Reklama
Reklama
  • Wiadomości

Przetarg na małe samoloty VIP po raz kolejny unieważniony

Inspektorat Uzbrojenia unieważni rozpisany na początku marca przetarg na czarter małych samolotów do przewozu VIP-ów. Była to już kolejna nieudana próba pozyskania samolotów, które uzupełnią w zakresie transportu najważniejszych osób w państwie samoloty Embraer, których operatorem jest PLL LOT.

Poprzednie małe samoloty VIP, postsowieckie Jaki-40, dawno odeszły do lamusa -fot. wikipedia/MON
Poprzednie małe samoloty VIP, postsowieckie Jaki-40, dawno odeszły do lamusa -fot. wikipedia/MON

W poniedziałek upłynął termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na usługę czarterowe małych samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie. Postępowanie trzeba było unieważnić, ponieważ wymagana była minimalna liczba 3 oferentów, natomiast zgłoszenia w terminie wpłynęły jedynie od dwóch podmiotów.

W poprzednim postępowaniu, zrezygnowano z czarteru, gdyż jedyna oferta była zbyt droga i przekraczała wyasygnowane na ten cel fundusze. Warunki techniczne nie uległy zmianie.

W obu przypadkach postępowanie dotyczyło czarteru dwóch maszyn zabierających 12-19 pasażerów. Samoloty, napędzane co najmniej dwoma silnikami turboodrzutowymi, miały umożliwić loty transatlantyckie bez międzylądowania z co najmniej ośmioma pasażerami i bagażem. Standardowy wymagany zasięg to minimum 5 tys. km przy prędkości przelotowej co najmniej 800 km/h. Samoloty miały również posiadać w części pasażerskiej łączność satelitarną, działająca na każdym etapie lotu, oraz podczas postoju. Umowa miała zostać zawarta na cztery lata, z możliwością jej skrócenia lub przedłużenia.

Czas czarteru miał być zależny od terminu pozyskania przez Siły Zbrojne RP odpowiednich samolotów do przewozów VIP. Docelowo potrzeby transportu powietrznego najważniejszych osób w kraju mają zaspokajać samoloty będące własnością wojska i mogące służyć  – dzięki specjalnym systemom kodowanej łączności – jako latające ośrodki kierowania państwem w razie kryzysu. Zdaniem prezydenta Bronisława Komorowskiego decyzja o zakupie odpowiednich maszyn powinna zapaść po najbliższych wyborach parlamentarnych oraz prezydenckich.

Po katastrofie smoleńskiej i rozformowaniu pułku specjalnego, który przewoził VIP-y, wojsko realizuje jedynie przewóz najważniejszych pasażerów w państwie śmigłowcami. Należą one do 1. Bazy Lotnictwa Transportowego. Transport na większe odległości odbywa się dwoma samolotami Embraer 170 czarterowanymi od PLL LOT.

WIDEO: Rywal dla Abramsa i Leoparda 2? Turecki czołg Altay
Reklama
Reklama