Jak poinformowała holenderska spółka Defenture BV, otrzyma ona zastrzyk finansowy w postaci wykupienia części jej udziałów przez spółkę inwestycyjną Azur Investment Group. Dzięki dodatkowym środkom kontynuowany ma być dalszy rozwój trzech nowych modułowych pojazdów taktycznych, które poszerzą ofertę tej firmy.
Defenture może pochwalić się już ośmioletnim doświadczeniem w zakresie rozwoju i produkcji lekkich pojazdów taktycznych, jako że początki firmy w tym segmencie rynku zbrojeniowego rozpoczęły się w 2013 roku. Od tego czasu spółka, założona przez Gerarda Ronda – legendę motocrossu i uczestnika rajdu Paryż–Dakar w holenderskim Tiel, opracowała własną ofertę wozów tego typu i zdobyła pierwsze kontrakty, głównie na rzecz holenderskiej armii. Wśród nich można wymienić zakończone już dostawy 75 egzemplarzy lekkich pojazdów taktycznych VECTOR (Versatile Expeditionary Commando Tactical Off Road) na rzecz jednostek holenderskich sił specjalnych - KCT (Korps Commandotroepen) i NLMARSOF (Netherlands Maritime Special Operations Forces). W ostatnim czasie spółka miała zawrzeć kolejny kontrakt dla rodzimej armii na dostawy 249 quadów Scorpion z silnikiem Diesla.
Dostrzegamy wśród naszych klientów duże zapotrzebowanie na systemy pojazdów bezzałogowych, technologię hybrydową i redukcję emisji, na tematy, które przewidujemy jako Defenture. Mamy również ambicję, aby zwiększyć nasze moce produkcyjne do co najmniej 300 pojazdów i 140 quadów rocznie oraz rozszerzyć produkcję za granicę
Spółka deklaruje położenie głównego nacisku w najbliższym czasie na rozwój wspomnianych trzech nowych typów pojazdów taktycznych opartych na wspólnej platformie podwoziowej GRF 5.12. To podwozie o modułowej konstrukcji umożliwia tworzenie różnorodnych konfiguracji pojazdów charakteryzujących się masą całkowitą od 3 do 10 ton. Zastosowanie wspólnych podzespołu we wszystkich trzech konstrukcjach ma pozwolić na obniżenie kosztów i uproszczenie produkcji, eksploatacji oraz serwisu tych wozów, a także zwiększenie kompatybilności i unifikacji wszystkich tych typów pojazdów u ich użytkownika.
Czytaj też: Holandia: rozpoznawczy Fennek do modernizacji
Dwoma najbardziej sztandarowymi produktami są już wyżej wspomniane quady wojskowe Scorpion 6.6. i lekkie wielozadaniowe pojazdy taktyczne o zdolnościach aeromobilnych z rodziny Air Transportable Combat Vehicle (ATTV). Pierwszy z nich to klasyczny wojskowy quad przystosowany do wykonywania szerokiego spektrum zadań zarówno na rzecz wojsk lądowych jak i wojsk specjalnych. Z kolei z drugi z nich jest efektem poszukiwania następcy przez holenderskich specjalsów używanych dotychczas dostosowanych do tego typu zadań samochodów Mercedes-Benz G-280 CDI. W jego konstrukcji wykorzystano doświadczenia zdobyte w działaniach bojowych w czasie misji stabilizacyjnej w Afganistanie.
VECTOR
Pierwszy prototyp nowego pojazdu ATTV w 2013 roku a rok później zadebiutował on w trakcie paryskiego salonu Eurosatory. Wtedy też wóz otrzymał swoją oficjalną wojskową nazwę - VECTOR. Produkcja seryjna pojazdów rozpoczęła się w 2017 r. Co ciekawe jeden z prototypów Vectora był testowany w realnych warunkach bojowych, w trakcie działań holenderskich sił specjalnych w Mali, które operowały tam w ramach Wielowymiarowej Zintegrowanej Misji Stabilizacyjnej w Mali – MINUSMA (Mission multidimensionnelle Intégrée des Nations Unies pour la Stabilisation au Mali).
Konstrukcja holenderskiego pojazdu ta posiada szereg ciekawych rozwiązań. Jednym z nich jest zastosowana w pojeździe, wykonana ze stali nierdzewnej, rama podwozia łącząca w sobie cechy centralnej oraz kratownicowej.
To rozwiązanie stanowi łatwą do dostosowania platformę, która pod oznaczeniem GRF 5.12 stanowi bazę dla całej rodziny pojazdów.
W wozie zastosowano niezależne zawieszenie wszystkich kół ze zdwojonymi amortyzatorami hydraulicznymi i sprężynami śrubowym, co w połączeniu z 18-calowymi kołami z oponami 265/70/18 sprawia, że pojazd jest w stanie pokonać najtrudniejszy teren (prześwit: 340 mm dla pustego pojazdu).
Wysokoprężny, wielopaliwowy, 6-cylindrowy silnik Steyr M16 o pojemności 3.2 l. osiągający mocy 160 kW/220 KM i moment obrotowym 550 Nm połączony jest z 6-biegową przekładnią automatyczną ZF oraz 2-biegową skrzynią rozdzielczą realizującą stały napęd 4x4. Dzięki temu pojazd może osiągać prędkość maksymalną 170 km/h (ograniczoną elektronicznie do 130 km/h).
Co ciekawe pojazd ma też cztery koła skrętne (obie osie są takie same). Kierowanie czterema kołami (elektrohydrauliczny układ kierowania tylną osią) może być włączane i wyłączane przez kierowcę. Po aktywacji układu elektronika reguluje kąt skrętu tylnych kół, dostosowując go do prędkości. Przy małych prędkościach promień skrętu wynosi jedynie 4,5 metra.
Przy długości 5100 mm, szerokości 1800 mm i wysokości 1870 mm (bez obrotnicy) pojazd mieści się w ładowni śmigłowca CH-47 Chinook, co było zresztą jednym z wymogów holenderskich specjalsów. Może również być transportowany wewnątrz standardowego, 20-stopowego kontenera.
Pusty Vector waży 2776 kg a jego maksymalna ładowność wynosi 2000 kg (DMC pojazdu to prawie 5 ton). Dla porównania ładowność Mercedesa G280 CDI to zaledwie 600 kg przy masie 4130 kg.
LAUF 20 czyli ATTV dla Szwajcarów
Być może pierwszym zagranicznym użytkownikiem pojazdów bazujących na platformie podwoziowej GRF 5.12 (na niej zbudowany jest ATTV/VECTOR) będzie Szwajcaria. Jak podała firma Defenture BV w swoim komunikacie prasowym 3 lutego 2021 r. szwajcarska Federalna Agencja Zamówień Obronnych odebrała prototypowy pojazd o nazwie LAUF 20, oparty na konstrukcji wozu ATTV/platformy GRF 5.12.
Pojazd ten charakteryzuje się szeregiem specyficznych rozwiązań zgodnych z wymaganiami technicznymi klienta, które zostały opracowane i wdrożone w ciągu zaledwie kilku miesięcy. Było to możliwe dzięki cechom platformy GRF, która jest podatna na różnego rodzaju modyfikacje. Część prac obejmowała integrację różnych sysemów komunikacyjnych użytkowanych przez odbiorcę, co w całości zostało wykonane przez Defenture.
Dostawa LAUF 20 dla szwajcarskiej armii to pierwsza międzynarodowa umowa zawarta przez Defenture. Prototypowy pojazd będzie w nadchodzących miesiącach intensywnie testowany, aby zweryfikować wymagania funkcjonalne postawione przez klienta. Celem tych testów jest również określenie ostatecznej konfiguracji, co pozwoli na złożenie kolejnego zamówienia – już na seryjne pojazdy.
Współpraca: Mateusz Multarzyński
Patryk
Widziałem jak Vektor działa. Jest niesamowity.
Maciek
I tak się buduje tego typu pojazdy. Jak się to porówna z nowym honkerem, to się po prostu robi przykro.
Davien
Honkery nie mają w kabinie wystających kantów, o które żołnierz rozbije sobie głowę w razie zdarzenia komunikacyjnego.
Ciekawy
A nie przeszkadza ci w tych pojazdach brak pancerza?
alkaprim
Gdzie im tam do Honkerów....aż dziw bierze,dlaczego Szwajcarzy chcą kupić ten pojazd-który jest gorszy od Honkera-no i ma kanty....
Rafał
Brzydki jak noc, jedyne co dobre to że jeździ.
wiarus
A Jeep był piękny? Nie miał dachu, chromów i zero "bajerów".
A wręcz przeciwnie tak to powinno wyglądać.
ryba
poczytaj o ładowności ,la wojska to jeden z najwazniejszych parametrów .
drStrosmeier
Holenderska spółka bez żadnej historii w tej dziedzinie potrafiła stworzyć pojazd na miarę XXI wieku, a u nas ciągle zero.