Siły zbrojne

Ratownicze H160 zapewnią pomostowe zdolności SAR francuskiej marynarce

Fot. Airbus Helicopters
Fot. Airbus Helicopters

Francuska marynarka wojenna będzie od 2022 roku eksploatować cztery śmigłowce Airbus Helicopters H160 w wersji poszukiwawczo-ratowniczej. Zaplanowana na 10 lat eksploatacja tych cywilnych maszyn ma zapewnić pomostowe zdolności w zakresie ratownictwa morskiego, po wycofaniu zabytkowych dziś już maszyn Alouette III i przed wejściem do służby we wojskowego wariantu H160M Guépard.

Umowa zawarta przez Dyrekcję Generalną ds. Uzbrojenia (DGA) obejmuje dostawę czterech maszyn H160 w wersji poszukowawczo-ratowniczej, która powstanie w wyniku kooperacji Airbus Helicopters z firmami Babcock i Safran Helicopter Engines. Partnerzy będą odpowiedzialni za dostawę i zapewnienie gotowości operacyjnej H160, w tym za utrzymanie wysokiego poziomu dostępności maszyn. Informacje zwrotne z eksploatacji H160 we francuskiej marynarce wojennej będą monitorowane w celu wykorzystania ich w projekcie wojskowej wersji H160 (Guépard) i rozwijania systemu wsparcia eksploatacji tej maszyny.

Cieszymy się że marynarka wojenna będzie używać H160 w misjach poszukiwawczych i ratowniczych. Jesteśmy pewni, że poprawiona świadomość sytuacyjna, ułatwienia w pracy załogi oraz widoczność z pokładu H160 okażą się atutami w wykonywanych przez nie trudnych zadaniach. Partnerstwo przemysłowe nawiązane z Babcock i Safran Helicopter Engines pozwoli nam zapewnić najwyższy poziom dostępności śmigłowców dostarczonych francuskiej marynarce wojennej. Jesteśmy zaszczyceni, że powierzono nam to zadanie.

Bruno Even, prezes Airbus Helicopters

Francuska flota zacznie eksploatować H160 w 2022 r. i będzie nimi dysponowała przez dekadę. Pozwoli to na utrzymanie ciągłości realizacji przez marynarkę wojenną misji SAR pomimo wycofywania ze służby po niemal 60 latach maszyn Aérospatiale Alouette III. Marynarka Wojenna Republiki Francuskiej jest ostatnim rodzajem sił zbrojnych tego kraju, który eksploatuje te maszyny jako śmigłowce pokładowe. Z kolei dostawy wojskowych H160M Guépard rozpoczną się w 2026 roku, jednak w pierwszej kolejności mają one trafić do lotnictwa wojsk lądowych (ALAT).

Resort obrony Francji, planuje pozyskać łącznie 169 egzemplarzy H160M Guépard w trzech różnych wariantach w ramach programu HIL (fr. Hélicoptère Interarmées Léger: HIL), którego celem jest zastąpienie pięciu starszych typów śmigłowców we wszystkich rodzajach sił zbrojnych. H160M Guépard ma maksymalną masę startową sięgającą 6 ton, osiąga prędkość 325 km/h i zasięg ponad 850 km. Jego planowane uzbrojenie to m.in. działko 20 mm, kierowane i niekierowane rakiety, a w wersji morskiej również pociski przeciwokrętowe MBDA Sea Venom. 

Komentarze