Reklama
  • Ważne
  • Wiadomości

Odrzutowy Bayraktar na ostatniej prostej [WIDEO]

Prototyp odrzutowego bezzałogowca stealth Bayraktar Kizilelma jest już gotowy do lotu. Przeszedł na lotnisku testy kołowania i pracy silników. W najbliższych tygodniach ma odbyć pierwszy lot. Co ciekawe, turecka maszyna napędzana jest ukraińskim silnikiem Iwczenko-Progress.

Kizilelma test.
Bayraktar Kizilelma podczas kołowania.
Autor. Baykar Makina
Reklama

Kizilelma jest obecnie zwieńczeniem ambicji projektantów słynnego tureckiego koncernu Baykar. Po sukcesach bojowych i komercyjnych jednosilnikowego Bayraktar TB2 napędzanego jednym silnikiem tłokowym i przyjęciu przez tureckie lotnictwo dwusilnikowym, turbośmigłowym Bayraktar Akinci, przyszedł czas na maszynę odrzutową.

Reklama
Reklama

Płatowiec został zaprojektowany z myślą o starcie i lądowaniu na pokładzie okrętów takich jak śmigłowcowiec, a w zasadzie „mini-lotniskowiec" TCG Anadolu. Przy masie startowej do 6 ton i długości niemal 15 metrów ładunek użyteczny, czyli masa przenoszonego uzbrojenia lub systemów rozpoznawczo-obserwacyjnych ma sięgać półtorej tony. Będą to pociski i bomby kierowane, ale też radar AESA czy systemy walki radioelektronicznej.

Zobacz też

Zbudowany w technologii obniżonej sygnatury radarowej Bayraktar Kizilelma ma osiągać prędkość maksymalną na poziomie co najmniej 0,9 Macha i promień działania 500 mil morskich. Napęd stanowi, zależnie od wersji ukraiński silnik Iwczenko-Progress AI-322 lub AI-332F, czyli de facto AI-322 z dopalaczem. Ten drugi przeznaczony jest dla wersji Kizilelma-B, która ma osiągać prędkość naddźwiękową.

Reklama

Firma Baykar Makina w listopadzie ubiegłego roku potwierdziła, że odebrała ukraińskie silniki i rozpoczęła ich integrację z płatowcem. We wrześniu bieżącego roku zapowiadano pierwszy start na początek 2023 roku, ale prace udało się przyspieszyć. W ostatnich dniach Selçuk Bayraktar, prezes spółki Baykar Makina, opublikował w mediach społecznościowych nagrania z testów lotniskowych bezzałogowca Bayraktar Kizilelma. Maszyna odbyła już pełen cykl testów naziemnych silnika oraz kołowania i manewrowania na lotnisku. W najbliższych tygodniach planowany jest pierwszy lot. Termin będzie zależny przede wszystkim od odpowiednich warunków pogodowych. Planowany jest start w ciągu 2-3 tygodni.

Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama