Siły zbrojne
Rosja: Kurganiec-25 rozwijany zgodnie z planem
Jak poinformowała rosyjska korporacja Rostec, prace badawczo-rozwojowe nad nowym bojowym wozem piechoty B-11 na uniwersalnym podwoziu gąsienicowym z rodziny Kurganiec-25 są prowadzone zgodnie z przyjętym wcześniej harmonogramem. Oznacza to, że nie zanotowane zostały opóźnienia analogiczne jak w ostatnim czasie w przypadku rozwijanej równolegle ciężkiej platformy gąsienicowej z rodziny Armata.
Rozwój tej konstrukcji prowadzony jest przez Biuro Konstrukcji Maszyn Specjalnych (SKBM), która jest spółką zależną holdingu broni precyzyjnych korporacji Rostec. Po jego zakończeniu planowane jest rozpoczęcie produkcji seryjnej na potrzeby rosyjskich wojsk lądowych, a po uzyskaniu niezbędnej zgody władz także zaoferowanie potencjalnym odbiorcom eksportowym. W ostatnim czasie zgodę na eksport otrzymała równolegle rozwijana rodzina kołowych wozów bojowych Bumierang, której promocję koncern Rosoboronexport promocję na rynkach zagranicznych.
Jak dotąd Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej zamówiło przedseryjną partię tych wozów w obu wersjach podstawowych. Jednak jeszcze nie zostały one dostarczone, ze względu na nadal trwające próby partii prototypowej, którą oglądać można było na dotychczasowych rosyjskich defiladach wojskowych. Nawet w przypadku dotrzymania założonych terminów rozpoczęcia produkcji seryjnej i dostaw nowych bojowych wozów tego typu ich wdrożenie do służby liniowej będzie przebiegało dość powoli ze względu na wysokie koszta przy ograniczonych budżecie. Z tego powodu kontynuowany jest nadal proces modernizacji obecnie eksploatowanych bojowych wozów piechoty z rodziny BMP, m.in. poprzez instalacje nowoczesnych i silnie uzbrojonych bezzałogowych modułów wieżowych.
Kurganiec-25 to rodzina wozów bojowych opartej na jednolitej modułowej średniej platformie gąsienicowej opracowana przez KurganMaszZawod jako docelowy średni gąsienicowy transporter opancerzony i bojowy wóz piechoty dla rosyjskiej armii. Masa całkowita tego wozu wynosi 25 ton, co przy napędzie w postaci silnika wysokoprężnego o mocy 800 KM zapewnia prędkość maksymalną na poziomie 80 km/h. Obecnie opracowane zostały trzy podstawowe warianty: transporter opancerzony B-10, bojowy wóz piechoty B-11 i wóz zabezpieczenia technicznego B-12. Istnieje jednak możliwości opracowania kolejnych wariantów specjalistycznych. Poszczególne wersje różnią się zastosowanym modułem uzbrojenia oraz liczbą desantu ze stałą załogą liczącą 3 osoby (kierowca, dowódca i operator modułu uzbrojenia).
B-10 jest wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia wyposażony w wielkokalibrowy karabin maszynowy Kord kal. 12,7 mm oraz może przewozić do 8 żołnierzy desantu. B-11 jest z kolei wyposażony w bezzałogowy moduł wieżowy Bumierang-BM (DUMB-30 Epoch) uzbrojony w armatę automatyczną 2A42 kal. 30 mm sprzężoną z czołgowym karabinem maszynowy PKTM kal. 7,62 mm oraz dwie podwójne wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych 9M133 Kornet-EM lub wieżę AU-220M Bajkał z armatą automatyczną BM-57 kal. 57 mm sprzężoną z czołgowym karabinem maszynowym PKTM kal. 7,62 mm.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie