Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Opancerzone dźwigi i pojazdy ewakuacyjne dla Bundeswehry

Dźwig G-LTM. Fot. Liebherr-Werk Ehingen GmbH
Dźwig G-LTM. Fot. Liebherr-Werk Ehingen GmbH

Firma Liebherr-Werk Ehingen GmbH dostarczyła Bundeswehrze pierwsze dźwigi i pojazdy ewakuacyjne, zamówione w ramach kontraktu podpisanego w czerwcu 2017 r.

Firma Liebherr-Werk Ehingen GmbH poinformowała o planowym rozpoczęciu dostaw kołowych wozów inżynieryjnych - opancerzonych dźwigów samojezdnych i pojazdów ewakuacyjnych i ratownictwa technicznego - dla Bundeswehry. Kontrakt na dostawę 71 wozów tych rodzajów zawarto w czerwcu 2017 r., ma on wartość ok. 150 mln EUR.

W ramach umowy producent ma dostarczyć 38 opancerzone dźwigi samojezdne G-LTM 1090-4.2 i 33 pojazdy ewakuacyjne G-BKF. Wszystkie wozy wyposażone są w specjalnie zaprojektowane, ochronne kabiny kierowcy i operatora dźwigu firmy Rheinmetall. Dostawy potrwają do 2021 r. 

Pojazd ewakuacyjny G-BKF oparty jest na podwoziu czteroosiowego żurawia samochodowego tego samego producenta. Dwie wyciągarki i podnośnik zamontowane z tyłu pojazdu umożliwiają sprawną ewakuację i holowanie szerokiej gamy pojazdów, w tym także nowych, opancerzonych wozów wsparcia GFF i GTF i ciężarówek. Obsługa nie musi przy tym opuszczać opancerzonej kabiny, dostarczonej przez firmę Rheinmetall. Zaletą pojazdu G-BKF jest możliwość wykorzystania go zarówno do ewakuacji pojazdów jak i do podnoszenia ładunków, wóz dysponuje bowiem żurawiem o długości 20,9 m pozwalającym na podnoszenie ładunków o masie do 20 ton.

image
Pojazd ewakuacyjny G-BKF. Fot. Liebherr-Werk Ehingen GmbH

Opancerzony dźwig samojezdny G-LTM 1090-4.2 powstał w oparciu o konstrukcję standardowego dźwigu tej klasy dostępnego na rynku cywilnym. Czteroosiowy pojazd wyposażony jest w opancerzoną kabinę załogi i operatora żurawia. Zamówienie dla Bundeswehry opiewa ogółem na 38 dźwigów z teleskopowym żurawiem o długości 35,7m, w tym 17 z przeciwwagą o masie 8,4 t, które określane są jako ciężkie dźwigi samojezdne i 21 wozów z przeciwwagą o masie 22,5 t, oznaczone jako superciężkie dźwigi samojezdne.

Jednym z najważniejszych wymagań stawianych przed przyszłym producentem tych pojazdów było odpowiednie zabezpieczenie załóg. By sprostać warunkom kontraktu, producent pojazdów zwrócił się do koncernu Rheinmetall, którego pracownicy stworzyli kabiny załogi i operatorów dźwigów. Kabiny załogi pojazdów sa identyczne, ich pancerz pozwala przetrwać ostrzał z broni ręcznej, zabezpiecza także przed wybuchami min i improwizowanych ładunków wybuchowych, natomiast system wentylacyjny zapewnia ochronę przed skutkami działania broni ABC. Kabiny operatorów dźwigów zapewniają ochronę przed ostrzałem z broni ręcznej.

Reklama

Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (2)

  1. gegroza

    Żuraw musi mieć przeciwwagę

    1. iras

      A mnie w uczyli, że dźwig to tylko coś co dźwiga, czyli winda. A jak przenosi w inne miejsce to żuraw.

  2. iras

    To są chyba żurawie, a nie dźwigi ;)

Reklama