Siły zbrojne
Nowy "Rosomak" testowany w Japonii
Jak donoszą lokalne media, Japońskie Lądowe Siły Samoobrony rozpoczęły próby poligonowe z udziałem prototypu kołowego transportera opancerzonego AMV XP. Równolegle badane i testowane są dwie inne konstrukcje tego typu, co ma pozwolić na wybór nowego KTO dla japońskiej armii, mającego wejść na jej uzbrojenie w perspektywie najbliższych lat.
Pierwsze informacje o zamiarze przeprowadzenia prób transportera AMV XP w Japonii pojawiły się we wrześniu 2020 roku. Z kolei już w grudniu ub.r. Patria Group poinformowała o wysłaniu dwóch prototypowych egzemplarzy tych wozów do Japonii. W ostatnim czasie jeden z nich widziano na poligonie wojskowym leżącym na terenie Szkoły Lądowych Sił Samoobrony Fuji w mieście Oyama w prefekturze Shizuoka. Pojazd występował w konfiguracji bazowej kołowego transportera opancerzonego wyposażonego w opancerzoną obrotnicę na karabin maszynowy.
Pozyskanie nowego kołowego transportera opancerzonego dla Japoniii realizowane jest w ramach trwającego programu Next Wheeled Armored Vehicle (NWAV). Ma on na celu zastąpienie obecnie używanej przez japońskie wojsk lądowe floty kołowych wozów bojowych z rodziny Type 96. Obecnie propozycja fińskiej Patrii rywalizuje z dwoma innymi ofertami. Mowa o General Dynamics Land Systems (GDLS) z LAV 6.0 oraz Mitsubishi Heavy Industries (MHI) z bliżej niesprecyzowanym kołowym transporterem opancerzonym 8 × 8. Ostateczny wybór zwycięzcy programu ma nastąpić po zakończeniu wspomnianych prób i poznaniu finalnych wyników.
Czytaj też
Program NWAV wznowiono po półtorarocznej przerwie po nieoczekiwanym odwołaniu programu rozwoju nowej, rodzimej konstrukcji tego typu na początku 2018 roku. Japońska armia od dziesięcioleci stawiały na systematyczny rozwój lokalnych konstrukcji ciężkich wozów bojowych kolejnych generacji w celu osiągnięcia i utrzymania pełnej niezależności w zakresie ich tworzenia, produkcji, modernizacji i serwisu. Podjęcie decyzji o realizacji otwartego przetargu na dostawy nowego kołowego transportera opancerzonego oznacza odejście od tej zasady na rzecz wolnej konkurencji, w tym udziału zagranicznych oferentów. Nie wyklucza to jednak współpracy przemysłowej.
Czytaj też
AMV XP to najnowsza wersja kołowego transportera opancerzonego AMV 8 × 8 opracowana przez fińską spółkę Patria, która po raz pierwszy została publicznie zaprezentowana w 2015 roku. Głównymi zmianami względem konstrukcji bazowej jest zwiększenie dopuszczalnej masy całkowitej oraz wymiarów pojazdu, co pozwoliło z kolei na znaczące wzmocnienie opancerzenia, a także wymusiło zastosowanie nowego silnika o większej mocy. Masa bojowa wozu została zwiększona z 26 do 30-32 ton, co pozwoliło m.in. na zwiększenie odporności wnętrza transportera. W celu utrzymania mobilności i dzielności terenowej na dotychczasowych poziomie zastosowano nowy silnik o mocy 612 KM oraz nowe zawieszenie hydropneumatyczne. Wóz ten może dzięki modułowej budowie występować w wielu różnych wersjach specjalistycznych, a w wersji bojowej być uzbrojony w wybrany przez klienta moduł uzbrojenia.
Czytaj też
Na uzbrojeniu japońskich wojsk lądowych znajduje się obecnie 365 egzemplarzy kołowych wozów bojowych z rodziny Type 96. Dodatkowo w służbie znajdują się także inne warianty specjalistyczne bazujące na tym samym podwoziu kołowego transportera opancerzonego 6 × 6 k: wóz dowodzenia i łączności Type 82 (231 egzemplarzy), kołowy bojowy wóz rozpoznawczy Type 87 (111 egzemplarzy) czy kołowy wóz rozpoznania skażeń (47 egzemplarzy). trwają także dostawy kołowego wozu wsparcia ogniowego/niszczyciela czołgów Type 16, który bazuje na specjalnym podwoziu 8 × 8.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie