Siły zbrojne
Rosja: nowe bombowce wesprą wojnę
Siły Powietrzno-kosmiczne Federacji Rosyjskiej odebrały drugą w tym roku, i trzecią w ogóle, transzę bombowców frontowych Su-34 najnowszej wersji M. Zwiększa to liczbę wyprodukowanych maszyn tego typu do 151, choć z uwagi na straty wojenne w Ukrainie, trudno powiedzieć ile tak naprawdę pozostaje ich w służbie.
Su-34M zostały zamówione w 2020, prawdopodobnie w liczbie 24 egzemplarzy. Pierwsza ich transza, złożona z czterech maszyn została dostarczona jesienią 2021 roku, a kolejna podobnej – w lipcu roku bieżącego. Jeszcze w tym samym miesiącu liczba maszyn najnowszej wersji stopniała z ośmiu do siedmiu, kiedy jeden Su-34M został omyłkowo zestrzelony nad okupowanym Donbasem. Teraz liczba maszyn wzrosła do 11, a wszystkich seryjnych wyprodukowanych Su-34 – do 151.
Czytaj też
Maszyny te są jednak intensywnie użytkowane w wojnie w Ukrainie i stanowią tam najcięższą i najkosztowniejszą platformę wysyłaną w rejon frontu, nie licząc okazjonalnych „występów" bombowców Tu-22M, który bombardowały Mariupol. Sami Rosjanie przyznają się dzisiaj do utraty co najmniej 10 Su-34, natomiast zliczający udokumentowane straty na wojnie portal oryxspioenkop.com oblicza te straty na co najmniej 17.
The United Aircraft Corporation announced the delivery of Su-30SM2 fighters (to a naval aviation unit), Yak-130, and Su-34M bombers to the Russian military. 67/https://t.co/UxxrlvbOzEhttps://t.co/hCAN7H7Bsohttps://t.co/mYVulVJuAXhttps://t.co/QRmD3NM06o pic.twitter.com/TJfZxg1Oue
— Rob Lee (@RALee85) November 21, 2022
Pomimo sankcji, dostawy dla rosyjskich sił powietrznych trwają, choć nie jest pewne czy nie jest to łabędzi śpiew rosyjskiego przemysłu, który korzysta jeszcze z nagromadzonych wcześniej zachodnich podzespołów i wykańcza maszyny, których produkcja już przed wojną była zaawansowana. Szacuje się, że w tym roku Siły Powietrzno-Kosmiczne FR dostarczą bądź dostarczyły łącznie osiem Su-34M, około czterech wielozadaniowych Su-30, kilka szkolno-bojowych Jaków-130 i dwa należące do nowej generacji samoloty Su-57. Co warte zauważenia, trwają też dostawy rosyjskie samolotów do klientów eksportowych, w tym do Mjanmy, która zamówiła kilka Su-30.
W porównaniu z dotychczasowa wersją Su-34, Su-34M różni się możliwością podwieszenia nowej generacji zasobnika celowniczego, radiolokatora Kopio-DL skanującego tylną półsferę samolotu i ostrzegającego przed zbliżającymi się do samolotu rakietami przeciwnika i automatycznie odpalającego w razie potrzeby aktywne środki samoobrony. Zmodernizowane zostały też pokładowe systemy elektroniczne umożliwiające użycie broni precyzyjnej a także wyposażenia rozpoznawczego. Dzięki temu Su-34M może być po odpowiednim doposażeniu być używany jako maszyna rozpoznawcza, walki elektronicznej albo klasyczny bombowiec.
easyrider
Ukraina: nowe rakiety przetrzebią nowe ruskie samoloty. Nie ma co się bać. Na naszych oczach byle imperium idzie kursem zbliżeniowym na rozpad.