- Wiadomości
Powtórka z Karabachu? Rosyjskie dwupłatowce kontra obrona przeciwlotnicza Ukrainy
W mediach społecznościowych pojawiły się informacje o przestarzałych dwupłatowcach transportowych An-2 w barwach rosyjskiego lotnictwa trenujących loty w formacji. Pochodzą one z rejonów graniczących z Ukrainą. Czy Rosja chce podobnie jak Azerbejdżan podczas wojny w Górskim Karabachu wykorzystać zdalnie sterowane dwupłatowce, aby wykryć i eliminować ukraińską obronę przeciwlotniczą?

Formacje kilkunastu samolotów An-2 sfilmowano w pobliżu granicy z Ukrainą. Jak donoszą niektórzy eksperci w mediach społecznościowych, na lotniskach w obwodzie rostowskim pojawiło się kilkadziesiąt tego typu maszyn. An-2 to dwupłatowy, jednosilnikowy samolot transportowy oblatany w 1947 roku i produkowany do połowy lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. W roli wojskowych samolotów transportowych dawno zostały one zastąpione nowszymi konstrukcjami, ale ze względu na trwałą konstrukcję i silnik gwiazdowy, pracując w zasadzie na dowolnym paliwie, są nadal używane w wielu częściach świata. Służą często do szkolenia skoczków spadochronowych czy transportu w niedostępnych regionach.
Russians have learned from #Armenia-#Azerbaijan war in #Karabakh well. Today, #Russian Air Force deployed tens of An-2T biplaes to the airfields near #Ukraine. They Will be used as decoys for detection of #Ukrainian air defense sites pic.twitter.com/5De6XL7pP3
— Babak Taghvaee - The Crisis Watch (@BabakTaghvaee1) February 5, 2022
Rosyjskie siły powietrzne dysponowały ponad 5 tysiącami samolotów An-2, które raczej nie były eksploatowane aktywnie. Pojawienie się ich, i to w liczbie kilkudziesięciu egzemplarzy, wskazuje na plan ich wykorzystania, ale nie w roli samolotów transportowych. Najbardziej prawdopodobna wydaje się teza, że są to płatowce zdalnie sterowane. Maszyny An-2, najprawdopodobniej w chińskim wariancie Feihong-98 w których pilot został zastąpiony prostym systemem sterowania, zostały wykorzystane przez Azerbejdżan do wykrywania i prowokowania do otwarcia ognia armeńskich systemów przeciwlotniczych. Taktyka ta pozwoliła na ich eliminację kosztem utraty jedynie archaicznych dwupłatowców.
Zobacz też
W przypadku Rosjan, jak się wydaje planowane jest nieco inne zastosowanie samolotów An-2. Ich niewielka prędkość lotu powoduje, że mogą one symulować nie tylko bezzałogowce rozpoznawczo-uderzeniowe, ale również lecące w formacji śmigłowce transportowe. Zaobserwowana na nagraniu grupa samolotów An-2 przemieszcza się w sposób bardzo zbliżony do szyku rosyjskich śmigłowców Mi-8. Nie jest wykluczone, że dwupłatowce mogą zostać wykorzystane do zmylenia ukraińskiej obrony przeciwlotniczej zarówno w zakresie skali oraz kierunku prowadzonego ataku lub też do ujawnienia jej stanowisk i eliminacji z użyciem artylerii lub lotnictwa.
Zobacz też
Paradoksalnie nawet ujawnienie tego typu ćwiczeń i nagrań nie eliminuje skuteczności tej metody, ale dodaje kolejny element psychologiczny. Operator stacji radiolokacyjnej czy systemu przeciwlotniczego może znając te doniesienia będzie wahać się, czy ma do czynienia z prawdziwym atakiem czy dwupłatową przynętą, tracąc bezcenny czas. Jest to interesująca i trudna sytuacja. Potencjalnie Rosja jest w stanie przygotować dziesiątki a nawet setki zdalnie sterowanych An-2. Zestaw do konwersji tych maszyn na bezzałogowce czy raczej zdalnie sterowane samoloty-cele jest prosta i nie wymaga skomplikowanych prac, ze wzgledu m. in. ma prostą konstrukcję Antonowa.
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu