Reklama

Siły zbrojne

Pierwszy Lynx już na Węgrzech

Węgry mają docelowo posiadać 218 ciężkich bojowych wozów piechoty KF41 Lynx
Autor. Rheinmetall

W dniu 15 października Węgry otrzymały swój pierwszy nowy bojowy wóz piechoty KF41 Lynx na mocy kontraktu podpisanego w 2020 roku. Pierwsze 46 zamówionych pojazdów będzie wyprodukowanych w Niemczech, zaś pozostałe 172 będą składane na Węgrzech.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Pojazd ten został dostarczony dwa lata po podpisaniu umowy między węgierskim ministerstwem obrony a koncernem Rheinmetall AG. Przekazanie odbyło się podczas ceremonii złożenia przysięgi przez nowych ochotników do służby wojskowej. Miejscem tego wydarzenia były koszary Petöfi Sándor w Budapeszcie, gdzie pojawił się m.in. premier Węgier Wiktor Orbán. Rozpoczyna to proces przezbrajania tamtejszego wojska z kołowych transporterów opancerzonych rodziny BTR-80 oraz wycofanych już ponad dekadę temu BMP-1.

Czytaj też

„Jesteśmy bardzo dumni, że możemy dostarczyć pierwszy bojowy wóz piechoty Lynx do naszego węgierskiego partnera" – powiedział Armin Papperger. „To ważny kamień milowy. Lynx (Ryś) jest najbardziej wszechstronnym pojazdem bojowym w swojej klasie.

Reklama
Fot. Rheinmetall Defence

We wrześniu 2020 r. węgierskie Ministerstwo Obrony przyznało Rheinmetall AG zamówienie na dostawę bojowych wozów piechoty oraz związanych z nimi produktów i usług, o łącznej wartości ponad 2 mld euro. Całościowy pakiet dostawy obejmuje amunicję i logistykę, a także dziewięć wozów zabezpieczenia technicznego Buffalo, dziewięć mostów samobieżnych (AVLB) i 16 samochodów ciężarowych. Węgry są pierwszym państwem członkowskim NATO i UE, które otrzymało nowy modułowy bojowy wóz piechoty od Rheinmetall. Lynx KF41 ma być dostarczony w siedmiu wariantach, w tym w standardzie bojowe wozy piechoty, wozu dowodzenia, pojazdu rozpoznania, bojowego wozu rozpoznania, samobieżnego moździerza, wozu ewakuacji medycznej oraz wersji przystosowanej do szkolenia kierowców. Umowa obejmuje również dodatkowe produkty i usługi Rheinmetall, takie jak: symulatory, szkolenia i instruktaż oraz wstępną dostawę części zamiennych, oraz obsługę techniczną.

Czytaj też

Węgierski rząd dodatkowo w sierpniu 2020 roku utworzył spółkę joint venture odpowiedzialną za stworzenie zakładu produkcyjnego Lynxa na Węgrzech. Będzie on odpowiedzialny m.in. za montaż końcowy pojazdów, zaś jego lokalizacją będzie miasto Zalaegerszeg. Obiekt ten pozwoli nie tylko na zachowanie i dalsze utrzymywanie zdolności produkcyjnych na Węgrzech, ale ma także poprawić sytuację ekonomiczną regionu.

KF41 to gąsienicowy bojowy wóz piechoty opracowany i stworzony przez niemiecką firmę Rheinmetall Defence. Wóz ma modułową konstrukcję pozwalającą na wymianę wielu jego składowych w zależności od potrzeb zamawiającego. Jego główne uzbrojenie to armata automatyczna kal. 30/35 mm, mogąca strzelać amunicją programowalną. Może się ono poruszać w zakresie pionowym +45/-10 stopni. Głównym efektorem przeciwpancernym są przeciwpancerne pociski kierowane Spike-LR/LR2, umiejscowione w zdwojonej wyrzutni w wieży pojazdu.

Uzupełnieniem szybkostrzelnej armaty jest sprzężony z nią karabin maszynowy kal. 7.62 mm, a dodatkowo wieża może zostać zaopatrzona w zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie. Pojazd ten dalej będzie odznaczał się dobra mobilnością dzięki jednostce napędowej o mocy 1140 koni mechanicznych. Wóz w konfiguracji bojowego wozu piechoty może osiągać prędkość 70 km/h.

Czytaj też

Pancerz Lynxa został opracowany, aby zapewnić ochronę załodze przez różnego rodzaju zagrożeniami m.in. pociskami armat małego kalibru, odłamkami pocisków artyleryjskich, wybuchami min czy improwizowanych ładunków wybuchowych (IED). Osłona przeciwminowa chroni przed wybuchami ciężkich min, pociskami formowanymi wybuchowo i IED. Ochrona przed głowicami granatników i przeciwpancernymi pociskami kierowanymi jest oferowana jako opcja, w postaci systemu ochrony aktywnej Rheinmetall Active Defence System (ADS).

Czytaj też

Załogę stanowią trzy osoby, zaś desant wynosi ośmiu żołnierzy. Dowódca, działonowy i kierowca dysponują włazami nad swoimi stanowiskami, pozwala to na zachowanie optymalnej świadomości sytuacyjnej i ułatwia zajmowanie i opuszczanie stanowisk. Jest to bardzo ważny aspekt w sytuacjach zagrożenia, gdzie czas konieczny do opuszczenia pojazdu musi być jak najkrótszy . Poza tymi wyjściami załoga może opuścić pojazd tak jak przewożony desant-rampą opuszczaną hydraulicznie znajdującą się w tyle wozu.

Reklama

Komentarze (4)

  1. Jankes

    I to jest porządny kontrakt, porządnego sprzętu wraz z produkcją i offsetem. Nasi jak zwykle szukają trudniej, drożej i dalej, bo niemieckiego czy europejskiego sprzętu nam nie można, bo to prezesowi nie na rękę.

  2. Valdi

    Przypomnijmy 2,4 mld USD za 218 wozów Lynx czyli 11 mln USD sztuka 😱😱😱 Niestety bez ASOP co jest teraz krytycznym elementem obrony

    1. L.O.B

      It has Strikeshield APS on it. Which is mentioned by the article too and is visible on the photographs.

  3. szczebelek

    Szał i wielka impreza, bo przywieźli dosłownie jeden egzemplarz😻😍🤩

    1. Voodoo

      Zobaczysz jaka będzie "szopka" jak przypłynie pierwsze 10 czołgów lekkich K2..... Biskupi, Prezydent RP, Pan Premier, będzie poświęcenie obowiązkowe i nadanie nazwy własnej IRON DUCK. Piszę specialnie lekkich bo na dzień dzisiejszy K2 nie spełnia wymogów europejskiego teatru działań z, pkt czołgu podstawowego

  4. LMed

    No cóż, taki solidny Mercedes trochę. Może się nieżle sprzedawać. Ale nie wszyscy lubią Mercedesy..

Reklama