Reklama

Siły zbrojne

Nowe pojazdy holenderskiego desantu. Początek testów

Defenture, Vector, 11 brygada aeromobilna, holandia
Autor. Defenture BV

13 października 2023 roku firma Defenture B.V. przekazała pierwszy pojazd Defenture GRF (po wojskowemu zwany VECTOR) holenderskiemu Dowództwu Materiałów i IT (COMMIT) do testów. Wóz najpierw zostanie gruntownie przetestowany, a także wyposażony we wszystkie urządzenia komunikacyjne, zanim trafi do 11. Brygady Aeromobilnej Sił Zbrojnych Królestwa Niderlandów.

Reklama

Przypomnijmy, że 19 grudnia 2022 r. holenderska Organizacja Materiałów Obronnych - DMO (obecnie COMMIT) zawarła kontrakt z Defenture B.V. na dostawę 41 taktycznych pojazdów zdolnych do transportu drogą powietrzną (ATTV). Wozy te, czyli Defenture GRF (znane pod wojskową nazwą VECTOR), są przeznaczone dla 11. Brygady Aeromobilnej (11 Luchtmobiele Brigade).

Reklama

Jednocześnie trwa produkcja pozostałych 40 pojazdów przewidzianych umową. Zawarto już kilka kontraktów na pojazdy z rodziny Defenture GRF, w tym jeden dotyczący dostawy 75 egzemplarzy na rzecz jednostek holenderskich sił specjalnych - KCT (Korps Commandotroepen) oraz NLMARSOF (ang. Netherlands Maritime Special Operations Forces).

Czytaj też

Od samego początku holenderski producent koncentrował się na uczynieniu z ATTV, a później wywodzącej się z niego platformy GRF, nowego standardu w segmencie lekkich, taktycznych, przystosowanych do transportu drogą powietrzną platform lądowych. Pojazd został opracowany w ścisłej współpracy z holenderskimi Siłami Operacji Specjalnych. W jego konstrukcji wykorzystano też doświadczenia zdobyte w działaniach bojowych w czasie misji stabilizacyjnej w Afganistanie. Wozy GRF są wykorzystywane operacyjnie od kilku lat.

Reklama

Ponadto firma Defenture w sierpniu 2021 r. podpisała umowę z niemieckim Urzędem ds. Zakupów Obronnych Bundeswehry (BAAINB, niem. Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) na dostawę do jednostki specjalnej KSK (Kommando Spezialkräfte) 80 pojazdów bojowo-rozpoznawczych AGF-2 (Mittleres Aufklärungs- und Gefechtsfahrzeug Spezialkräfte) oraz wsparcia UKF (Mittleres taktisches Unterstützungsfahrzeug Kommando Spezialkräfte), dla których bazę stanowić będzie platforma Mammoth o ładowności ok. 4000 kg (DMC - 8800 kg). Wywodzi się ona z rodziny modułowych podwozi GRF 5.12.

Wizualizacja pojazdu rozwijanego na platformie Mammoth dla niemieckiej KSK.
Wizualizacja pojazdu rozwijanego na platformie Mammoth dla niemieckiej KSK.
Autor. Defenture BV

Pierwszym zagranicznym użytkownikiem rodziny GRF jest Szwajcaria, która w 2021 r. odebrała pierwsze wozy LAUF 20 bazujące na konstrukcji ATTV/GRF 5.12.

Specjalistyczne, opracowane na potrzeby sił zbrojnych modułowe systemy pojazdów, powstałe na identycznej platformie, takie jak Defenture GRF oraz Mammoth, są według Defenture B.V. przyszłością w zakresie platform przeznaczonych dla sił specjalnych oraz jednostek aeromobilnych.

Czytaj też

Defenture od lat inwestuje w tworzenie nowego punktu odniesienia w segmencie lekkich pojazdów taktycznych. Nasze pojazdy w coraz większym stopniu przyczyniają się do globalnego bezpieczeństwa i wolności. Dzięki platformom Defenture gwarantujemy, że ci, którzy nas chronią, mogą wykonywać swoje misje tak bezpiecznie, jak to tylko możliwe, i bezpiecznie wracać z najbardziej ekstremalnych zadań. Naszą misją jest czynienie niemożliwego możliwym każdego dnia.
Henk van der Scheer, prezes zarządu Defenture

VECTOR

Pierwszy prototyp nowego pojazdu ATTV (ang. Air Transportable Combat Vehicle) zbudowano w 2013 r. Rok później zadebiutował w trakcie paryskiego salonu Eurosatory. Wtedy też wóz otrzymał oficjalną wojskową nazwę - VECTOR (ang. Versatile Expeditionary Commando Tactical Off Road). Produkcja seryjna pojazdów rozpoczęła się w 2017 r. Co ciekawe, jeden z prototypów był testowany w realnych warunkach bojowych, w trakcie działań holenderskich sił specjalnych w Mali, które operowały tam w ramach Wielowymiarowej Zintegrowanej Misji Stabilizacyjnej w Mali – MINUSMA (fr. Mission multidimensionnelle Intégrée des Nations Unies pour la Stabilisation au Mali).

Konstrukcja holenderskiego pojazdu posiada szereg ciekawych rozwiązań. Jednym z nich ustrój nośny, czyli wykonana ze stali nierdzewnej rama, która łączy cechy konstrukcji przestrzennej i wyposażonej w centralną rurę nośną. To rozwiązanie stanowi łatwą do dostosowania, modułową platformę, która pod oznaczeniem GRF 5.12 jest bazą dla całej rodziny pojazdów.

Czytaj też

Zastosowano niezależne zawieszenie wszystkich kół ze zdwojonymi amortyzatorami hydraulicznymi i sprężynami śrubowym, co w połączeniu z 18-calowymi kołami z oponami 275/70 R18 sprawia, że pojazd jest w stanie pokonać najtrudniejszy teren (prześwit: 340 mm dla pustego pojazdu, kąt natarcia 46,5 stopnia, kąt zejścia 43,5 st.).

Wysokoprężny, wielopaliwowy, 6-cylindrowy silnik Steyr M16 o pojemności 3,2 litra osiąga moc 160 kW/220 KM i moment obrotowy 550 Nm. Jest połączony z 6-biegową przekładnią automatyczną ZF oraz 2-biegową skrzynią rozdzielczą, która stale przekazuje napęd na obie osie. Dzięki temu pojazd może osiągać prędkość maksymalną 170 km/h (ograniczoną elektronicznie do 130 km/h). Zasięg operacyjny to 800 km.

Pojazdy VECTOR zastąpiły samochody Mercedes-Benz G280 CDI w holenderskich jednostkach specjalnych.
Pojazdy VECTOR zastąpiły samochody Mercedes-Benz G280 CDI w holenderskich jednostkach specjalnych.
Autor. Defenture BV

Co ciekawe, pojazd ma też cztery koła skrętne (obie osie są takie same). Kierowanie czterema kołami (elektrohydrauliczny układ sterowania tylną osią) może być włączane i wyłączane przez kierowcę. Po aktywacji układu elektronika reguluje kąt skrętu tylnych kół, dostosowując go do prędkości. Przy małych prędkościach promień skrętu wynosi jedynie 4,5 metra.

Przy długości 5100 mm, szerokości 1800 mm i wysokości od 1870 mm (bez obrotnicy, do transportu lotniczego) do 2205 mm pojazd mieści się w ładowni śmigłowca CH-47 Chinook, co było zresztą jednym z wymogów holenderskich specialsów. Może również być transportowany wewnątrz standardowego, 20-stopowego kontenera.

Pojazdy VECTOR/GRF mogą być transportowane w ładowni śmigłowców Chinook.
Pojazdy VECTOR/GRF mogą być transportowane w ładowni śmigłowców Chinook.
Autor. Defenture BV

Pusty VECTOR waży 2776 kg, a jego ładowność wynosi 1440 kg (DMC pojazdu to 4600 kg).

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama