Reklama

Siły zbrojne

Richthofen i Nietoperze nad Bałtykiem. Historyczna misja niemiecko-brytyjska

Brytyjski (po lewej) i niemiecki (po prawej) Eurofighter Typhoon podczas wspólnego startu na misję przechwycenia w ramach Baltic Air Policing. Baza lotnicza Amari w Estonii.
Autor. Luftwaffe

W ramach operacji NATO Baltic Air Policing samoloty Eurofighter Typhoon należące do sił powietrznych Wielkiej Brytanii i Niemiec wspólnie przechwyciły dwa rosyjskie samoloty. Była to historyczna, pierwsza wspólna misja QRA Eurofighterów obu krajów. Celem okazał się rosyjski samolot do tankowania w powietrzu Ił-78. Następnie myśliwce przekierowano do identyfikacji drugiej maszyny, która leciała z wyłączonym transponderem. Był to pasażerski An-148.

Reklama

Samo przechwycenie rosyjskich samolotów, które łamią zasady ruchu powietrznego lecąc w przestrzeni międzynarodowej z wyłączonymi transponderami i nie odpowiadając na próby kontaktu ze strony kontroli lotów jest dla misji Baltic Air Policing niemal codziennością. Jednak tym razem zadanie to wykonały myśliwce należące do tego samego typu, ale dwóch różnych jednostek z dwóch różnych krajów. Dzieje się tak, ponieważ obecnie w bazie Amari stacjonują zarówno maszyny Royal Air Force jak i Luftwaffe. Do końca marca operacją kierują Niemcy a następnie zadanie to przejmą Brytyjczycy.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Decyzja o realizowaniu wspólnych, mieszanych misji QRA (Quick Reaction Alert) to z pewnością nowy i ciekawy pomysł, który pomaga jeszcze lepiej współpracować pilotom różnych jednostek i formacji. Brytyjski dowódca mówi tu o ewolucji sił NATO, które dostosowują się do zmian środowiska w jakim działają.

Wspaniale było zobaczyć komponenty brytyjskie i niemieckie działające jako jeden zespół. Ponieważ NATO nieustannie dostosowuje swoje struktury i siły, dzisiejszy dzień pokazał nam kolejną ewolucję.
Płk Scott Maccoll, dowódca 140 Expeditionary Air Wing

Warto powiedzieć też o jednostkach, które biorą obecnie udział w Baltic Air Policing i zdecydowały się na mieszane pary dyżurne. Obie posiadają długą i interesującą tradycję. Luftwaffe reprezentuje w Amarii kontyngent z Taktische Luftwaffengeschwader 71 „Richthofen", czyli jednostki odwołującej się do tradycji słynnego „Czerwonego Barona", choć utworzonej dopiero w 1958 roku i uzbrojonej w myśliwce F-86 Sabre. Pierwszą nową maszynę do bazy lotniczej w Ahlhorn pilotował niemiecki as lotnictwa z okresy II wojny światowej Erich Hartmann. Później jednostka otrzymywała równie ikoniczne maszyny: F-104 Starfighter i F-4F Phantom II. Od 2013 roku jednostka jest uzbrojona w samoloty Eurofighter Typhoon i w ty samym roku eskadrę... rozwiązano i włączono w skład innej jednostki na 3 lata. Dopiero w 2016 roku jednostkę odtworzono i jest ona dziś odpowiedzialna za ochronę przestrzeni powietrznej nad północną częścią Niemiec.

Czytaj też

Royal Air Force w tym historycznym wydarzeniu reprezentuje natomiast najstarsza eskadra bombowa brytyjskiego lotnictwa, sformowana w 1914 roku IX (Bomber) Squadron nazywany też Bats Squadron ze względu na obecnego w jego godle nietoperza. Była to również pierwsza jednostka używająca pokładowych radiostacji podczas misji bojowych nad Francją. Podczas II wojny światowej piloci z 9. eskadry wsławili się szczególnie zniszczeniem pancernika Tirpitz, za pomocą bomb Tallyboy o masie niemal 5,5 tony każda.

W czasie zimnej wojny piloci tej jednostki latali ikonicznymi maszynami bombowymi jak English Electric Canberra czy Avro Vulcan. W 1982 roku IX (B) Sqr stał się pierwszą na świecie jednostką uzbrojoną w samoloty Panavia Tornado, na których wzięła udział m. in. w obu wojnach w Zatoce Perskiej, bombardowaniu Jugosławii oraz misjach nad Afganistanem i Libią. W 2019 roku jednostka otrzymała pierwsze samoloty Eurofighter Typhoon, które realizowały zadania QRA oraz agressors. Brały również udział m. in. w misjach enhanced Air Policing (eAP) nad Rumunią oraz Baltic Air Policing nad krajami bałtyckimi.

Czytaj też

Jak więc widać, obie zaangażowane w to wydarzenie jednostki są na swój sposób unikalne i posiadają bogatą historię. Obecnie wzbogaciły ją o wspólną kartę w postaci pierwszego w historii międzynarodowego QRA w ramach NATO Baltic Air Policing.

Reklama

Komentarze

    Reklama