Siły zbrojne
Nowe ultralekkie pojazdy taktyczne dla amerykańskich Marines
Dowództwo Korpusu Piechoty Morskiej USA (USMC) poinformowało o rozpoczęciu procesu wdrażania do jednostek ultra lekkich pojazdów taktycznych (ULTV) rodziny MRZR Polaris Alpha.
Oznacza to osiągnięcie kolejnego kamienia milowego przez Korpus Piechoty Morskiej w ramach programu Force Design 2030. Nowy pojazd ma pozwolić na zwiększenie mobilności pododdziałów lekkiej piechoty, pozwalając jej na dotarcie do trudno dostępnych miejsc. Dzięki niewielkiej masie i rozmiarom ULTV może być transportowany za pomocą np. śmigłowców transportowych CH-53E/K czy zmiennopłatów MV-22 Osprey.
Jesteśmy zaszczyceni, że możemy odegrać rolę w procesie modernizacji - Force Design 2030 - Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych i wprowadzić do służby naszego Polaris MRZR Alpha, nowy ultralekki pojazd taktyczny (ULTV). Innowacyjność jest stałą cechą Polarisa i wykorzystujemy szerszą wiedzę naszej firmy, aby przynosić korzyści naszym klientom wojskowym, tak jak to zrobiliśmy przy opracowywaniu MRZR Alpha - najbardziej wydajnego MRZR do tej pory. Nasze doświadczenie w rozwoju, inżynierii i produkcji pojazdów terenowych zapewnia wyjątkową wartość i możliwości naszym klientom wojskowym i pozwala nam produkować wysoce modułowe pojazdy, które mogą sprostać wysokim wymaganiom w zakresie mobilności i niezawodności sił ekspedycyjnych, takich jak Korpus Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Nick Francis, vice prezes, Polaris Government and Defense
„Rozpoczęcie wdrażania ULTV jest sygnałem, że Korpus nadąża za ambitnym planem działania określonym w Force Design 2030" — powiedział płk John Gutierrez z Logistics Combat Element Systems. „Ta nowa zdolność ostatecznie pomoże stworzyć bardziej mobilny i odporny Korpus – taki, który jest w stanie przezwyciężyć zmieniającą się złożoność współczesnej wojny".
Czytaj też
Wdrożenie ULTV ma pozwolić na zastąpienie dotychczas używanych pojazdów określanych jako Utility Task Vehicle (UTV) produkowanych przez firmę PEO Land Systems. Dzięki swojej budowie nowe wozy mają pozwolić na szybką konfigurację do różnego typu zadań, począwszy od wsparcia logistycznego, ewakuacji ofiar kończąc na prowadzeniu walki elektronicznej. Specyfika pojazdu w postaci bardzo małej wagi wydaje się idealnie skrojona pod zadania, jakie muszą wykonywać pododdziały lekkiej piechoty. Warto dodać, że ten odchudzony wariant dobrze znanych MRZR Alpha zapewne także ma możliwość zmiany trakcji z kołowej na gąsienicową, co ułatwi operowanie nim np. w regionach subpolarnych. W takim wypadku konieczne będzie oczywiście odpowiednie wyekwipowanie żołnierzy w mundury i oprzyrządowanie do działań w minusowych temperaturach.
„ULTV to coś więcej niż tylko pojazd taktyczny; zwiększa nasze możliwości we wszystkich dziedzinach, zapewniając powodzenie naszej misji i bezpieczeństwo naszej piechoty morskiej "- powiedziała Jennifer Moore, kierownik programu ds. lekkich pojazdów taktycznych. „Możliwość szybkiego konfigurowania ULTV w celu dostosowania do różnych potrzeb misji – od wsparcia logistycznego po wojnę elektroniczną – zwiększa nasze możliwości w niewyobrażalny wcześniej sposób".
Pierwsze pojazdy zostały dostarczone do 1. Zgrupowania Ekspedycyjnego (First Marine Expeditionary Force) bazującego w Camp Pendleton w Kalifornii, a dokładnie do 1. batalionu z 5. Pułku Piechoty Morskiej (5th Marines).
Czytaj też
Polaris MRZR Alpha to zmilitaryzowana wersja quada/ATV (All Terrian Vehicle) marki Polaris w układzie side by side, opracowana i produkowana przez Polaris Government & Defense. Pojazd ten może przewozić 2-4 żołnierzy oraz ładunek o masie do 635 kg w przypadku wariantu 2-osobowego. Jednostkę napędową stanowi dwucylindrowy, turbodoładowany silnik wysokoprężny z układem wtryskowym common rail o mocy 88 KM współpracujący z 8-biegową przekładnią automatyczną. Jednostka napędowa może być zasilana różnymi typami paliwa: D1, D2, F24, JP-8, co nie jest możliwe w przypadku cywilnych ATV. Kierujący może wybrać napęd na jedną (tylną) oś - 2WD lub na obie - 4WD. Prędkość maksymalna pojazdu to około 100 km/h a zasięg to ok 360 km. Z racji na swoją budowę może zostać wykorzystywany do wielu zadań, począwszy na prowadzeniu misji zwiadowczych, poprzez działania transportowe, kończąc jako wóz retransmisyjny dla dronów lądowych. ULTV może być transportowany za pomocą śmigłowców CH-47 Chinook lub zmiennopłatów rodziny V-22 Osprey.
Współpraca: Mateusz Multarzyński