Firma Precision Complexes (wchodząca w skład rosyjskiego holdingu obronnego Rostec) poinformowała o pomyślnym zakończeniu prac nad pływającym transporterem opancerzonym BT-3F. Pierwszy egzemplarz miał zostać ukończony i zapewne będzie teraz testowany przez rosyjską armię.
Produkcja pierwszego egzemplarza rozpoczęła się w maju tego roku w zakładach KurganMaszZawod. Nowy transporter opancerzony (jeżeli zostanie przyjęty przez rosyjską armię), zapewne przeznaczony dla rosyjskiej piechoty morskiej, pozwoliłby na uzupełnienie strat poniesionych na froncie, zwłaszcza przez kołowe transportery opancerzone rodziny BTR-80 czy gąsienicowe MT-LB. Zważywszy na znaczny odsetek tożsamych podzespołów BT-3F z bojowymi wozami piechoty BMP-3, których produkcja miała w ostatnim czasie się znacząco zwiększyć, można spodziewać się większych niż zwykle dostaw tych pojazdów do Rosyjskich Sił Zbrojnych.
Czytaj też
BT-3F to amfibijny transporter opancerzony zaprezentowany w 2010 r. Powstał na bazie bojowego wozu piechoty BMP-3. Załoga składa się z 3 osób, zaś desant może wynieść do 14 żołnierzy. Uzbrojenie główne w postaci wielkokalibrowego karabinu maszynowego Kord kal. 12,7 mm umieszczono w zdalnie sterowanym module bojowym DPW-T. Uzupełnienie stanowią dwa stanowiska karabinów maszynowych kal. 7,62 mm, umiejscowionych po bokach stanowiska kierowcy wozu. Wkm Kord może zastąpić inny wielkokalibrowy karabin maszynowy lub granatnik automatyczny kal. 30-40 mm. Opancerzenie ma zapewniać ochronę załodze przed amunicją do kal. 14,5 mm. Jednostkę napędową stanowi silnik Diesla typu UTD-29 o mocy 500 KM. Umożliwia rozpędzenie pojazdu do 70 km/h po drodze i 10 km/hp podczas pokonywania przeszkód wodnych. Dotąd wóz znajdował się na wyposażeniu jedynie armii Indonezji w liczbie 79 egzemplarzy. BT-3F zastępują tam przestarzałe BTR-50.
USdown
W grudniu 2021 r. Korpus Piechoty Morskiej (US Marine Corps) ogłosił decyzję o wycofaniu z amfibijnych jednostek liniowych wszystkich pływających transporterów opancerzonych AAV-7A1. Miało to związek z tragicznym wypadkiem, jaki miał miejsce 30 lipca 2020 r, Doszło wtedy do zatonięcia jednego z pojazdów tego typu - zginęło 8 marines i jeden marynarz US Navy. Jak wykazało śledztwo, w zdarzeniu uczestniczył 36-letni pojazd w złym stanie technicznym – kadłub był nieszczelny i nastąpiła awaria silnika. W związku z tym AAV-7A1 zostały skierowane do zadań szkolnych realizowanych wyłącznie na lądzie!
Rusmongol
Żartujesz? 36 letni... A ile mają kacapskie migi 31? To dlatego tak spadają?
Prezes Polski
Jaki związek z tematem ma twój wpis, bo wydaje mi się, że żadnego. A co do tematu, tak się składa, że USA też wprowadzają nowy transporter, następcę m113. Ty sobie porównaj obie konstrukcje. Będzie z tego kupa śmiechu.
USdown
@Prezes Polski < Jaki związek z tematem mają więc wpisy: @Rusmongol / migi 31 i @Buczacza / T-14 armata.?! Natomiast co do / śmiechu - to pamiętaj, że ten się śmieje, kto się śmieje ostatni!
Prezes Polski
Desant siedzi w środku, a silnik z tyłu. Opuszczenie tego pojazdu odbywa się przez burty. A mamy 21 wiek...
Niezaszczepiony
Nie zapominajmy o linii zmiany daty gdzieś w Rosji . Cofa się czas o jeden wiek.
Jur
OK, lepiej dla nich mieć niż nie mieć. Choć wygląda jak z lat 60-tych.
Macorr
Posaw Borsuka i to coś obok siebie, Borsuk wystarczy że będzie taranował....
USdown
Warto wspomnieć o jednej z największych porażek amerykańskiej zbrojeniówki, czyli o programie Expeditionary Fighting Vehicle (EFV). Prace nad tym projektem ruszyły w 1974 r., Pierwsze prototypy pojawiły się w latach 80. i zostały oddane w ręce Marines, w celu przeprowadzenia testów. Zakładano wówczas, że pojazd zostanie ukończony najpóźniej w 1993 r., Jednak dopiero trzy lata później, po całej gamie opóźnień - Pentagon oficjalnie podpisał kontrakt na budowę jego ostatecznej wersji. 21 lat po rozpoczęciu oryginalnych prac!
rED
Dlaczego warto? Wiele takich programów padło więc czemu akurat ten?
USdown
W odniesieniu do rosyjskiego amfibijnego transportera opancerzonego BT-3F - to warto wspomnieć o programie Amphibious Combat Vehicle (ACV), którego celem jest uzupełnienie i wymianę mocno przestarzałych pływających pojazdów bojowych US Marines. Nieprawdaż?.
Davien3
@ USdown znowu kłamiesz. Pierwszy prototyp EFV to rok 2010 a nie lata 80-te Natomiast ACV to kołowa amfibia majaca zastapic lepsze od waszych rosyjskich amfibie AAV7 A1 wiec skończ póki jeszcze mozesz.
Davien3
Czyli po 13 latach od pokazania prototypu do tego bazujacego na BMP-3 dopiero teraz rusza małoseryjna produkcjia?:))
Buczacza
Tempo programu porównywalne do nie mającego analoga. T-14 armata. Tam od 2015 pokazywali to coś na defiladach. A w tym roku nawet nie...
OS-INT
3 sierpnia br. spółka BAE Systems Land & Armaments LP zawarła umowę na produkcję kolejnych wielozadaniowych gąsienicowych transporterów opancerzonych AMPV dla US Army. Kontrakt jest aneksem P00003 do kontraktu W56HZV-23-C-0024. Umowa ma wartość niemal 120 mln USD. Prace będą realizowane w zakładzie należącym do BAE Systems w York w stanie Pennsylwania, zaś planowany termin zakończenia prac to 28 lutego 2026 r. US Army we wniosku budżetowym na rok podatkowy 2024 określiła swoje potrzeby zakupowe na 131 AMPV za 682,4 mln USD, pierwotnie przyznano środki na zaledwie 91 pojazdów o wartości 555 mln USD. Kongres zatwierdził jednak dodatkowe środki, co umożliwi zakup 154 AMPV, a więc nawet więcej, niż pierwotnie planowano. Jest to związane z koniecznością przyspieszenia dostaw, wywołaną przekazaniem ok. 400 M113 Ukrainie w ramach amerykańskiej pomocy wojskowej - ZBiAM, Nowości programu AMPV.