- Wiadomości
Odrzutowy Bayraktar wzbija się w niebo
Turecka firma Baykar poinformowała w mediach społecznościowych materiał filmowy z udanego pokazu pierwszego lotu testowego drona Kizilelma.

14 grudnia 2022 r. doszło do pierwszego próbnego lotu odrzutowego bezzałogowca stealth Bayraktar Kizilelma. Turecka firma Baykar opublikowała z tego lotu materiał filmowy pokazując udany lot testowy.
🗓️ 14.12.2022
— Selçuk Bayraktar (@Selcuk) December 14, 2022
İlk uçuş. First flight.#KIZILELMA ✈️🍎🚀 pic.twitter.com/QPW0egseaw
Test odbył się na lotnisku Corlu, około 80-85 kilometrów na zachód od Stambułu. Dron leciał przez 18 minut i wylądował na tym samym lotnisku. Baykar zaprezentował projekt bezzałogowego odrzutowca myśliwskiego (początkowo nazywanego MIUS) latem 2021 roku, a Kizilelma dostrzeżono na linii montażowej w marcu 2022 roku.
Bugün o gün!
— BAYKAR (@BaykarTech) December 14, 2022
Bayraktar #KIZILELMA gökyüzü ile buluştu... ✈️🍎🚀
Hayırlı ve uğurlu olsun.#MilliTeknolojiHamlesi 🌍🇹🇷
Today is the day!
Bayraktar #KIZILELMA is in the sky...pic.twitter.com/AmTz5lCgQl
Według Defence News, pierwszy lot był początkowo planowany na przyszły miesiąc po komentarzu prezydenta Erdogana z 10 grudnia. Nowy dron ma stanowić trzon sił powietrznych flagowego okrętu tureckiej marynarki wojennej, LHD Anadolu.
Dron został zaprezentowany podczas Teknofest, największego festiwalu lotniczego i technologicznego w Türkiye, w północnej prowincji Samsun, przyciągając dużą uwagę pomimo trwających prac projektowych i rozwojowych. We wrześniu 2022 roku firma przeprowadziła pierwszy test integracji silnika dla bezzałogowego odrzutowca. W ramach testów naziemnych Kizilelma przeprowadziła "test kołowania" przy małej prędkości i pracy silników.
Zobacz też
3 grudnia przyszły bezzałogowy odrzutowiec bojowy przeprowadził test skokowy, w którym nie odbył się lot, ale podwozie samolotu na kilka sekund podniosło się z pasa startowego. Odrzutowiec przeszedł drogę od prototypu do dziewiczego lotu w ciągu dziesięciu miesięcy.
Płatowiec został zaprojektowany z myślą o starcie i lądowaniu na pokładzie okrętów takich jak śmigłowcowiec, a w zasadzie „mini-lotniskowiec" TCG Anadolu. Przy masie startowej do 6 ton i długości niemal 15 metrów ładunek użyteczny, czyli masa przenoszonego uzbrojenia lub systemów rozpoznawczo-obserwacyjnych ma sięgać półtorej tony. Będą to pociski i bomby kierowane, ale też radar AESA czy systemy walki radioelektronicznej. Kizilelma zbudowana jest w technologii stealth. Skrzydła mierzą około 6 m rozpiętości i kadłubie długości 9 m.
Zobacz też
Zbudowany w technologii obniżonej sygnatury radarowej Bayraktar Kizilelma ma osiągać prędkość maksymalną na poziomie co najmniej 0,9 Macha i promień działania 500 mil morskich. Napęd stanowi, zależnie od wersji ukraiński silnik Iwczenko-Progress AI-322 lub AI-332F, czyli de facto AI-322 z dopalaczem. Ten drugi przeznaczony jest dla wersji Kizilelma-B, która ma osiągać prędkość naddźwiękową.
Firma Baykar Makina w listopadzie ubiegłego roku potwierdziła, że odebrała ukraińskie silniki i rozpoczęła ich integrację z płatowcem. We wrześniu bieżącego roku zapowiadano pierwszy start na początek 2023 roku, ale prace udało się przyspieszyć.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS