Nowe uzbrojenie precyzyjne dla F-15E

16 października 2020, 08:10
stormbreaker_foto-1
F-15E z bombami StormBreaker / Fot. Raytheon

Dowództwo walki powietrznej Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych zatwierdziło możliwość używania precyzyjnych bomb szybujących GBU-53/B StormBreaker z myśliwcami wielozadaniowymi F-15E – poinformował producent tej broni Raytheon.

Zastosowanie na F-15E ma znacznie poprawić zdolności tych maszyn do prowadzenia uderzeń na cele naziemne. Chodzi przy tym nie tylko o jej parametry, ale także niewielkie gabaryty i masę, dzięki czemu pojedynczy Strike Eagle może przenosić ich aż 28 (na siedmiu specjalnie zaprojektowanych w  tym celu szynach po 4 bomby każda) co sprawia że będzie to platforma zdolna do rażenia ogromnej liczby celów. Szczególnie, że StormBreaker w porównaniu z amerykańskimi bombami precyzyjnymi poprzedniej generacji, jest w stanie razić nie tylko stacjonarne, ale także ruchome cele.

GBU-53/B StormBreaker jest bombą szybującą o dużej precyzji naprowadzania. W przypadku atakowania celów ruchomych może wykorzystywać systemy nawigacyjne GPS/INS, korygując kurs w oparciu o informacje przekazane za pomocą łącza Link 16 (na częstotliwości UHF). Bomba ma trzy tryby namierzania celu: radar działający w paśmie milimetrowym, niechłodzony czujnik podczerwieni i półaktywny celownik laserowy. StormBreaker może łączyć informacje z kilku czujników.

Cały efektor ma masę 93 kg, w tym ponad połowa - 48 kg - to masa głowicy. W połączeniu ze stosunkowo niewielkimi gabarytami - 176 cm długości i 15-18 cm średnicy, pozwala to znacznie zwiększyć liczbę bomb przenoszonych przez samolot. Przekłada się to także na zmniejszenie liczby maszyn potrzebnych do wykonywania zadań, a dzięki wysokiej precyzji naprowadzania zredukowano  też  ryzyko wystąpienia wszelkiego rodzaju strat ubocznych. Zasięg GBU-53/B ma wynosić ok. 110 km przy rażeniu celów nieruchomych i ok. 72 km przy rażeniu celów ruchomych.

W służbie USAF pozostaje 219 F-15E. Poza nimi z bombami StormBreaker mają zostać zintegrowane najnowsze maszyny wielozadaniowe USA – F-35 Lightning II i F/A-18E/F Super Hornet, a w przyszłości zapewne także inne platformy.

image
Reklama 
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 18
Reklama
JakCuś
sobota, 17 października 2020, 21:51

Makambra panowie..... Sami znawcy i uczeni..... Nie szkoda wam energii na takie kłótnie? Oni chyba lepiej wiedzą co im potrzebne. Takich bombek nie konstruuje facet z pod budki z piwem.

Woźnica
sobota, 17 października 2020, 14:33

Ciekawe jak masakryczny opór wytwarzają te szyny z bombkami i jak to wpływa na zachowanie i zasięg nosiciela?

Fanklub Daviena
piątek, 16 października 2020, 16:18

To F-35 mają taką "zdolność operacyjną", że nie mogą przenosić GBU-53? AIM-9X też nie mogą... Z działka strzelać też nie mogą... Mogą coś oprócz AIM-120 na dzień dzisiejszy? :)

piątek, 16 października 2020, 19:33

Na SU - 57 i resztę tego dziadostwa co lata na wschodzie wystarczy

Davien
piątek, 16 października 2020, 19:24

Funku, oczywiscie że moga przenosic GBU-53 we wczesneijszej wersji A zyli SDB:) Tak samo jak mogą przenosic AIM-9X. Z działka tez strzelaja bez przeszków. Oj masz coś dzisiaj kiepski dzien:)

Th
sobota, 17 października 2020, 06:11

Ale w komorach te AIM-9X przenosza? Z dzialka strzelaja Dima, to fakt, aly czy z tego dzialka potrafia juz trafiac w cel, to jest kwestia zasadnicza.

Davien
sobota, 17 października 2020, 13:59

Widzisz fantasy , w komorach przenoszą od bl 4 AIM-9X bl II. Zwykłych AIM-9X nie moga po pocisk nei ma LOAL, z działka strzelają celnie i bez przeszkód, n to co wasz nielot Su-57:)

Jaca
poniedziałek, 19 października 2020, 06:36

A to Block 4 juz jest produkowany?

Th
sobota, 17 października 2020, 17:09

A przenosza twoje AIM-120 z 1973 roku?

Fanklub Daviena
piątek, 16 października 2020, 20:34

I jeszcze F-35 ma supercruise i wykonuje zakręt ustalony 4g z prędkością naddźwiękową i zabiera wewnętrznie 4 AMRAAMy? :-DDDDDDDDD

Davien
sobota, 17 października 2020, 13:58

Jak na razie to opisujesz Su-57, bo F-35 ma supercruise, i wykonuje manewry z 9g przy Ma1,6 czego wasz puzzlowaty nielot Su nei umie:)

Fanklub Daviena
sobota, 17 października 2020, 14:59

Może i F-35 taki manewr wykonuje, ale tylko jeden raz... :D

sd
piątek, 16 października 2020, 12:59

Zdawać by się mogło że F-15 to stary rupieć. Ale i tak jego najnowsze eersje są znacznie lepsze w misjach powietrze-ziemia od J-20 i Su-57.

Maciek
sobota, 17 października 2020, 09:11

To był od początku i jest nadal najlepszy samolot uderzeniowy. Do czasu f22 był najlepszy również jako myśliwiec przewagi powietrznej. Tyle, że współczesne f15e w porównaniu z f15a z 1974r. mają wymienione niemal całe wyposażenie. U ruskich byłby to kolejny f-ileśtam, w USA zmieniają tylko literki.

Davien
sobota, 17 października 2020, 14:02

F-15E z F-15A nie ma wiele wspólnego, to inna maszyna od podstaw opracowywana jako mysliweic uderzeniowy. F-15A rozwinał sie w F-15C a pierwsze F-15E to rok 1989. A obecnie z F-15E zrobiono najlepszy mysliwiec wielozadaniowy gen 4+.

Kacper
piątek, 16 października 2020, 11:57

Idealne do rażenia obrony przeciwlotniczej z dużego dystansu. Pierwszy leci wabik prowokujący obronę, albo Dzika Łasica, a za nim F-15E ze StormBreaker.

Marek1
piątek, 16 października 2020, 11:12

Ciekawe, że nie przewidziano integracji GBU-53/B z F-16 nawet Block 70/72 ...

Davien
piątek, 16 października 2020, 19:26

Bo w Stanach F-16 sa zastępowane przez F-35. Chcesz to ci pewnie zintegruja bez problemu zwłaszcza że sa zintegrowane z GBU-39 SDB czyli poprzednia wersja.

R
piątek, 16 października 2020, 10:26

Pieknie obladowany, F-15 wiecznie zywy.

Tweets Defence24