Reklama

Siły zbrojne

Pierwszy śmigłowiec AW149 dla Polski oblatany

Wielozadaniowy śmigłowiec AW149
Wielozadaniowy śmigłowiec AW149
Autor. MON

W sieci pojawiły się fotografie lotniczych spotterów wykonane koło lotniska Venegono przylegającego do zakładów firmy Leonardo. Uwieczniony na nich śmigłowiec to pierwszy AW149 zakupiony przez Polskę w PZL-Świdnik.

Reklama

Oblot miał miejsce 27 lipca br. Jak informują spotterzy zna stronie aplace2land.com, maszyna miała sygnał wywoławczy Prova21 i numer seryjny CSX82112.

Reklama

Czytaj też

Reklama

AW149 został wybrany dla wojska w ramach programu wielozadaniowych śmigłowców wsparcia Perkoz. Zakłada pozyskanie 32 maszyn wielozadaniowych w trzech wariantach: wsparcia bojowego z możliwością prowadzenia zaawansowanego szkolenia lotniczego; dowodzenia oraz rozpoznania i walki radioelektronicznej. Polskie maszyny będą uzbrojone m.in. w kierowane pociski przeciwpancerne Hellfire i mają służyć w 25. Brygadzie Kawalerii Powietrznej.

Jak informowano, na początku roku pierwsze dwie maszyny mają zostać przekazane Siłom Zbrojnym RP w drugiej połowie bieżącego roku (można domniemywać, że jeszcze przed wyborami), a kolejne sześć w 2024 r. Całość kontraktu a zostać zrealizowana do roku 2029. Umowa na 32 maszyny wraz z towarzyszącymi pakietami (szkoleniowym, logistycznym, serwisowym) ma wartość 8,25 mld dolarów.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (15)

  1. kaczkodan

    Utrzymywanie 2 obcych wytwórni śmigłowców to aberracja niespotykana na skalę światową. Z drugiej strony Polska miała idealną, unikalna i zaprzepaszczoną okazję na przetarg stulecia na uniwersalny wojskowy helikopter wielozadaniowy. Albo AW-149, albo Blackhawk. W jednej ubojowionej wersji dla wszystkich służb jak UH-60M, i żadnych AH-64G. Powinniśmy kupić pomiędzy 100 a 150 maszyn. Przy malejących cenach elektroniki zamontowanie radarów milimetrowych wszystkim śmigłowcom byłoby rozsądnym posunięciem, dającym możliwości operowania we mgle i w nocy, co jest ogromną taktyczną przewagą! Takie siły śmigłowcowe byłyby tańsze od obecnego ZOO i jednocześnie znacznie bardziej elastyczne, bez zagrożenia że gdy nie pole bitwy okaże się niestrawne dla śmigłowców szturmowych to nie mają czego robić.

    1. Al.S.

      Nie zrobisz z tych śmigłowców konkretnej wersji bojowej która miałaby rację bytu na współczesnym polu walki. W śmigłowcu transportowym chodzi o jak największą kubaturę kabiny, w bojowym- dokładnie odwrotnie, bo im mniejsza kubatura, tym mniejsza masa pancerza i mniejszy cel do ostrzału. Ta wg ciebie szansa oznaczałaby czekanie na nowe śmigłowce do połowy przyszłej dekady. Jest jak jest, nigdy nie ma ideałów, ale akurat obecna opcja daje naszym wojskom i policji sprawdzone na całym świecie BH. oraz śmigłowiec z jednej strony dopracowany, bowiem bazujący na udanym AW139, z drugiej będący na początkowym etapie rozwoju konstrukcji.

    2. Davien3

      @kaczkodan to po kolei: Ani AW149 ani s-70i nie spelniały wymogów przetargu a z powodu wymogu produkcji w Polsce inne wersje nie wchodziły w rachube Reszty tych bajek nawet nie ma sensu komentowac.

    3. Davien3

      @AIS AW149 nie bazuje na AW139 i nie jest sprawdzony na calym swiecie bo lata jedynie w Egipcie i Tajlandii nikt inny łacznie z Włochami go nie chcial i nie jest dopracowany w przeciwieństwie do Caracala. Tak samo naszych S-70i nie uzywa zadna szanujaca sie armia swiata lataja jako zwykle transportowe lub w ostatecznosci jako SAR/MEDEVAC

  2. Al.S.

    Źródła: Airforce Technology,Defense News i inne, podają że produkcja finalna ma się odbywać w Świdniku: assembly handled in Poland by PZL-Świdnik. Fakt że pierwsze egzemplarze powstają we Włoszech nie jest dziwny- nową produkcję zazwyczaj obsługują pracownicy uprzednio przeszkoleni na danym typie produktu. Tak się to odbywa, że pierwsze egzemplarze montuje się w zakładach macierzystych, w czym uczestniczy i szkoli się personel nowej linii, a po kilku egzemplarzach produkcja jest przenoszona. Najnowsze przykłady to Brazylia z Gripenem, którego pierwsze egzemplarze powstały w Szwecji. Co do AW149 to od początku powstawał jako militarny, wersja cywilna powstała później. Jego podwozie jest marginalnie bardziej wytrzymałe od BH, wytrzymując 9,5 m/s, BH ma 9,1 m/s (30ftps). Inne cechy to przekładnia pracująca na sucho do 50 minut, samouszczelniające się zbiorniki paliwa, kadłub i siedzenia odporne na uderzenia, dodatkowe opancerzenie. Z AW149 przeprowadzono już strzelania rakietami, w 2021.

    1. Wuc Naczelny

      Assembly to są prace montażowe a nie produkcja finalna. Każdy z podzespołów jest testowany w miejscu produkcji, a montaż to wykonują zakłady pokroju WZL

    2. Davien3

      @AIS Brazylijski Embraer nigdy nie produkował mysliwców w przeciwieństwie do naszeg Świdnika gdzie powstaje całkiem spora czesc AW139 i robili śmigłowce od kilkudziesieciu lat Do tej pory nie ma innej wersji niz transportowa dla AW149 którego nawet nie uzywa włoska armia Do tego maja zastapic Mi-2( program Perkoz) a wybralismy maszyny 2x ciezsze w cenie znacznie lepszych Caracali które miały zastapic Mi-8/14 i nie były zwykłymi transportowcami ale maszynami CSAR( standard dla Caracala) lub innymi wersjami specjalnymi.

    3. Chyżwar

      Możesz pisać do woli. Na przykład sprawa z wytrzymałością podwozia była kilkakrotnie wałkowana. Ale i tak dla co niektórych domorosłych "specjalistów" to jest "cywilny śmigłowiec" i już.

  3. Odyseus

    W Świdniku nigdy ich nie produkowano i nigdy ich tam nie będzie się robiło , nie ma tam do nich lini montażowych no chyba że Leonardo zainwestuje grubą kasę i je zbuduje w co wątpie .Obecnie w Świdnickich zakładach produkowane są śmigłowce PZL W-3 Sokół i PZL SW-4, podzespoły, poszycia i inne elementy takich samolotów jak Pilatus PC-12 czy Airbus A320/A340 oraz śmigłowców: Agusta A109, A119 i A139 i zakład utrzymuje wsparcie techniczne śmigłowców: PZL Mi-2, Mi-2 plus oraz PZL Kania , wszystkie śmigłowce zamówione dla Polski czyli AW101 i AW 149 są produkowane we Włoszech i w Anglii a że politycy nawijali makaron na uszy jak zwykle to już inna sprawa , może jakąś śrubkę Świdnik do nich robi i tyle

    1. Davien3

      @odyseus tu msz wypowiedx Błaszczaka:"In June 2022 Polish defence minister said Poland would order 32 AW149 helicopters, with production to be at Leonardo's PZL Świdnik factory."

    2. Wuc Naczelny

      @odyseus tu msz wypowiedx Błaszczaka:"In June 2022 Polish defence minister said Poland would order 32 AW149 helicopters, with production to be at Leonardo's PZL Świdnik factory." A tu masz tłumaczenie dla davienków "W Świdniku coś będą produkować" "Włosi i Anlicy też będą swoje produkować"

    3. Seb66

      Żaden minister nigdy nie ponosi konsekwencji kłamstw wypowiadanych do mediów. Ale za to jego kłamstwa mają konsekwencje w postaci słupków "wyborczych" -więc by je podnieść ministrowie kłamią ile wlezie. Kolejnym przykładem są zapowiedzi "zdolności klasy AEGIS"... Mieczników, które jak się okazało nie będą w stanie nawet same skutecznie się obronić. Ale obietnice słyszą wszyscy, o kłamstwach tylko "wtajemniczeni"! Proste?

  4. Seb66

    Zachwyca mnie sposób w jaki wciąż osłabia się nasze zdolności BOJOWE. Z hukiem zamawiamy aż 32 śmigłowce wsparcia , z których jednak uzbrojonych będzie tylko kilkanaście? Bo jak ZAWSZE MUSZĄ być też pomocnicze jak śmigłowce walki elektronicznej czy rozpoznawcze. Jakże piękna kontynuacja "tradycji' NIE kupowania BRONI. Nie wiem czy wszyscy wiedzą że MON LATAMI utrzymywał ok 220 kompletnie NIEUZBROJONYCH śmigłowców niezdolnych do realizacji zadań bojowych na dzisiejszym polu walki. Ponad DWIEŚCIE niegroźnych latadeł. Ktoś jak widać blokował taką potęgę lotniczą czyniąc ją nad wyraz nieskuteczną bojowo i niegroźną dla kogokolwiek. Kto?

  5. StrateG

    Śmigłowiec prezentuje się zacnie, ale dobrze, że bierzemy też S-70i - potrzebujemy szybkiego wzmocnienia - ponadto Włosi nie zawsze dotrzymują terminów.

    1. Essex

      Zacnie????? No maja tyle czasu ze chyba w XXI wieku sie wyrobią vo nie? Najlrpsze jest to ze jak zaczna schodzic ostatnie sztuki to pierwsze beda wymagsly modernizacji....to jest sztuka takki ZACNY kontrskt zawrzec.

    2. Davien3

      @StrateG bierzemy zwykłe transportowe AW149 w cenie znacznie lepszych specjalistycznych Caracali no istotnie "interes stulecia"

  6. Tchibo76

    Tempo produkcji trochę śmieszne.

    1. Essex

      Skladaja je fla nas przy okazji po normalnych zamowieniach od innych

    2. Davien3

      @Essex maja czas zdaje si e do 2029r nie musza sie spieszyc zwłaszcza ze nikt poza nami nie kupuje tego smigłowca( do Egiptu chyba juz dostarczyli wszystkie 24 sztuki.

  7. Wuc Naczelny

    Zwróćcie uwagę na Davis Center Body Tailpipe. Najbezpieczniejsze śmigłowce bojowe w Polsce.

  8. Odyseus

    Dlatego cały czas twierdze że trzeba odzyskac Świdnik i Mielec , Leonardo kupił Świdnik za 300 mln. z hakiem wygrywając w dość dziwny sposób przetarg z Czechami za 8 mld. $ można kupić Świdnik z cały inwentarzem , inżynierowie , technicy , itd. z przebogata baza projektowa , gotowym parkiem maszynowym i stworzyć własny śmigłowiec . Sprzedaż takich pereł jak Mielec czy Świdnik , których nam wielu zazdrościło gdzie przy odpowiednim finansowaniu mogliśmy cuda robić to prawdziwy skandal i w normalnym kraju by się nie mogło zdarzyć

    1. LOUT

      W tekście jest błąd i powinno być oczywiście 8 mld PLN a nie $!!! Pomijajac ten błąd, to za 8 mld PLN możnaby kupić zarówno Świdnik jak i Mielec plus ruszyć z produkcją nowych helikopterów. Problemem jest to, że 8 mld PLN na drzewach nie rośnie i jeszcze potencjalni odbiorcy na te helikoptery, ktore by tam produkowane były. Za 8 mld $ to Leonardo sprzeda Ci cały dział helikopterów(wcześniej AgustaWestland), jeżeli dobrze się potargujesz... a na pewno 50% udziałów!

    2. Davien3

      @LOUT po pierwsze zeby cos kupic to ktos musi chciec to sprzedac a ani Leonardo ani LM nie mysla nawet o sprzedazy Swidnika i Mielca. Po drugie za 8 mld usd to nie kupisz AW bo tyle to oni zarabiiaja w kilka miesiecy

    3. Wuc Naczelny

      Teraz Świdnik jest zbyt drogi i zbyt zapóźniony by się opłacało go odkupywać bpo cenie która byaby 50 razy wyższa niż cena zakupu.

  9. KAR

    Ponad 8-miliardów dolców za 32 maszyny? Cena zwala z nóg. Za 50 Caracali chcieli 13-miliardów, ale złotych. Kolosalne różnice jak się przeliczy na zety.

    1. Essex

      Dokladnie, a gdzie ten mityczny offset za te latadla???? Ulotnil sie?????

    2. StrateG

      Oczywiście 8 mld zł a nie $ - w artykule jest błąd. 2. dochodzi jeszcze skumulowana inflacja z tych kilku lat,

    3. Box123

      Szczególnie jak się weźmie pod uwagę 8 lat różnicy i szalejącą od dwóch lat inflacje

  10. Essex

    Zaraz zaraz, czy to nie mialybyc polskie maszyny z polskich zskladow zbudowane rekami polskich robotnikow????

    1. Miś

      Nie ma polskich maszyn ani polskich fabryk. Fabryki są w Polsce i mają polski personel, na tym koniec. Mielec to Lokheed Martn Company a Świdnik to Leonardo helicopters...

    2. Essex

      Serio? Tu cala masa ludzi ktorzy twierdza iz skoro zaklady nsja w nazwie PZL to nasze polskie firmy, bo sa na nazzej ziemu, pracuja w nich polacy, placa tu podatki....

  11. Hmmm.

    Patrząc, jak sprawy mają się z M-346, to należy spodziewać się, że różowo nie będzie.

    1. Odyseus

      Bo gdybyśmy mieli polityków kompetetnych a nie tych bankietowych to byśmy się dogadali z sąsiadami z za miedzy i byśmy mieli Czeskie Aero L39NG które można w razie W uzbroić i byśmy nie mieli żadnych z niczym problemów , tyle ze Czesi nie daja takich kopert jak Włosi i tu jest cały szkopuł że nasi ci na górze ich nie lubią ... już nawet nie wspominając na marginesie że Czesi potrafią robić samoloty i nie sprzedali za groszę swoich zakładów lotniczych jak my ...

    2. Adamus13

      Odyseus też jestem zwolennikiem kupowania (i sprzedawania) sprzętu od sąsiadów zamiast szukać gdzieś daleko. Też jestem pewien, ìż ten szał zakupowy MB łączy się z szałem kopertowym ale co do aero to chyba się mylisz. Z tego co pamiętam to właścicielem aero są amerykanie.

    3. Odyseus

      @Adamus Amerykanie nie mają nic wspólnego z Aero "Czeskie przedsiębiorstwo lotnicze Aero Vodochody Aerospace a.s. ma od 30 września 2021r. nowego właściciela. Na podstawie wstępnej umowy zawartej w lipcu większość akcji przejęła węgierska firma HSC Aerojet Zrt. z Budapesztu, w której udziały mają Kristóf Szalay-Bobrovniczky (większość) oraz czeskie przedsiębiorstwo Omnipol a.s." Czyli na dzień dzisiejszy to przedsiębiorstwo Węgiersko-Czeskie.

  12. Prezes Polski

    Zaraz, chyba mi coś umknęło. Ten dziwny zakup 32 włoskich wynalazków, czyli cywilnych śmigłowców doraźnie przystosowanych do potrzeb wojska.mial być uzasadniony tym, że będą skladan w Świdniku. A teraz okazuje się, że to produkcja i montaż całkowicie włoskie? Oblot na lotnisku Leonardo, w niepolskich barwach? A gdzie te skrzydła z podwieszeniami dla hellfire, gdzie głowica optoelektroniczna? To jakiś żart, czy co? Z takim terminem dostawy, za taką cenę, kupić taki bubel bez istotnych korzyści dla przemysłu to się kwalifikuje do CBA.

    1. zibi

      Prezes Polski - jak kiedyś śpiewał pewien polski zespół rockowy - jesteście nabrani, tak bardzo nabrani....

    2. Davien3

      @Prezes AW149 nie jest cywilnym smigłowcem tylko zwykłym wojskowym transportowcem. A podwieszeń do rakiet czy głowicy optronicznej nie ma bo ta wersja musi dopiero powstac A te transportowe AW149 w cenie znacznie lepszych Caracali w wersjach specjalistycznych.

    3. Chyżwar

      To nie są cywilne śmigłowce przystosowane doraźnie do potrzeb wojskowych.

  13. Essex

    Tyle z szumnych zapowiedzi budowy w polskich podobno zakladach. Zrobieni w wala o swicie.....jak zawsze......

  14. Davien3

    Czy mi sie wydaje ze miały byc produkowane w Świdniku?

    1. Odyseus

      To był tylko bełkot polityków w Świdniku nigdy ich nie produkowano i nie ma tam do nich lini montażowych więc nie będą tam produkowane bo niby jak

    2. LOUT

      Davien - Kliknąłem w na dole w "Perkoz podpisany w Świdniku" i tam nic nie ma o produkcji w Świdniku. Jest tylko uroczyste podpisanie umowy w PZL Świdnik a helikoptery będą robione we Włoszech, jak się okazuje :) W artykule Błaszczak zachwala helikopter, Leonardo i uważa PZL Świdnik za ważną częśc Leonardo - nic o miejscu produkcji. Trochę słabo, bo to jedyny argument był za tym AW149!

    3. Odyseus

      W Polsce produkowany jest Sokół SW3 i SW4- Świdnik oraz montowany Black Hawk S70 i po iluś dekadach jakiś kawałek myśliwca czyli ogon do F16 do tego Bryza i jej pokłosie M28 -Mielec i tak dzisiaj wygląda onegdaj słynna na świecie Polska dolina lotnicza . Za groszę została wykupiona żeby nie zrobiła nikomu konkurencji tak samo jak nasza dolina krzemowa z Diorą na czele więc się Panie i panowie cudów nie spodziewajmy że coś będzie produkowane u Nas , stworzenie kompetencji do produkcji lotniczej to etap długoletni i dlatego tak kibicuje FA50 bo tu jest nadzieja że Koreańczycy w Łodzi ja Nam pomogą odbudować o ile oczywiście weźmiemy ich więcej i za to zapłacimy i wiem że FA50 to żaden cud ale mając prawdziwy zakład lotniczy we własnych rękach można potem o tych cudach zacząć myśleć . Tak dla przykładu Embrarer KC390 program jego stworzenia 1,8 mld $ - już się zwrócił Brazylijczykom parę razy ...

  15. Kong

    8,25 mld dolarów ? Raczej nie

Reklama