Reklama

Polskie FA-50 współpracowały z F-16

FA-50
Samolot FA-50 w locie
Autor. Mirosław Mróz

Lekkie samoloty bojowe FA-50GF powróciły do 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego. Czasowo bazowały w 31. BLT w Krzesinach – głosi oficjalny komunikat 1. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego.

Samoloty zostały przebazowane do poznańskich Krzesin ze względu na prace remontowe prowadzone w 23. BLT w Mińsku Mazowieckim. Na pięć tygodni do Poznania przeniosła się także część personelu bazy pracująca przy FA-50.

Reklama

Okazja została wykorzystana do zapoznania z oboma statkami powietrznymi, a także wymiany doświadczeń z ich eksploatacji. Piloci F-16 mieli okazję odbyć loty na FA-50, zaś piloci FA-50 zasiedli w dwumiejscowych F-16D. Gościnny pobyt „Fafików” w Krzesinach był też okazją do wspólnej realizacji zadań szkoleniowych, w których udział brały oba typy statków powietrznych.

Czytaj też

Jak głosi komunikat 1. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego: „Miejsce dyslokacji zostało wybrane ze względu na podobieństwo w eksploatacji samolotów FA-50 i F-16”. Nie budzi to zdziwienia, ponieważ FA-50, a wcześniej szkolny T-50, powstały na bazie koreańskich doświadczeń z montażem, produkcją i eksploatacją samolotów KF-16, czyli koreańskich F-16C/D. W czasie wizyty Defence24.pl w Republice Korei indagowani o to koreańscy piloci deklarowali, że maszyny te są bardzo do siebie podobne. Dodawali, że wystarczy 11 godzin w powietrzu, by przeszkolić się z FA-50 na F-16C/D.

Czytaj też

Z kolei podczas naszych zeszłorocznych rozmów w 23. Bazie Lotnictwa Taktycznego dowiedzieliśmy się, że wiele materiałów eksploatacyjnych i niektóre części są takie same w obu samolotach, co ułatwia obsługę i serwis. FA-50 dzieli też niektóre systemy uzbrojenia z F-16 (w niektórych przypadkach z wzajemnością, vide koreańska bomba szybująca KGGB.

Czytaj też

Przypomnijmy, że w docelowym wariancie FA-50PL oczekiwana jest integracja m.in. pocisków klasy powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM oraz krótkiego zasięgu AIM-9X Sidewinder. „Istotnym elementem przebazowania było porównanie funkcjonowania przedstawicieli personelu technicznego Służby Inżynieryjno-Lotniczej, jak również Grupy Wsparcia i Logistyki” – podano w komunikacje 1. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego.

Reklama
WIDEO: Święto Wojska Polskiego 2025. Defilada w Warszawie
Reklama

Komentarze (9)

  1. JDM$

    Fajna maszyna. Do zwalczania dronów, rakiet, samolotów z dużej odległości z w przestrzeni kontorowalnej przez inne systemy w sam raz. Zastanawiam się czy nie warto zmienić myślenie i kupić kolejne 48 FA50 - stworzyć z niego samolot podstawowy do ochrony miast i wesprzeć go 32 F35, 32 F15EX/EF/KF21 oraz 32 F16V (nowymi). F16 bllock 52 bez głębszych modyfikacji przesunąłbym do obrony południa Polski. Stworzylibyśmy ciekawy system wielozadaniowy mogący zabezpieczyć nas przed dronami, myśliwcami, rakietami, systemami obrony przeciwlotniczej itp. Za niewielkie pieniądze uzyskalibyśmy wiele nowych zdolności.

    1. Davien3

      @JDM$ A po co ci maszyna uderzeniowa bo FA-50 nie jest nie był i nie bedzie myśliwcem A już na pewno do tego co piszesz nadaje się mniej niż B-1B na mysliwiec przechwytujący Ale takie małe porównanie: zasięg uzbrojenia pow-pow w FA-50PL to 32km, w Su-30SM to 150km ( R-37M) lub z R-77-1 to ponad 50km( zasieg skuteczny) A takiego FA-50 radar Irbis wykryje z 200km

  2. Essex

    Piloci F16 mieli niezly ubaw widzac te samoloviki cele bez uzbtojenia

    1. radziomb

      nasze F16 mają przestarzały radar i stare pociski Amraam - to jest dopiero śmiech w porównaniu z F35 i najnowszymi maszynami rosyjskimi z radarami AESA

    2. Anty 50 C-cali

      kabaret To czytać Eskimosa, który z pewnością nie czyta Def24 bo i jak skoro nie rozumie! że za zakupy 'uzbtojenia" to zabrał się Kosiniak - K.... a to już mistrzostwo ; "degiladowe bez rskiet"

    3. Davien3

      @radziomb A który rosyjski samolot ma AESA?? Bo na razie nawet z PESA nie potrafią wyjść A te F-35 na razie tez latają dokładnie z takimi samymi AMRAAM-ami i Sidewinderami jak nasze F-16 Advanced O porównywaniu ruskich R-77 na procesorach z AIM-120A nawet nie ma sensu wspominac.

  3. XXL

    FA 50 odgrywały latające cele lotnicze, czy robiły coś więcej. ?

    1. Anty 50 C-cali

      zdaniem gen. Gotowały, przerobione z szkolno-bojowych F-5 , w końcu wojny nad Vietamem robiły duużo więcej - lecąc na "szpicy" formacji F-4 "koni roboczych NATO, Izraela..swego czasu). Gdy "konie" nie za bardzo wyrabiały - się okazało - w prawdziwej wojaczce. Tak trochę, jak nasz 303 dywizjon ( historia prawdziwa), w przełomie bitwy o Anglię leciał na starszej generacji - i wleciał na szpicy "formacji strzały" w szkopów. Gdy as Steinhoff - z 170+ zestrzałów - pisał jak to nadleciał nad Londek, a Spity najnowsze latały wysoko ponad, nie szkodząc

    2. Davien3

      @Anty F-5 nigdy nie były z niczego przerabiane ponieważ Tigery i T-38 Talon powstawały równolegle jako dwie wersje tego samego projektu Northropa A FA-50 to przeróbka T-50 na maszyne uderzeniową.

  4. ja!

    Zibi - na samo latanie to może i tak (choć niekoniecznie) ale na rozumne i profesjonalne korzystanie z systemów F16 to może być grubo grubo za mało.

  5. GGG BBB

    Informacja jak informacja - normalność, nie ma się czym ekscytować. Sytuacja jak w życiu. FA-50 pilotuje się bardzo podobnie jak F-16 blok 42 i 52. Coś jak przesiadka z roweru na kołach 26'' na rower z kołami 28''. Natomiast dziwi mnie, że umknęła wszystkim - zarówno sympatykom jaki hejterom FA-50 (w tym dziennikarzom "militarnym") - informacja o uruchomieniu centrum symulatorowego FA-50 w Mińsku Mazowieckim. Gdzie zdjęcia, gdzie wstęgi, gdzie filmiki z pilotami szkolącymi się na symulatorach ???

    1. Davien3

      @GGG BBB Te centrum symulatorowe w Mińsku Mazowieckim jest jedynie dla tych 12 FA-50GF, do Fa-50PL bedzie trzeba zamawiać zupełnie inne symulatory( informacja z KAI) A nasi piloci to szkola sie w Korei a nie w Polsce.

  6. Edmund

    Szkolenie na pilota F-16 z FA-50 wymaga tylko 11 godzin lotu w kokpicie F-16 przed pierwszym zadaniem bojowym. Szkolenie na pilota F-16 bez FA-50 wymaga tych godzin około 150 (szacunek SI). Olbrzymia oszczędność kosztów lotu i resursów F-16, za których podniesienie do wersji F-16V zapłacimy 150 mln USD od 1 sztuki.

    1. Rusmongol

      Jedna sztuka nowa f35 kosztuje poniżej 100 mln $. Może piszesz o 150 mln złotych? Bo 150 Mln $ za upgrade sztuki f16 to niedorzeczność.

    2. zibi

      Edmund a policzyłeś ile godzin potrzeba najpierw do wyszkolenia pilota FA-50 by mógł samodzielnie na nim latać? A te 11 godzin to na którą wersję F-16 C/D wystarczy, block 40, 50 czy 70? Propagandowe bajki powtarzasz.....

    3. szczebelek

      Przecież chodzi o przeszkolonych pilotów, którzy mogą ogarnąć latanie na drugiej maszynie.

  7. radziomb

    Super. Nasi piloci powinni umieć latać na kilku samolotach, aby w razie wojny nie tracic czasu (jak Ukraincy) na długie szkolenie na sprzecie który dostarcza nam sojusznicy lub szybko kupimy, bo na wojnie zawsze są jakieś straty. Wiem, że to kosztuje ale , to się opłaci. No chyba ze w 2027r nie ma być wojny , to nie róbmy nic i sprzedajmy całe uzbrojenie i wybudujmy szpitale i autostrady..

    1. Al.S.

      Kraj uzbrojony to kraj respektowany. Nie tylko przez Rosję.

    2. Chyżwar

      Nie ma tak dobrze. Na przykład w przypadku samolotów wielozadaniowych tego samego typu jedna część pilotów specjalizuje się w uderzeniach na cele naziemne a druga w walce powietrznej. Nie znaczy to bynajmniej, że piloci z tych grup nie potrafią wykonywać swojej roboty zamiennie. Rzecz jednak w tym, że zadania, w których się specjalizują wykonują lepiej.

    3. Essex

      Tak, szczegolnie w samoloty degiladowe bez rskiet....taki zakup to osmieszanie panstwa a jeszcze tworzenie fantastycznych terorii jaka to z niego super masxyna na tle Gripena Rafale EF F16 czy F35 to kabaret

  8. marian123

    @"indagowani" Co to ma niby znaczyć ?

    1. Adamus13

      Co, nie uczyli w szkole słowa "indygowani"? A nagabywani, coś mówi? Czy muszę napisać wypytywani.

    2. Sabra

      wypytywani :)

  9. Paweł P.

    200 szt. poproszę - w pełnej kooperacji. Dziękuję.

    1. zibi

      Zawsze możesz kupić, w kooperacji.....

Reklama