Reklama

Siły zbrojne

ORP Mamry wyszedł na próby z nową siłownią [FOTO]

Trałowiec bazowy ORP Mamry wychodzi w swoje pierwsze próby morskie z nową siłownią.
Trałowiec bazowy ORP Mamry wychodzi w swoje pierwsze próby morskie z nową siłownią.
Autor. PGZ Stocznia Wojenna

Polska Marynarka Wojenna dysponuje obecnie 17 trałowcami bazowymi projektów 207DM, 207P i 207M Indyk i nadal są one utrzymywane w maksymalnie wysokiej sprawności technicznej.

ORP Mamry wyszedł w morze

Polskie siły przeciwminowe są obecnie podzielone na dwa dywizjony 8. Flotylli Obrony Wybrzeża im. wiceadm. Kazimierza Porębskiego:

  • 12.Woliński Dywizjon Trałowców w Świnoujściu;
  • 13.Dywizjon Trałowców im. adm. floty Andrzeja Karwety w Gdyni.

W Świnoujściu stacjonuje obecnie 12 trałowców bazowych projektu 207P oraz trafi do niego budowana obecnie druga trójka niszczycieli min projektu 258. Natomiast w Gdyni obecnie są trzy niszczyciele min projektu 258, cztery trałowce bazowe projektu 207M i trałowiec bazowy 207DM.

Trałowiec bazowy ORP Mamry kieruje się do wyjścia z portu w Gdyni.
Trałowiec bazowy ORP Mamry kieruje się do wyjścia z portu w Gdyni.
Autor. PGZ Stocznia Wojenna

Już kilka lat temu zadecydowano o częściowej modernizacji najmłodszych z nich. W trakcie eksploatacji poszczególne okręty projektu 207 poddawane były licznym naprawom średnim, głównych i dokowym. Ich zakres za każdym razem był inny i wynikał ze stanu technicznego danego okrętu. W czasie takich napraw wymieniono również pojedyncze urządzenia i mechanizmy okrętowe. Z tego powodu w całej siedemnastce chyba nie ma już 2 identycznych jednostek.

Coraz większe problemy w eksploatacji przysparzają siłownie trałowców oparte o wyprodukowane jeszcze w ZSRR silniki wysokoprężne M401A1 i stare polskie zespoły prądotwórcze z silnikami spalinowymi Wol H6 i prądnicami. W związku z tym zaplanowano wymianę całej siłowni w czasie kolejnej naprawy głównej i dokowej. Jako pierwszy do przebudowy wytypowano trałowiec ORP Drużno (641). Zmiany te zrealizowała w latach 2017-2019 Stocznia Remontowa Nauta w Gdyni.

    Dodatkowo ORP Drużno został wyposażony w fundamenty i okablowanie oraz pojazdy podwodne Ukwiał i Głuptak. Zostały one przejęte na okręt z wycofanych trałowców bazowych - niszczycieli min projektu 206FM. Razem z nim w identyczne fundamenty i okablowanie został wyposażony jeszcze bliźniaczy ORP Hańcza (642). Niedługo później i on sam otrzymał wymienione pojazdy podwodne. Dzięki temu marynarze 12.Wolińskiego Dywizjonu Trałowców mogli rozpocząć zapoznawanie się z okrętowymi pojazdami podwodnymi (na 641 i 642) oraz wdrażać zupełnie nową siłownię (na 641).

    Zastosowanie nowego napędu zostało pozytywnie odebrane i w związku z tym 24 czerwca 2022 roku podpisano umowy z PGZ S. A., PGZ Stocznią Wojenną sp. z o. o. oraz Stocznią Remontową Nauta S. A. na naprawy główne i dokowe połączone z wymianą siłowni na kolejnych 3 trałowcach:

    • ORP Necko (639) projektu 207P w PGZ Stoczni Wojennej za 76,2 mln zł;
    • ORP Nakło (640) projektu 207P w Stoczni Remontowej Nauta za 75,2 mln zł;
    • ORP Mamry (643) projektu 207M w PGZ Stoczni Wojennej za 78,5 mln zł.
    Wnętrze nowej siłowni trałowca bazowego ORP Mamry.
    Wnętrze nowej siłowni trałowca bazowego ORP Mamry.
    Autor. PGZ Stocznia Wojenna

    Prace stoczniowe na poszczególnych okrętach rozpoczęły na ORP Necko w lipcu 2022 roku, na ORP Nakło w październiku 2022 roku i na ORP Mamry w sierpniu 2023 roku. Rozpoczęcie naprawy tego ostatniego przyspieszono o 2 miesiące, ponieważ prace nad ORP Necko były realizowane szybciej niż zakładał stoczniowy harmonogram.

    Jako pierwszy po zakończeniu prac Marynarce Wojennej został przekazany trałowiec ORP Necko. Miało to miejsce 4 stycznia 2024 roku w PGZ Stoczni Wojennej. Jako drugi wrócił do służby trałowiec ORP Nakło i miało to miejsce 8 marca 2024 roku w Stoczni Remontowej Nauta.

      W poniedziałek 17 lutego 2025 roku w swoje pierwsze próby morskie wyszedł przebudowany trałowiec bazowy ORP Mamry

      Oznacza to, że już zapewne niedługo wróci do służby w 13.Dywizjonie Trałowców w Gdyni. Zakres prac na trałowcach projektu 207 jest stosunkowo obszerny. Plastikowy kadłub okrętu z pokładówką zostaje praktycznie ogołocone z wyposażenia zewnętrznego. We wnętrzu całkowicie wymieniona zostaje siłownia. Jednostka zostaje wyposażona w nowoczesne silniki główne MTU 8V2000M72 wraz z mechanizmami pomocniczymi. Modernizacji ulega centrum sterowania siłownią, a wymianie również agregaty prądotwórcze i systemy nawigacyjne. Przeprowadzana jest również konserwacja kadłuba i pokładówki. Ponadto zmodyfikowane okręty otrzymują nowe Zintegrowany System Łączności SVT (Secured Voice Terminals) oraz MHS Hermes (Military Message Handling System), odpowiednio do bezpiecznej (szyfrowanej) komunikacji fonicznej oraz transmisji danych.

      Po zdaniu ORP Mamry Marynarka Wojenna będzie dysponować czterema trałowcami z nowymi siłowniami (639, 640, 641, 643), a w nich dwoma z pojazdami podwodnymi Ukwiał i Głuptak (641 i 642).

      Wnętrze nowej siłowni trałowca bazowego ORP Mamry.
      Wnętrze nowej siłowni trałowca bazowego ORP Mamry.
      Autor. PGZ Stocznia Wojenna

      Ale na tym nie koniec. W sierpniu 2024 roku podpisano kolejne umowy z PGZ Stocznią Wojenną. Na kolejnym trałowcu bazowym ORP Wigry (644) prace obejmą gruntowną modernizację polegającą na wymianie silników głównych wraz z przekładniami. Wymieniona zostanie także cała elektrownia okrętowa włącznie z agregatami prądotwórczymi, głównymi tablicami rozdzielczymi i automatyką okrętową. Naprawione zostaną systemy broni podwodnej a jednostka wyposażona zostanie w nowe sprężarki oraz systemy okrętowe dostosowane do nowych urządzeń w tym nowoczesne systemy nawigacji i łączności.

      Do PGZ Stoczni Wojennej zawita również trałowiec bazowy ORP Drużno (641). Zawarta na niego umowa przewiduje wprowadzenie zmian wynikających z doświadczeń nabytych podczas użytkowania zmodernizowanych trałowców typu 207, w tym m.in. modernizacji systemu chłodzenia wodą morską oraz systemu sprężonego powietrza wraz z montażem nowych sprężarek. Pobyt w PGZ Stoczni Wojennej wykorzystany zostanie również do przeglądu i prac konserwacyjnych kadłuba oraz urządzeń i mechanizmów w tym systemów broni podwodnej. Zmodernizowane zostaną także systemy łączności.

      Reklama

      Nową siłownię i ujednolicone nowe wyposażenie będzie miało pięć trałowców bazowych projektów 207P i 207M.

      Możliwe, iż Marynarka Wojenna będzie chciała zmodyfikować docelowo osiem takich trałowców. Można spekulować, iż prace takie zostaną przeprowadzone jeszcze na ORP Wdzydze (646) i ORP Śniardwy (645) projektu 207M oraz na ORP Hańcza (642) projektu 207P.

      Niestety wydaje się, że pozostałe czyli prototypowy okręt projektu 207DM i 8 najstarszych okrętów projektów 207P mają już bardzo znikome szanse na nowy napęd i w przyszłości czeka je smutna uroczystość ostatniego opuszczenia na nich bander wojennych.

      Widok na rufę trałowca bazowego ORP Mamry pozostawiającego w tyle rodziną PGZ Stocznię Wojenną (dawniej Stocznię Marynarki Wojennej).
      Widok na rufę trałowca bazowego ORP Mamry pozostawiającego w tyle rodziną PGZ Stocznię Wojenną (dawniej Stocznię Marynarki Wojennej).
      Autor. PGZ Stocznia Wojenna
      Reklama

      CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!

      Reklama

      Komentarze (9)

      1. Observer22

        Takie małe i stare okręty mogą się przydać do patrolowania w czasie pokoju wybrzeża i podejścia do portów przez statki komercyjne. Powinny patrolować szczególnie (20 mil od brzegu) w pobliżu Kołobrzegu, Ustki, Władysławowa, Helu, a także Zalew Wiślany - trasę między Elblągiem a Krynicą Morską, 2 razy dziennie, w różnych przypadkowych godzinach, czasami nawet w nocy..

      2. Roshedo

        Przy okazji modernizacji można było zadbać o jakieś szczątkowe uzbrojenie do samoobrony.... Na armatę 35 mam to pewnie za małe okręty są ( ale jakaś morska wersja Pilicy ( wszak bazą dla niej jest to samo działko co dla armaty morskiej Wróbel) z upakowanym gdzieś zestawem POPRAD ( zaopatrzonym w PZPR Grom z opcją na Pioruna) to chyba dałoby radę przy okazji zrobić. Jak już robić modernizację to na całego... tym bardziej że czasu mało . Przecież nie będą za chwilę ich znowu rozbierać tym razem po to żeby zrobić update uzbrojenia.... a do wyszkolenia i zgrania wszystkich Kormoranów jeszcze trochę wody w Wiśle upłynie... Jeśli błądzę to niech mi ktoś powie dlaczego i gdzie, bo ja uważam że jak coś robić to porządnie. A jak ktoś mówi że to złom i szkoda na niego kasy to ja mam dla nich casus z amerykańskimi pancernikami klasy Iowa ( to dopiero zabytki( i jakoś Amerykanie ich nie pocięli a jak przyjdzie czas W to migusiem wrócą do linii ...

        1. Essex

          Tak jest to zlom a amerykańskie pancerniki nie mają tu nic do rzeczy....czy amerykańskie pamcerniki to okrety pomocnicze bez uzbrojenia potrzebujące osłony??????

        2. skition

          Przecież ORP Mamry ma Wróbla II i PZR Grom co widać nawet na tym zdjęciu.

      3. Nawigator

        Nawigator Co za głupoty tu wypisują, "znafcy"! Macie pojęcie ile tego świństwa z obu wojen św. tkwi w Bałtyku i Morzu Północnym. US Navy na wodach macierzystych trałowców i niszczycieli min nie potrzebuje z uwagi ba specyfikę wybrzeża. Natomiast Bałtyk, cieśniny Dunskie to idealne tereny do wojny minowej. Zagrożenie minami wcale nie spadło. Nowoczesne miny mają marynarki wojenne współczesnych państw. Mogą się nimi posługiwać organizacje terrorystyczne. Czym będziecie to wyławiać; siecią, a może na wędkę? Czy jest tu jakiś kumaty oficer z MW? Ja z lotnictwa, a bebechy mi się wywracają na takie bzdury.

      4. Monkey

        Można się śmiać, że modernizujemy okręty obrony przeciwminowej, co niektórzy czynią. A teraz zapraszam do analizy II w. św. na Pacyfiku. Zwłaszcza strat Japończyków, którzy zaniedbali rozbudowę takich sił.

        1. Essex

          A co ma do tego anazliza działań z IIWS???? wiesz w czym polega problem u nas? w zafixowaniu się na tym co juz było, tymczasem swiat poszedł do przodu, są now e zagrożenia a czas wojny minowej minał, tak samo jak czas wojen żaglowców. Takie analizy sa już dobre dla historyków. Ładowanie pieniedzy w pływający jednorazowy złom bez uzbrojenia to głupota. Tym większa iż brak jest nawet małych okrętów do patrolowania infrastruktury uzbrojonych po zeby. Trałowców i oketów minowych mamy dość, brakuje okrętów bojowych. Może analiza działań z IIWS otworzy Ci oczy....te platikowe okreciki na dno posle byle jaki dron za 500 dol i tyle z potęgi....

        2. Davien3

          @Essex tak czas min minał że każdy kto tylko potrafi kupuje ich coraz więcej i coraz bardziej zaawansowanych A ci co potrafią produkowac, produkuja coraz lepsze miny.

      5. Andrzej Jasiński

        1

        1. Essex

          2

      6. skition

        No to Polska jest prawdziwą potęgą.Np.USA posiada tylko 12 trałowców klasy Avenger.4 stacjonują w Bahrajnie ,4 w Japonii i 4 w San Diego Kalifornia a tym czasem Polska ma 17 trałowców bazowych oraz 3 niszczyciele min oraz dodatkowo mają jeszcze 3 niszczyciele min.

        1. Extern.

          Zgadza się, razem z możliwościami desantowymi są to dwie nasze główne specjalizacje wśród marynarek NATO w których mamy duże zdolności.

        2. Essex

          EXTEREN...szkoda tylko ze całkowicie nieprzydatne w XXI wieku, powinnismy jeszcze specjalizowac się w żaglowcach....

      7. xdx

        Chociaż trochę pozytywnych informacji

        1. Essex

          Pozytywne informacje że z braku okretów bojowych, nawet małych wywalamy kasę na okrety pomicnicze bez znaczenia? no faktycznie, przy ilości kasy w MW to BRADZO POZYTYWNA INFORMACJA

      8. Lycantrophee

        Okręty mające jakiś tam swój urok :) Niemniej jednak powinniśmy iść w bezzałogowce.

        1. skition

          Wydawało się,że dla Kormoranów nie ma już żadnej nadziei a tu okazuje się, że jest to podstawowy nośnik dronów podwodnych czy nawodnych.Jak na razie to są Ukwiały i Głuptaki ale są też inne propozycje takie jak Harriery czy Huntery.

        2. Chyżwar

          A te bezzałogowce weźmiesz na plecy i będziesz na piechotę je nosił po Bałtyku?

      9. Andrzej Jasiński

        Mam sentymentalny stosunek do tego okrętu gdyż mój Ojciec był jego głównym projektantem. Mam w domu jeszcze jakieś szczątkowe materiały procesu projektowania.

      Reklama