- Analiza
- Wiadomości
ORP Mamry wyszedł na próby z nową siłownią [FOTO]
Polska Marynarka Wojenna dysponuje obecnie 17 trałowcami bazowymi projektów 207DM, 207P i 207M Indyk i nadal są one utrzymywane w maksymalnie wysokiej sprawności technicznej.

Autor. PGZ Stocznia Wojenna
ORP Mamry wyszedł w morze
Polskie siły przeciwminowe są obecnie podzielone na dwa dywizjony 8. Flotylli Obrony Wybrzeża im. wiceadm. Kazimierza Porębskiego:
- 12.Woliński Dywizjon Trałowców w Świnoujściu;
- 13.Dywizjon Trałowców im. adm. floty Andrzeja Karwety w Gdyni.
W Świnoujściu stacjonuje obecnie 12 trałowców bazowych projektu 207P oraz trafi do niego budowana obecnie druga trójka niszczycieli min projektu 258. Natomiast w Gdyni obecnie są trzy niszczyciele min projektu 258, cztery trałowce bazowe projektu 207M i trałowiec bazowy 207DM.

Autor. PGZ Stocznia Wojenna
Już kilka lat temu zadecydowano o częściowej modernizacji najmłodszych z nich. W trakcie eksploatacji poszczególne okręty projektu 207 poddawane były licznym naprawom średnim, głównych i dokowym. Ich zakres za każdym razem był inny i wynikał ze stanu technicznego danego okrętu. W czasie takich napraw wymieniono również pojedyncze urządzenia i mechanizmy okrętowe. Z tego powodu w całej siedemnastce chyba nie ma już 2 identycznych jednostek.
Coraz większe problemy w eksploatacji przysparzają siłownie trałowców oparte o wyprodukowane jeszcze w ZSRR silniki wysokoprężne M401A1 i stare polskie zespoły prądotwórcze z silnikami spalinowymi Wol H6 i prądnicami. W związku z tym zaplanowano wymianę całej siłowni w czasie kolejnej naprawy głównej i dokowej. Jako pierwszy do przebudowy wytypowano trałowiec ORP Drużno (641). Zmiany te zrealizowała w latach 2017-2019 Stocznia Remontowa Nauta w Gdyni.
Zobacz też
Dodatkowo ORP Drużno został wyposażony w fundamenty i okablowanie oraz pojazdy podwodne Ukwiał i Głuptak. Zostały one przejęte na okręt z wycofanych trałowców bazowych - niszczycieli min projektu 206FM. Razem z nim w identyczne fundamenty i okablowanie został wyposażony jeszcze bliźniaczy ORP Hańcza (642). Niedługo później i on sam otrzymał wymienione pojazdy podwodne. Dzięki temu marynarze 12.Wolińskiego Dywizjonu Trałowców mogli rozpocząć zapoznawanie się z okrętowymi pojazdami podwodnymi (na 641 i 642) oraz wdrażać zupełnie nową siłownię (na 641).
Zastosowanie nowego napędu zostało pozytywnie odebrane i w związku z tym 24 czerwca 2022 roku podpisano umowy z PGZ S. A., PGZ Stocznią Wojenną sp. z o. o. oraz Stocznią Remontową Nauta S. A. na naprawy główne i dokowe połączone z wymianą siłowni na kolejnych 3 trałowcach:
- ORP Necko (639) projektu 207P w PGZ Stoczni Wojennej za 76,2 mln zł;
- ORP Nakło (640) projektu 207P w Stoczni Remontowej Nauta za 75,2 mln zł;
- ORP Mamry (643) projektu 207M w PGZ Stoczni Wojennej za 78,5 mln zł.

Autor. PGZ Stocznia Wojenna
Prace stoczniowe na poszczególnych okrętach rozpoczęły na ORP Necko w lipcu 2022 roku, na ORP Nakło w październiku 2022 roku i na ORP Mamry w sierpniu 2023 roku. Rozpoczęcie naprawy tego ostatniego przyspieszono o 2 miesiące, ponieważ prace nad ORP Necko były realizowane szybciej niż zakładał stoczniowy harmonogram.
Jako pierwszy po zakończeniu prac Marynarce Wojennej został przekazany trałowiec ORP Necko. Miało to miejsce 4 stycznia 2024 roku w PGZ Stoczni Wojennej. Jako drugi wrócił do służby trałowiec ORP Nakło i miało to miejsce 8 marca 2024 roku w Stoczni Remontowej Nauta.
Zobacz też
W poniedziałek 17 lutego 2025 roku w swoje pierwsze próby morskie wyszedł przebudowany trałowiec bazowy ORP Mamry
Oznacza to, że już zapewne niedługo wróci do służby w 13.Dywizjonie Trałowców w Gdyni. Zakres prac na trałowcach projektu 207 jest stosunkowo obszerny. Plastikowy kadłub okrętu z pokładówką zostaje praktycznie ogołocone z wyposażenia zewnętrznego. We wnętrzu całkowicie wymieniona zostaje siłownia. Jednostka zostaje wyposażona w nowoczesne silniki główne MTU 8V2000M72 wraz z mechanizmami pomocniczymi. Modernizacji ulega centrum sterowania siłownią, a wymianie również agregaty prądotwórcze i systemy nawigacyjne. Przeprowadzana jest również konserwacja kadłuba i pokładówki. Ponadto zmodyfikowane okręty otrzymują nowe Zintegrowany System Łączności SVT (Secured Voice Terminals) oraz MHS Hermes (Military Message Handling System), odpowiednio do bezpiecznej (szyfrowanej) komunikacji fonicznej oraz transmisji danych.
Po zdaniu ORP Mamry Marynarka Wojenna będzie dysponować czterema trałowcami z nowymi siłowniami (639, 640, 641, 643), a w nich dwoma z pojazdami podwodnymi Ukwiał i Głuptak (641 i 642).

Autor. PGZ Stocznia Wojenna
Ale na tym nie koniec. W sierpniu 2024 roku podpisano kolejne umowy z PGZ Stocznią Wojenną. Na kolejnym trałowcu bazowym ORP Wigry (644) prace obejmą gruntowną modernizację polegającą na wymianie silników głównych wraz z przekładniami. Wymieniona zostanie także cała elektrownia okrętowa włącznie z agregatami prądotwórczymi, głównymi tablicami rozdzielczymi i automatyką okrętową. Naprawione zostaną systemy broni podwodnej a jednostka wyposażona zostanie w nowe sprężarki oraz systemy okrętowe dostosowane do nowych urządzeń w tym nowoczesne systemy nawigacji i łączności.
Do PGZ Stoczni Wojennej zawita również trałowiec bazowy ORP Drużno (641). Zawarta na niego umowa przewiduje wprowadzenie zmian wynikających z doświadczeń nabytych podczas użytkowania zmodernizowanych trałowców typu 207, w tym m.in. modernizacji systemu chłodzenia wodą morską oraz systemu sprężonego powietrza wraz z montażem nowych sprężarek. Pobyt w PGZ Stoczni Wojennej wykorzystany zostanie również do przeglądu i prac konserwacyjnych kadłuba oraz urządzeń i mechanizmów w tym systemów broni podwodnej. Zmodernizowane zostaną także systemy łączności.
Nową siłownię i ujednolicone nowe wyposażenie będzie miało pięć trałowców bazowych projektów 207P i 207M.
Możliwe, iż Marynarka Wojenna będzie chciała zmodyfikować docelowo osiem takich trałowców. Można spekulować, iż prace takie zostaną przeprowadzone jeszcze na ORP Wdzydze (646) i ORP Śniardwy (645) projektu 207M oraz na ORP Hańcza (642) projektu 207P.
Niestety wydaje się, że pozostałe czyli prototypowy okręt projektu 207DM i 8 najstarszych okrętów projektów 207P mają już bardzo znikome szanse na nowy napęd i w przyszłości czeka je smutna uroczystość ostatniego opuszczenia na nich bander wojennych.

Autor. PGZ Stocznia Wojenna
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]