Siły zbrojne

Podwozia CV90 dla Borsuka. Oferta BAE Systems dla Polski

Fot. BAE Systems.
Fot. BAE Systems.

W Ambasadzie Wielkiej Brytanii w Warszawie odbyło się seminarium „Wizja Polskich Wojsk Lądowych – szanse i zagrożenia”. W ramach wydarzenia miała miejsce prezentacja oferty spółki BAE Systems, która proponuje Siłom Zbrojnym RP podwozia CV-90 w programie przyszłościowego bojowego wozu piechoty Borsuk.

Seminarium „Wizja Polskich Wojsk Lądowych – szanse i zagrożenia” odbyło się w sali konferencyjnej Ambasady Wielkiej Brytanii. Współorganizatorem wydarzenia była Ambasada Szwecji. Głównym powodem zorganizowania spotkania z udziałem Ambasadorów Wielkiej Brytanii i Szwecji, przedstawicieli Wojska Polskiego, Polskiej Grupy Zbrojeniowej i BAE Systems były programy modernizacyjne Wojsk Lądowych, a zwłaszcza nowy bojowy wóz piechoty - Borsuk. W ramach tego projektu spółka BAE Systems chciałaby sprzedać Polsce podwozia pojazdów CV-90.  

Seminarium rozpoczęło się od przemówień Ambasadorów Wielkiej Brytanii Robina Barnetta i Szwecji Staffan Herrstroma, którzy zwracali uwagę na nowe zagrożenia dla bezpieczeństwa, które pojawiły się w 2014 roku zwłaszcza w związku z kryzysem na Ukrainie. Obaj ambasadorowie podkreślali potrzebę rozwijania współpracy obronnej z naszym krajem. Kwestia znaczenia dwustronnej kooperacji wojskowej była także rozwijana przez płk Claesa Nilssona, szwedzkiego attaché obrony w związku z możliwym rozszerzeniem współdziałania w dziedzinie obronności między Polską, a Szwecją w 2015 roku.

Głównym celem seminarium była prezentacja spółki BAE Systems i jej wizji rozwoju wozów bojowych w oparciu m.in. o doświadczenia z programu CV-90. Jak wskazują przedstawiciele koncernu, wyprodukowany w liczbie ponad 1000 egzemplarzy pojazd mógłby w przyszłości stanowić platformę dla nowego polskiego, bojowego wozu piechoty powstającego w ramach programu Borsuk.  

Zgodnie z wypowiedziami przedstawicieli producenta dzięki elastyczności projektu i zastosowaniu konstrukcji modułowej na bazie CV-90 może powstać szereg pojazdów od bojowego wozu piechoty przez pojazdy ewakuacji medycznej po maszyny C4ISR ( Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance and Reconnaissance). Spółka BAE Systems zaznacza przy tym, że mogłaby dostarczyć na rynek polski same podwozia, które miałyby zostać doposażone do poszczególnych zadań przez przedsiębiorstwa skupione wokół Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Zdaniem Dana Lindella, Platform Managera odpowiedzialnego za program CV-90 doświadczenie wskazuje na konieczność wyboru jednego z dwóch podejść do zakupu wozów bojowych. Po pierwsze można zakupić flotę różnych wysoce wyspecjalizowanych pojazdów jednak w takim wypadku konieczne jest dysponowanie bardzo dużym budżetem obronnym. Drugą opcją jest pozyskanie platformy bazowej, którą można dostosować do różnorodnych misji. Do tego z kolei konieczny jest zakup dużej partii oraz pozyskanie podwozia, które będzie można łatwo zintegrować z systemami produkowanymi przez inne podmioty.

Jak wskazują przedstawiciele BAE Systems CV-90 jest konstrukcją ewoluującą na podstawie doświadczeń zebranych w różnych współczesnych konfliktach zbrojnych. Producent analizuje również udział pojazdów bojowych w wojnie hybrydowej, która obecnie toczy się na Ukrainie. Podczas seminarium doświadczeniami z wykorzystania CV-90 w działaniach w Afganistanie podzielił się Mł. Chor. Jakob Wittendorf z Duńskich Sił Zbrojnych. Podkreślał on przede wszystkim dużą mobilność pojazdów mogących realizować misje w podmokłym, błotnistym terenie, wysoką wytrzymałość na ostrzał i eksplozję improwizowanych ładunków wybuchowych, o wadze do 15 kg.

W przypadku polskiego przetargu dyskusyjne zdaniem niektórych uczestników seminarium pozostaje połączenie wymogu pływalności nowego BWP z wysoką przeżywalnością konstrukcji na współczesnym polu walki. To założenie, przy którym obstaje Inspektorat Uzbrojenia  (biorąc pod uwagę, że jak wskazywano na łamach Defence24.pl ponad 90% rzek w Polsce ma głębokość do 4-5 metrów, co potencjalnie otwiera drogę do forsowania ich po dnie, jak ma to miejsce w wypadku czołgów podstawowych) stwarza konieczność zawarcia kompromisów kosztem innych własności Borsuka.

Inżynierowie BAE Systems deklarowali możliwość dostarczenia konstrukcji, która będzie spełniać wymogi Wojska Polskiego, w tym w zakresie pływalności. Nierozwiązaną kwestią pozostaje natomiast użyteczność pływającego BWP w sytuacji, w której inne systemy bojowe takie jak czołgi czy środki artyleryjskie nie będą mieć tak zaawansowanych możliwości pokonywania przeszkód wodnych. Przedstawiciele koncernu skupiali się przede wszystkim na ofercie podwozi, wskazywali, że jest to zbieżne z wizją uniwersalnej, modułowej platformy gąsienicowej dla Wojska Polskiego. Udział krajowego przemysłu w programie Borsuk był zresztą tematem poruszanym zarówno przez prelegentów, jak i zaproszonych gości.  

Andrzej Hładij

 

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.