Reklama
  • Wiadomości

Pierwszy Osprey marynarki wojennej USA

Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych wprowadziła do służby operacyjnej pierwszy zmiennowirnikowiec CMV-22B Osprey. Wcześniej podobne maszyny, choć w innej wersji, eksploatował tylko Korpus Piechoty Morskiej. W ten sposób rozpoczął się proces zastępowania za pomocą pionowzlotów samolotów transportowych C-2A Greyhound.

CMV-22B Fot. US Navy
CMV-22B Fot. US Navy

Pierwszy CMV-22B trafił do wielozadaniowego dywizjonu logistycznego VRM-30 „Titans”, jednostki stworzonej w 2018 roku specjalnie w tym celu. Pierwszy operacyjny Osprey trafił do niej, a dokładnie do bazy North Island na Płw. Coronado w Kalifornii, 22 czerwca. Dowódca jednostki kmdr Trevor Hermann określił to wydarzenie jako prawdziwe „narodziny” VRM-30. „Jak dotąd musieliśmy polegać na naszych braciach i siostrach z Korpusu Piechoty Morskiej, którzy pomagali nam się szkolić. Dzisiaj, kiedy można było zobaczyć lądowanie naszego pierwszego samolotu, nasze wysiłki stały się namacalne - powiedział".

C-2A Greyhound służą z powodzeniem w Marynarce Wojennej Stanów Zjednoczonych od 40 lat, wykonując przede wszystkim tzw. zadania transportowe wysokiego priorytetu. Chodzi tutaj o przerzut na pokłady lotniskowców specjalistów, uzbrojenia czy brakujących części zamiennych.

Wyspecjalizowany pod potrzeby US Navy wariant Osprey’a ma jeszcze zwiększyć możliwości dywizjonów logistycznych. CMV-22B w porównaniu z poprzednią konstrukcją ma podobny zasięg operacyjny, można go szybciej za- i wyładowywać, dzięki zastosowanym rozwiązaniom elektronicznym jego załoga ma większa świadomość sytuacyjną i większe możliwości przetrwania na polu bitwy. Niebagatelna jest też możliwość pionowego startu i lądowania, dzięki czemu na morzu nie jest wymagane posiadanie przez okręty wielkiego pokładu lotniczego. W przyszłości Osprey’e będą przenosiły niezbędne uzbrojenie i wyposażenie bezpośrednio na wybrane okręty, przynajmniej te większe. Do tej pory Greyhoundy zawoziły je na lotniskowiec, a dopiero stamtąd były one rozwożone na poszczególne jednostki pływające za pomocą śmigłowców.

Pomysł na zastąpienie Greyhoundów Ospreyami pojawił się w roku 2009. Jego propagatorzy wskazywali, że na dużych dystansach V-22 ma podobną prędkość, zasięg i możliwości przenoszenia ładunków, a na krótszych są one znacznie większe. Początkowo program Osprey’a zawierał plan zakupu 48 maszyn dla marynarki wojennej, tzw. HV-22, które miały wchodzić do użytku w tym samym czasie co maszyny dla Marines, ale ostatecznie ich nie zamówiono.

Dopiero w 2015 podpisano porozumienie o zakupie wyspecjalizowanego wariantu o powiększonym zapasie paliwa w sponsonach po bokach kadłuba, powiększającym zasięg do 2130 km (Osprey’e Marines mają zasięg 1,628 km), radiostację umożliwiającą komunikację dalekiego zasięgu i system łączności głosowej miedzy załogą a pasażerami. Maszyna jest też zdolna do przenoszenia opcjonalnego wyposażenia w tym: do prowadzenia walki elektronicznej, zwalczania okrętów podwodnych i zadań ratowniczych na morzu. Swój wariant US Navy oznaczyła właśnie jako CMV-22B i ostatecznie planuje zamówić 44 egzemplarze. Jak na razie zamówiono 39 seryjnych maszyn, z których pierwsza została oblatana w grudniu 2019 roku i zaprezentowana w styczniu br. W 2021 roku planowane jest osiągnięcie wstępnej gotowości operacyjnej na tym typie.

Zobacz również

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama