Reklama
  • Wiadomości

Rosyjski transporter Bumerang zmienił się po testach

W wyniku testów terenowych prototypów nowego rosyjskiego kołowego pojazdu opancerzonego Bumerang, zdecydowano się wprowadzić zmiany w budowie nadwozia. W celu zwiększenia wyporności kadłub został poszerzony w kolejnych egzemplarzach, które są obecnie montowane. Zwiększono również wymiary przedziału desantowego, co ma ułatwić żołnierzom opuszczanie pojazdu.

Fot. VITALY V. KUZMIN/WIKIPEDIA/CC BY-SA 3.0
Fot. VITALY V. KUZMIN/WIKIPEDIA/CC BY-SA 3.0

W grudniu 2019 roku prototypy transportera opancerzonego BTR-7829 (K-16) i wozu bojowego piechoty WPK-7829 (K-17) przeszły wstępne próby terenowe. Jak wówczas informował Aleksander Krasowicki, prezes Wojskowego Przedsiębiorstwo Przemysłowego (WPK), zakończyły się one pozytywnie, a prototypowe pojazdy spełniały wymagania techniczne.

Tymczasem 6 marca 2020 oku agencja TASS poinformowała, że efektem grudniowych prób jest poszerzenie kadłuba pojazdu w obu wersjach. Ma ono „poprawić pływalność a jednocześnie umożliwić zwiększenie opancerzenia dodatkowymi, wymiennymi elementami.” W wyniku modyfikacji kształtu kadłuba przede wszystkim ma wzrosnąć wyporność transportera, który docelowo ma zastąpić wozy BTR-82 we wszystkich rodzajach sił zbrojnych, w tym również w piechocie morskiej.

Jak informuje rosyjska agencja informacyjna, „dodatkowym” efektem zmian w budowie Bumeranga ma być zwiększenie wymiarów przedziału desantowego, co „będzie miało pozytywny wpływ na szybkość wysiadania żołnierzy z pojazdu i na zmniejszenie ich zmęczenia podczas długich marszów”. Prawdopodobnie oznacza to nie tylko poszerzenie samego przedziału bojowego ale również tylnego włazu desantowego.

De facto z powyższych informacji wynika, że Bumerang nie spełnił w pełni oczekiwań i musiał zostać w istotnym stopniu zmodyfikowany. Jak duży jest zakres zmian być może dowiemy się już niebawem, gdyż zmiany wprowadzono już w produkowanych egzemplarzach które mają trafić do badań państwowych. Ponadto w Centrum Inżynierii Wojskowej w Niżnym Nowogrodzie jest już nowy kadłub Bumeranga, na podstawie którego budowana jest pełnowymiarowa makieta pojazdu bojowego do testów balistycznych i testów odporności na miny.

Nie jest wykluczone, że pojazdy z kadłubem nowego typu pojawią się również podczas zbliżającej się wielkiej defilady zwycięstwa 9 maja 2020 roku. Oczywiście o ile uroczystości związane z 75 rocznicą zakończenia II wojny światowej nie zostaną odwołane w związku z pandemia koronawirusa.

Obecnie trwają prace nad dwoma z wielu planowych wariantów platformy kołowej Bumerang. Jest to transporter opancerzony BTR-7829 (K-16) uzbrojony w bezzałogowy moduł uzbrojenia z karabinem maszynowym 12,7 mm oraz kołowy bojowy wóz piechoty WPK-7829 (K-17) z bezzałogową wieżą Bumerang-BM. Jej uzbrojenie obejmuje armatę automatyczną 2A42 kal. 30 mm, dwie wyrzutnie kierowanych pocisków przeciwpancernych 9M133 Kornet-EM i karabin maszynowy 7,62 mm.

W obu wariantach bazą jest to samo czteroosiowe podwozie w układzie 8x8 napędzane silnikiem UTD-32TR o mocy 510 KM zamontowanym z przodu, co jest w rosyjskich pojazdach nowością. Dzięki temu przedział bojowy i desantowy umieszczone są z tyłu a żołnierze opuszczają pojazd korzystając z rampy a nie bocznych drzwi, jak ma to miejsce w obecnie eksploatowanych pojazdach BTR-80/82. Obecnie parametry eksploatacyjne pojazdu pozostaję nieznane - wiadomo, że zasięg ma wynosić ok. 800 km, prędkość maksymalna na drodze ok. 100 km/h, a podczas pływania 12 km/h.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama