Technologie

PGZ wchodzi w pancerne Herculesy i ciężkie transportery z USA

M88A2 Hercules
Amerykański wóz zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules.
Fot. Sgt. Justin May/11th Armored Cavalry Regiment

Polska Grupa Zbrojeniowa i BAE Systems podpisały w Warszawie memorandum o współpracy bilateralnej w zakresie współpracy w zapewnieniu Siłom Zbrojnym RP pojazdów M88A2 HERCULES (Heavy Equipment Recovery Combat Utility Lifting Extraction System) oraz potencjalnie innych wozów bojowych, jako wsparcie ciężkich brygad przezbrajanych na czołgi Abrams. Mowa jest m. in. o transporterach AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle), które w amerykańskiej armii zastępują wozy M113.

Zgodnie z zawartym porozumieniem BAE Systems i PGZ rozszerzą swoje partnerstwo o współprace w obszarze projektów modernizacyjnych Sił Zbrojnych RP oraz podejmowania wspólnych działań na rzecz zabezpieczenia kluczowych zdolności wsparcia cyklu życia pojazdów w przedsiębiorstwach wchodzących w skład polskiego przemysłu obronnego.

Czytaj też

Jak powiedział Sebastian Chwałek, Prezes Zarządu PGZ - „Dążymy do zwiększania zakresu korzyści płynących z naszego partnerstwa z każdą firmą zaangażowaną w programy modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP. BAE Systems zapewniła sobie znaczącą pozycję w Wojskach Lądowych dzięki M88 ARV i na kanwie tego sukcesu pracujemy nad wypracowaniem owocnego formatu współpracy, która zapewni wysokiej jakości usługi dla naszych żołnierzy, a także nowe możliwości dla naszych przedsiębiorstw."

Głównym obszarem współpracy jest program dostaw wozów zabezpieczenia technicznego M88 Armored Recovery Vehicle (ARV), które są istotną częścią programu zakupu czołgu M1A2 Abrams ogłoszonego przez MON na początku tego roku. Pojazd ratowniczy M88A2 Hercules powstał jako wsparcie dla jednostek uzbrojonych w czołgi Abrams i jest przystosowany do pracy z pojazdami o masie do 70 ton dla brygad pancernych.

 Jeremy Tondreault, President of BAE Systems' Platforms & Services podkreślił natomiast - „Dzisiejsza umowa to kamień milowy w naszym partnerstwie z PGZ, potwierdzający nasze zaangażowanie w dostarczanie kluczowych zdolności wspierających przedsięwzięcie, jakim jest modernizacja Polskiej armii. Przygotowujemy się do dostarczenie najlepszych, najskuteczniejszych rozwiązań w zakresie zabezpieczenia technicznego i pola walki, aby wyposażyć Wojska Lądowe w nowoczesne, sprawdzone platformy NATO niezbędne do zagwarantowania stabilności w Europie".

Czytaj też

Oprócz M88A2 HERCULES w memorandum wymieniono transporter opancerzony AMPV, Armored Multi-Purpose Vehicle.  Jest to opracowana przez BAE Systems to rodzina pojazdów bojowych nowej generacji, które mają zapewniać użytkownikom wyższą niż w przypadku dotąd stosowanych przez US Army pojazdach M113 ochronę, mobilność, niezawodność i zdolność do współpracy z innymi pojazdami na polu walki. AMPV zostanie zintegrowany z Armored Brigade Combat Team (ABCT) armii amerykańskiej i jest przystosowany do działania w pełnej interoperacyjności obok czołgów M1A2 Abrams.

Jak wynika z zapewnień obu stron, celem współpracy jest zapewnienie obu stronom wysokiej synergii podczas wprowadzania do służby i całego cyklu życia pojazdów wprowadzanych do służby w Polsce. O ile M88A2 stanowić mają element pakietu wraz z zamówionymi czołgami M1A2 Abrams, to ewentualna rola pojazdów AMPV i ich miejsce w strukturze jednostek Wojska Polskiego nie jest jasna. Natomiast memorandum jasno wskazuje, że planowane jest ich oferowanie stronie polskiej, lub też włączenie zakładów należących do PGZ w system obsługi i wsparcia technicznego pojazdów US Army stacjonujących w naszym regionie.

Komentarze (4)

  1. SpalicKreml

    Niestety nic nie zrozumiałem poza faktem ze podpisali jakiś papier. Czy to oznacza coś więcej niż ładne pamiątkowe zdjęcie?

    1. Monkey

      @SpalicKreml: Zrozumiałem dokłądnie tyle samo, co ty. Synergia... Bardzo nieprecyzyjne w tym wypadku. Jedynie obsługa i wsparcie techniczne pojazdów US Army brzmi dla mnie trochę sensownie, ale jest tam słowo "lub". W sumie ogromna ilość wodolejstwa.

    2. sebaa

      Hmm Czego w tym nie rozumiecie ?? Zgodnie z zawartym porozumieniem BAE Systems i PGZ rozszerzą swoje partnerstwo o współprace w obszarze projektów modernizacyjnych Sił Zbrojnych RP oraz podejmowania wspólnych działań na rzecz zabezpieczenia kluczowych zdolności wsparcia cyklu życia pojazdów w przedsiębiorstwach wchodzących w skład polskiego przemysłu obronnego. ????

    3. Monkey

      @sebaa: :-))))))))

  2. Zawisza_Zielony

    Tak z ciekawości to PGZ zmienia się z formy produkującej sprzęt w firmę handlową i żyjąca z prowizji za to co upchnie na rodzimym rynku ? Na zdrowy rozum po co nam ARV ? Przecież mamy swoje LPR produkowane przez HSW na którym jeździ już część pojazdów spec, od wozów sztabowych po Raki. Podwozie do Borsuka jest prawie gotowe, można na nim rozwijać wersje spec.., więc na co nam ARV ? Szanujmy się szanując rodzimy przemysł. Bez krajowego przemysłu i rozwiązań technologicznych nie będzie WP., a bez WP nie będzie RP.

  3. Filemon19

    Podsumowując Bumar majster klepka będzie klepał Herkulesa EXTRA to jeden na 20 lat

  4. Kalrin

    AMPV może być oferowany jako następca M113, MT-LB i Opali w WP. Z tym że jest wielki jak stodoła no i to tylko transport opancerzony nie statek kosmiczny. Opracowanie i wdrożenie do produkcji takich maszyn nie jest trudne. Dziwne więc by było trzepanie ich na licencji,