 grudnia tego samego roku. Ostatnie trzy samoloty dostarczono natomiast w październiku 2017 roku. Początkową zdolność operacyjną maszyny te osiągnęły 14 marca 2019 roku.

Pierwsze informacje o planach zakupu kolejnych pięciu maszyn tego typu od Portugalii pojawiły się w kwietniu 2018 roku. W sierpniu br. władze portugalskie wydały zgodę na potencjalną sprzedaż używanych maszyn dla Rumunii. Cztery z nowokupowanych samolotów będą zmodernizowanymi F-16AM/B, które w założeniu mają trafić do Rumunii jeszcze w 2020 roku, a piąta ma być niezmodernizowanym F-16A, pełniącym rolę dawcy części zamiennych. Samoloty mają znaleźć się w Rumunii w 2021 roku.

Potwierdzenie procedowania tej transakcji oznacza, że Rumunia będzie wkrótce dysponować pełną eskadrą F-16. Zakup kolejnych maszyn tego typu pozwoli na dalsze zwiększenie potencjału lotnictwa taktycznego tego państwa, jednocześnie koszt ich nabycia będzie stosunkowo niewielki, gdyż samoloty te pochodzą od wcześniejszego dostawcy i będą reprezentować tę samą wersję, co egzemplarze pozyskane kilka lat wcześniej.

Komentarze (22)

  1. Davien

    Panie Szrek a od kiedy w Rosji macie F-16 na spzredaz:)

  2. Davien

    A to zalezy do czego:) Do misji mysliwskich czy Air Policing to F-16, do transportu i szkolenia żołnierzy to S-70i, bo do misji bojowych jako masyny SOF sie nei nadaja. Aha te F-16MLU to tez zakup uzbrojenia bo nie wiadomo czy moga pzrenosic ta samo co nasze

  3. Covax

    Kolejna zagadka co ma większe znaczenie dla obronności kraju, 4 bidaholki czy 12 efek MLU ? ( 186 vs. ca 174 mln dolarów )

  4. Covax

    Wybrał bym remont ogrzewania które właśnie nawaliło a w TV podają mrozy

  5. miras

    .... Co wynika, ciągle mają pracę

  6. Normalny

    Jeżeli miałbyś do wyboru starą Skodę oktawie i nową , to którą byś wybrał ?

  7. ja.

    To chyba pomyliłeś 2013 z 2016 i jeszcze nie uwzględniłeś, że kupił starą wersję do modernizacji. 3 lata to bardzo dobry czas na ich wdrożenie i pełną gotowość bojową. My szukamy/chcemy lepszą wersję i mamy już całą infrastrukturę, więc z wdrożeniem i ewentualnie modernizacją jakąś niewielką, zajęło to pewnie 3 razy krócej. A propos wydatków i rozsądku, to jedyny sensowny zakup, jaki planuje MON.

  8. Davien

    75mln zł za sztukę do tego po 92mln zł na maszyne na logistykę, serwis, częsci skolenie i na szarym końcu doposażenie. A jak je pokazali ostatnio to z tym doposazeniem to coś kiepsko.

  9. Szrek

    Mogli by od nas odkupić kilka tych rzęchów.

  10. Dropik

    ciut mniej , a może więcej... MON ci tego nie powie..

  11. Dropik

    Słowacy kupili 14 sztuk za 1,5mld z małym pakietem serwisowym i uzbrojenia. Może byśmy dostali ciut lepszą cenę ale nie sądzę żeby było to wyraźnie taniej. Te opowiastki o f35 poniżej 100mln to między bajki można włożyć

  12. Dropik

    łatwo żeś wydał właśnie 18-20 mld zł plus kolejne 2-5 mld na uzbrojenie i 2-3mld na nowe bazy lotnicze. A do tego planujesz wydanie kolejnych 30 mld na F35. razem. policzmy 50mld na 10 lat kredytowane prze L.M. z oprocentowaniem 0% (taki mój żarcik) to daje 5mld zł rocznie wydatków na spłatę czyli coś ok pochłonie 1/3 wydatków rocznych na uzbrojenie. Czyli ogólnie bajeczki...

  13. Fencer

    Liczy się czas, w którym samoloty osiągnęły gotowość operacyjną, bo to, że stały już w hangarach...nic nie daje!...Nasze F-16 dostarczono w latach 2006-2008....ale pierwsza eskadra osiągnęła gotowość operacyjną w roku 2011...

  14. JanKowalski

    No proszę można modernizować siły powietrzne po umiarkowanych kosztach, a u nas co ? całe "sztaby" analityków, dyskutantów, fachowców prowadzą rozmowy, analizy, w panelach tematycznych wirtualnie "modernizują...... i co z tego wynika ?

  15. Hens

    Trzy-cztery lata. Samoloty zostały dostarczone w 2016 roku. W przeciwieństwie do Rumunii nie wprowadzalibyśmy na wyposażenie całkowicie nowego rodzaju samolotu. Nie zmienia to faktu że nie jest to tak "ekspresowa" metoda jak czasem się ją opisuje.

  16. Covax

    Resurs F16AM/BM to 4000-5000 tyś godzin, zależy od stanu "dawcy" 186 mln dolarów za 12 płatowców plus 440 mln na uzbrojenie bazy i cały "inwentarz pomocniczy".

  17. Hawke

    Powinni u nas zakupić 45 F 16 Block 70/72 gdzie zastąpiłyby poczciwe Su 22. A w międzyczasie Migi wylataly by do końca resursy i przygotować mogliby bazy pod F 35. Nadmienię też że infrastruktura pod F 16 też musi być zrobiona bo daje 3 lotniska do rozbudowy pod nowe samoloty.

  18. teraz

    Jak to jest ? czy dobrze rozumiem artykuł. Rumuni kupili 12 maszyn z pierwszą jakąś małą modernizacją za 108 mln USD do tego dołożyli kolejną modernizację za 440mln USD do standardu Block 40 MLU z istotnym zakupem wyposażenia/uzbrojenia. Razem to kwota 548 mln USD co przy kursie 3,9PLN/USD daje kwotę 2137,2 mln PLN. Nie jest to mało, niemniej wychodzi to 45,67 mln USD/szt a w złotych przy kursie 3,9 daje to 178,1 mln PLN/sztukę. Teraz dołożą kolejne do 16 sztuk (eskadra jak w Polsce) plus jeden na części. Jeśli koszty będą zbliżone to wydadzą za te dodatkowe 5 maszyn około 800mln zł. Razem za eskadrę 16 sztuk plus jeden na części daje to sumkę ok.2,9-3,0 mld zł. Pytanie jak długo bez poważnych remontów/modernizacji będą użytkować te maszyny? Nasi decydenci sygnalizują że to się nie opłaca w porównaniu z nowymi maszynami wersji 70/72 ale w Rumunii się opłaca. Taka eskadra mogłaby zastąpić np. u nas nasze stare SU tylko pytanie czy na 10 lat czy może byłoby to przynajmniej na 15 lat. Nie wiem ile kosztowałoby zakupienie nowiutkiej eskadry w wersji 70/72 i jaki miałyby one okres użytkowania. Może jednak to się opłaca bo maszyny byłyby za kilka lat w pełni gotowe tu i teraz, a zakup F-35 to jest sprawa bardziej odległa i bardzo kosztowna.

  19. Covax

    186 mln dolców za 12 "efek" MLU. A ile kosztowały nasze "biedaholki" ?

  20. Fencer

    Jest to dobry przykład dla zwolenników zakupu używanych F-16 dla naszych SP, którzy nawołują, że trzeba kupić "używki" dostępne na rynku, bo mogą pojawić się w składzie naszego lotnictwa bardzo szybko....A tu proszę...zakup w 2013 roku a w 2019 wstępna (!!) gotowość operacyjna...tylko 6 lat!

  21. niki

    Tak jakby nie było ich stać na kupno jednej czy dwóch eskadr nowch F-16 tylko ładują kasę w ponad 30-letnie złomy.

  22. dim

    @JanKowalski Jak to co wynika ? Pensje, premie i przyspieszone emerytury. Jako wydatki na "obronność".

    1. -CB-

      Głupoty wypisujesz... Port w Elblągu nie ma odciążyć żadnych terminali kontenerowych, bo najzwyczajniej w świecie przewożenie kontenerów na tak małych statkach jest kompletnie nieopłacalne. Kontenerowce ciągle rosną i między innymi po to powstał terminal zewnętrzny w Gdańsku, a ma również powstać w Gdyni. "Statki cudzoziemskich armatorów ignorują zakazy wejścia"? :O Podaj mi chociaż jeden taki przypadek w ciągu kilkunastu czy nawet kilkudziesięciu ostatnich lat... I co niby taki statek w tym porcie zrobi? Nie, nie patroluje się portów, bo po pierwsze nie ma takiej potrzeby (cały ruch jest przecież monitorowany przez kapitanaty), a po drugie mógłby to robić co najwyżej "okręt" wielkości motorówki RIB. A ogólnie to są zadania Morskiego Oddziału Straży Granicznej. No a gdyby pojawiło się naprawdę jakieś realne zagrożenie w pobliżu portu, to są znowu zadania dla małych okrętów rakietowych czy korwet. Co do tych 40 węzłów, to już nie czasy kontrtorpedowców. Po wprowadzeniu na uzbrojenie broni rakietowej maksymalne prędkości dużych okrętów oceanicznych oscylują w granicach 25-30 węzłów, a tylko małe okręty przybrzeżne osiągają więcej.